Purpose - Big Why

Purpose, je Big Why, waarom is dat zo belangrijk voor je bedrijf?

Hoe je hem ook noemt, hij is groter dan je doelen en je ambitie en overstijgt je onderscheidend vermogen. Er is geen goed Nederlandstalig woord voor: je Purpose of Big Why. Die bepaalt wat je doet en voor wie. En bovenal: waarom. Hij is onderdeel van je onderscheidend vermogen en sijpelt door in je branding en communicatie. En geeft richting aan je missie en visie. Purpose gedreven bedrijven hebben meer en meer de toekomst en met reden.

Misschien ben ik niet helder. Daarom kom ik met een paar voorbeelden. En leg ik je uit, waarom Purpose essentieel is in je bedrijf.

Waarom Purpose of je Big Why wat anders is dan klantgerichtheid en bedrijfsdoelstellingen

Veel bedrijven communiceren hun wat en hoe en vele daarvan hebben wel degelijk een Big Why, maar die vergeten ze de wereld in te slingeren. Soms hoor ik: ‘Die is voor intern.’ Soms weten ze helemaal niet dat ze een Purpose hebben, laat staan dat ze die wereldkundig maken.

Grote, welbekende voorbeelden doen dat wel. Een van de bekendste is Tony Chocolonely met zijn ambitie en doel om chocolade slaafvrij te maken. Waarom? Voor gelijkwaardigheid en gelijke behandeling in de hele wereld.
En denk aan Boyan Slats met zijn grote missie om de oceanen 90% plasticvrij te krijgen. Waarom? Om dier en plant te beschermen en de planeet leefbaar te houden voor ál het leven.

Dát vormt je Big Why.

Je leest het tussen de regels door: Purpose geeft aan waarin jouw bedrijf bijdraagt aan de maatschappij en de wereld. Het is groter dan jij, je mensen, je aanbod, je klanten en leveranciers. En dus groter dan je doelen en onderscheidend vermogen.

Een 9,5 gemiddeld halen voor klantgerichtheid behoort niet tot je Purpose, maar tot je interne doelstellingen. Het is absoluut een mooi streven, dat zeker! Maar in hoeverre is dit bedrijfsoverstijgend? Hij is onderdeel van een groter geheel en dat maakt een 9,5 gemiddeld voor je klantgerichtheid wellicht onderdeel van de ínvulling van je Big Why.

Een groeiende omzet is ook niet je Purpose. Winstgroei kan zorgen voor meer werkgelegenheid, ja. En kan daarmee onderdeel zijn van invulling van je Big Why.

Wat zijn Purpose en de Big Why dan wel?

De Purpose = waarom je bedrijf bestaat en hoe het bijdraagt aan de maatschappij en de wereld. Je ziet je bedrijf als onderdeel van een groter geheel.

De visie = waar je bedrijf voor gaat.

De missie = hoe je je visie waarmaakt.

De Purpose is de reden, de visie het resultaat en de missie zijn de weg daarnaartoe.

Purpose reikt vaak verder dan je bedrijf

Vaak zie je, dat je Big Why verder gaat dan wat je in en met je bedrijf doet en loopt die als een rode draad door je hele leven, simpelweg omdat je zelf zo in het leven staat.

Zo laat ik bomen staan door papier te recyclen jaren, voordat dat normaal werd. Van Vondel txt bestaat nu bijna 10 jaren en de papieren administratie beslaat een halve ordner, omdat de belastingdienst nog steeds niet zonder papier kan. Ikzelf had jarenlang geen printer.
Dit is onderdeel van mijn Purpose om de aarde een stukje gezonder achter te laten. En die mentaliteit geef ik door aan mijn kinderen. Privé consumeren wij minder en vervangen we enkel wat kapot is of wat te veel energie vreet. Ons voorschot voor elektriciteit en gas is 92 euro per maand (sinds de zonnepanelen nog minder). We investeren in ervaringen in plaats van spullen, omdat we daar herinneringen mee opbouwen. En groeien.

In mijn eentje kan ik het klimaat niet keren, de bossen niet redden, de lucht niet zuiveren, de mensen geen moreel kompas meegeven. Ik ben slechts 1 stem. Maar met mijn schrijfvaardigheden kan ik bedrijven hepen, die de wereld een gezonder maken en mensen en instanties wakker schudden. In al mijn gesprekken met ondernemers merk ik 99 van de 100 keren dat zij bezig zijn met het grotere verhaal. En in de helft van de gevallen hebben wij dat niet door.

De aannemer die voorloper is in energieneutraal bouwen. De studiebegeleider die kinderen met serieuze leer- en gedragsproblemen een flinke stap vooruit helpt naar een betere kans in het leven later. En de heren die de handen ineenslaan om aan circulaire oplossingen te werken om de wereld wat minder te bevuilen. Ik heb tientallen voorbeelden in mijn klantenkring.

Maar het hebben van Purpose heeft meer voordelen dan meebewegen met de behoefte van de consument, aangevoerd door millennials.

Je Big Why zorgt dat je er zin in hebt, ook als alles tegen zit

Je Big Why zorgt, dat je voelt dat je het niet alleen voor jezelf en je mensen doet. Wat jij doet, overstijgt het de bedrijfsdoelstelling. Purpose voel je tot in je tenen. En daar sta je elke dag voor op, ook wanneer de zaken tegenzitten. Purpose zorgt voor een intrinsieke motivatie, die de motor laat draaien. Ook als jij er even geen zwengel aan geven kan.

Purpose verhoogt de productiviteit en betrokkenheid van werknemers

Dit is nogal een belofte en het ligt eraan welke waarden je meeneemt in je sollicitatieprocedure en personeelsbeleid. Trek jij graag personeel aan, wiens waarden in het verlengde liggen van de waarden van je bedrijf, waar jullie voor staan, waar jullie naartoe willen en wat daar de reden achter is, dan zwengel je de intrinsieke motivatie van je personeel aan. Zij identificeren zich met jouw bedrijf en voelen zich betrokken met alle activiteiten daarbinnen. Dat verhoogt de productiviteit (je mensen gaan ervoor).

Big Why verlaagt je personeelsverloop

Mensen die werken in lijn met hun eigen kernwaarden, voelen werk minder als werk.

Wanneer ik alleen verkopende teksten mag schrijven voor bedrijven die enkel voor meer omzet gaan, dan is dat geen enkel probleem. Maar ik krijg meer energie van het schrijven van teksten die om meer draaien dan winst. Dat merk ik voornamelijk in periodes, waarin ik erg druk ben.

Herken je dat bij jezelf? Dat geldt ook voor je mensen. Ze zijn minder vaak en minder lang ziek en gaan minder snel weg.

Purpose geeft je bedrijf bestaansrecht

Oké, zonder klanten blijft je bedrijf alsnog niet lang bestaan. Klopt. Maar zonder Big Why wordt je bestaansrecht ook bedreigd op de lange termijn. Bedrijven zijn meer en meer Purpose driven, doen uit eigen beweging of vanuit de wet- en regelgeving steeds meer aan MVO en duurzaam ondernemen. Op diverse niveaus.

Steeds meer mensen consumeren met een moreel kompas, zegt ook Ernst & Young: ze willen zich niet langer schuldig voelen over wie ze negatief raken met hun aankoop, maar goed doen met hun aankoop. Consumenten doen daarmee een beroep op het maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel en het moreel kompas van bedrijven.

‘Energiebedrijven kampen met publieke bezorgdheid over klimaatverandering. Technologiebedrijven worden afgerekend op de vraag of big data en sociale media wel een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Farmaceutische bedrijven ervaren steeds meer druk om hun gebruik van patenten te rechtvaardigen en om levensreddende medicijnen beter betaalbaar en toegankelijk te maken. In alle sectoren voelen zakelijke leiders op dit moment de druk van consumenten, regelgevers en investeerders’ citeer ik uit het artikel van EY.

H&M voert met consious clothing campagne om te kiezen voor duurzaamheid. Zalando komt met pre-owned kleding en stimuleert zo het hergebruik. En slow fashion wordt in.

Je voelt hem al: daar mag jij als bedrijf niet in achterblijven.

Jouw Purpose

Purpose heeft niet tot doel om winst te genereren, maar om bij te dragen aan de maatschappij en de wereld. Je bedrijf heeft een gezonde financiële basis nodig. Een doel om te groeien kan vanuit het perspectief van je Big Why. Kijk naar 365 Dagen Succesvol en hun Big Why: iedereen in Nederland gelukkig. Om dat te bereiken heb je winstgroei nodig. Het is echter geen doel op zich, maar gelieerd aan je Purpose.

Purpose draait om identiteit, ethiek en zingeving. In de praktijk vertaalt dit zich naar je projecten en de werkvloer vanuit die kern. Hoe richt jij je organisatie, je aanbod en je aanpak in? En waarom? Welke medewerkers, partners, leveranciers en klanten passen daarbij?

Winstbejag verschuilen achter Purpose

Het gaat nog niet altijd goed. Niet alle bedrijven die claimen te ondernemen vanuit hun Big Why zijn hierin het beste jongetje van de klas.
Grote en kleinere jongen bedekken hun jacht op winst nog altijd achter Purpose. Wat zij naar de buitenwereld communiceren is lang niet altijd in lijn met hun handelen. Ook hiervan zijn tientallen voorbeelden.

Wees dus voorzichtig met wat je claimt. Wat je communiceert moet in lijn zijn met je handelen. Val je door de mand, dan is je reputatieschade groot. En herstel die maar eens!

Nu jij

Wat is jouw Big Why? Geen idee? Jawel, je weet het wel. Je staat alleen zo dicht bij jezelf en je bedrijf, dat je door het bos die ene boom niet meer ziet.

Daarom geef ik je een eenvoudige oefening: begin met antwoord te geven op de vraag waarom jij doet wat jij doet. En stel zo vaak de vraag ‘waarom?’ op je antwoord, tot je niet verder komt. Aan het eind kom je waarschijnlijk uit bij je Purpose.

Moeilijk? Neem dan eens contact met mij op.

 


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching