Je bereik vergroten met je blog

Hoe vergroot jij het bereik van je blog nog anno 2021?

Sinds 2016 heb ik een proeftuin, waarin ik onderzoek wat het beste werkt als het gaat om copywriting en contentmarketing (met name bloggen). Het doel: hoe bereik je je doelgroep en laat je dat bereik groeien? En belangrijker: hoe trek je de allerbeste klanten? Ik vind het best aardig om de grote jongens binnen mijn vakgebieden te volgen (Jeff Bullas, Neil Patel en CMI met name), maar wat voor hen geldt, kan voor jou en mij anders zijn. Zij ondernemen namelijk in landen als Engeland, Australië en Amerika. Trends en ontwikkelingen die zij zien, test en onderzoek ik in mijn eigen proeftuin.
En ik kan je vertellen, dat de trends opnieuw veranderden, mede door corona. En de voorspelling is, dat die trends nog wel even doorzetten. De kernboodschap: werk aan het vergroten van het bereik van je blog.

Wat ik je ga vertellen geldt voor je blog. Ik beantwoord de vraag hoe je boven het geroep uitkomt. En waarom het werkt.

Wat waren de best blog practices tot 2021?

  • Frequentie was ondergeschikt aan relevantie. Een superinteressante blog per maand deed meer voor je business dan elke week een artikel met halve informatie
  • Je bereikte meer door die blog en delen eruit vaker te delen op alle mogelijke socialmediakanalen. Het hebben van een nieuwsbrief bleef belangrijk.

Wat zijn de best blog practices vanaf 2021?

Door corona werd het belang van content groter. Zuivere promotie zet geen zoden meer aan de dijk. Harder roepen werkt zelfs averechts. Mensen zijn op zoek naar relevantie en extra informatie. En naar nieuwe ideeën nu ze thuis werken moeten of creatief moeten zijn om het bedrijf draaiende te houden. De wereld ziet er opeens anders uit met minder files, meer verbouwingen thuis, minder vermaak erbuiten en met het sociale verkeer dat vooral digitaal plaatsvindt. Ook met familie en vrienden. Binnen een wereld van nieuwe regels proberen we er toch wat prachtigs van te maken.

Mensen willen meer dan ooit geprikkeld en geïnspireerd worden. Promotie speelt daar niet zo op in. Content wel. En daaronder valt je blog.

Om te voorkomen dat je niet hetzelfde doet als je concurrent en je in het geroep toch het bereik vergroot met je blog, vertel ik de regels die daarbij horen.

Contentmarketing draait meer dan ooit om de grote getallen

Het is natuurlijk de bedoeling, dat je blog klanten aantrekt. Relevante onderwerpen en een dito inhoud zijn cruciaal. Dat is altijd zo geweest. Maar om op te vallen is het verstandig om je bereik te vergroten. Nu geldt dat meer dan ooit.

Hoe groter jouw bereik, des te beter. Dus zorg dat die groeit.

Je bereik vergroten met je blog via Google

Bereik geeft zichtbaarheid en dat begint bij het feit dat potentiële klanten je vinden. En zich vervolgens laten inspireren door wat je vertelt, waardoor ze meer lezen. Je bereik vergroten met je blog heeft 3 pijlers:

1. Autoriteit opbouwen

Je wordt gezien als expert in jouw vak wanneer je etaleert wat je in huis hebt door hun vragen te beantwoorden en hen op betere ideeën te brengen. Wanneer je mensen dichtbij laat. En ze direct contact met jou kunnen maken, online en offline.

Wees daarom in elke blog relevant. Schrijf over onderwerpen en zoom in op deelonderwerpen, waarvan mensen wakker liggen of juist dromen. Los hun problemen op en baan voor hen de weg naar voren.
Je deelt niet snel te veel en je vertelt nooit alles, want jij weet niet hoeveel je zelf weet. En als je echt alles opschrijven zou, zou je over een jaar waarschijnlijk nog niet klaar zijn. Er blijven dus altijd gaten in je informatie.
Geef je veel weg, dan komen degenen die willen investeren en echt geholpen willen worden aan. De rest vindt het niet belangrijk genoeg, heeft er het geld niet voor (over) of is er nog niet klaar voor. Simpel.

Schrijf jij elke keer weer een kei van een blog, dan val je op. En dat geldt niet alleen voor je lezerspubliek. Google pikt dat ook op. Denk hieraan elke keer als jij achter je pc zit: Google wil een superinhoudelijke bibliotheek bouwen. Hij kijkt dus naar inhoud en beloont je als die inhoud interessant is.

Vindbaarheid gaat dus verder dan de juiste zoektermen op de juiste plek.

Je bereik vergroten via je blog begint echt bij opvallen en relevant zijn. Schrijf af en toe een monsterblog, cornerstone content of een blogserie.

2. Een blogbibliotheek opbouwen

Het feit dat mijn lezerspubliek maar blijft groeien, ook in tijden dat ik nauwelijks blog, komt mede doordat ik honderden blogs heb. En ze spelen voornamelijk in op de wensen en problemen van mijn klanten. Slechts af en toe doe ik een uitstapje, omdat ik iets anders interessants te melden heb.

In de loop van de jaren bouwde ik een naam op met mijn bieb aan blogs.

Begin je pas met bloggen, schrijf dan in het begin met een grote frequentie, zodat je snel een bibliotheek opbouwt.

Zorg bovendien, dat je niet alleen inzoomt op subonderwerpen, maar ook blogs schrijft over het algemene verhaal van het hoofdonderwerp.
Een voorbeeld: je bent talentencoach en vertelt in elke blog over een bepaald talent, zijn goede kanten en valkuilen. Vergeet dan niet ook te bloggen over de grote en kleine voordelen van het inzetten van je talenten.

Houd je bibliotheek aan blogs up to date door er af en toe de bezem doorheen te halen en artikelen te vernieuwen en te verbeteren.

3. SEO

Het bereik van je blog vergroot je ook door simpelweg de juiste zoektermen toe te passen op de juiste plekken in je blog. En achter de webpagina.

En hierin heeft je blog een prachtige rol, namelijk die van booster waar het gaat om zoektermen, die nergens anders passen. En zoektermen, die veel, meer en de meeste concurrentie hebben. Geef deze zoektermen een platform door ze tot hoofdonderwerp te bombarderen in je blog. Ik leer het je in de workshop Hoe Maak je je Blog Uitstekend Vindbaar? en daarin krijg je ook mee hoe je deze complexe zoektermen gebruikt om je vindbaarheid en daarmee je bereik te vergroten.

Wil je dat Google je een handje helpt de reikwijdte van je blog te laten groeien? Zorg dan dat je SEO voor elkaar is.

zoekresultaten website nov 2020

Bovenstaand zie je via welk kanaal mensen terechtkwamen op mijn website. Google heeft hier een belangrijke rol in. Het aantal bezoeken steeg in 2 maanden van 14.000 naar nu 17.000 per maand. En het blijft stijgen. Dit kan jij alleen bereiken als je goed gevonden wordt. En als mensen terugkomen, omdat een eerdere blog hen echt verder hielp.

Je bereik vergroten met je blog via je netwerk

Google is je klant niet en zal dat ook niet snel worden. Het is enkel een behulpzaam middel. Je klant zoekt op Google. En elders.

Zorg dat je een groeiende schare mensen verzamelt, die je blog leest en zorgt dat hij zich verspreidt als een olievlek.
Een waardevol netwerk bestaat uit potentiële klanten, de clubs en netwerken waarin zij verenigd zijn, mensen die jou verder helpen en collega’s, waarvan jij leert.

Hoe groter je netwerk, des te groter het bereik van je blog.

Online

Zorg dat je blog gevonden wordt op de online kanalen buiten je website.
Deel hem via social media, een mailing of nieuwsbrief en in de ondertekening van je e-mail. En op je verzamelwebpage voor Instagram en je 404-errorpage.

Zoals ik al schreef heerst hier de wet van de grote getallen: hoe groter je netwerk, des te groter je bereik.
Breid je online netwerk dus uit en zorg dat dit blijft groeien.

Offline

Door corona is er momenteel minder mogelijk offline. Maar direct contact is mogelijk. Het aanbod van online communicatiemiddelen struikelen over elkaar wat dat betreft, dus plan je gesprekken via zo’n platform. Of geef eens een webinar of korte training. Houd een mastermind met gelijkgestemden of een benen-op-tafelsessie met je mensen en samenwerkende partners.

Zonder contentstrategie verlies je terrein

Creëer je je blog zonder strategie, dan sluit hij minder aan bij je doelen, wat je doelgroep precies zoekt, jouw missie en visie en/of je aanpak. Je bibliotheek is incompleet, je overtuigt minder en houdt de aandacht van je publiek minder lang vast.

Een contentstrategie geeft je richting en focus. Een plan en planning. En zorgt mede, dat je genoeg tijd neemt voor je blog en de resultaten die jij wilt. Een strategie is bij te sturen, resultaten zijn meetbaar. Je hebt grip op wat werkt en krijgt het gevoel dat je de tijd en inspanning die je investeert, eruit haalt. Dat gevoel dat je grip hebt op de resultaten en de groei geeft je de motivatie om door te gaan, ook onder moeilijke omstandigheden.

Je bereik vergroten met je blog is een. Die groei vasthouden is de volgende stap en zoals je leest, is het een combinatie van factoren die jouw bieb succesvol maakt.

Conclusie: een groeiend bereik door relevantie, hoe doe je dat?

Wil jij expertstatus vergaren en je bereik vergroten via je blog (en/of andere content)? Anno 2021 zit dat in een aantal factoren:

  • Heb je blog- of contentmissie helder. Vraag je af wat je bereiken wilt de komende periode met je blog.

Je blog- of contentmissie bestaat uit je
doelgroep + je onderwerp + wat die informatie deze groep mensen oplevert.
Met deze formule creëer je bovendien gemakkelijk een dijk van een koptekst.
En een call to action

  • Pas SEO toe en daag jezelf uit dat bij elk artikel te doen
  • Onderneem actie om het bereik van je blog te laten groeien. Online en offline, door je vindbaarheid in Google en een groeiend netwerk. Met alleen online ondernemen leren mensen je te weinig kennen. Zorg dat ze de kans krijgen je een keer live te spreken of in elk geval te horen. Met alleen offline ondernemen mis je een grote, relatief eenvoudige kans om naamsbekendheid als autoriteit te krijgen, helemaal in een tijd vol beperkingen
  • Zorg dat je collectie artikelen een complete bibliotheek vormen, die vanuit de basis de breedte en diepte in gaat
  • Bouw aan je brand (merk) en zorg zo dat je geluid en look & feel herkenbaar zijn.

Zakt de moed je in de schoenen na het lezen van deze blog?

Denk jij, dat je dat nooit voor elkaar krijgt, uitstekende artikelen schrijven, SEO toepassen en je bereik vergroten met je blog?
Als jij het toch wilt leren, laagdrempelig, direct in de praktijk gebracht en ondertussen lekker betaalbaar … kijk dan eens in de VVT Schrijfacademie bij het workshopaanbod.

vertel mij meer over de voordelen

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching