Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

Marketingmix: de P van Personality (Persoonlijkheid)

Oorspronkelijk zitten er 4 instrumenten in de marketingmix: Product, Price, Place en Promotion. Over de eerste 2 heb ik al eerder geschreven. In de loop van de tijd zijn er meer bij gekomen. Ik vond er 15 in totaal.
Place en Promotion komen later aan bod. Voor nu sla ik ze over, omdat ik een andere naar voren schuiven wil, namelijk Personality, oftewel Persoonlijkheid. Deze bespreek ik nu al, omdat ik hem essentieel vind en hij de invulling van alle andere instrumenten van de marketingmix mede bepaalt.

Ik leg je uit waarom Persoonlijkheid in je marketingmix onmisbaar is naar mijn mening. 

Persoonlijkheid, wat doet het voor je bedrijf?

Personality brand infographic
bron: bitrebels.stfi.re

‘Branding is positioneren met Persoonlijkheid’

Een mooie quote. Ik weet niet van wie, maar het klopt.

Ik zeg het vaker: jouw bedrijf is anders dan elk ander. Je manier van communiceren, je huisstijl, je kleding, waar je wat laat zien over je bedrijf, de locatie van je bedrijf, je aanpak van het geven van oplossingen, alles zegt wat over de Persoonlijkheid van jouw bedrijf.

Je aanbod en aanpak kunnen het verschil maken, maar als je bedrijf zich daar nauwelijks in onderscheidt, doet je personality het waarschijnlijk wel. En die kun je doorvoeren in alles wat je doet en de wereld in slingert. Personality geeft jouw potentiële klant net dat duwtje dat hij nodig heeft om in actie te komen. Persoonlijkheid bouwt namelijk aan het vertrouwen van je doelgroep door te laten zien wie jij bent. Als bedrijf en/of als persoon.

Dus wie ben jij/wie zijn jullie en wat wil je laten zien? En hoe?
En wat wil jij dat mensen over je (bedrijf) vertellen?

Wil jij je klant meenemen op avontuur of staan jullie voor veiligheid en betrouwbaarheid, zonder poespas?
Hebben jullie een andere aanpak, klantenservice, systeem of…?
Waarin jullie wel of niet anders zijn, neem je mee in de Persoonlijkheid van je bedrijf.

Het gevolg van een eigen Persoonlijkheid

Staat Persoonlijkheid in je marketingmix als een huis, dan helpt hij je de juiste, beste opdrachtgevers of kopers te trekken. En een schare ambassadeurs te verzamelen. Met Personality bouw je namelijk aan het vertrouwen van je doelgroep, doordat mensen zich identificeren kunnen en willen met jouw merk.

Kijk maar…

De Personality van je bedrijf: wie wil je uitstralen?

Als je googlet op marketingmix Personality kom je terecht bij ‘personality types.’ Ik bedoel echter wat anders bij dit instrument, namelijk ‘brand personality.’ In gewoon Nederlands merkpersoonlijkheid: wie wil je uitstralen?
Dit is een combinatie van ‘wat wil je uitstralen?’, ‘wie zijn jullie?’ en ‘wat doen jullie en waarom?’

Dit gaat over de invulling van alles wat je doet aan, in en buiten je bedrijf en is gelieerd aan jullie missie en visie, onderscheidend vermogen, maar ook jullie doel, doelgroep en identiteit.
Je begrijpt, dat een klein, jong bedrijf met vooral twintigers of alleen mannen al snel een andere Persoonlijkheid heeft dan een middelgrote onderneming, die snel zo groot is geworden en een mix heeft van mensen in leeftijd, achtergrond en sekse. Helemaal als het bedrijf volop met een duurzaam milieu bezig is: hun leaseauto’s rijden op elektriciteit, ze werken bijna 100% digitaal en het pand is energieneutraal. De eigenaar/directeur bepaalt bovendien vaak de koers en de identiteit, zoals hiërarchie, toon en protocollen.

Maar dat hoeft niet. Hoe jij je bedrijf voert en welke Persoonlijkheid jij naar buiten brengt, bepaal je immers zelf. Creëer echter niet iets dat niet bij je past. Dat is ook onnodig. Zelfs als jouw bedrijf lijkt op andere, is de jouwe anders zodra je dichterbij kijkt.

Alles haakt in elkaar als het gaat om Personality.

Je ziet, dat Persoonlijkheid in alles zit. Ik laat jou zien hoe je die naar buiten brengt, beginnend bij de 4 basisinstrumenten van de marketingmix.

Een vraag vooraf

Kijk eens goed naar je marketinguitingen: je website, flyer, huisstijl en visitekaartjes. En denk er een logo boven van een willekeurige concurrent. Matcht dat? Dan breng jij je eigen identiteit nauwelijks naar buiten.

Persoonlijkheid begint hier

Waarom ben jij destijds voor jezelf begonnen? Waarom doe jij wat je doet?
Je hebt een missie en visie, aanbod en een aanpak. Je trekt graag een bepaald type klant, communiceert op jouw manier en richt je klantenservice in op een bepaalde manier. Je hebt destijds bewust gekozen voor een huisstijl.

Waarom? Voor het grote geld of omdat je een hiaat wilde oplossen? Dit waarom heeft te maken met je kernwaarden en karakter, eigenschappen, inzichten, meningen en voorkeuren. En deze zie je ook terug in je privéleven.

Een voorbeeld

Een hovenier die alleen met dier- en milieuvriendelijke middelen werkt (kernwaarde: milieusparend):

  • haalt zijn groente en fruit uit zijn eigen biologische moestuin en kas, gebruikt zo weinig mogelijk plastic en maakt dingen op. Hij vervangt pas spullen als ze stuk zijn (voorkeuren)
  • is wat stug in de omgang, omdat het hem gaat om buiten leven en minder op heeft met mensen (mening)
  • heeft personeel, dat dezelfde kernwaarde heeft en flexibeler en persoonlijker is in de omgang, omdat hij weet dat hij die eigenschappen mist. Hij wil klanten niet wegjagen door zijn persoonlijkheid, dus op gesprekken met klanten neemt hij een medewerker mee. Deze jongeman is vlot, vriendelijk, luistert goed en vraagt door. Hij heeft bovendien kennis van zaken (inzicht en aanvullend op de kernwaarde ‘vakmanschap’).

Persoonlijkheid in je marketingmix

  1. Persoonlijkheid in je Product (of dienst)

    Hoe laat jij jullie Persoonlijkheid zien in de branding van je product of dienst?

    Door de invulling van je product of dienstverlening. Het ene bedrijf vindt het belangrijk zijn eigen stempel te drukken op de look and feel van zijn product of dienst. Het andere neemt de toon en manier van zijn branche liever over. Denk aan bouwblauw en managementtaal.
    Jij hebt echter altijd de vrijheid zaken op jouw manier in te vullen.

    Voorbeeld
    Als accountantskantoor kun je de jaarrekeningen, -verslagen en ondernemersplannen opmaken en nakijken op de standaard manier, omdat dat bij je imago past: degelijkheid, zakelijkheid, betrouwbaarheid en altijd op tijd.
    Of je neemt een vormgever en fotograaf in de hand om deze documenten een prachtige opmaak te geven en overzichtelijke grafieken en infographics op te maken om de cijfers extra te ondersteunen. Je geeft de cijfers bovendien een schriftelijke toelichting in jip-en-janneketaal in een extra bijlage en nodigt je klanten uit voor een achter-de-cijfersgesprek. Je imago als accountantskantoor: wiskid met cijfers, toegankelijk en meedenker. Je missie: cijfers zijn meer dan getallen.

    Ben je specialist in bij voorbeeld buitenlandse btw, dan heb je enkel dienstverlening rondom de btw/vat van bedrijven die internationaal opereren. Omdat veel klanten van je Duits zijn, houd je de uitstraling en communicatie zakelijk, formeel en professioneel.
    Ben je allround, dan heb je misschien specialisten op elk deelgebied van de accountancy. Of heb je je dienstverlening ingericht naar een vast aanspreekpunt per klant.
    Of je kiest voor een uitstraling van ‘wij doen het anders,’ omdat je bureau met andere dienstverleningspakketten werkt dan je concurrentie: jullie denken niet in standaard oplossingen, maar gaan voor de meest uitdagende vraagstukken. Jullie denken goed na over de kleur van de huisstijl, logo en vormgeving, taalgebruik en toon. Die moet vlot zijn, maar ook betrouwbaarheid uitstralen.

    De vraag is: hoe wil jij je bedrijf profileren? Wat werkt het beste? En vanuit welke kernwaarden werk je? Deze bepalen hoe je je product of dienst neerzet. Ook de verpakking ervan. En dus ook de marketing ervan.

  2. Persoonlijkheid in je Price (Prijs)

    Verkoop jij een product, dan zijn er een aantal mogelijkheden om je Personality door te laten schemeren.

    Voorbeeld
    Een groothandel in hout kan kiezen om alleen vaste eenheden aan hout te verkopen.
    Hij kan ook leveren via maatwerk. Of een combinatie van de twee.
    Of hij gaat nog een stapje verder en maakt een berekening van het benodigde hout op basis van een of meer aangeleverde tekeningen van de klant. Bij akkoord zorgt hij dat het materiaal klaar staat. En eventueel zelfs op locatie geleverd wordt.
    De groothandel bepaalt zelf of hij duurder is en wat hij in welke prijs doorberekent naar de klant, wat zijn betalingsvoorwaarden en -termijn zijn en wat hij verder bepaalt in zijn algemene voorwaarden.

    Start je net, dan hanteer je misschien lagere prijzen om je klantenkring op te bouwen.
    Of je bent een prijsvechter.
    Of je hebt regelmatig aanbiedingen. Of kwantumkorting.
    Of niet.

    De vraag is: hoe flexibel wil je zijn? En wie is je klant? En hoe ver wil je gaan in je service achter de verkoop van je producten?

    Verkoop jij een dienst, dan bepaal je of je op basis van een uurtarief je prijs bepaalt, werkt met maatwerkprijzen of zelfs met abonnementen of pakketprijzen. Of op basis van het resultaat.
    Een uurtarief hanteren is langzaamaan achterhaald, maar veel ondernemers werken nog steeds op deze manier.

    Voorbeeld uit mijn praktijk 
    Contentmarketingabonnementen zijn niet uniek. Daar onderscheid ik mij niet zozeer in.
    Ikzelf begon met alleen het schrijven of redigeren van andermans blog. Geen SEO, noch advies over het inzetten van de blog. En geen tussentijdse testen of evaluatie.
    Naarmate mijn expertise op het gebied van marketing en contentmarketing verbeterde, zette ik deze in om langzaamaan te komen tot een totaalpakket, een oplossing die zorgt dat er niet alleen een uitstekende blog staat, maar dat hij daadwerkelijk klanten trekt. Daarbij maakt het aantal woorden niet uit, iets dat redelijk uniek is. En ik hanteer een andere aanpak wat betreft de frequentie. Kwaliteit gaat immers boven kwantiteit. Nog een unicum. Ik steek in op resultaat: ik test en evalueer tussendoor, zodat we de strategie tijdig kunnen aanpassen.

    Je ziet dat je met je dienstverlening verschillende kanten op kunt. Kijk echter goed naar hoe ver het resultaat van jouw dienstverlening reikt. Afkijken van concurrentie mag, maar giet het in je eigen vorm naar eigen inzicht.
    En bepaal hoe jij je positioneert qua prijsklasse. En vervolgens of jij je tarief hanteert op basis van uren, type dienstverlening, je aanpak, waarde of resultaat.

  3. Persoonlijkheid in je Place (Locatie)

    De locatie van je bedrijf vinden sommige deskundigen allesbepalend. Door met dit marketingmixinstrument te spelen kom je als bedrijf soms op prachtige, verfrissende oplossingen.

    Voorbeeld
    Een restaurant moet goed bereikbaar zijn, maar welke mensen trek je vervolgens graag aan: degenen die onderweg zijn of die gezellig uit eten gaan? Welke openingstijden hanteer je en welke kaart hoort daarbij? Een eetcafé kiest er misschien voor ‘s avonds te sluiten en ontbijt te serveren, omdat hij vlakbij de snelweg, campus of bedrijventerrein zit. Een vergelijkbaar eetcafé in het dorp serveert vooral lunch en koffie/thee met lekkere tussendoortjes en gaat mee met de openingstijden van het winkelcentrum waar het onderdeel van is.
    Of jouw restaurant a la mensa te kent met een afhaalservice en is gesitueerd midden op een groot bedrijvenpark. Fastfood doe je niet aan: je serveert goede, gezonde maaltijden met een snelle service. Mensen tafelen hier niet, maar komen vooral voor een gezonde hap om vervolgens snel verder te gaan met…

    Er zijn tientallen voorbeelden van bedrijven die zich al onderscheiden door de locatie.

    Voorbeeld uit de praktijk
    Suit Supply had als eerste zijn winkels langs de snelweg. Hun filosofie: mannen hebben haast, willen niet winkelen in de stad en niet online bestellen. Ze wensen snel en gemakkelijk een betaalbaar pak waarin ze zich dé man voelen. Niets is dan zo gemakkelijk als onderweg even langs gaan voor een kostuum op maat. Zelfs al gaat hij voor een kostuum uit het rek, elke klant kan wachten terwijl de kledingmaker zijn pak vermaakt.
    Suit Supply zit onder andere langs de A1, A2 en A58 in Nederland.

    Zzp’ers werken veel vanuit huis. Zij spreken ergens live af of regelen hun zaken vooral via Skype en e-mail. Locatie wordt minder belangrijk naarmate jij meer online onderneemt. Het voordeel is, dat je flexibel bent en praktisch overal werken kunt.

    Hoe en hoe gemakkelijk is je bedrijf bereikbaar? Ligt hij dicht bij verbindingswegen of het openbaar vervoer en is dat nodig? Hoe zit het met parkeergelegenheid en is deze gratis? Is je kantoor gesitueerd in een oude school middenin een woonwijk, waar andere ondernemers ook zitten? Is die mix van ondernemers willekeurig of op basis van aanvullende diensten? Of ben je uit je jas gegroeid en verhuisd naar een pand voor jouw bedrijf alleen op een industrieterrein of langs een doorgaande weg aan de rand van een stad?

    Heb je een ontvangstbalie met receptioniste/telefoniste, een virtuele receptie of niets, slagbomen, hoe is de bewegwijzering naar je kantoor of worden klanten opgehaald?
    Hebben jullie een kantoortuin of heeft iedere ondernemer/medewerker zijn eigen ruimte?

    Komen klanten (en leveranciers) bij jou of ga je naar hen toe?

  4. Persoonlijkheid in je Promotion (Marketing)

    Je brand personality en je marketing versterken elkaar en vullen elkaar aan.

    Dat begint bij je huisstijl. Is hij hip, conservatief, vrolijk, sober of…? Zorg dat hij professioneel wordt ingezet en je hem overal laat terugkomen. Laat je overal dezelfde vormgeving zien door je huisstijl in alles door te voeren, dan herkennen mensen je direct. Zelfs op Twitter kun je de kleuren aanpassen op je huisstijl.

    Vervolgens bepaal je wat je boodschap is, in welke toon, met welke vormgeving en via welke kanalen je hem verspreidt.
    Ik raad elke onderneming aan een website te hebben als basis van je marketingmachine. Je website knoopt alles aaneen en heeft alles wat je doelgroep nodig heeft aan informatie en inspiratie bij elkaar op een plek.

    Je missie, visie, oplossingen, aanpak, toon en taalgebruik bepalen vervolgens welke Persoonlijkheid je als bedrijf uitstraalt. En dus wie je aantrekt.

    Nog een paar voorbeelden
    Een bedrijf dat in de business van storytelling en/of esthetiek zit (fotograaf, vormgever, stylist en dergelijke), heeft bij voorbeeld een moderne one page website, gekoppeld aan Instagram met een grote portfolio en plaatst korte video’s op YouTube.

    De boodschap is kort en luchtig wanneer je foto’s maakt van mensen in hun werkomgeving of tijdens hun bruiloft, maar gaat wat meer de diepte in wanneer je gezinnen fotografeert, waarin iemand ongeneeslijk ziek is.

    Als accountantskantoor kun je je merk tonen met een eenvoudige website, visitekaartje en korte, zakelijke artikelen die je verspreidt op een socialmediakanaal en je maandelijkse, informatieve nieuwsbrief.
    Of je accountantskantoor draait op jonge mensen, die hun frisse kijk op cijfers verspreiden via een one page website, visitekaartjes die korte video’s laten zien en een vlog op YouTube en Facebook.

    Mercedez heeft een andere persoonlijkheid dan Fiat, Heineken een andere dan Hertog Jan en Arbo Unie een andere dan Arbo Triple One.
    Waarom? Omdat ze ergens anders in zijn dan de ander.

    Als zzp’er onderscheidde jij je als persoonlijkheid via personal branding. Je mkb-bedrijf doet dat ook: jullie bedrijfscultuur, aanbod, missie, visie, aanpak enzovoort bepalen jullie brand personality oftewel company branding.
    Laat die Persoonlijkheid in alle instrumenten terugkomen van je marketingmix voor eenheid in je boodschap.

    ‘Wie wil je uitstralen?’ that’s the question.

    Dit zijn de 4 basisinstrumenten in de marketingmix en hoe je de P van Personality (Persoonlijkheid) in elk instrument doorvoert.
    Binnenkort breid ik dit artikel uit met de volgende 3:

  1. People
  2. Planet
    en
  3. Profit.

———————————————————————————————————————————–

Andere interessante blogonderwerpen, die je helpen je marketing met effect in te zetten:

LinkedIn Pulse: duplicate content en hoe je dat oplost
Marketingmix, de P van Prijs voor je dienstverlening
‘Hoe krijgen wij grip op onze omzet?’
Je geeft te weinig kennis weg! Waarom investeren in content werkt
10 Gouden regels die elke professionele tekstschrijver en copywriter hanteert bij het schrijven van converterende tekst
‘Hoe richt ik mijn marketing in bij verschillende doelgroepen?’

Zoals de term al verraadt, is Personaliteit slechts een van de instrumenten in de marketingmix. Ben jij benieuwd naar hoe jij een effectieve marketingmix inzet? Bel ons dan voor een doeltreffende strategie. Of doe eerst de gratis marketingscan en vraag een gratis consult aan.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: