product of dienst aansluiten op je doelgroep en doel

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 2

‘Waarmee kan ik u van dienst zijn?’

Hij klinkt bijna ouderwets, maar de vraag draagt nog altijd alles in zich wat een goede verkoper nodig heeft om iemand te helpen. En aan hem of haar te verkopen. Alles zit erin: ‘Wat hebt u nodig?’ ‘Hoe kan ik u helpen de juiste keuze te maken?’ ‘Kán ik u helpen met wat u nodig hebt?’ En ook: hoe kan ik mijn aanbod aan de man brengen? En dat is de volgende stap, nadat jij je doelen en doelgroep helder hebt als je promotieteksten schrijft anno 2018 (en verder): waarmee ga je je klanten hepen? Oftewel, je zorgt dat je product of dienst naadloos aansluit bij het probleem van die groep mensen.

En dat doe je… zo.

Ingrediënt 4.  Zoek naar het grootste probleem

Veel bedrijven denken vanuit hun product of dienst en stellen hun verkopende teksten en marketing daarop af. Jouw beste klanten zijn echter op zoek naar een oplossing voor hun probleem en denken minder snel in de vorm van de oplossing.

Steek je marketinguitingen dus in vanuit hun probleem en op het resultaat van jouw oplossing in plaats van je product of dienst.
Wat is het grootste probleem van de mensen die jij het beste helpt?

Zoek naar de overkoepelende behoefte. Vraag aan je bestaande klanten waar zij op afkwamen en welk probleem jij oploste. Dat kan weleens iets anders zijn dan jij denkt…

Een voorbeeld van de overkoepelende behoefte

Stel, je hebt een allround administratiekantoor en ontwikkelde een eigen, online administratieprogramma. Een portal, die verder gaat dan de financiële administratie. Het programma is gemakkelijk uit te breiden met salarisadministratie en personeelsadministratie. Medewerkers kunnen zelfs online verlof aanvragen, de verslagen en voortgang van hun loopbaantraject inzien en dergelijke. En je klant heeft met een druk op de knop de overzichten die hij of zij wenst.

Je kunt de portal zelf promoten:
‘Wij hebben een speciaal ontwikkeld administratieprogramma…’
Of
‘Wilt u uw financiële, fiscale en personeelsadministratie zo inrichten, dat u meer ruimte hebt om u te richten tot uw kerntaken?’
Werkgevers willen een systeem dat hen ontlast, omdat het taken overneemt, fouten zoveel mogelijk uitsluit en betrouwbaar is. Een die zaken koppelt en daarmee gelieerde vakgebieden als personeelszaken en de financiële administratie verder vergemakkelijken. Die de werkgever zoveel mogelijk ruimte geven om zaken te doen, beleid uit te stippelen en… de zaken te kunnen doen die nodig zijn om het bedrijf gezond te houden en groei te stimuleren, indien gewenst.

Dat laatste is de overkoepelende behoefte.

Vervolgens bepaal je hoe je programma hem daarmee helpt.

Ingrediënt 5.  Zorg dat je aanbod hier naadloos op aansluit

Bepaal welke eigenschappen en deeloplossingen je product of dienst biedt om je beste klant echt te helpen. Sluit je product of dienst aan op de overkoepelende behoefte, de eigenschappen en deeloplossingen? Tot in elk detail? Alleen dan komen meer mensen uit je doelgroep op je aanbod af.

Even terug naar het voorbeeld

Even terug naar het administratiekantoor: welke zaken regelt de portal en hoe zorgen ze bij elkaar opgeteld dat je klant daadwerkelijk ontlast wordt als het gaat om de financiële en personele administratie? Met deze zaken richt je de portal in. Bepaal in hoeverre je hem aanpast op de wensen van de klant bovendien.

Mensen die op zoek zijn naar ‘ongeveer zo’n oplossing’ blijven komen, maar je focus ligt op de beste klanten.

Ingrediënt 6.  Je prijsstrategie

Je prijs of tarief is meer dan een bedrag dat je aan je product of dienstverlening hangt. Bij het bepalen van je prijsstrategie vallen 2 zaken samen:

  1. Je omzetdoel: bereken de haalbaarheid van je omzetdoel met het aantal dat je moet verkopen.
    Met je prijsstrategie bepaal je mede of en hoe hij haalbaar is
  2. Je prijsstrategie kunnen jou én je klanten verder helpen.
    Welke tijd voer jij wel en niet door in je uurtje-factuurtje?
    Kies je voor een pakketprijs of een prijs per stuk? Geef je korting en hoeveel?
    Bied je een stukprijs of een abonnement? Voor hoe lang en wat valt er wel onder en wat niet?
    Heb je vaste tarieven of maak je een prijs op maat?
    Creëer een win-winsituatie. Een jaarabonnement biedt garantie en continuïteit voor beide partijen, terwijl een kwantumkorting de kosten drukt bij de klant en meer omzet genereert aan jouw kant op korte termijn.
    Leg de voorwaarden en voordelen goed vast en tackle eventuele bezwaren.

Deze ingrediënten, samen met die van het eerste deel over copy anno 2018 geven je een stevige basis om mensen aan je te binden voordat je verkoopt.

Er zijn nog 2 ingrediënten voor promotietekst anno nu: onderscheidend vermogen en persoonlijkheid. Deze 2 zorgen dat mensen zich identificeren met jou en/of je bedrijf en vormen de sleutel om te komen tot promotietekst die eerst verbindt en dan pas verkoopt. Dat is waar marketing veranderde het afgelopen jaar, omdat mensen daar behoefte aan hebben: ze identificeren zich met jou als persoon of als bedrijf. Ze zoeken een gemene deler, iets dat resoneert, waarmee ze zich verbinden willen en kunnen.

Deze laatste 2 ingrediënten bespreek ik in de volgende blog van deze reeks.

VIP-programma Copy 10 x Beter

Alle ingrediënten voor een ijzersterke boodschap goot ik in het VIP-programma Copy 10 x Beter. En meer natuurlijk, want we zorgen vervolgens dat je boodschap daadwerkelijk wordt vertaald in teksten voor de middelen die nodig zijn om je doelgroep te bereiken. Zoals je in de eerste blog van deze serie lezen kon, heb ik Copy 10 x Beter nog niet officieel gelanceerd.

Er zijn 3 vormen om tot succesvolle promotieteksten te komen:

  1. Je wilt een gezond(e) bedrijf of praktijk en werkt graag zelfstandig en in je eigen tempo. Jij weet al iets van marketing en schrijftechnieken, maar krijgt je boodschap niet scherp en je trekt daarom te weinig goede klanten.
    Jij werkt alle ingrediënten uit via een altijd toegankelijk online programma. Je ontvangt alle werkboeken met templates van de ingrediënten en het schrijven van je teksten digitaal. Voor vragen mag je altijd bij mij aankloppen
  2. Jij zit tegen een groeiplafond en wilt gemakkelijker ondernemen. Je hebt tijd en de motivatie om zelf te leren hoe jij komt tot een boodschap die resoneert en daadwerkelijk aankomt bij je doelgroep. En je vindt het prettig dat je stap voor stap door de ingrediënten en het schrijven van de verschillende teksten wordt geloodst. Anders komt het nooit van de grond en blijft je bedrijf of praktijk tegen dat groeiplafond aanbotsen.
    We plannen 1 hele dag samen om jouw boodschap glashelder te krijgen door deze ingrediënten samen in te vullen. Deze dag geeft je focus en een stip op de horizon. Je krijgt vervolgens in jouw tempo de werkboeken en templates die jij nodig hebt. Ik begeleid je persoonlijk bij elke stap, terwijl jij het werk doet
  3. Jij wilt groeien, maar hebt nu al weinig tijd en wilt eindelijk met minder moeite en meer plezier ondernemen. Daarom verzamel je bij voorkeur mensen om je bedrijf heen die jou optimaal ondersteunen.
    We plannen 1 dag om te brainstormen en je boodschap glashelder te krijgen. Ik loop bovendien mee in je bedrijf om de bedrijfscultuur op te snuiven. Daarna bepalen we de middelen, de boodschap en stel ik alle teksten voor je op het aankomende jaar. Daarin volg ik de strategie en de planning die we hebben uitgezet.

Erinn Leeuw volgt de 2e vorm van het VIP-programma Copy 10 x Beter en gaf het volgende advies aan iemand in haar netwerk op LinkedIn: ‘Ik doe bij Esther van Vondel het VIP-traject en wist altijd al dat marketing belangrijk is, maar ik besef nu dat contentmarketing/copywriting/SEO echt een vak apart is. Esther beheerst dit tot in de puntjes. Ik ben blij dat ze in het dreamteam zit dat ik in de loop der jaren om mij heen heb geformeerd.’

daarover wil ik meer weten

 

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: