Converterende blog op je website

Een converterende blog op je website, hoe doe je dat?

Een blog die je conversie verhoogt, kan dat eigenlijk wel?

Voor mij is bloggen gesneden koek. De blog is zelfs het belangrijkste onderdeel van mijn website. Het hoort bij mijn marketing zoals boodschappen doen hoort bij eten. Ik realiseer me echter meer en meer dat dit niet voor iedereen geldt. En af en toe komt er dan een vraag of opmerking die ik niet verwacht.

Ik zet de belangrijkste vragen over de blog op een rij. 

Wat is een blog precies?

De blog is een marketingmiddel, waarmee je je doelgroep informeert, inspireert, motiveert en/of aan het denken zet door inhoudelijk te vertellen over de kennis en kunde die je hebt op jouw vakgebied. Het eerste doel van de blog is kennis delen. Het tweede is verkoop stimuleren door het vergroten van je vindbaarheid, je naamsbekendheid en je expertstatus je lezers aan te sporen te doen wat jij wilt: klant worden. Een goed op- en inzette blog converteert dus, maar zonder direct te verkopen.

Een converterende blog staat online en bij voorkeur op je website in het hoofdmenu.

Terminologie blog
Er wordt nog wel eens gevraagd wat het verschil is tussen een blog, een blogpost en een blogitem.
De blog is het marketingmiddel. Kijk je bij voorbeeld naar mijn website naar mijn blog, met daaronder mijn blogposts/-items of, in gewoon Nederlands, artikelen.
Een blogpost of -item is dus het stuk tekst over een bepaald onderwerp dat je plaatst (post).
De termen worden regelmatig door elkaar gebruikt. Ook door mij. In de volksmond is ‘blog’ en ‘blogpost’ of blogitem’ hetzelfde: je stuk tekst over een bepaald onderwerp.

Wat is het verschil tussen de nieuwsbrief en de blog?

Een tijdje geleden vroeg iemand mij per e-mail of ik zijn wekelijkse nieuwsbrief wilde verzorgen. Ik belde hem om na te gaan wat hij precies nodig had. Tijdens het gesprek ontdekte ik dat hij in plaats van de nieuwsbrief zijn blog bedoelde. Hij vroeg wat het verschil was.

Een nieuwsbrief stuur je per e-mail naar een lijst mensen die zich hebben aangemeld hiervoor. De nieuwsbrief kan echter je (laatste) blogpost(s) bevatten.
De blog staat online en is vaak een onderdeel van je website. De blog is deelbaar en kan door iedereen worden gelezen.

Hoe maak je een converterende blog onderdeel van je website?

Je blog hoort naar mijn mening onderdeel te zijn van je website. Hier heb je je aanbod, contactgegevens en je expertise bij elkaar staan. Je doelgroep kan op een en dezelfde plek zoeken naar relevante informatie. Bovendien wordt Google zo vriendjes met je website: content is nog steeds king.

Wat je nodig hebt om de blog als conversiemiddel onderdeel van je website te laten zijn, is:

  • een blogfunctie op je website. Dé plek ervoor is wat mij betreft het hoofdmenu, met je blog als hoofdpage en je blogposts als subpages daaronder
  • een onderwerp dat naadloos aansluit op je product of dienst
  • share buttons voor het gemakkelijk delen van je blogposts
  • een reactieformulier
  • links naar andere blogposts in je tekst

en/of

  • een lijstje met relevante blogitems onderaan of naast je blogpost
  • een link naar je aanbod en/of aanbieding in je blogpost, bij voorbeeld via een call to action
  • een link naar je contactgegevens/-formulier
  • eventueel een afsluitende vraag om reactie.

Een converterende blog heeft echter ook een blogplan nodig. Daarin bepaal je je doel en doelgroep, onderwerpen en invalshoek, de frequentie en planning en integreer je het socialmediaplan en eventueel nieuwsbriefplan.

Wil jij meer weten over hoe jij met je blog je doelgroep bereikt en de allerbeste klanten trekt? Hoe jij het voor elkaar bokst om een schare ambassadeurs te verzamelen, die jou en je vakkennis serieus neemt? Met andere woorden: hoe je een converterende blog opzet? Meld je dan aan voor de masterclass.

Kom jij echter tijd tekort om het consequent aan te pakken, besteed je blog dan uit via een voordelig contentabonnement. De investering verdien je herhaaldelijk terug.

Dit zijn de meest gestelde vragen over de converterende blog. Heb jij een andere vraag, laat dan een reactie achter.

 


Andere interessante blogonderwerpen, waarmee je een stap verder doet:

Wat is contentmarketing? En wat het is verschil met marketing?
Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen
Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor als je echte resultaten wilt…
Bepaal je doelgroep in 2 effectieve stappen 
Zo krijg je een groeiend, waardevol netwerk op LinkedIn

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: