Je omzetdoel is geen doel

Waarom je omzetdoel geen doel is

Stel jij elk jaar je bedrijfsdoelen? SMART of op een andere, meetbare manier? Op basis van natte-vingerwerk of heb je een concrete ambitie, waarop jij je doelstellingen baseert?
Zelf heb ik zo’n 3 jaren geleden kleinschalig onderzoek gedaan naar of, hoe en welke doelen bedrijven stellen. Op dat moment werkte ik al voornamelijk voor zzp en klein mkb in Nederland en Vlaanderen. Elke keer als ik een ondernemer sprak stelde ik mijn vragen.
Het resultaat uit dat onderzoekje: meer dan 70% stelde geen doelen. Van de nog geen 30% die dat wel deed, had bijna iedereen enkel een omzetdoel. En dat omzetdoel was in alle gevallen uit de lucht gegrepen, omdat het wel een leuk bedrag leek.
‘Beter dan niets.’

Oeps.

De laatste jaren probeer ik ondernemers duidelijk te maken, dat een omzetdoel geen doel is. Waarom dat is? En wat het dan wel is en hoe zet je dát dan in? Dat lees je in deze blog.

Ondernemen vanuit de basis

Weinig mensen weten dat ik naast copywriter en content creator/blogger ook marketeer ben. Dat geeft niet, maar wanneer ik advies geef, iemand begeleid tijdens een schrijftraining of ander traject of ik een webscan uitvoer, kijk ik ook altijd vanuit mijn vakgebied van marketeer.

Gaat iemand voor een traject van minimaal 3 maanden bij mij, dan begin ik bij de basis van het bedrijf:

  • Je aanbod: wat doe je, wat los je op en/of welke wens vervul jij?
  • Je doelgroep: voor wie?
  • Waar en waarmee bereik je deze mensen?
  • Je visie en aanpak: waarom doe jij het zo?
  • Het resultaat en het gevolg daarvan: wat wil je dat je klant bereikt?
  • Je onderscheidend vermogen: waarin ben of doe jij anders en waarom zouden mensen bij jou aankloppen?
  • Je missie, ambitie en doelen: waar wil jij naartoe?

Samen zorgen we, dat alles op elkaar aansluit. Dat is marketing. En je voorbereiding op het schrijven van welke tekst dan ook.

Waarom je omzetdoel eigenlijk geen doel is

In elk traject merk ik, dat ondernemers het moeilijk vinden om gerichte doelen te stellen. Ze geloven er niet in, kunnen ze niet concreet maken. Veelal krijg ik de vraag hoe je zo’n omzetdoel bepaalt.
Ik begrijp dat best.

Als ik vervolgens vertel, dat een omzetdoel geen doel op zich is, kijken ze me stuk voor stuk verbaasd aan.

Omzet is geld. En geld kun je niet eten, noch een huis van bouwen, noch in rijden.
Je kunt geld wel gebruiken om te eten, een huis te bouwen of een auto te kopen.
Geld is een middel. Een ruilmiddel voor wat je nodig hebt om lekker te werken, te ondernemen en te leven.

Je omzetdoel is dus geen doel, maar een middel.
Met je banksaldo op zich kun je niets. Het is enkel een cijfer. Een bedrag.

Wel bepaal jij, wat je mét dat geld doet. En dus met die omzet. Jij maakt keuzes in wat je ermee aanschaft en waarin je investeert.
Jouw omzetdoel is dus een middel om je doelen mee te bereiken. Je behoefte mee te voldoen. En je wensen mee te vervullen.

Als jij weet wat je het komende jaar bereiken wilt en welke investeringen daarvoor nodig zijn, zijn dat je doelen.
Tel die investeringen van die doelen bij elkaar op: dat is je omzetdoel.
Over hoe jij vervolgens de juiste doelen stelt, heb ik al eens eerder een blog geschreven.

‘Omzetdoel’ is eigenlijk niet het juiste woord. Iets met ‘richtpunt’ of ‘streven’ zou beter passen. Heb jij het juiste woord? Dan lees ik die graag!

Waarom is doelen stellen zo belangrijk?

Omdat jij met jouw bedrijf op reis gaat. Niet alleen ga je mee op reis met je klant. Ook jouw bedrijf ontwikkelt zich.

Velen hebben een heldere koers voor hun klanten, maar vergeten die van henzelf.
En zonder koers, kompas en benodigdheden voor onderweg bepaal je … helemaal niets!
Jij bent dus beter voor je klanten dan voor jezelf.

Als jij vliegt, hoor je dat je bij calamiteiten eerst jezelf moet voorzien van zuurstof, voordat je naasten helpt. Alleen als jij goed voor jezelf zorgt, kun je immers goed en langdurig voor een ander zorgen.

Daarom heb je doelen nodig, die jouw bedrijf op koers zetten richting dat doel.
Wijken de resultaten af van je doelstellingen, dan heb je de mogelijkheid om tijdig bij te sturen.

Is een omzetdoel onbelangrijk dan?

Nee, het is zelfs een goed vertrekpunt om doelen te stellen en plannen te maken. Je bereikt veel van je doelen namelijk door omzet te genereren.
Als je maar in de gaten houdt, dat achter dat omzetdoel andere, concrete doelen schuilgaan.

De benodigde investeringen die je nodig hebt om die doelen te behalen, maken bovendien helder in welke tijdspanne deze realiseerbaar zijn.

Een doelstelling is geen voornemen

Meer bloggen komende jaar is een voornemen.
4 x per maand bloggen ook.
€ 40.000 omzet genereren met je blog dit jaar om een nieuwe machine aan te schaffen bevatten een omzetdoel én doel.
500 deelnemers werven totaal in je 12 trainingen het komende jaar om die € 40.000 omzet te behalen is een plan.
500 deelnemers werven door een concreet plan en planning te maken over hoe je hen binnenhaalt in een mix van promotie en content is een strategie.
Die strategie implementeren en de acties uitvoeren en daarmee klanten werven maakt onderdeel uit van ‘ondernemen.’

Zorg dus dan je concreet bent in het stellen van doelen: wat in welke tijd en hoeveelheid. En maak ze meetbaar.

Is een missie ook een doel?

Missie en doel kunnen in elkaars verlengde liggen.

‘In 2030 Nederland gasvrij hebben’ is een missie. En daarin ligt het doel verscholen.
‘Dit jaar 100 klanten bedienen’ is geen missie, noch een doel. Het is een voornemen. Er zit een concrete wens of behoefte achter. Waarom zou je 100 klanten immers willen bedienen?

Conclusie

  1. Formuleer je doelen concreet, gebaseerd op je wensen en behoefte
  2. Zet op elk doel een prijskaartje. Dát is je omzetdoel
  3. Maak je doelen en doel meetbaar

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching