Waarom marketing zo eenvoudig is voor kleine bedrijven

Marketing voor kleine bedrijven en zijn grote voordelen

‘Ik is klein en zij zijn groot… en dat is heerlijk, hoor!’

Jij kent de uitspraak misschien, zij het iets anders. Hij komt uit de tekenfilmserie over het kuikentje Calimero. Hij werd onderschat en hij onderschatte zichzelf. Als kleine mkb’er ben jij misschien Calimero ten opzichte van sommige collega’s, maar klein zijn heeft grote voordelen. Ook wat betreft je marketing. Of eigenlijk… juist waar het gaat om marketing!

Je kunt zelfs gebruikmaken van jouw klein-zijn en een voorsprong nemen op jouw grote concurrenten!

In dit artikel geef ik je de 3 grootste voordelen van marketing voor kleine bedrijven.

Welke marketingvoordelen heb je als kleine mkb’er?

1. Marketingbudget

Weet je dat jij met een relatief klein budget heel snel kunt schakelen ten opzichte van de grote marketingmachines en budgetten die omgaan in de grote bedrijven?
Zij hebben een groot marketingapparaat en daar wordt veel geld voor vrijgemaakt, die op gaat. Vaak zonder dat er goed wordt gekeken naar het resultaat: ‘Er is budget, dus we gebruiken het.’

Je kunt echter uitstekende resultaten boeken met weinig budget. Waar de grote jongens grote advertenties plaatsen in een dagblad, radio- en tv-commercials gebruiken om onder de aandacht te blijven, grote billboards aan de snelweg plaatsen en dure conferenties bijwonen om te netwerken, heb jij genoeg aan bij voorbeeld je nieuwsbrief, blog, social media, aangevuld met deelname aan een netwerkclub, het organiseren van een event en het plaatsen van een persbericht of drukken van een jaarlijkse krant. Ik generaliseer, besef ik, maar in grote lijnen klopt het: marketing voor kleine bedrijven is een stuk voordeliger. En eenvoudiger.

Daar komt bij dat grotere bedrijven een marketeer in dienst hebben. Of zelfs een aparte communicatie- en marketingafdeling. Reken maar eens uit wat het je kost wanneer je iemand in dienst neemt, ook al is het parttime. Wat je regelen moet, wat het je kost wanneer degene ziek is of vrij neemt. Zet dat naast een marketeer die je inhuurt… Een prof zet bovendien altijd zijn of haar beste beentje voor. Hij of zij heeft ook een imago hoog te houden namelijk. En is begonnen om bedrijven als de jouwe te helpen. Een medewerker heeft vaak toch een iets andere insteek.

Tip: onderneem zowel online als offline. Mensen bereiken je graag met veel gemak, maar willen het gezicht achter het bedrijf ook kennen.

2. Imago

Weet je dat het imago van grote jongens vaak vaststaat, gemeten vanaf een afstand?

Grote bedrijven hebben minder goed zicht en minder vat op wat anderen van hen vinden. Hun afstand tot de medewerkers is groter, waardoor controle op hen moeilijker is. En het zijn de medewerkers die daadwerkelijk contact hebben met de klanten. Zij moeten bovendien meer moeite doen om te volgen en in te gaan op wat er wordt verspreid in de media.

Een voorbeeld
Bij mijn bank heb ik geen vast contactpersoon. Ik liep al jaren met een probleem rond, dat maar niet goed opgelost werd. Elke keer dat ik belde om te vragen naar de mogelijkheden en de voortgang van hun oplossing, moest ik mijn verhaal opnieuw doen. En elke keer kreeg ik een andere oplossing voorgeschoteld, die vervolgens toch weer werd ingetrokken. Ze volgden allemaal het protocol… en daar mochten ze niet van afwijken, vertelden ze. En toch was het verhaal elke keer anders. Ik vroeg een keer hardop hoeveel protocollen er waren. Daar had de medewerker niet goed antwoord op. Na 3 jaren had ik eindelijk het geluk dat ik iemand sprak die verder dacht, contact opnam met een andere afdeling en een hele goede deal met mij kon sluiten. Dat viel niet eens buiten hun regels, maar niemand had me op die financieringsmogelijkheid gewezen! Ik had 3 jaren te veel betaald!

Ik heb mijn frustratie een keer geventileerd op social media. Daar werd niet op ingegaan. Gelukkig zijn er steeds meer grote jongens die zich bezighouden met hun online imago en wel reageren. Als kleine onderneming is dit echter eerder automatisch onderdeel van je marketing.

3. Klantgerichtheid

Weet je dat klantgerichtheid hand in hand gaat bij kleine bedrijven en die eigenschap jou onderscheidingsvermogen geeft?

Als klein bedrijf heb jij als ondernemer veelal directer contact met de klant, werk je minder met protocollen en zijn jij en je mensen meer oplossingsgericht en dus flexibeler. Je betrekt je doelgroep gemakkelijk bij je marketing, productontwikkeling en dienstverlening. En daarmee onderscheid jij je automatisch van de grotere jongens.

Ik krijg soms een telefoontje, waarin zuchtend wordt verteld over een groot bureau die duizenden euro’s vroeg, zonder ooit te praten over het resultaat. ‘U vraagt, wij bepalen en laten weer los.’ Zo werk ik niet en de ervaring leert dat veel kleine ondernemingen dat ook niet doen. Waarschijnlijk focus ook jij je op het contact met de klant en bouw je aan de relatie. Daarnaast focus jij je op nieuwe klanten. Grote bedrijven focussen zich vaak alleen op nieuwe klanten.
Dat betekent dat jouw marketing anders ingericht is, omdat jij bestaande klanten graag houdt én je klantenbestand uitbreiden wilt. Sterker nog: jouw grote collega houdt bestaande klanten aan hun contract, waar jij gemakkelijk beslist dat zij mee mogen doen aan een speciale actie. Of er zelfs als eerste voor in aanmerking komen.

Marketing voor kleine bedrijven, de conclusie

Marketing voor kleine bedrijven heeft inderdaad best grote voordelen. Met veel minder budget kun jij je bedrijf stevig neerzetten. Je doet meer aan klantenbinding, hebt meer vat op je (online) imago en zet je klantgerichtheid gemakkelijker in. Jouw marketingmachine is bovendien gemakkelijk bij te stellen bij elke verandering in je bedrijf, de markt en binnen de wereld van marketing. Dat geeft jou armslag om daar direct in te spelen. Zo blijf jij je grote collega’s voor!

Ik hoop dat jij het inmiddels ook ziet: ‘Ik is klein en zij zijn groot… en dat is juist heerlijk, hoor!’

Ben jij het eens of oneens of zie jij nog een voordeel in de marketing voor kleine bedrijven? Laat je reactie hieronder achter.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Beloof jij een Opel en lever je een Ferrari? Waarom minder beloven of meer leveren niet werkt?
Wat is contentmarketing?
Het gevaar van korte tekst
Doelen stellen die wel werken
Zo vergroot je de vindbaarheid van je website

Heeft deze blog jouw interesse gewekt en wil je meer weten over hoe jij meer haalt uit jouw marketing? Doe dan de gratis marketingscan en laat je persoonlijk adviseren over de eerste stap die jij daarvoor nodig hebt.

gratis marketingscan voor klein MKB

Marketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Comments (2)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching