oude content hergebruiken

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

Hoe vroegere informatie en adviezen je business verder helpen

Je hoeft niet lang te ondernemen om een lange lijst te hebben aan tips die je deelde op social media, trainingen en presentaties die je gaf, whitepapers en E-books die op de stoffige plank belandden en blogposts van minstens een jaar oud. Of een videoserie die onaf is. Of zelfs een boek, dat je al lang niet meer verkoopt… omdat het oude content bevat.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, blaas je oude content gemakkelijk nieuw leven in. Waarom en hoe? Dat leg ik je uit.

Waarom oude content opnieuw gebruiken?

Voor het gemak

Verouderde blogs, socialmediaberichten en andere content van een of meer jaren terug krijgen in minder tijd en met meer gemak een nieuw leven. De basis staat namelijk al. Je hoeft hem vaak enkel up to date te brengen op basis van de zaken die je inmiddels bijgeleerd en ervaren hebt, nieuwe ontwikkelingen in je branche en veranderingen in je bedrijf. Dat scheelt je tijd en hoofdbrekens over nieuwe blogonderwerpen.

Hoe zorgt oude content voor gemak?

  1. Oude blogs redigeer je eenvoudigweg en herplaats je op de datum van vandaag. Deel ze regelmatig op je socialmediakanalen en verspreid ze opnieuw in je nieuwsbrief
  2. Voeg microblogs samen tot een miniblog. En miniblogs tot een blog. En blogs samen tot een monsterblog. Of maak van verschillende artikelen met hetzelfde thema een blogserie en link onderling naar elkaar door
  3. Het is niet gemakkelijk om oude berichten te achterhalen op je socialmedia-accounts, tenzij je ze geautomatiseerd hebt (en via een zoekopdracht in Twitter achterhaal je je oude berichten). Ga je blogposts na. Schrijf nieuwe en herschrijf oude de berichten in een lijst, bij voorbeeld in Word, en plan ze opnieuw in
  4. Lees de informatie in je oude training, presentatie, E-book of boek en dergelijke opnieuw door en destilleer daar nieuwe content uit.
    Tip: print ze uit en houd een kantlijn aan. Dat leest lekkerder en geeft je direct de gelegenheid gemakkelijk aantekeningen te maken.
    Beoordeel eerst of de inhoud alleen aanvulling en kleine veranderingen nodig heeft of herschreven moet. En of het de moeite van je aandacht en tijd waard is. Voortschrijdend inzicht en ontwikkelingen in je vak zorgen nog weleens dat je tekst op de schop moet. Of zelfs in een ander vat gegoten. Spar er daarom ook eens over met anderen, voordat je de beslissing neemt hem te vernieuwen of weg te gooien.

Voor je online vindbaarheid

Voor je vindbaarheid op Google is authentieke, waardevolle content essentieel. Hoe meer waardevolle content er verschijnt op verschillende platforms, des te hoger je klimt op zijn ladder. Google rankt oude content mee. En jij wilt niet, dat je verouderde blog bovenaan staat.

Kijk daarom naar welke oude artikelen hoog ranken of nog altijd goed gelezen worden en zorg dat ze voldoen aan de huidige maatstaven.

Hoe vergroot jij je vindbaarheid met oude content?

  1. Door je content een nieuwe jas te geven, inhoudelijk en volgens de huidige marketing- en SEO-regels
  2. Door de content opnieuw te delen en te verspreiden over het internet. Je blog deel je opnieuw in je nieuwsbrief en socialmediakanalen. Je haalt er gemakkelijk tips uit voor Twitter en Facebook, voorzien van een mooie, aansprekende en relevante afbeelding
  3. Overweeg je blog te vernieuwen voor een gastblogplatform.

Het verhoogt de kwaliteit van je content

Ik had het er al over: voortschrijdend inzicht. Je leert steeds bij als specialist en als ondernemer. Jouw kennis en ervaring sijpelt door in je content en verhoogt de kwaliteit van je boodschap. Je integreert gemakkelijk nieuwe marketingtechnieken in oude berichten. Daar kijkt je doelgroep naar. Die houdt niet van oude content, geplaatst op de oude manier. En Google kijkt ernaar: kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Hoe vergroot je de kwaliteit van je oude content?

De nieuwe marketingtrends gaan in op zichtbaarheid, interactie en klantbeleving.

  1. Plaats share buttons en een reactieformulier bij je blog/vlog
  2. Laat je klanten meedenken/-beslissen over een nieuwe dienst/product
  3. eindig je content met een call to action: laat lezers/kijkers/bezoekers iets doen
  4. Schrijf een wedstrijd of challenge uit
  5. Zet storytelling in: laat jezelf en de mensen achter je bedrijf zien. Je leveranciers, je klanten, laat ze aan het woord. Geef kijkjes achter de schermen.

Giet je oude content in een andere vorm

Je giet je boodschap in een andere vorm. Je oude content kun je daarnaast gewoon updaten. Zo heb je meerdere kanalen om dezelfde content te verspreiden. Multi-channelmarketing heet dat.

In welke vorm giet je oude content voor nog betere resultaten?

  1. Voeg blogs samen en je hebt een handleiding of instructieboek
  2. Voeg vervolgens opdrachten en oefeningen toe en je hebt een training
  3. Maak van een blog (ook) een video en plaatst hem op Facebook via Vimeo of YouTube
  4. Deel de informatie uit een oude training op in verschillende blogposts, vernieuwd natuurlijk, en plant ze in op je website
  5. Maak een infographic van een oude presentatie
  6. Maak een infographic van een blog en maakt die up to date met nieuwe cijfers uit een recente presentatie
  7. Verzamel je oude blogposts van een bepaald thema en blaast hen nieuw leven in in de vorm van een boek, uitgebreid met tips, voorbeelden en verhalen. De artikelen vernieuw je op je website met de datum van vandaag
  8. Maak van je interviews een inspiratie- of expertiseboek
  9. Vorm data uit je opdrachten en klantenbestand om in een whitepaper a la ‘case study’
  10. Maak van je blog een podcast, bij voorbeeld via Soundcloud. Je podcast daar deel je slechts met een enkele druk op de knop
  11. Vorm de tips in je blog om in een verhaal of andersom
  12. Gebruik hetzelfde thema voor verschillende (deel)doelgroepen, dus met verschillende invalshoeken
  13. Geef een krant uit vol tips, interviews en praktijkvoorbeelden.

Er zijn nog veel meer voorbeelden te bedenken om je content te laten herleven.

Je bereikt meer mensen uit je doelgroep wanneer je je content giet in meerdere vormen. De meeste mensen zijn visueel ingesteld, vaak in combinatie met audio en/of tekst. Door een combinatie van vormen te gebruiken, bedien je iedereen in je doelgroep. Het maakt je content bovendien aantrekkelijker.

Mensen worden overstelpt door content en haken gemakkelijk af. De combinatie van vormen maakt jouw boodschap minder saai. Een andere vorm geeft je doelgroep bovendien een nieuwe ervaring, waardoor je boodschap anders en beter binnenkomt. En daar kan niets tegenop!

Oude content in een nieuw maatkostuum bespaart je tijd. En tijd is geld. Zo buit je content uit tot op het bot. En je vergroot je bereik er ook nog mee!

Wordt het tijd dat je blog serieus aandeel heeft in je omzetgroei? Er komt een masterclass bloggen aan, speciaal voor als jij al een tijdje blogt en je optimaal rendement halen wilt. Houd het in de gaten.

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: