Over Ons als marketingmiddel

Over Ons als marketingmiddel

‘Heb een webpagina Over Ons. Omdat mensen zakendoen met mensen, niet met het bedrijf.’

Mensen willen weten waarmee je hen helpt. Daarvoor heb je je aanbodpage(s).
Ze willen weten welke expertise je precies in huis hebt en krijgen graag een kijkje achter de schermen. Daarvoor heb je je blog en andere content.
Ze willen weten hoe goed je anderen al helpt. Je referenties etaleren wat de resultaten zijn van jou hulp.
En ze willen weten wie jij bent, wie je collega’s/werknemers zijn, waarom je doet wat jij doet en hoe ieder aan zijn expertise komt. En wat de missie en visie zijn van het bedrijf. Daarvoor is Over Ons en deze page is dus een onderdeel van je marketing.

De page Over Ons geeft jouw online visitekaartje een persoonlijke stempel, maar het is meer dan een historisch verhaal, cv of smoelenboek. Het houdt dus meer in dan ‘vertel eens wat over jezelf.’

Ik moet direct met de billen bloot: ik onderschatte deze page. Tot 2014 had ik geen page over mij. Vervolgens maakte ik hem, maar verstopt, want ik vond mijn verhaal onbelangrijk.
Wie wil dat nou weten? dacht ik.
Tot mijn webbouwer mij vroeg waarom mijn verhaal niet zichtbaar was: ‘Mensen willen weten met wie ze zakendoen. Dat zeg je nota bene zelf regelmatig!’ En ik maar denken dat mijn aanbod, blog en andere content voldeden. Ahum…

Ik heb mijzelf achter de oren gekrabd en mijn verhaal opnieuw geschreven. Op mijn manier.

Waarom is de page Over Ons zo belangrijk?

Omdat mensen zakendoen met mensen, niet met bedrijven, logo’s en marketinguitingen. Ze hebben vertrouwen nodig en daarvoor zien ze graag met wie ze te maken hebben.
Ze identificeren zich bovendien graag met jou als persoon en als bedrijf. Sluit wat je doet en hoe je tegen hun wereld aankijkt aan bij hen?

‘People want to know us. They want to know who’s behind these ideas, who’s behind these products.
They don’t care anymore about a logo or a jingle’ Mark Schaefer

Wat vertel je in Over Ons?

Hier vertel je wie jullie zijn, hoe je organisatie aan zijn deskundigheid en ervaring komt. En vooral waarom je doet wat jij doet, op bedrijfs- tot aan persoonsniveau. En waarom op jouw/jullie manier. Waar komt die bevlogenheid vandaan?
En waar komt de expertise vandaan?

Mensen willen bovendien weten waarom jij bent gaan ondernemen. In welk gat ben jij gesprongen? Vertel wat jouw grootste uitdaging is en wat jij het leukst vindt in je werk en je bedrijf. Jouw verhaal geeft je bedrijf een gezicht. Mensen hebben graag bewijs dat er een oplossing is en dat jij de juiste persoon of het juiste bedrijf bent om contact mee te zoeken. Niet alleen doordat je je deskundigheid laat zien, maar doordat jij laat zien dat ze zakendoen met een persoon. Laat daarnaast rustig iets los over je hobby’s en eventueel je thuissituatie. Kort en krachtig en verweef deze bij voorkeur in je verhaal.

Dit geldt ook voor de rest van je organisatie.

Het vergroot de herkenbaarheid en de betrokkenheid van je doelgroep bij jouw bedrijf.

Zzp’er: Over Mij of Over Ons?

Ik krijg soms de vraag waarom ik mijn marketing instak in de wij-vorm. En nu weer in de ik-vorm.
Dat was een weloverwogen keuze.
Ja, maar ik werk vaak samen met een webbouwer, fotograaf, reclamebureau, drukkerij en/of grafisch vormgever. Daar komt bij dat mijn bedrijf een officiële rechtsvorm heeft en ik automatisch de wij-vorm aannemen mag.

Toch veranderde ik de wij-vorm langzaam weer in de ik-vorm. Omdat met name deelnemers van mijn workshops, trainingen en begeleidingstrajecten alleen met mij te maken krijgen. Up close and personal bovendien: we werken nauw samen. Op den duur voelde ik de verschuiving in mijzelf. Mijn pagina Over Ons is nu Over Esther.

De keuze is aan jou. Er is eigenlijk geen goed of fout. Weet je het niet? Stel dan een eenvoudige tekst op in beide persoonsvormen en ga op je gevoel af.
Dat geldt overigens ook voor de u- en jij-vorm.

Mkb’er?

Wees creatief, ook als je geen zzp’er bent. Over Ons is meer dan een smoelenboek en vooral een kans om je bedrijf een gezicht te geven door iedereen zijn eigen verhaal te laten doen. Maak een korte vragenlijst en laat iedereen in je bedrijf deze invullen. Zorg voor een korte, persoonlijke introductie in de eerste zinnen:

‘Harm van Dijk vierde dit jaar zijn 25-jarig jubileum, maar hij is verre van vastgeroest. Sterker nog: hij is een nieuwe uitdaging aangegaan!
Harm, je bent sinds kort productmanager van een nieuwe productlijn. Wat gaan jullie maken?’

Laat je mensen vertellen over hun werk voordat ze bij jou kwamen, wat ze binnen het bedrijf doen, wat hun grootste uitdaging is, wat hun werk zo leuk maakt en laat ze besluiten met een paar zinnen over hun privésituatie als ze willen.

Ik of hij/zij?

Ik zie veel Over Onsjes voorbij komen, geschreven in de derde persoon:
‘Jannie van Dijk is 10 jaren geleden begonnen met haar eigen bureau als businesscoach. Haar ervaring…’
‘Van Dijk bestaat al 80 jaren…’

Brrrrr!

Sinds wanneer stel jij jezelf voor in de derde persoon enkelvoud? Het is toch immers jouw verhaal? Of neem je liever afstand van je verhaal en dat van je bedrijf/werkgever?
En je wilt je doelgroep toch dichtbij halen? Door afstand te nemen van je eigen bedrijf bereik je het tegenovergestelde. Maak Over Ons dus persoonlijk en vertel jouw verhaal in de ik- of wij-vorm.

Laat ook je mensen zich persoonlijk voorstellen hier. Het vergroot de betrokkenheid van de lezers met je bedrijf nog meer.

Vertel je niet graag over jezelf?

Dat omzeil je gemakkelijk en bovendien redelijk creatief, omdat bijna niemand het doet: schrijf je verhaal in de vorm van een interview. Haal inspiratie uit de krant of tijdschrift.

Merk ik verschil sinds mijn Over Ons?

Het is een van meest bezochte pages van mijn website, naast mijn blog en mijn aanbod. Mensen kijken er dus inderdaad naar.

Ik merk dat mensen mijn persoonlijke anekdotes en mijn achtergrond pakken als aanknopingspunt om contact met me op te nemen. Ik haal het vaak uit het gesprek als iemand mijn website wel dan niet kent. De meeste kennen me al een beetje als ze besluiten met mij in zee te gaan. Af en toe willen mensen mij nog voordat ze me gesproken hebben door mijn Over Esther.

Conclusie: Over Ons is echt een marketingmiddel.

 


Interessante blogonderwerpen:
Zo, onze website is klaar voor de komende 5 jaar
Korte tekst is in, maar er schuilt ook gevaar in…
Marketing voor klein mkb en zijn grote voordelen
Dé 2 verkopende schrijftips voor de coach
Je blog als onderdeel van je website
Heb jij al een groeistrategie? Zo eenvoudig is het …

Heb jij hulp nodig om jou en je mensen dat gezicht en die stem te geven? Geef mij een seintje.

 


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Comments (2)

  • Ik ben het hartgrondig eens met je stelling, Esther. Een Over ons is vooral vooral belamgrijk bij coaches, trainers en anderen die met hun persoonlijkheid in hun bedrijf, product of dienstverlening zitten. Ik hoor regelmatig mensen hun ervaring delen over hun coach, huisarts of yoga-docent. Als dat een positief verhaal is, word ik nieuwsgierig. Als het niet helemaal klikt tussen die twee geef ik terug dat ze dan toch naar een ander kunnen gaan. En hoe vind je die ander? Vaak via internet. En een Over ons helpt dan bij het selecteren.

  • Dat is een mooie aanvulling op het verhaal, Rob.
    Nou zou ik een huisarts niet zoeken op internet, maar een coach of therapeut waarschijnlijk wel. Een Over Ons kan een doorslaggevende factor zijn.
    Ik vind het sowieso ingewikkeld als de mensen achter een bedrijf nergens op de website vermeld staan trouwens.

    Fijne dag, Rob!
    Esther

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching