onderscheidend vermogen cruciaal voor naamsbekendheid en zichtbaarheid

Onderscheidend vermogen is zuurstof voor je naamsbekendheid

En zichtbaarheid door het verspreiden van die naam

Zichtbaar en hoorbaar zijn is zuurstof voor het verspreiden van je naam. Dat geldt voor elk bedrijf, ongeacht je doel en missie. Wie zijn website 3 jaren geleden voor het laatst heeft bijgewerkt en verder weinig doet aan marketing en contentmarketing, wordt verder ondergedompeld door collega-bedrijven, die een strategie volgen, hoe eenvoudig deze ook is. Met andere woorden: zonder zichtbaarheid red je het als onderneming niet. En die begint bij naamsbekendheid. En naamsbekendheid start bij onderscheidend vermogen.

Hoop doet ondernemen?

Laatst sprak ik een interieurinrichter in een kleine plaats, die leeft van de lokale economie. Ze varen op mond-tot-mondreclame en hun lokaal opgebouwde naam. Hun etalage richten ze regelmatig opnieuw in. Verder houden ze zich verre van marketing. Ze vinden het eng. Ondertussen hopen ze, dat er geen concurrent bij komt in de regio.
Onderscheidend vermogen? Daar hoeven ze niet aan te werken, totdat een concurrent zich aandient. Ze volgen de trend van hun doelgroep.
Hun missie? Moeten ze die hebben dan? Ze hebben toch genoeg aan naamsbekendheid?

Ik hoop dat ze geen concurrentie krijgen van eenzelfde interieurinrichter. Hun regio en hun bedrijf zijn groter, ontstaan vanuit een missie. En die communiceren ze. Mensen in een cirkel van zo’n 100 km komen op de uitwerking van die missie af: een inrichting waarin je nu lekker woont én gemakkelijk aan te passen is voor de volgende fase. Hun doelgroep: gezinnen, want zij gaan snel door verschillende fases heen.
Het bedrijf communiceert dit online én offline. De eerste jaren zochten ze de media, toen ze het bedrijf opbouwden. Nu zoekt de pers hen. Ze verspreiden hun eigen blad, zorgen dat de advertorials in het regionale dagblad leuk en interessant zijn en hun website is modern en up to date. En een verkoopkanaal. Adverteren is nauwelijks nodig. Ze staan bovendien op beurzen in Nederland en Duitsland.

‘To be seen or not to be seen, that is the question’

Naamsbekendheid als… wat?

80% van de bedrijven die ik help, weet nauwelijks wat hen anders maakt dan hun concurrentie. Of weten deze niet te vertalen naar tekst. Of beseffen te weinig, dat ze deze communiceren moeten om zichtbaar te zijn. En naamsbekendheid op te bouwen als…

‘Ik heb te veel te vertellen en als ik het inkort, duizelt het bij de ander. We hebben een elevator pitch nodig voor financierders, maar die mag maar 2 minuten duren. Hoe doen we dat?’
‘Onderscheidingsvermogen hebben we niet. Het is moeilijk in de ICT. Iedereen doet zo’n beetje hetzelfde.’

Het begint bij weten waarin je verschilt (of juist niet. Dat is ook een verschil). En vervolgens hoe je dat naar buiten brengt.

Onderscheidend vermogen in kleine en grote dingen

Onderscheidingsvermogen zit in zoveel dingen. Klein of groot. Het kan zitten in een detail. Een kleine greep, onder andere uit mijn praktijk:

  • Missie
    Een lokale echtscheidingsmediator, die kinderen voorop stelt. Ze helpt mensen die uit elkaar gaan in elke fase van en na hun scheiding om door een deur te kunnen en de kinderen voorop te stellen. Ze coacht mensen individueel en samen, fusiegezinnen en exen
  • Visie
    Gemak en laagdrempeligheid, daar ging Suitsupply voor toen zij startten. Hun eerste filiaal in maatpakken lag pal langs de A4. Mannen vinden het namelijk verschrikkelijk om te winkelen en daarom des te gemakkelijker dat ze onderweg een maatpak aanschaffen kunnen, die bovendien betaalbaar is. Een win-win-winsituatie: 1. een maatpak zit altijd goed en maakt je de man, 2. hij is toegankelijk voor de ‘gewone man’ door zijn prijs en 3. je hoeft de stad niet in. Schot in de roos!
  • Aanpak
    Een arbodienst, die alle ziekmeldingen vanaf dag 1 begeleidt. Zo bespaart de klant tot honderdduizenden euro’s per jaar, zijn mensen sneller weer aan het werk en worden conflicten en andere uit-de-hand-gelopen (privé)problemen beter voorkomen
  • Persoonlijkheid en branding
    Je onderscheiden door het gebruik van bepaald beeldmateriaal. Of kleuren. Of je kledingstijl. Persoonlijkheid en dus branding en daarmee marketing zit al in de manier waarop je je telefooncentrale inricht. En je de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bepaalt in je klantenservice. De ene vermogensbeheerder behandelt iedereen hetzelfde, de andere kijkt naar elke individuele situatie.
    Het ene advocatenkantoor blogt. Het andere vlogt of heeft een podcast voor mensen die veel onderweg zijn.
  • Doelgroep
    Een bedrijf in zonnepanelen, dat in zijn eigen gemeente straat voor straat, wijk voor wijk afgaat met een speciale krant. Deze krant staat boordevol voorlichting, voorbeelden uit de praktijk en rekensommen, nodigt uit voor een bijeenkomst en heeft een speciale actie
  • Locatie
    Je kraam met biologisch afbreekbare wasmiddelen en vlekkenreinigers staat op de stoffenmarkt of je zet ze af via de biologische winkel om de hoek. Het maakt uit
  • Personeelsbeleid
    Bij Starbucks leiden ze hun mensen anders op dan bij hun concurrenten. Hun doel met hun personeelsbeleid: klanten een beleving geven. Koffie is namelijk niet gewoon een bakkie, maar een moment van ontspanning, bezinning of…
  • ….

Onderscheidend vermogen zit ook in kleine(re) dingen, die jij misschien normaal vindt: je accountmanagers rijden in elektrische auto’s of enkel per openbaar vervoer. Ze vergaderen over hun targets en acties met Zoom. Je hebt geen papieren archief en alles gaat digitaal.
En zo help ik een bedrijf dat als eerste de Turkse btw, betaald voor transport en vakbeurs, terugvorderen kan.

Zoek naar wat jou anders maakt. Of wat jij anders communiceren kan dat je collega’s.

Ben je echt helemaal nergens anders in? Je kunt natuurlijk stellen dat dát je onderscheidend vermogen is. Ik geloof echter niet dat jij je niet ergens in onderscheidt.

Je onderscheidingsvermogen zichtbaar maken

Communiceer je onderscheidend vermogen. Overal en altijd. Het geeft je naamsbekendheid als hét bedrijf, dat …
Hoe, dat is afhankelijk van hoe ver deze doorsijpelt in je aanbod en aanpak. En of je zoekt naar bij voorbeeld samenwerkende partners en financiering.

Per communicatiemiddel en doelgroep kan je boodschap verschillen.

Je onderscheidend vermogen is in elk geval onderdeel van je propositie. En je boodschap.
Soms voldoe je met een enkele zin, soms klinkt hij door in je hele boodschap.

Een voorbeeld: de specialist in buitenlandse btw communiceert de mogelijkheid om Turkse btw terug te halen op de website op de meest relevante pagina’s in een paar zinnen in een apart kader. En stuurt twee nieuwsbrieven uit: een naar de vaste klanten en een naar zijn prospects, voordat hij verdere actie onderneemt online en offline. Denk daarbij aan social media en een artikel in een vakblad of persbericht.

De clou van hoe je je onderscheidend vermogen precies communiceert zit hem in de vraag wat je eigenlijk precies verkoopt.

Wat verkoop je precies?

Ja, er moet omzet gegenereerd, anders valt je bedrijf om. Maar die omzet heeft niet altijd tot doel om te groeien of rijk te worden. Soms is het geld simpelweg nodig om verder te investeren en nog meer mensen nog beter te helpen. Of een beweging op gang te brengen en je missie te volgen.

Soms is je boodschap dus tweeledig: je hebt zowel je missie te communiceren als omzetdoelen te halen. Kijk naar 365 Dagen Succesvol. Zij zijn groot geworden met hun missie ‘Nederland het gelukkigste land ter wereld’ en deze in te zetten in hun aanbod. Al hun hulp verwijst naar die missie. Ze communiceren hem overal, maar niet altijd. Ze stellen hun doelgroepen voorop in hun communicatie. De missie sijpelt enkel door in al hun hulp. En in hun boodschap daaromheen. Hun omzet investeren ze terug in het bedrijf. En in henzelf, waardoor ze mensen steeds beter helpen kunnen en daarmee hun missie te volbrengen. Is hun doel hun missie te halen? Niet per se. Ze willen zoveel mogelijk mensen bereiken met de boodschap dat iedereen gelukkig kan zijn en blijven. Met zichzelf en het leven dat ze hebben of opbouwen.

Deze jongemannen weten precies wat ze verkopen: resultaat. En die ligt in de lijn van hun missie.
Zo ligt dat ook bij jou. Je onderscheidend vermogen zorgt, dat dat resultaat iets anders is dan bij je collega’s.

Ik ken en help bedrijven die willen inspireren voordat ze verkopen, doordat ze een grote missie volgen. En ondernemers die aan de buitenkant hetzelfde doen als hun concurrentie, totdat ik met ze in gesprek kom en blijkt, dat ze iets bijzonders doen. Iets extra’s. Of iets in hun hulp naar voren halen. Een echtscheidingsmediator en coach bij voorbeeld, die zich richt op het geluk van de kinderen. En de eventmanager die evenementen organiseert, die de continuïteit van het bedrijf ondersteunen.

Welk resultaat verkoop jij?

Ligt het resultaat dat jij verkoopt in de lijn van je kernwaarden en missie, dan zit je goed. Zo niet, dan voel je dat. Je stelt belangrijke zaken uit, werkt vaak zonder al te veel zin en je resultaten vallen tegen.

Wil je die bevlogenheid (weer) meer naar boven halen? En je naamsbekendheid opbouwen als…? En je zichtbaarheid vergroten? Neem dan contact met mij op.

Ja, ik wil!

 


Interessante blogonderwerpen:

Inspirerende content ideeën voor betere resultaten
Storytelling: ‘Let me tell you a story’
Jouw multifunctionele flyer voor een groot bereik
10 Copywritingfouten die je business de das omdoen
Copy 10 x beter

 

Marketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Comments (2)

  • FIETSEN …

    Verkopen op internet kan pas als mensen vertrouwen in je hebben. En daarvoor is nodig dat ze je kennen. En om iemand te leren kennen zul je hem af en toe eens moeten ontmoeten. En daar begint het verhaal van Esther.

    Op internet zichtbaar zijn in woord en beeld. Dat is in het begin wel even zoeken. Want ‘Wie zit er op mij te wachten?’ en dat soort tegenwerpingen weerhielden mij ervan om iets te publiceren. Toch zag ik in wat het me zou kunnen gaan brengen. Dus ik ben gaan Bloggen en Vloggen. Ook om mijn ervaringen met anderen te kunnen delen en hen te helpen om zelf de eerste stappen te zetten. Het heeft iets van leren fietsen. Beetje vallen en opstaan hoort erbij.

    Ik begon een jaar geleden op Twitter, Facebook en LinkedIN: kijken wat anderen doen, een publiek opbouwen door contacten te leggen, dan wat gaan sharen en vervolgens de stap zetten om zelf iets te posten. Ik ben het leuk gaan vinden en heb nu helder dat ik de mensen iets kan bieden: Hulp bij het starten met Vloggen; met je hoofd op de telefoon en de tablet van je volgende klanten verschijnen. Eng hè?! Ze vinden het geweldig!

    Een eerste stap voor jou om zichtbaar te zijn op internet met video kan een kennismakingsworkshop zijn. Die geef ik bijvoorbeeld aanstaande vrijdagochtend op het station in Den Bosch. Helemaal GRATIS. Nog 2 plaatsen beschikbaar. Kun je in de middag nog een Jeroen Bosch Tour doen. Leuke stad, dat weet Esther ook. Schrijf je snel in: http://www.quotesquestions.nl/clips/

  • Hoi Rob,

    Ik kan vrijdag helaas niet, maar ik ben bezig met video op dit moment. Blijft een issue, mijn stem en/of gezicht op camera…
    Het klopt wat je stelt: je moet ook jezelf laten zien. Live. Daar heb ik de blog dan ook mee besloten.

    Ik ben afgelopen zaterdag bij de expositie van Jheronimus Bosch geweest. Was geweldig!

    Fijne dag, Rob!
    Esther van Vondel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching