dezelfde woorden gebruiken en synoniemen

Gebruik jij steeds dezelfde woorden? Zo voorkom je dat je in herhaling valt

‘Mam, ik moet weer een verslag schrijven en in elke zin gebruik ik het woord ‘ook.’ Ik keek in oude verslagen en daar doe ik het … ook,’ vertelde mijn oudste vanmorgen aan de ontbijttafel.
‘Hm, dat herken ik. Ik herken de neiging steeds met dezelfde woorden te komen in mijn teksten. Daarvoor heb ik een oplossing gezocht,’ antwoordde ik, ‘Ik zoek synoniemen.’ Ik gaf haar mijn aanpak in mijn zoektocht naar synoniemen. En die deel ik graag met jou. Want als jij regelmatig zelf je teksten schrijft, loop jij er vast ook tegenaan, dat jij steeds dezelfde woorden gebruikt.
‘Verandering van woorden doet immers lezen,’ zoals ik tegen mijn dochter zei.

Steeds dezelfde woorden gebruiken maakt saai

Wanneer jij elke week je favoriete gerecht eet of 100 keren dezelfde film kijkt, gaat het speciale er aardig vanaf. En dat wil je voorkomen in je teksten. Jij wilt blijven verrassen. En steeds dezelfde woorden gebruiken zorgt dat je je lezers juist in slaap sust.
‘Dat verhaal kennen we al.’
‘Ja, ja, we weten het zo langzamerhand wel.’

Blijf jezelf daarom uitdagen om je lezers te triggeren door eens anders uit de hoek te komen.

Echt, verandering van woorden doet lezen.

Hoe?
Nou … met synoniemen.

Synoniemen vinden

‘Een synoniem’ betekent ‘een ander woord met dezelfde betekenis of strekking.’
Een synoniem voor ‘eten’ is ‘voedsel’ of ‘voeding.’
Een synoniem voor ‘coaching’ is ‘begeleiding.’
‘Klanten’ worden ‘opdrachtgevers’ of ‘kopers.’
Je maakt je teksten lekker leesbaar door je jargon te vervangen door woorden en terminologie, die je klanten gebruiken. Haal al het Engels uit je teksten en schrijf in concrete taal, die iedereen begrijpt.
Ik en mijn collega-marketeers hebben het bij voorbeeld over ‘conversie’ als in ‘verkoop.’ Niet iedereen weet dat, terwijl iedereen weet wat ‘verkoop’ betekent.

Soms ben je echter op zoek naar een ander woord, dat meer in context is met wat je wilt zeggen. Zo wil ikzelf, dat mensen meer omzet generen met mijn hulp. Liever heb ik echter, dat ze simpelweg meer winst maken. En omdat beide woorden prima zoektermen zijn, wissel ik ze af en combineer ik ze in long tail zoektermen.

Zoek in een synoniemenwoordenboek. Of online op synoniemen.net. Dit platform raadpleeg ik regelmatig.
En maak je eigen synoniemenlijst. Leg je die ernaast, terwijl jij je tekst schrijft. Dan heb je ze direct bij de hand. En dat schrijft zoveel gemakkelijker.

Synoniemen op je zoektermen vinden

Herhaal jij je zoektermen dusdanig, dat de tekst onaantrekkelijk wordt? Daar is een eenvoudige oplossing voor: gebruik synoniemen op die zoektermen.
Onderzoek welke de hoofdzoekterm wordt en bombardeer je synoniemen tot subzoekterm. Je hoofdzoekterm komt op de juiste plekken terug in je tekst. Je subzoektermen komen minder vaak voor en zijn er voor de leesbaarheid van je boodschap. En voor de vindbaarheid! Google rankt je webpagina tegenwoordig ook op basis van deze subzoektermen. En dat is uitstekend nieuws!

Alternatieven bijhouden in een woordenlijst

Maak een woordenlijst met alternatieven op woorden en termen die je regelmatig herhaalt. Alternatieve termen, waarmee je eigenlijk hetzelfde zegt.

Voorbeeld van een woordenlijst met alternatieve termen

Ik heb het geregeld over ‘klanten aantrekken.’ Heb ik het daar te veel over, dan valt deze vanzelf onder de term ‘jeukwoorden.’ En daarmee schiet ik mijn doel voorbij. Daarom wissel ik deze af met ‘klanten werven,’ wat veel van hetzelfde is. En met ‘omzet genereren,’ ‘winst maken,’ ‘je bedrijf laten groeien’/’bedrijfsgroei’/’groeiende bedrijfsresultaten.’ Of ‘dat zie je terug in positieve cijfers/resultaten.’

Clichés vermijden

Hier had ik het al eens over: gebruik geen jeukwoorden en -termen.
‘Je in je kracht zetten,’ ‘hoogwaardige kwaliteit’ en ‘de klant centraal stellen,’ die kunnen écht niet meer.
Zoek naar goede alternatieven en luister daarbij naar je klanten. Ga na welke woorden zij gebruiken in hun gesprekken met jou. En noteer deze.

De kracht van herhaling op de juiste manier

Dezelfde woorden gebruiken heeft in sommige situatie een voordeel.
Ik weet dat dat verwarrend klinkt, dus ik leg het je uit.
Ik heb het hier namelijk over het herhalen van een probleem, het gevolg daarvan, het resultaat en hoe dit uitwerkt in de dagelijkse realiteit.

Zo maak je de cirkel rond wanneer je begint met het probleem en die terug laat komen aan het eind in je call to action.
En doe je vast een voorzetje door het belangrijkste resultaat te communiceren onder aan de introductie van je aanbod. En dat resultaat te laten terugkomen in de opsomming van resultaten verderop in je tekst.

Dat geldt ook voor je blog.
Zet je de kracht van herhaling correct in, dan blijft het zinnetje hangen.

Nu hoor ik je zeggen: ‘Oké, dit lukt me waarschijnlijk nog wel. Maar hoe schrijf ik een tekst die doet wat ik wil?’
Daar heb ik 2 oplossingen voor:

besteed het uit

of

leer het zelf

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching