naam maken - naamsbekendheid bouwen

Voorwaarde nummer 1 voor succes: naam maken als…

Afgelopen weekend was ik in Braunschweig, Duitsland. Samen met mijn beste vriend ga ik alle schilderijen van Johannes Vermeer langs. Johannes Vermeer was kunstschilder en tijdgenoot van Rembrandt van Rijn. Je kent hem misschien van zijn Meisje met de Parel, Het Melkmeisje, Het Steegje en Gezicht op Delft. Hij was echter weinig bekend, noch geliefd in zijn eigen tijd. Vermeer weigerde in opdracht te schilderen, had eigenlijk één grote fan die veel van zijn werken kocht en heeft nooit goed rond kunnen komen van zijn schilderkunst. Pas de afgelopen 20 jaren maakte Johannes Vermeer naam als een van de grootste Hollandse meesters. Postuum inderdaad en dus had hij geen invloed op zijn nieuw verworven naamsbekendheid. En hij is daar niet alleen in. Denk aan Vincent van Gogh en Paul Gauguin.

Het Meisje met de Parel - Johannes VermeerOp de havo schreef ik een scriptie over Vermeer. Ik had nog nooit een werk van hem live gezien, maar was toen al gevangen door zijn alledaagse taferelen. Ongeveer 15 jaren geleden zag ik voor het eerst een meesterwerk van hem. En direct zijn aller, allermooiste. Ik stond met open mond en aan de grond genageld voor het schilderij. Ze keek me aan met de zachtste blik. Niet nieuwsgierig, maar uitnodigend. Met een paar grote, dromerige ogen en het zachte licht op een poederfijn gezicht met rozerode, glimmende lippen, die iets leken te willen zeggen. Twee penseelstreken suggereerden de parel in haar oor.

Ik was verkocht. En toen ik mijn beste vriend een keer meenam naar het Mauritshuis, hij ook. We besloten alle 35 te bezichtigen schilderijen van hem af te gaan. Ze hangen voornamelijk in Europa. De laatste in New York en Washington (vreselijk om daar heen te moeten ;-).

Het is jammer en zonde dat veel kunstenaars zo laat ontdekt worden. In hun tijd lukte het hen niet naam te maken. Mijn eigen vader is regionaal bekend. Als hij nu ‘ontdekt’ wordt, plukt hij de vruchten daar ook niet meer van. Helaas zijn zijn grootste werken in vlammen opgegaan 1 jaar voordat hij overleed. Ik zou zijn groeiende naamsbekendheid nu dubbel zuur vinden, dus ik sta er zo weinig mogelijk bij stil.

Naam maken voorwaarde nummer 1

Naam maken of in marketingtermen ‘naamsbekendheid opbouwen’ is goed voor de kunstenaar. Als bedrijf is het voorwaarde nummer 1 voor succes. Zonder naamsbekendheid moet je meer moeite doen om vindbaar te zijn. Meer moeite ook om te verkopen, omdat je mensen nog moet overtuigen. Naam maken verkoopt dus gemakkelijker. Je kunt de prijs vragen die jij wilt, de klanten selecteren die jij het liefste of beste helpt en ondernemen met een gevoel van vrijheid.

Of je starter bent of je bedrijf al honderden jaren bestaat, je hebt naamsbekendheid nodig om (de juiste) klanten te trekken.
Zonder heeft je bedrijf geen bestaansrecht

Vermeer heeft zijn huidige naamsbekendheid te danken aan zijn gepenseelde kiekjes van het leven van mensen, zijn kleurgebruik en het subtiele gebruik van licht. Beter laat dan nooit? Mijn beste vriend en ik vragen ons af hoe hij zou reageren als hij wist dat zijn werk nu miljoenen waard zijn. En bekend over de hele wereld.

Mijn vraag aan jou is: waarmee maak jij naam?

Naam maken als…

Naamsbekendheid opbouwen is een mix van expertstatus en uitingen waaraan mensen je bedrijf direct herkennen.

Naamsbekendheid opbouwen met je deskundigheid helpt je bedrijf en je klanten verder. Wil jij naam maken als…, onderzoek dan goed waar die expertise precies in zit.
Je niche.
‘Se nicher’ betekent ‘zich nestelen’ in de biologie. Een niche een plaats waar een dier of plant het meest tot zijn recht komt, omdat de natuurlijke voordelen optimaal zijn om te overleven.
Vertaald naar jouw niche is het een plek waar jij als ondernemer met het meeste gemak voorspoed genereert door de mogelijkheden die er zijn, waardoor een jij voorsprong neemt op je concurrentie.

Je niche zit in een combinatie van factoren, zoals je doelgroep en klantprofiel, missie, visie, en aanpak. Ze sluiten naadloos aan op elkaar. En op je aanbod. En daarmee je kennisgebied, je expertise.
Het is mede deze combinatie, die bepaalt of jij je inkopen doet bij de buurtsuper, Lidl of AH. Of je je zakelijke verbinding afsluit bij KPN of Ziggo. En waarom ik Vermeer verkies boven Rembrandt.
Je ziet dat je niche gelieerd is aan je onderscheidend vermogen en Persoonlijkheid.

Welke favoriete winkels heb jij en waarom bezoek je hen altijd als eerste? Onderzoek waar hun naamsbekendheid op gebaseerd is: imago en/of deskundigheid? Waarom identificeer jij je wel met het ene merk en minder of niet met het andere?

Naam maken als expert

Zakelijk gezien is expertise leidend voor een goed imago. Je reputatie is breekbaar, zeker wanneer er weinig expertise achter schuilt. Ga daarom eerst na wat jouw deskundigheid precies inhoudt en vervolgens de manier waarop jij je doelgroep het beste bereikt.

Onderzoek wat je doelgroep nodig heeft en welk resultaat deze verwacht van jouw bedrijf.
Ga na welke kennis en kunde jij in huis hebt om te zorgen dat de mensen in deze groep krijgen wat ze behoeven.
Onderzoek via welke kanalen je deze groep mensen bereikt. En in welke vorm jij je deskundigheid verspreidt.
Zorg dat jouw aanbod vlekkeloos aansluit bij dit alles.

Herkenbaar zijn: de verpakking

De tweede pijler van naamsbekendheid is herkenbaarheid: je verpakking.
Als jij denkt aan vicepremier De Jonge, wat komt er dan het eerste in je op? Juist, zijn schoenen.
En Audrey Hepburn? Breakfast at Tiffany’s. En Unicef.
Zie je rond de kerstdagen grote, rode vrachtwagens met kerstverlichting op je scherm voorbij rijden, dan herken je ze direct: Coca Cola.

Zorg voor eenheid in je uitingen en je wordt herkend. Of het nu zit in je cadeauverpakking, je beeldmateriaal, je outfit of je manier van schrijven of spreken, voer het consistent door. Hoe consistenter je bent, des te groter je herkenbaarheid.

Aan het verhaal van Johannes Vermeer zie je, dat expert zijn alleen onvoldoende is voor succes. En als ondernemer wil je ook niet overgeleverd zijn aan andermans invloed alleen.
Heb je moeite naam te maken? Of met een van de onderdelen of de mix ervan daarnaartoe? Spar daar dan eens over met mij.

ik heb hulp nodig

 

Tags: , ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: