Marketingmiddelen uit de lijst

Welke basis marketingmiddelen brengen jou de beste klanten?

Basis marketingmiddelen uit de lijst

 

Als ondernemer sta je voor grote keuzes als het gaat om het stimuleren van je verkoop. Om aan de beste klanten te komen heb je namelijk marketing nodig, die niet alleen genoeg, maar de juiste klanten trekken. Door de eindeloos lange lijst marketingmiddelen en de overdaad aan marketingadviezen wordt het echter al snel een brei. Welke is de beste? En hoe combineer je die met anderen om een geoliede marketingmachine te krijgen, waaraan je minder hoeft te doen om omzet te genereren?

Zoals je inmiddels wellicht weet, ben ik van eenvoud. Mag ik de keuze voor je ontrafelen en je de absolute basis meegeven door de vraag te beantwoorden: welke marketingmiddelen uit de lijst vormen de basis voor een geoliede marketingmachine? Sta me bovendien toe jou direct een paar verrassende ideeën geven, waarmee je jezelf en je bedrijf gemakkelijk in de kijker speelt. Daarbij blijft het doel altijd: meer goede klanten.

Basis marketingmiddelen voor een gezond bedrijf

In de basis heb je de volgende marketingmiddelen nodig voor die geoliede marketingmachine.

Converterende website uit de lijst marketingmiddelenJe startpunt: een converterende website

Eind vorig jaar haalde het item het Journaal: tweederde van de bedrijven is niet online! Het gros van deze ondernemingen heeft een fysieke winkel en vindt een webshop teveel gedoe en te duur. Maar zonder deze winkels blijft er een deel over, dat alleen offline onderneemt. Als ik tijd had, zou ik dat nader onderzoeken.

Wanneer ik met een klant ga voor een nieuwe marketingstrategie, dan begin ik bij de website. Je hebt immers een platform nodig, waar je alle belangrijke informatie over je bedrijf bij elkaar hebt staan. Overzichtelijk en elkaar aanvullend. Een platform dat leads genereert, terwijl jij en je mensen aan het werk zijn met de dagelijkse beslommeringen. Klanten bedienen, nieuwe producten of diensten ontwikkelen, processen stroomlijnen, hr-activiteiten, enzovoort.

Leads genereren doet je converterende website. Ik leg de nadruk op ‘converterend,’ omdat veel websites nog altijd fungeren als een statisch informatiekanaal. Dat is goed wanneer je enkel voorlichting geeft. In alle andere gevallen vind ik het oneindig zonde, want een website die je klanten oplevert, kost misschien iets meer onderhoud en investering, maar die haal je er dubbel en dwars uit. Herhaaldelijk bovendien. Er zijn vaak maar weinig dingen nodig om de verkoop via je website te bevorderen. 

Bij een converterende website komen een aantal zaken bij elkaar:

  • een aantrekkelijk aanbod, afgesloten met een call to action, zodat mensen iets doen in plaats van wegklikken
  • mensen lezen er over waar jullie deskundigheid, missie en visie vandaan komen, zodat ze je bedrijf en de mensen erachter leren kennen
  • je genereert leads, die je gemakkelijk en direct opvolgen kunt
  • hier komen al je andere marketingmiddelen op uit
  • je laat er klanten aan het woord. Dat schept vertrouwen en vergroot de kans op herkenning. Dat kan in geschreven tekst, maar denk ook eens aan videoboodschappen van je klanten. En vervang de foto van het bedrijfslogo eens door de foto van de persoon.

Bij veel websites vallen deze categorieën onder het statische gedeelte, op de laatste na. Er verandert maar sporadisch wat. Je SEO helpt je aan je vindbaarheid, maar om bezoekers, laat staan de juiste klanten, naar je website te trekken heb je meer nodig. Om bovenaan te blijven staan in Google trouwens ook.

En dat doet… je blog.

Contentmarketing uit de marketingmiddelen lijstBasis online marketingmiddelen: je blog

Google is gek op beweging op je website, maar deze beweging zorgt ook dat je onder de aandacht komt en blijft bij je doelgroep.

De meest eenvoudige manier om onder de aandacht van Google en je doelgroep te komen en te blijven is door content te creëren.

Content gaat minder over promotie, maar des te meer over het delen van jullie kennis en vaardigheden. Letterlijk vertaald: je geeft de inhoud van jullie kennis en kunde prijs.

Tips, best practices, voorbeelden, nieuwe ontwikkelingen en kijkjes in jullie keuken vallen onder content.

De gemakkelijkste manier en de beste om je vindbaarheid te vergroten is een blog starten op je website. Vul deze met regelmaat aan met een nieuw artikel. De lengte van je artikelen is minder van belang dan de informatie die je geeft. Hoe waardevoller je content, des te beter voor Google en je doelgroep. Met name het Nederlandse bedrijfsleven snakt naar relevante content. Op dat gebied is nog veel te winnen.

Steek je in op het creëren van super interessante content, ga er dan helemaal voor: Google rankt blogposts van meer dan 2000 woorden hoger, dus wanneer je weinig tijd hebt is dat een prachtige optie: plaats eens per maand een monsterblog. Kwaliteit gaat hier duidelijk boven kwantiteit.

Begin je pas met bloggen en vind je het eng? Of heb je weinig inspiratie? Schrijf dat een miniblog en plaats die op je website of houd een microblog bij op een socialmediakanaal waar je doelgroep zich bevindt. Heb je eenmaal een behoorlijke bibliotheek aan blogs gecreëerd, dan is het eenvoudig om een aantal samen te voegen tot een artikel. Kijk daarbij wel uit voor dubbelen content. Haal oude items dus weg.

Leads genereren door weggeverBasis online en offline marketingmiddelen: een weggever

Je wilt je aanbod en je content de wereld in slingeren, maar je hebt er ook graag grip op wie die ontvangt. Het liefst breng je je blog onder de aandacht van degenen, wiens probleem jij oplossen kunt. Met andere woorden: je wilt leads genereren.

Een mailing doet dat, maar deze mag je niet zomaar verzenden naar mensen, die daar niet om gevraagd hebben. En koude acquisitie plegen mag vanaf 2018 niet meer. Om dat te omzeilen én een lijst te creëren van mensen die sowieso geïnteresseerd zijn in jullie oplossingen maak je een weggever, waarop ze zich kunnen inschrijven of die ze eenvoudig downloaden. Dit maakt leads genereren een stuk gemakkelijker.

Wil je vervolgens een nieuw(e) product of dienst promoten of hen uitnodigen voor een event, training of iets dergelijks, dan doe je dat binnen de wet en naar mensen die vallen onder je prospects. 

De meeste weggevers zijn digitaal, zoals een E-book, checklist, scan, goody bag of videotraining. Je biedt ze aan via een landingspage op je website en koppelt ze via een inschrijfformulier met de weggever.
Maar denk ook eens aan een offline weggever. Denk aan een boek (een enorme klantmagneet!) of testproduct. Ja, die kosten je portokosten. Of de kosten van de huur van een zaal en koffie en thee, maar je valt ermee op. Bij een gratis of voordelige training of event maken mensen bovendien direct kennis met jou, je mensen en je bedrijf. Wedden dat dat helpt om van leads klanten te maken? Mensen doen namelijk geen zaken met je bedrijf, maar met de mensen daarbinnen.
Ook deze biedt je aan via een landingspage op je website, gekoppeld aan een inschrijfformulier.

Social media uit de marketingmiddelen lijstBasis online marketingmiddelen: social media

Jouw netwerk staat en groeit verder als het goed is. Maar je wilt reiken tot ver buiten jouw netwerk. De Gouden Gids en het Telefoonboek of een advertentie in een blad of krant gaven ooit een groot bereik, maar voldoen niet langer. Er hangen bovendien behoorlijke prijskaartjes aan.

De meeste ondernemers en consumenten zijn online, actief of alleen observerend, maar je doelgroep zit er dus vast en zeker ook. Hen bereik je relatief gemakkelijk en op een betaalbare manier via social media.

Verspreid je blog, plaats tips en voorbeelden/verhalen, promoot je dienst of product en je gratis weggever op in elk geval een socialmediaplatform. Weet je niet waar jouw doelgroep zich bevindt? Zoek dan op waar de mensen van je e-maillijst zitten, je klanten en relaties. En je concurrentie.

Zorg dat je je eerst een platform eigen maakt, voordat je een andere oppakt. Het is effectiever om een socialmediakanaal goed in te zetten dan meerdere half.

Visitekaartje, marketingmiddelen lijstBasis offline marketingmiddelen: het visitekaartje

Je visitekaartje is belangrijk wanneer je mensen ontmoet. Wil je dat ze jou direct koppelen bij het terugzien van het visitekaartje, dan heb je 2 dingen nodig:

  1. een dijk van een verhaal oftewel een elevator pitch. Daar straks meer over
  2. een visitekaartje dat de boodschap versterkt, waardoor jij als persoon en als gezicht van het bedrijf direct aan dat stukje karton gekoppeld wordt.

De meeste visitekaartjes zijn gemaakt om in een visitekaartjeshouder of ander archiveringssysteem te bewaren. Leuk, maar de jouwe verdwijnt zo op de grote hoop. Hij wordt zelden meer gepakt. Zorg dus dat hij opvalt en de ontvanger zich ook na een tijd direct herinnert wie bij het kaartje hoort.

Dat kun je een handje helpen:

  • wees volledig in je gegevens, maar niet overcompleet: je logo, naam, functie, telefoonnummer, e-mailadres en URL naar je website voldoen vaak. Komen mensen vaak bij jou op bezoek, dan is het bezoekadres handig
  • een profielfoto helpt de naam te koppelen aan het gezicht. De kans is groot, dat de ontvanger je verhaal direct weer weet
  • een call to action of pay-off als trigger
  • of een zeer beknopte opsomming van jullie oplossingen.

Ik ga direct met de billen bloot: mijn visitekaartje voldoet niet helemaal aan deze criteria. Ik moet het dus echt hebben van mijn babbel en dat is soms best onhandig.

Je kunt nog een stapje verder gaan met je visitekaartje door:

  • er een verrassing in te stoppen of aan te hangen
  • de link naar een gratis cadeau op te zetten
  • een andere vorm te kiezen dan de gebruikelijke. Onder deze link vind je wat inspiratie. Of kijk je eigen visitekaartjesarchief er eens op na en bepaal wat je mooi, handig of aantrekkelijk vindt.
    Tip: wil je echt een onuitwisbare indruk achterlaten, ga dan voor het videovisitekaartje. Deze zijn duurder. Je geeft ze dus niet zomaar weg.

Klop aan bij een specialist, een vormgever, drukker of fotograaf bij voorbeeld. 

Elevator pitch: marketingmiddelen uit de lijstBasis online marketingmiddelen: je elevator pitch

Tot de basis marketingmiddelen uit de lijst pik ik ook jouw dijk van een verhaal. Deze heb je nodig bij elk persoonlijk contact.

Ik merk dat veel ondernemers zakendoen vanachter hun bureau. Alles wat ze doen aan marketing is online en ze mailen met hun prospects en klanten. Dat is lekker snel, goedkoop en gemakkelijk. En veilig. Ze denken verder niets te hoeven doen. Maar zoals ik al eerder schreef, doen mensen zaken met mensen. Het zit er bij ons in gebakken om persoonlijk contact te zoeken en de mensen achter een bedrijf te willen kennen, voordat ze met hen in zee gaan. Als sociale wezens, zoekend naar houvast, kun jij daar niet omheen.

Ga dus de boer op. Ga een live gesprek aan met je (potentiële) klanten. Ben jij niet van netwerkbijeenkomsten, ga dan beurzen, events, conferenties en trainingen af. Presenteer jezelf als spreker over een bepaald thema op je website of op social media. Wat je ook doet: bellen en live afspreken is de allerbeste strategie wanneer je de beste klanten wilt en de beste opdrachten voor je wilt winnen.

Laat ook bij vragen je mail links liggen en klim in de telefoon. Die tip krijg je van iemand met telefoonangst. Ik bel niet graag, zacht uitgedrukt, en het wordt ook nauwelijks beter naarmate ik steeds meer bel. Ik heb echter wel de allerbeste en -fijnste gesprekken, dus ik stap elke keer toch weer over mijn angst heen.

Persoonlijk contact is een zeer effectief middel voor een goede verkoop. Zorg dus dat je je elevator pitch klaar hebt als je gevraagd wordt wat je doet. 
Een elevator pitch vertelt wie je helpt waarmee. Je praat dus in doelen in plaats van in middelen. In oplossingen in plaats van producten en diensten. En je pitch duurt niet langer dan 5 minuten wanneer je voor een groep staat en korter dan een minuut wanneer je je voorstelt in een gewoon gesprek.

basis marketingmiddelen: de flyerBasis marketingmiddelen: een flyer

Flyers zijn er in zoveel vormen, dat je er alle kanten mee uit kunt. Een greep uit de mogelijkheden:

  • een algemene flyer, informatief of verkopend ingestoken (de laatste heeft mijn voorkeur. Tenslotte is de flyer een marketingmiddel, tenzij je de flyer een voorlichtend karakter heeft)
  • een actieflyer
  • een productflyer
  • specs als begeleidende flyer bij een brochure of achter de website.

Het type en de invulling van de flyer ligt aan het doel. Als marketingmiddel zet ik hem het liefst als verkoopkanaal in. In verschillende combinaties. Een flyer die wordt uitgedeeld op een vakbeurs of event is vaak algemeen van opzet, maar hang er een speciale actie aan en je hebt een leuk middel om je e-maillijst aan te vullen.
Een digitale flyer met technische specificaties achter een website voorkomt telefoontjes en mailtjes met dit soort inhoudelijke vragen.
Voor de lancering van een nieuw product is het handig overal waar je komt een en meerdere flyers bij je te hebben over het product. Een drieluik van A4-formaat, voorzien van een korte intro over je bedrijf, het product en zijn mogelijkheden/toepassingen (gebruik voorbeelden), klantverhalen en wat algemene specificaties.

Je kunt hem echter nog anders insteken: als visitekaartje. Het formaat moet misschien iets groter (mooi! want zo verdwijn je niet in het archief op de grote hoop, omdat hij niet past), met 4 bladzijden prikkelende informatie over je bedrijf en je oplossingen.

Zorg voor een aantrekkelijke of zelfs prikkelende vormgeving. Neem daarin als basis je huisstijl, zodat de ontvanger direct ziet dat hij van jouw bedrijf is.

basis marketingmiddelen: je marketingmachineBasis tips voor een effectieve marketingmachine

Op elk marketingmiddel moet in een oogopslag te lezen zijn wat je bedrijf doet. Of nog beter, welk probleem jullie oplossen.

Met elk marketingmiddel draagt dezelfde missie en visie uit en gebruikt dezelfde taal en toon en dezelfde huisstijl. En dezelfde uitstraling, tot in de kwaliteit van het papier en de ondertekening van de mail.

Wanneer je mensen ontmoet, zorg dan dat je goed voorbereid bent en er verzorgd uitziet, maar blijf jezelf. Ben je niet gewend een pak aan te doen of een jurk aan te trekken, laat dat dan. Zit je mooie goed ongemakkelijk, trek dan wat anders aan. Blijf jezelf, want mensen voelen dat je anders bent dan jij je presenteert, maar zien niet wie je wel bent. Het afbreukgehalte is daardoor groot. Mensen zoeken namelijk zekerheid, houvast en als je die te weinig biedt, zijn ze weg.
En wat geldt voor je uiterlijk, geldt ook voor je taalgebruik. 
Blijf dus jezelf.

basis marketingmiddelen: de klantenmagneetZo koppel je de basis marketingmiddelen uit de lijst tot een marketingmachine… en een klantmagneet

Je ziet, dat online en offline samen gaan. Alleen het een of alleen het ander werkt niet. Ik ken bedrijven die niet online zijn. Zij zijn vaak drukker met acquireren dan met klanten bedienen. Ikzelf heb lang alleen aan online marketing gedaan. Mijn bedrijf groeide, maar alleen omdat ik mijn vak versta. Toen het echter tot mij doordrong, dat mijn opdrachtgevers zakendoen met mij als persoon in plaats van mijn website, blog, nieuwsbrief en dergelijke, heb ik de mix gemaakt die ik hierboven beschrijf.

Het gevolg is, dat mijn bedrijf bijna 3 x zo hard groeit nu.

Hetzelfde zie ik bij mijn opdrachtgevers. Op dit moment ben ik samen met een bedrijf bezig om een contentmarketingstrategie vorm te geven en deze uit te voeren. Tot een jaar geleden had ik er niet aan gedacht een klant te adviseren lezingen te gaan geven. Of iets groots te gaan doen als een boek schrijven. Nu doe ik dat wel. Het resultaat bij mijn klant: we zijn nu 3 maanden bezig en het bedrijf trekt serieuzere klanten. Meer ook. En meer dan de helft klopt aan, omdat ze de eigenaar ergens gehoord of gesproken hebben.

Terug naar de basis…

Zo koppel jij je basis marketingmiddelen:

  1. je website is de spil in je marketingmachine en dus basis marketingmiddel nummer 1. Dit is het start- en eindpunt van alle marketinguitingen. Hier staan trouwens de belangrijkste informatie voor je doelgroep bij elkaar. Gemakkelijk en eenvoudig.
  2. je blog, geplaatst op je website, heeft share buttons naar alle socialmediaplatforms en een reactieformulier onder aan elk artikel. Je deelt je blog, tips en quotes eruit met een of meerdere socialmediakanalen. Eventueel deel je je laatste artikel(en) via je nieuwsbrief of magazine.
  3. op je socialmediakanalen refereer je naar je aanbod, je aanbieding, je artikelen, vertel je over je ervaringen, over waar je bedrijf zoal mee bezig is en kondig je veranderingen en ontwikkelingen aan.
  4. je weggever heeft een landingspage op je website. Je wrijft hem onder de neuzen van de mensen in je netwerk via social media, de ondertekening van je e-mail, je nieuwsbrief en vertelt erover in je elevator pitch en in gesprekken.
  5. je flyer staat als pdf op je website.
    Tip: vraag een e-mailadres/telefoonnummer, bedrijfsnaam en naam contactpersoon bij de download.
    En/of verspreid je in papieren versie onder degenen, die hem volgens jou nodig hebben. Hoe, waar en aan wie is afhankelijk van het doel en de inhoud van je flyer.
  6. op je visitekaartje staan in elk geval je contactgegevens, je pay-off of… en vanzelfsprekend de URL naar je website. Eventueel naar de blog. Of naar je weggever. Of een speciale, doorlopende actie. Of een video. Of…
    Maak er iets van dat mensen gebruiken of nog eens pakken in plaats van opbergen in hun visitekaartjesarchief.

Hoe verder?

Marketing lijkt ingewikkelde materie, omdat er zoveel disciplines en keuzes bij elkaar komen. Deze blog helpt je je basis marketingmiddelen uit de lange lijst goed in te zetten.
Heb je meer informatie en inspiratie nodig om de marketingmachine van jouw bedrijf goed te laten lopen? In het E-book Maak van je Marketing een Machine lees je meer gedetailleerd hoe je deze basis marketingmiddelen koppelt. Je leert bovendien welke marketingmiddelen en verder meespelen in jouw marketingmachine als je de beste klanten trekken wilt. En hoe.

Vind je het zelf uitzoeken echter gedoe? Geef je dan op voor de gratis marketingscan. Of bel om eens te sparren over hoe wij je bedrijf verder helpen, terwijl jij en je mensen de handen vrij hebben voor andere taken en zaken.

 


Andere interessante onderwerpen voor wie graag succesvoller is:

Zo verkoop jij je high-endaanbod 
10 Schrijfregels die elke professionele tekstschrijver en copywriter toepast
De multifunctionaliteit van je blog 
Waarom 1000 woorden juist meer zeggen dan 1 plaatje

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching