Een super relevante blog geeft groei

Een super relevante blog = groei!

Een blog genereert groei op meerdere fronten

Als professioneel blogger laat ik het om jou wijs te maken dat bloggen gemakkelijk is. Bloggen vergt gewoonweg tijd en energie en inspiratie en uithoudingsvermogen. Dat blijft. Ja, er zijn manieren om het leuker te maken, eenvoudiger, vloeiender, goede resultaten te halen, enzovoort. Maar als jij er weinig puf voor hebt, er geen capaciteit voor vrijmaken kunt en jij je omzet graag op een andere manier verdient, dan is dat prima. Dat je dan meer mist dan alleen die felbegeerde omzet of dat ene, specifieke doel of… dat is aan jou. Jij bent de ondernemer, jij maakt je eigen keuzes voor je bedrijf.

Maar als je toch nieuwsgierig bent naar wat een blog betekenen kan voor je bedrijf, blijf dan nog even hangen, want…

degenen die al een tijdje regelmatig een blog plaatsen waarop hun doelgroep zit te wachten, merken iets bijzonders: hun blog brengt randverschijnselen met zich mee, die zij van tevoren niet hadden ingecalculeerd, maar best aangenaam zijn.

Knik jij instemmend glimlachend? Dan herken je de bijkomstigheden die ik hier beschrijven ga.

Ik ga je vertellen wat een super relevante blog allemaal veroorzaken kan.

Je website = je belangrijkste visitekaartje

Je kunt er niet omheen: de website is (naast jou en je mensen) jullie grootste, meest openbare en daarmee jullie meest essentiële visitekaartje.
Je aanbodpage(s) of landingspage vertellen mensen over jullie product of dienst. Je referenties laten weten waarmee, hoe en hoe goed jullie huidige en vroegere klanten hebt geholpen. De page Over Ons laat hen weten wie jullie zijn, waarom jullie doen wat jullie doen en waar de kennis en kunde vandaan komen. Maar bezoekers weten daarmee vaak nog net niet genoeg.

Hoe krijg je mensen naar je website?

Omdat iedereen tegenwoordig op het Internet zit, is de keuze reuze, maar wordt de juiste vinden des te moeilijker. Jij wilt de juiste mensen naar jouw website trekken. En vervolgens bepaal jij graag wat zij daar vinden. Die vlieger gaat echter helaas maar deels op. Mensen kiezen namelijk graag uit zichzelf. Zij laten zich moeilijk sturen. Toch kun jij de teugels toch deels in handen hebben door hen te overtuigen zonder hard te roepen. Roepen helpt namelijk niet meer.

De grootste vraag die jij beantwoorden wilt is: waarom moeten mensen voor ons kiezen?
Vraagje: wat doe jij zelf wanneer je keuze hebt en alles aan de buitenkant hetzelfde lijkt? Juist, dan graaf je dieper. Je wilt meer weten over de persoon of personen achter het bedrijf. Je wilt kijkjes in hun keuken. Op zoek naar die speldenprik die jou vertelt dat je bij hen moet zijn en nergens anders, leer jij hen beter kennen en krijg je vertrouwen in wat zij voor jou in het bijzonder kunnen betekenen.

En daar is de blog voor bedoeld. Yep, ook of eigenlijk juist als je mkb’er bent. Je noemt het in dat geval misschien anders of deelt je artikelen op in verschillende rubrieken…
Voor het gemak gebruik ik het woord ‘blog’ in dit artikel.

Hoe zorgt je blog voor conversie?

Je blog kan echt helpen bij het bereiken van jullie doelen, maar dan zonder direct te verkopen. In mijn trainingen zeg ik het altijd: ‘Dat verkoopt gemakkelijker. Mensen kiezen voor jouw bedrijf vanuit vertrouwen.’ Zoekende mensen willen namelijk zeker weten dat jouw bedrijf degene is, die hun specifieke probleem oplost. En er is geen mooier uithangbord voor het etaleren van jullie deskundigheid, visie, missie en aanpak dan je blog.

Daarnaast zet je mensen aan het denken en breng je hen op ideeën. Jullie vakkennis en vaardigheden zijn voor jullie immers vanzelfsprekend, maar voor de lezers ligt dat anders. Soms hebben ze een duwtje nodig. Of een eye opener. Hier kun je laten zien dat ze bij jouw zaak op het juiste adres zijn. Jullie kijkjes achter de schermen en hun vernieuwde inzicht helpen hen over de streep. Jij hebt hen namelijk aan dat inzicht geholpen, niemand anders. Verder zoeken is dus niet nodig.

Een blog kan je conversie flink verhogen, mits je het goed aanpakt. Ik leg je zo uit hoe.

Je blog en Google

Google en je blog hebben een innige relatie. Google is namelijk gek op beweging. Hij is een echte flirt en sportfanaat: hoe meer jij beweegt en hoe relevanter die beweging is, des te beter zijn beloning: je website stijgt in zijn ranking.

Dat komt, doordat het Google steeds meer gaat om content. Unieke content wel te verstaan. En onder content verstaat Google tekst en beeld, hoewel hij filmpjes nog niet goed ‘lezen’ kan. Tekst blijft hierin dus nog even essentieel.
Je denkt misschien dat de ranking van Google minder belangrijk is dan je doelgroep. Daarin heb je helemaal gelijk, maar het mes snijdt aan 2 kanten: je doelgroep vindt je bedrijf via die hoge ranking. Via Google bereik jij je doelgroep beter wanneer je zoektermen gebruikt, waar je bedrijf op gezocht wordt.

Al met al geef je het zakendoen een extra duw in de rug met een authentieke, unieke en super relevante blog.

Je blog als bindmiddel in de organisatie

Betrek je mensen bij de blog.
Een blogger binnen jouw zaak verbindt. Hij of zij verbindt intern en extern mensen en partijen door het verzamelen van informatie en het doen van interviews en betrekt hen bij het bedrijf: ze voelen dat hun werk ertoe doet.

Wat een blogger creëert, wordt verder versterkt wanneer je meerdere bloggers hebt binnen je organisatie. Zij krijgen kijkjes op afdelingen en/of bij samenwerkende partners en leveranciers, met wie zij zelden contact hebben. Ze maken kennis met de werkzaamheden en leren de mensen daar kennen. En vice versa. Dat bevordert het wederzijds begrip en maakt hen klantgerichter, intern en extern. Laat je meerdere mensen schrijven, dan verdeel je bovendien de verantwoordelijkheid en betrek je hen meer en meer bij het bedrijf, je missie en visie. Ze krijgen hart voor de zaak en dat dragen ze uit.

Je blog uitbesteden doet hetzelfde, al is het effect minder waar het gaat om de binding met je organisatie. De professionaliteit van de blog genereert echter sneller goede resultaten in naamsbekendheid, expertstatus, klanten en omzet. En je ontlast je eigen mensen.

Hoe dan ook: de investering in een relevante blog betaalt zich terug. Steeds weer.

Wat heeft een super relevante blog nodig?

Een super relevante blog:

  1. behandelt een onderwerp, die je doelgroep of een deel ervan enorm aanspreekt. Bij voorkeur een blogonderwerp, dat een nieuwe invalshoek geeft. Probeer te verrassen. Dat kan door bij voorbeeld in te zoomen op een onderdeel, stap voor stap uit te leggen hoe iets precies in zijn werk gaat, voorbeelden te geven of hier en daar een ‘geheimpje’ te delen
    Voorbeeld: schimmels bestrijden in bepaalde rozen kan met moderne bestrijdingsmiddelen. Maar wat als jij als hoveniersbedrijf deze middeltjes allemaal test? En wat als je de middeltjes uit grootmoeders tijd daarnaast test en de uitkomsten deelt?
    Waarom? Omdat je graag kijkt naar milieuvriendelijke oplossingen, jij liever uit eigen ervaring advies geeft dan wat leveranciers claimen, je vaak telefoontjes krijgt over dit probleem of mensen simpelweg bewust wil maken van hun handelen ten opzichte van de natuur
  2. behandelt een thema, waarmee jij voor eens en altijd een misvatting, veelgestelde vraag of te vaak voorkomend probleem uit de weg helpt. Leest iedereen die? Vast niet. Maar elke keer wanneer je hier nu discussies of vragen over krijgt, refereer jij naar dat artikel
  3. zoomt in op jullie deskundigheid, zodat je die goed laat zien. Dat betekent, dat je dieper ingaat op een onderwerp of daar een subonderwerp uit haalt, een onderdeel, waarover je uitgebreid schrijft
  4. mensen zijn gek op handleidingen, tips, best practices, praktijkvoorbeelden en resultaten. Onderbouw je beweringen met bewijs: cijfers, onderzoeken, jouw praktijk, klantervaringen, enzovoort
  5. heeft een lengte van minstens 700 woorden, het liefst een paar duizend. Nu hoor ik dat jij je adem inhoudt. Duizenden woorden? Ja.
    Waarom? Omdat je compleet wilt zijn in het geven van je informatie en voor zo’n volledige uitleg kom je eerder woorden te kort dan dat je teveel hebt. Of geeft. Een super relevante blog wordt echt goed gelezen
  6. heb je te weinig tijd en inspiratie en kun je de blog ook niet neerleggen bij een medewerker?
    Start dan met een miniblog. Dat is een blog van maximaal 200 woorden op je website. Plaats dan wel regelmatig nieuwe content, minimaal eens per week.
    Of een microblog. Dat is een stukje tekst met een tip, stelling of quote van maximaal 100 woorden. Deze plaats je niet op je website, maar direct op je socialmediakanalen, ondersteund door een afbeelding. Een microblog plaats je meerdere malen in de week, zodat je onder de aandacht blijft
  7. wordt gekenmerkt door regelmaat en daarmee bedoel ik zoveel mogelijk op een vast tijdstip. Je kunt je blogposts van tevoren vaak inplannen achter je website. Hoe consequenter je bent, des te sneller je resultaat ziet.
    Mensen zijn vaak fan zolang je op hun radar komt. Ze wachten zelfs op je als ze weten wanneer ze weer wat nieuws kunnen verwachten. Van hen vragen om trouw te blijven, terwijl jijzelf geen trouw belooft, werkt niet. Er is teveel informatie beschikbaar en er wordt teveel geroepen op het Internet
  8. leest lekker en heeft een aantrekkelijke indeling.
    Korte en lange zinnen wisselen elkaar af.
    Jargon en ouderwetse taal wordt vermeden.
    Je lezer wordt direct aangesproken: ‘je hebt’ in plaats van ‘men heeft’ of ‘mensen hebben’ of ‘iedereen heeft.’
    De alinea’s zijn maximaal 10 regels met een witregel ertussen.
    Je gebruikt regelmatig tussenkoppen, zodat je lezer de blog kan scannen. Online tekst wordt anders gelezen dan tekst op papier. Je blog wordt zelden helemaal gelezen. Kan je lezer niet in een oogopslag zien, waar de volgende alinea over gaat, dan slaat hij belangrijke informatie over. Of hij haakt helemaal af.
    Je lezer wordt niet afgeleid door bewegende beelden, zoals een caroussel, reclame en andere zaken die niet relevant zijn voor de blog.
    Het oog wil echter ook wat. Zorg voor voldoende witruimte om de tekst heen en plaats minimaal 1 goede afbeelding bij de blog. Afbeeldingen van mensen, dieren en de natuur spreken daarbij het meeste aan. Standaard stockfoto’s doen juist afbreuk aan je verhaal
  9. wordt meer dan eens gedeeld op je socialmediakanalen. Het schrijven van een super relevante blog is één. Die onder de aandacht brengen bij de juiste mensen is de volgende stap. Met name LinkedIn en Twitter zijn vluchtige kanalen. Deel je je blog slechts een keer, dan loopt een grote groep mensen in je netwerk hem mis. Deel hem dus regelmatig en wissel hem af met oudere blogposts. Plaats hem bovendien in de verschillende groepen en communities (Google+).

Je blog als multifunctioneel marketinginstrument

Voeg een paar miniblogs samen en je hebt een blog.
Voeg een paar blogs samen en je hebt een E-book.
Koppel daar een paar opdrachten aan en je hebt een training.
Haal er tips uit en plaats die op je socialmediakanalen.

Je ziet: een blog is multifunctioneel inzetbaar.

Coaching naar een super relevante, converterende blog

Je ziet dat een relevante blog meer is dan ‘leuke stukjes schrijven.’ Wil jij alles wat hierboven staat ook? Maak een blogplan en een blogplanning en begin!

Heb je extra begeleiding nodig voor een super relevante blog? Daarvoor hebben wij verschillende mogelijkheden:

  • is er te weinig tijd en kennis om het zelf professioneel aan te pakken, besteed hem dan uit aan de professionele blogger
  • is er voldoende tijd en de bereidwilligheid in je organisatie om energie te investeren in je contentmarketing? En wil je direct verdieping aanbrengen? We organiseren regelmatig klassikale trainingen. Deze leveren de beste resultaten op wanneer je het vak zelf onder de knie wilt krijgen.

 


Interessante blogonderwerpen:
Je conversie verhogen met een van de honderden woorden uit deze gecategoriseerde lijst
10 Copywritingfouten die je business de das omdoen
Zo word je de autoriteit in jouw vak
Wil jij tekst die doel treft? Ook uitbesteed begin je hier…
Waarom investeren in meer contentmarketing werkt

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (12)

  • Anke,
    Dank je wel voor je reactie. Laat je inderdaad vooral inspireren. Daar is mijn blog voor bedoeld.
    Tip: je krijgt nog meer inspirerende tips wanneer je mijn gratis E-book download via het pop-up scherm, wekelijks.
    Succes met je blog!
    Esther

  • Hallo Ids,
    Dank je voor je reactie. Goede beslissing om je blog opnieuw op te pakken.
    Tip: heb je meer inspiratie nodig, download dan mijn gratis E-book over de 7 geheimen van een kei van een blog via het pop-up scherm.
    Succes!
    Esther

  • Wat een feestje van herkenning! Maar ik vind wel dat gezegd moet worden dat het wel langer kan duren, eer er een “doorbraak” kan zijn! Bij mij heeft het zeker 3 jaar gekost om van 40 lezers per dag naar 18.000 per maand te gaan omdat mijn blogjes toen werden doorgeplaatst op pretwerk.nl. Het is dus ook heel erg; Blijf volhouden, zet door!
    Groet & glimlach, Karin

  • Hallo Karin,

    Dank je voor je reactie en je mooie aanvulling. Het klopt: de aanhouder wint. Nu ging het bij mij iets sneller dan 3 jaren, maar je hebt inderdaad een aanloopperiode. Bovendien is het leuk een lezerspubliek te hebben van bijna 20.000, maar uiteindelijk draait het om conversie. Krijg jij inmiddels ook boekingen door je blog?
    Dus inderdaad: blijf volhouden.

    Fijne dag!
    Esther

  • Hallo Esther, dank voor de waardevolle informatie. Mijn vraag gaat over de volgorde en inhoud van een blog en nieuwsbrief. Zie ik het goed wanneer je eerst een verkorte versie van je blog verstuurt naar je klantenbestand en vervolgens een nieuwsbrief met een uitgebreidere versie van je blog? Toon je dan je hele blog in de nieuwsbrief of een link ernaar toe die je klanten naar je website verwijst? (met vermelding dat je extra waarde hebt toegevoegd aan je blog) Ik vind deze volgorde nog lastig. Wat zou jouw tip zijn?

  • Hallo Esther, dank voor je waardevolle info! Als ik je goed begrijp is dit de slimste volgorde: Je schrijft een blog en post deze op Social Media en verstuurt m naar je klantenbestand. Vervolgens maak je een nieuwsbrief waarin je een uitgebreide versie van je blog vermeld, met meer content. Doe je dit middels een link naar je blog, zodat je lezers op je website terecht komen? Ik worstel nog met de volgorde en hoop dat je me een tip kunt geven. Alvast hartelijke dank! Janet.

  • Hoi Janet,

    Er zijn meerdere wegen naar Rome en de volgorde die jij aangeeft is er een van.
    Laat een zo kort mogelijke tijd zitten tussen het plaatsen van je blog en het integreren van die blog in je nieuwsbrief, tenzij je in je nieuwsbrief meerdere blogposts plaatst.
    De abonnees op je nieuwsbrief willen het gevoel hebben dat ze in de watten worden gelegd namelijk, speciaal zijn.
    Ik heb je mailtje ontvangen met je vraag over de masterclass bloggen. In de masterclass behandel ik de vraag hoe je een lezerspubliek creëert uitgebreid.

    Fijne dag.
    Esther van Vondel

  • Hallo Janet,

    Ik zie je reactie nu pas. Hij verdween in alle blogupdates, vrees ik. Mijn excuses.
    Tot vorig jaar plaatste ik mijn hele blog en mijn aanvullende tip(s) in mijn nieuwsbrief. Tegenwoordig doe ik een voorzetje naar mijn blog in mijn nieuwsbrief, met een link naar de blog op mijn website, waar je hem verder leest. Zo heb je alle informatie op een plek, goed vindbaar bij elkaar.
    Ik blijf echter aanvullende tips geven in mijn nieuwsbrief. Tips die mensen die niet geabonneerd zijn op mijn nieuwsbrief missen.

    Heb ik je vraag zo beantwoord? Laat het me weten als je meer informatie nodig hebt.

    Fijne dag!
    Esther

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: