waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon

‘Tekstschrijver gezocht.’ Het stond met grote, dikgedrukte letters boven de advertentie.
Elke week struinde ik de zaterdagedities van de dagbladen af naar vacatures. Dat was in de tijd dat de telefoon nog een draaischijf had. De tijd van de Gouden Gids, papieren dossiers en muffe archieven en bellen om een afspraak te maken. Documenten sloeg je op op een floppy. De computer deed nog nauwelijks zijn intrede in het huishouden. En we werkten met MS-DOS op een zwart scherm met groene of amber-kleurige letters. Geen afbeeldingen en 1 scherm tegelijkertijd. Aan e-mail deden we nog niet.

Ik heb het over 25 jaren geleden, toen ik werkte als secretaresse voor de directie van een instelling. Vreselijk vond ik het! Ik was er te creatief voor en zocht altijd naar een functie als tekstschrijver. Stiekem droomde ik van mijn eigen tekstbureau, maar dat kon toen niet.

Ik vertel je waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon. En jij waarschijnlijk ook niet. Of met meer moeite.
Ik vertel je dit, omdat ik je aan het denken wil zetten. Er zijn mij namelijk te veel ontevreden geluiden over de tijd en inspanning die je moet investeren in marketing. En bloggen. En social media.

Sorry, hoor, maar 25 jaren geleden kostte het je meer. Veel meer!
Je bent het niet van mij gewend, maar ik gooi toch de knuppel in het hoenderhok.

‘Vroeger was niet alles beter’

Zonder AOV-diploma (Algemene OndernemersVaardigheden) kon je geen bedrijf starten.

Als bedrijf trok je een boekhouder aan, die je financiële administratie invoerde met de hand, eventueel bijgestaan door een eenvoudig computerprogramma.

Stond je niet in de Gouden Gids, dan deed je niet mee. Een vermelding of advertentie kostte gemakkelijk een paar duizend gulden per jaar, omgerekend vanaf duizend euro.

Promotie deed je via je eigen flyer of brochure. En via advertenties in de krant en in bladen. Je had een papieren catalogus met producten en die verouderde snel. De kassa rinkelde opnieuw.
Deze stuurde je gericht en per post of je leverde ze persoonlijk af. Dat kostte veel tijd, papier en postzegels. Of brandstof.

Ondernemen en promotie in het bijzonder kostte je klauwen met geld. Niet alleen moest je de plaatser van je advertentie betalen, je moest hem ook zelf opmaken. Of laten opmaken. En die capaciteit kostte hoe dan ook geld. Ondernemers en medewerkers hadden zelf minder verstand van copywriting of het opmaken van de lay-out dan nu. Informatie over een goede tekst en marketingtrucs om je advertentie mooi te maken waren minder voor handen. Het internet stond in de kinderschoenen destijds. Niemand gebruikte het nog. Uitbesteden was een goed alternatief, maar dat kostte sowieso een investering.

marketing en ondernemen 25 jaren geleden

 

Ook kleine bedrijven konden niet zonder marketingbudget. Beginnen zonder kapitaal was er dus niet bij. Ja, je kon gemakkelijker lenen bij de bank. Maar zeg eens, zou dat voor jou zijn weggelegd? Voor mij niet. En daarom startte ik niet.

Mijn werkgever was blij met mij. Ik schreef graag en goed, maar (toen nog) zonder ervoor geleerd te hebben. Ik leunde op mijn mensenkennis, mijn inlevingsvermogen en mijn creatieve schrijfvaardigheden.

Dat was mede de reden dat ik voor mijzelf wilde beginnen: ik hielp slechts één bedrijf. Ik wilde meer doen. Maar de kosten hielden me tegen. En daarom nam ik de sprong in het diepe niet.

 

nostalgie in je marketing

Ondernemen was nog nooit zo gemakkelijk en goedkoop

‘Marketing, ik heb er niets mee.’
‘Het kost allemaal tijd.’
‘Wij vinden het te veel gedoe, bloggen.’
‘Waar is het allemaal goed voor? Iedereen doet het, dus ik val toch niet op.’

Zoveel gemopper. Ik begrijp dat wanneer je een stuk jonger bent dan ik, je niet beseft hoe gemakkelijk je het hebt. Zelfs leeftijdgenoten snap ik wel. Je staat niet stil bij hoe het er zoveel jaren geleden aan toe ging.

Maar sta hier eens bij stil:

  1. Je bereikt je potentiële klanten tegenwoordig tot ver buiten je eigen netwerk
  2. Je netwerk uitbreiden begint supereenvoudig online. In minimale tijd en met dito inspanning heb je een groeiende schare potentiële klanten
  3. Het internet staat bol van de informatie over marketing, ondernemen, copywriting en applicaties die je helpen. Grotendeels gratis en eenvoudig te vinden. En zo compleet, dat je er direct en goed mee aan de slag kunt
  4. Je kunt je marketing meer dan ooit voor je laten werken, door een goede website en een marketingmachine daaromheen, waarin je zoveel mogelijk automatiseert
  5. Je kunt laagdrempelig al je expertise tentoonstellen en verspreiden
  6. Bloggen, social media, je nieuwsbrief, e-mail, mailingen, ze zijn in eerste instantie allemaal gratis.

Wat ik wil zeggen is: ‘Wil jij serieus genomen worden als ondernemer? Als bedrijf? Stop met zeuren en ga aan de slag!’

Een afsluitende ondernemerstip

Alleen online ondernemen is gemakkelijk, maar er schuilt een gevaar in. Mensen zijn geen solisten. Ze hebben graag echt contact, zeker waar het gaat om zakendoen en ‘de deal sluiten.’

Laat je dus ook zien offline.

 


Andere blogonderwerpen, die je op nieuwe gedachten brengen:

Waarom korting geven onzinnig is [uitgelegd in een sprookje]
Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor als je echte resultaten wilt
Trekt jouw aanbod geen klanten? Kijk of je keuze niet té reuze is
De P van Persoonlijkheid, een van de belangrijkste marketinginstrumenten in de marketingmix
Waarom 1000 woorden meer zeggen dan 1 plaatje als het gaat om promotie

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: