Bloggen voor een grote doelgroep

Bloggen voor een grote doelgroep, hoe doe je dat?

‘Esther, ik blog, maar moet daarmee een grote doelgroep bereiken. En wat voor de een geldt, geldt voor de ander minder of niet. Ik heb het erover gehad met mijn collega’s, maar die weten het ook niet.’
‘Ik snap het. Blijf je in algemeenheden of heb de het gevoel dat je steeds uitzonderingssituaties maakt?’
‘Soms de een, soms de ander. En om niet nog verwarrender over te komen, houd ik het altijd kort.’
‘Terwijl je vaak meer te melden hebt?’
‘Ja, maar ik durf niet. Ik ben bang dat mensen afhaken als iets niet op hun situatie slaat. Nu schrijf jij in je boek dat je voor subdoelgroepen bloggen kunt. Je beschrijft ook wel hoe, maar ik blijf onzeker en bevries steeds meer. Ik vind bloggen voor een grote doelgroep maar lastig zo.’

Ik begreep haar onzekerheid volkomen en we bespraken hoe zij haar blog zo relevant mogelijk maakte. En voor wie.
Heb jij ook de neiging om je blog te richten tot iedereen? Lees dan verder…

Is jouw doelgroep groot? Blog dan allereerst voor…

… je beste potentiële klanten. Dat zijn degenen, voor wie jij het liefst werkt. Hen kun jij het beste helpen, ze geven je de grootste opdrachten of orders, ze denken mee of zelfs samen, betalen je prijs en zijn blij. En die blijdschap houden ze niet voor zich: ze geven je een kei van een referentie, brengen andere klanten aan en komen zelf terug.

Maak een klantprofiel oftewel persona, waarin je je doelgroep specifiek beschrijft. Dit profiel houd je voor ogen wanneer je blogt. Het maakt bloggen voor een grote doelgroep overzichtelijk en je boodschap glashelder.

Heb je het idee dat je dan slechts voor een kleine groep blogt? Minder dan de helft van je huidige klanten zelfs? Dat kan en je bent geen uitzondering. Ken je de 80/20-regel? Over het algemeen genereert 20% van je klanten 80% van de omzet.
Misschien voelt het in het begin ongemakkelijk om alleen voor deze groep te bloggen. Maak je je groep breder, dan loop je het risico op een minder heldere boodschap. Of je trekt ook klanten die buiten je beste-klantengroep vallen.

De beste klanten genereren meer vrijheid. De keuze is aan jou.

Bloggen bij meerdere persona’s

Omdat ook ik te maken heb met een grote doelgroep, neem ik mijzelf deze keer als voorbeeld.
Mijn business heeft 2 subdoelgroepen. Ik werk voor en met mensen in kleine bedrijven, die serieus aan de ondernemersweg timmeren. Maar dat doe ik op 2 manieren:

  1. mensen hebben zelf geen tijd en besteden hun tekst, marketing en/of contentmarketing aan mij uit
  2. mensen willen de kennis in huis halen en huren mij in om hen te trainen en te begeleiden.

Daar horen 2 persona’s bij. Hoe ga ik om met mijn content?
Dat blijft vrij eenvoudig. De tweede groep mensen gaan vooral op zoek naar tips, handleidingen, inspiratie en motivatie, ondersteund door data en voorbeelden. De eerste groep kijkt vooral naar welke kennis ik in huis heb. En dat laat ik op ongeveer dezelfde manier zien. Deze mensen lezen geen hele handleidingen, maar kijken naar het grote plaatje. Ze willen snel geïnformeerd worden en dat vraagt om een iets andere manier van content creatie.

Dat doe ik op de volgende manier.

De juiste indeling van je blog

Om beide goed te bedienen zonder dat ik 2 typen content creëer die bijna hetzelfde vertelt, deel ik mijn content goed in. Ik zorg dat mijn lezerspubliek de content goed kunnen scannen. 

De blog:

  • deel ik in op de 2 doelgroepen. In de kop vertel ik welke informatie belangrijk is voor welke groep
    Voorbeeld: ‘Ik heb 2 dagen per week tijd om de marketing op te pakken’ tegenover ‘Ik heb geen tijd voor marketing’
    Ik gebruik expres de ik-vorm in de koptekst om de lezer nog meer bij de boodschap te betrekken
  • heeft koppen en tussenkoppen die prikkelen en scannen gemakkelijk maken
  • is een mix van informatie, educatie, inspiratie en motivatie.

De blog verschilt bovendien in lengte en inhoud. De ene is langer dan de andere. Soms bouwt de tweede voort op de eerste blog, waarbij de eerste meer gespitst is op de groep die hun marketing uitbesteedt, terwijl de andere groep meer leest over hoe en waarom ze dit onderdeel het beste aanpakken. Ik schrijf een serie blogs, elk met zijn eigen invalshoek.
Zo schrijf ik deze blog voor mensen die zelf bloggen, terwijl ik een andere meer insteek op de resultaten achter het delen van je tips en handleidingen, geënt op beide doelgroepen.

De dame van het telefoontje aan mij schrijft nu blogseries met een maandthema, waarin ze steeds dieper op de materie ingaat. Zo bedient ze zowel de beginner als de deskundige op haar vakgebied. Bloggen voor een grote doelgroep is weer overzichtelijk, zowel voor haarzelf als voor het lezerspubliek, leest ze in de reacties.

Conclusie

Wil jij een grote doelgroep bereiken met je blog, kijk dan eerst naar wie je beste potentiële klant is en maak daar 1, maximaal 3 persona’s van.
Heb jij te maken met meerdere persona’s, dan is het mogelijk om met een goede indeling beide doelgroepen tegelijkertijd aan te spreken. Niet elke blog hoeft beide groepen aan te spreken echter. Je hoeft dus niet in elke blog de hele doelgroep te bereiken. Schrijf bij voorbeeld een serie en pak daarin hetzelfde onderwerp vanuit een andere invalshoek of ga steeds verder de diepte of breedte in.

 


Andere interessante artikelen voor wie serieus aan de ondernemersweg timmert:

Een waardevolle bibliotheek aan content begint met een uitstekende basis
Zo bouw je die bibliotheek snel op als je pas begint met contentmarketing
10 Gouden schrijfregels die elke professionele copywriter toepast
Verras!: storytelling in plaats van reclamemaken voor je product of dienst
7 Copyformules voor zeer korte content

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching