Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen

Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen

Trek de beste klanten door te communiceren wat ze elders niet krijgen

In mijn vak barst het van de concurrenten. Twee jaren geleden dacht ik, dat ik nergens anders in was of deed dan elke andere tekstschrijver, blogger of copywriter. Tot ik een klant sprak over mijn nieuwsbrief.
‘Esther, mij valt iets op als ik naar je website kijk. In je blog steek je veel in op marketing en contentmarketing. Dat geldt ook voor je nieuwsbrief, maar ik zie daar niets over terug op je website.’
‘Nee, ik ben in eerste instantie copywriter en blogger,’ antwoordde ik een beetje beduusd, maar de raderen in mijn hoofd draaiden volop. Miste ik een kans?
Ja, dus.
‘Je geeft veel tips over hoe je tekst het beste inzet als marketinguiting. Dat doe je in je content, maar doe je dat ook naar klanten toe?’
‘Eh… ja, altijd. Tekst zonder plan slaat niet aan. Een plan zonder goede invulling ook niet…’
‘Dan heb je een unieke combinatie. Er zijn niet veel copywriters die zoveel weten over marketing en contentmarketing als jij. Het zijn alle drie specialisaties, maar jij gooit ze bij elkaar in de mix. Je hebt een unicum, want zo help jij bedrijven nog beter.’

Ik had er nooit zo bij stil gestaan, maar ze had gelijk. Al die tijd had ik te maken gehad met een typisch gevalletje van ‘te dicht bij mijn eigen bedrijf staan.’ En inmiddels komen er bedrijven op mijn pad, die dat beamen: ze waren zelf naarstig op zoek naar een copywriter of blogger, die ook verstand had van marketing. Ik ben een van de weinigen. Het verbaast me steeds meer.

En jij? Onderscheidingsvermogen is soms hard zoeken, maar ook jij hebt het. Lees en onderzoek wat op jouw bedrijf van toepassing is.

Waarom heb je onderscheidingsvermogen nodig?

Omdat jouw bedrijf al snel hetzelfde lijkt als die van je concurrent, maar dat slechts de buitenkant is. Trek jij graag de beste klanten, dan adviseer ik je te communiceren waarom zij bij jou moeten zijn. En dus wat ze elders niet vinden wat ze bij jou krijgen.

Ik hoor veel ondernemers zeggen dat ze geen idee hebben waarin zij anders zijn of doen dan een ander. Ze communiceren over ‘kwaliteit’ en ‘de klant centraal stellen,’ maar dat doet eigenlijk iedereen. Zonder kwaliteit zet ik bovendien vraagtekens bij je bestaansrecht…

Ik geef je een aantal richtingen als inspiratiebron om bij je onderscheidingsvermogen te komen.

Onderscheidingsvermogen zit in…

… je missie en visie

Waar jouw bedrijf voor staat en gaat kan in detail anders zijn. Het ene HR-adviesbureau brengt het ziekteverzuim naar beneden, gezien vanuit de ziekgemelde medewerker. De ander benadert ziekteverzuim vanuit de werkgever. Beide hebben dezelfde missie: het terugdringen en laag houden van het ziekteverzuim, maar de visie erop heeft een andere invalshoek.

… je aanpak

Bovenstaand voorbeeld werkt door in de aanpak. Waar het eerste HR-adviesbureau elke zieke werknemer ziet als een geheel en kijkt naar de eigenschappen van degene, zijn werk en werkzaamheden en zijn privésituatie meeneemt in de aanpak, heeft het tweede bureau een zeer zakelijke aanpak, geredeneerd vanuit het bedrijf.

… je dienst of product

Het eerste HR-bureau wil vooral gelukkige werknemers, het tweede een hogere productiviteit. De invulling van de dienst is anders.

Een ICT-bedrijf kan kiezen voor een selectie van standaard pakketten, waaruit de klant kiest. Eventueel wordt de gekozen applicatie op maat gemaakt. Een vergelijkbaar bedrijf kiest echter altijd voor maatwerk en bouwt eventueel in opdracht een applicatie.

Het ene werving- en selectiebureau kiest kandidaten op basis van harde criteria. Een van mijn klanten kijkt naar de functie, het team waarin de nieuwe medewerker terechtkomt en heeft een unieke tool, genaamd het karakterprofiel, die zorgt dat deze medewerker bij het bedrijf, de functie én het team past. Waar medecursisten van de opleiding de achterliggende theorie inzetten voor particulieren, bouwde zij een instrument die ze inzet om bedrijven sterker te maken door de juiste mens op de juiste plek te zetten.

… het inzetten van je marketing

Een metaalbewerkingsbedrijf die virtuele rondleidingen geeft in het bedrijf. Een video-expert die een blog bijhoudt. Een coachpraktijk die via storytelling hun dienst promoot in de brochure. En een advocaat die over zijn tips en praktijkverhalen vlogt en samen met de HR-expert workshops geeft door het land om werkgevers te adviseren over wijzigingen in de wetgeving.

Een opvallend visitekaartje kan al het verschil maken. Of een acquisitiebrief die je via de post stuurt.

Je bent al onderscheidend als jij je anders kleedt en kapt.
Ikzelf ben al onderscheidend doordat ik mijn schoenen uit heb tijdens het geven van VIP-dagen, trainingen en presentaties.

Onderscheidend vermogen zit dus al in een details. Het moraal van deze voorbeelden: doe eens iets anders. Dat werkt verfrissend en het schudt je doelgroep wakker.

… een enkel detail

Onderscheidend vermogen zit soms in een detail, zoals een mooie cadeauverpakking met stoere strik om je offerte. Of de fietsenverkoper die de gewoonte heeft een dag of 2 na de koop te bellen om te vragen of alles naar wens is. Of de webbouwer die bij de oplevering van een nieuwe website een e-book toestuurt met aanvullende tips, zoals handige plug-ins en andere onderhoudsadviezen. Of die grote jongen, die een telefoniste inzet in plaats van een keuzemenu achter het algemene telefoonnummer.

Het kan zelfs zitten in het natuurlijke schoonmaakmiddel dat het schoonmaakbedrijf gebruikt om apparatuur mee te behandelen.

Zo had ik tot 2016 geleden geen printer. Ik houd niet van papier verspillen en ik bleek maar zelden een printer nodig te hebben.

‘Wees de frisse wind in jouw bedrijfstak’

Communiceer wat jouw bedrijf onderscheidt

Laat je onderscheidingsvermogen overal zien en horen. In je pitch, je marketinguitingen en je gesprekken. Hoe vaker en wijder verbreid, des te meer het in het oog springt.

Wil jij de beste klanten trekken, waaraan je meer verdient in minder tijd, dan is onderscheidingsvermogen een cruciaal onderdeel van je profilering.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Succesvolle contentmarketingstrategieën die weinig worden toegepast
Een paar bouwstenen voor een ijzersterk uithangbord
Welke tekst vraagt om een tekstschrijver, een copywriter of een blogger?
Een kei van een blog = groei
Wil je meer grip op je omzet? Begin dan hier…

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: