je missie en mission statement

Je missie, weet waarvoor jij opstaat

Heb jij een missie? Nee? Ik denk het wel, je hebt hem alleen nooit geformuleerd. En dat is eigenlijk doodzonde, want voor je missie sta je op en ga je door. Ook als alles tegenzit, je vervelende klanten hebt, de omzet tegenvalt, samenwerkende partners toch niet samenwerken, je beste mensen uitvallen, je kosten de pan uitrijzen en … Nou ja, je snapt hem wel.

Je missie vertaald in een mission statement en gecommuniceerd in je boodschap trekt de juiste business aan.
Dus ik stel de vraag opnieuw: heb jij een missie voor je bedrijf?

Wat is een missie?

Je missie in het kort: waar ga jij voor? Met van het antwoord hierop stel jij je doelen. Het geeft je bovendien onderscheidend vermogen en bepaalt mede je branding en Persoonlijkheid.

Heb jij jouw missie nooit geformuleerd? Dan ga jij waarschijnlijk voor groei, meer omzet, uitstekende klanten en lekker ondernemen en leven. De betekenis van je missie is dan intern gericht.
Deze missie draait echter om jou. En je klanten dan? En de wereld om je heen? Om ons heen? Ben jij begonnen voor … jou? De meeste ondernemers beginnen om een andere reden. Daarom nodig ik jou uit je missie te formuleren en deze te communiceren: wat zie jij als jouw speciale opdracht (of taak), extern gericht? 

De meeste bedrijven hebben een speciale opdracht in de trant van: je wilt zoveel mogelijk mensen de voordelen en resultaten van jouw product of dienst laten ervaren.

Ik daag je uit om hem specifieker te maken. Beschrijf jouw missie in een mission statement en doe dat zodanig, dat je er warm van wordt! Eentje, waar je echt voor wilt gaan.

Bedrijven met een missie – inclusief een paar voorbeelden

Er is een categorie ondernemers, die onderneemt vanuit een expliciete missie, een alomvattend doel (purpose of big why). Omzet, winst en goede klanten vormen slechts onderdelen van hun hoofddoel. Die zijn enkel nodig om hun missie verder uit te dragen. Zoals de echtscheidingsmediator die zorgt dat de kinderen zo min mogelijk leiden onder de scheiding van hun ouders. Of de eventmanager, die events organiseert die bijdragen aan personeels- en klantbehoud, groei, imago en naamsbekendheid. En het bedrijf dat een eigen circulair systeem heeft dat de planeet en zijn bevolking gezonder maakt.

Je ziet, dat elke klein of groot bedrijf een grotere missie hebben kan. Een purpose of (big) why, die verder reikt dan hun eigen persoon of bedrijf groot is. Alles wat zij doen, staat in het teken van deze bedrijfsmissie. Het geeft hen de drijfveer om door te gaan. Zo niet, dan laten zij iets of iemand in de steek en dat bestaat voor hen niet.

Moet de jouwe ook zo groot zijn? De echtscheidingsmediator helpt ouders in een kleine regio. Een van mijn boekenschrijvers richt de inhoud van de zijne op de energieneutrale stad.
Je missie kan groot zijn, terwijl je doel zich richt op het bereiken en helpen van zoveel mogelijk mensen in die categorie. De taak die 365 Dagen Succesvol zich stelt is ‘Nederland het gelukkigste land ter wereld.’ Hun doel is zoveel mogelijk mensen gelukkig maken. Als ze hun taak niet volbrengen, vinden ze dat niet erg, maar ze gaan er wel voor.

Wat is jouw missie?

Voorop staat, dat jouw mission statement ambitieus is en iedereen in het bedrijf hem kent en volgt.
Hij geeft je bestaansrecht en -reden.

Ga bij jezelf na, waarom je destijds voor jezelf begonnen bent. In het antwoord daarop liggen je kernwaarden, visie en de speciale opdracht die jij je bedrijf gegeven hebt opgesloten.

Big why of ‘zoveel en zo goed mogelijk’?

Voel jij tot in je kern dat je een grote missie hebt, een purpose of big why, die je uitdragen wilt?

Of is je missie gebaseerd op aantallen alleen: zoveel mogelijk, zo goed mogelijk? Graaf verder, want er zit waarschijnlijk een dieper verlangen achter. Kijk daarbij eens naar je visie. Veel ondernemers vertellen mij, dat ze voor zichzelf begonnen zijn, omdat ze het niet eens waren met de koers die hun werkgever voeren. Het was te beknot, te standaard, te veel intern gericht, te weinig gericht op de eindgebruiker, te …
Wat waren jouw ‘te’s’ die jou reden gaven je eigen bedrijf te starten? Hoe ben je dat gaan doen en waarom op die manier?

Een oefening om achter jouw missie, purpose of big why te komen: stel de vraag waarom jij je bedrijf bent gestart destijds. Stel op dat antwoord weer waarom en op dat antwoord wederom waarom, net zo lang tot je niet verder kunt: dat is hem!

Je kernwaarden en je missie

In je mission statement liggen je kernwaarden verborgen. Je missie is geformuleerd in maximaal een paar zinnen en daarin formuleer je je kernwaarden meestal niet letterlijk. Ze liggen erachter verborgen. In de verdere uitleg van je mission statement komen ze naar voren.

Wat zijn jouw kernwaarden? Met mijn klanten doe ik het kernwaardenspel, waarmee ze van zo’n 100 uitkomen op maximaal 5 kernwaarden.

Kom jij met ‘kwaliteit’ of zelfs ‘hoogwaardig kwalitatieve producten,’ ‘betrouwbaarheid’ en ‘de klant centraal,’ dan daag ik je uit daarachter te kijken. Jouw klanten verwachten namelijk kwaliteit, betrouwbaarheid en met ‘de klant centraal stellen’ kunnen ze weinig. Ze verwachten uitstekende service en resultaat, ook bij je concurrent.
Dus waarin uiten zich bij jou die kwaliteit, die betrouwbaarheid en je klantgerichtheid? Zitten die in samenwerken of juist in zelfstandigheid? In 24/7 bereikbaar zijn en een oplossing binnen 2 uren, dus snelheid en bereikbaarheid? Zoek naar hoe jij deze laat zien. Je zult zien dat je uitkomt op een andere kernwaarde, die in het verlengde ligt van kwaliteit, betrouwbaarheid en klantgericht zijn.

Ga bij jezelf eens na welke klanten bij je bedrijf passen en waarom. Onderzoek waarom je beste klanten jouw beste klanten zijn, afgezien van het feit dat ze terugkomen en veel afnemen? Waarom klikt het en is het klantcontact prettig? Waarom heb je aan een half woord genoeg? Wat hebben jullie gemeen?

Kom je er niet uit, schaf een kerwaardenspel aan speel hem eens, eventueel met een aantal mensen in je bedrijf.

Kernwaarden veranderen zelden. Je vindt ze bovendien vaak terug in je privéleven, omdat ze komen vanuit je intrinsieke motivatie, je aard, je achtergrond en omgeving. Personeel dat uitstekend bij jouw bedrijf past, heeft deze kernwaarden vaak ook (deels) in huis.

Je missie en visie

Je visie is vaak een afgeleide van je missie.
In het kort is je missie waar je voor gaat en je visie waar je voor staat.

Je visie geeft jouw kijk op jouw hulp. Je pakt het zo aan, omdat… Jouw product is op die manier gemaakt of inzetbaar, omdat…

Een voorbeeld uit eigen praktijk van hoe missie (purpose) en visie vervlochten zijn: mijn visie op copywriting is, dat alleen tekst niet voldoet als je je doelgroep bereiken wilt. Tekst staat namelijk stil en zwijgt. De actie moet dus van jou komen als jij wilt dat je boodschap bij de juiste mensen aankomt. Mijn visie op marketing is, dat het eenvoudig kan, als jij weet wat je boodschap is en wie behoren tot je doelgroep. En waar je deze vindt. En mijn visie op contentmarketing is, dat die alleen nog werkt, wanneer je content van exceptionele kwaliteit is, of in elk geval van betere kwaliteit dan wat gemiddeld wordt gecommuniceerd door je concurrentie. Frequentie is ondergeschikt aan kwaliteit. En opnieuw dat je de mensen die je hiermee verder helpt, daadwerkelijk bereikt.

Deze komen voort uit mijn missie elke organisatie te helpen met zijn eigen, resonerende boodschap en daarmee de juiste mensen te bereiken, zodat zij besmet raken een aanhaken. Ik help steeds meer bedrijven die dus naast een omzet- en groeidoel een andere, grotere purpose hebben. Mijn big why omvat mijn missie, visie en al mijn kernwaarden, die ook privé doorsijpelen: zorgen dat iedereen een goed leven heeft, inclusief onze planeet. In de media zien we vooral hoe onze wereld en maatschappij de controle verliest en elkaar dwars zit. Als je hen moet geloven, gaan we met zijn alleen naar de haaien (ik heb eigenlijk een ander woord in mijn hoofd, maar die houd ik maar even voor me). Waar te weinig mensen het over hebben is hoeveel pracht er is. Ik doe graag mee met de tegenbeweging, die vooral laat zien hoe goed we ook bezig zijn. Ja, er is veel mis, maar kijk ondertussen ook naar hoe de stille meerderheid zich juist niet herkent in alle berichten en anders wil. En naar de groep die ook anders doet. Dit zat er als kind al in en ik voel hem van mijn tenen tot in mijn kruin. Dáárom werk ik veel en graag voor bedrijven met een missie.

Je mission statement communiceren

Op veel websites staan de missie, visie en kernwaarden apart. En wat verstopt. Ik vind dat ze overal in je boodschap terug moeten komen. Ze vormen de kern van jouw hulp, geven je onderscheidend vermogen en trekken de juiste mensen aan. Of het nu gaat om klanten, investeerders om samenwerkende partners.

Zorg dus, dat jouw missie (inclusief kernwaarden) en visie terugkomen in je uitingen, je beeldmateriaal, je Persoonlijkheid en branding.

Weet je niet goed hoe je je mission statement formuleert en wil je het leren?

dan heb ik een lucratieve oplossing voor je

Wil je gerichte hulp?

spar dan eens over welke hulp jij nodig hebt

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching