succesvolle blog content creatie

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog

Zo maak jij een geweldige blog

Iedereen die doet of begint aan content creatie, wil resultaat zien. Het liefst direct. Als jij een succesvolle blog schrijven en promoten wilt, doe je er goed aan deze 3 criteria te kennen. Zij maken het verschil tussen een goede of een geweldige bedrijfsblog.

Neem je blog serieus als je een geweldige blog schrijven en promoten wilt en behandel het als een business

Het maakt daarbij niet uit of je als ondernemer of als werknemer de content creatie op je neemt.

Ik vertel je hoe jij van je blog een succesverhaal maakt.

Waar voldoen de meest succesvolle blogs aan?

Een succesvolle, winstgevende blog voldoet aan onderstaande 3 criteria. De eerste 2 criteria zijn afspraken, die je met jezelf maakt.

Afspraak 1. Content creatie begint bij consequent zijn

‘Wees trouw aan je lezers door trouw te zijn aan jezelf en zij worden ambassadeurs’ 

Geweldige blogposts schrijven alleen voldoet niet om een trouw lezerspubliek te creëren. Een groeiende club ambassadeurs krijg je doordat je opvalt: ‘He, dat is uitstekende informatie! Daar kan ik wat mee en ik denk anderen ook. Ik deel de blog.’
‘Oh, er komt er nog een voorbij. Die kan ik goed gebruiken. Eens kijken hoe het werkt…’
‘Hm, toch in de gaten houden, maar ja, ik heb geen tijd om steeds te controleren of er weer wat nieuws op staat.’
Na een tijdje…
‘Ik heb het niet zo gemerkt, maar ik heb al een tijdje niets gezien over dat bedrijf. Jammer…’

Wat ik hierboven schets is normaal en schaar ik niet onder de noemer ‘luiheid’, maar wat anders. Mensen zijn gewoontewezens. Ze worden overspoeld met informatie en prikkels en dat verbrokkelt hun aandacht.

Hebben de mensen die behoren tot jouw doelgroep je eenmaal gevonden en vinden ze wat je te melden hebt waardevol, help hen dan een extra handje door hen op vaste tijden en op de vaste plekken te informeren.

Dat doe je door regelmaat te integreren in je contentmarketingstrategie. In plaats van bloggen wanneer je inspiratie en tijd hebt, blog je op een vast tijdstip, bijna tot op het uur. En verspreid je die blog volgens een vast schema.

Maak een systeem van het bloggen (en de rest van je content creatie), stapsgewijs opgebouwd, en het zal je geen windeieren leggen.

Alleen dan blijft je doelgroep aangehaakt en groeit je groep ambassadeurs.

Ik ben hier niet alleen in. CMI (Content Marketing Institute), een van de grootste contentmarketinginfluencers in de VS schrijft: ‘Keep your posts interesting, but that’s only half the battle. You also need to be consistent!

Afspraak 2. Een succesvolle blog is een kwestie van volhouden

Snel scoren en content creatie gaan slecht samen. Sterker nog: dat geldt voor al je marketingactiviteiten. De uitdrukking ‘wie zaait zal oogsten’ voert hier de boventoon.

Ga maar eens na bij jezelf hoe snel jijzelf beslist of je een product koopt of aanklopt bij een bedrijf voor hun dienstverlening? Direct? Waarschijnlijk is die kans klein en dat is normaal. Je kauwt nog even op het idee, wikt en weegt, vragen borrelen naar boven, dus… je hebt meer informatie nodig om je te overtuigen.

Zo werkt het ook bij anderen. Om te overtuigen dat jij het juiste bedrijf bent om hen verder te helpen, heb je zo’n 7 tot 11 contactmomenten nodig, blijkt uit verschillende onderzoeken. Mensen willen eerst aan je proeven, je bedrijf leren kennen en overtuigd raken dat jouw bedrijf de juiste is om bij aan te kloppen.

Het gaat hier om herkenning en erkenning: ‘Ja, dat is precies waar ik tegenaan loop! Zij snappen mij!’ En daarmee het creëren van vertrouwen. Vertrouwen is dé voorwaarde voor een aankoop.

Voordat mensen je vinden gaat er wat tijd voorbij. En leren mensen jouw bedrijf, je visie en missie, je mensen, je kennis en kunde dan net kennen en haak jij juist af, omdat het jou niet snel genoeg gaat, dan ben je deze mensen direct kwijt.

‘Content creatie in het algemeen en een succesvolle blog (of vlog) in het bijzonder bereik je door doorzettingsvermogen, je aan je systeem te houden en er een gewoonte van te maken’

Kost dat tijd?
Ja.
Veel tijd?
Als je het systeem in de vingers krijgt, steeds minder. Bovendien wordt je content steeds beter en wordt die steeds succesvoller.
Daarom zeg ik ook dat je je contentmarketing moet behandelen als een business.

Succesvolle bloggers maken tijd, omdat het systeem werkt.

De aanhouder wint.

Maak deze 2 afspraken met jezelf en je bent aardig op weg naar een geweldige blog. Maar je hebt ook een paar instrumenten nodig, die je helpen die kei van een blog in de praktijk te creëren. En daar gaat het laatste criterium over.

Criterium 3. creëer een systeem

De meest succesvolle blogs zijn gecreëerd door het bouwen en volgen van een systeem. Jij wilt tenslotte zoveel mogelijk tijd besparen én resultaat zien. Een systeem helpt je aan uitstekende resultaten:

  • je branding en een groeiende naamsbekendheid
  • een netwerk dat zich steeds verder uitbreidt
  • een bereik dat steeds verder buiten jouw netwerk reikt
  • je naam als deskundige op het gebied van…
  • leadgeneratie en als je het goed doet trek je diegenen, die jij wilt
  • meer kennis over de behoefte van je doelgroep
  • uitbreiding van je eigen kennis, wat bovenstaande voordelen bevordert.

Dat contentsysteem voor een succesvolle blog bouw je op met de volgende elementen:

1. Op koers varen

Weet jij waar je naartoe wilt? Zo niet, hoe weet je dan dat je terechtkomt op een plek waar het goed toeven is?

Door een plan te maken, hoe eenvoudig ook.
Daarmee begin je met je bedrijfsdoel(en) en afgeleid daarvan je blogdoel(en).

Je blogdoel kan een mix zijn van bij voorbeeld onderstaande, algemeen gestelde doelen:

naamsbekendheid
vindbaarheid
expertstatus
bewustwording
en uiteindelijk… verkoop.

De invalshoek van je artikel bepaalt hoe. Wil jij informeren, inspireren, motiveren of instrueren?

Zo grijpen de blogdoelen in elkaar:

  • de naam als ‘deskundige’ krijg je door naamsbekendheid en het laten zien van wat je kunt, weet en doet. En waarom
  • naamsbekendheid krijg je door zichtbaarheid, dus vindbaarheid. En een groeiende groep fans, die aanhaakt omdat je wat te melden heb. En dat heeft weer te maken met die expertstatus
  • zichtbaarheid en vindbaarheid hebben weer te maken met Google, met de regelmaat van het bloggen en de relevantie van de inhoud. En met het delen van je boodschap met je netwerken, die hem vervolgens verder verspreiden
  • je verkoop is weer gerelateerd aan het laten zien van wat je kunt, weet, doet, vindt en een sterke call to action. En wederom het verspreiden van je blog.

Maar… je blog brengt je meer dan dat:

  • je hebt contact met je doelgroep, waardoor je beter en sneller achterhaalt wat er zoal speelt. Daar kun jij weer gemakkelijk op in spelen
  • tijdens het schrijven ontdek je snel wat je in huis hebt en wat je nog onderzoeken/leren moet. Je wordt een spiegel voorgehouden
  • door onderzoek en training leer jij steeds bij, waardoor jij nog meer kennis en kunde vergaart en dus verspreiden kunt. Je vergroot je expertstatus en helpt je klanten steeds beter.

Per blog kun je een andere insteek hebben. Zo kun je gaan voor het creëren van bewustwording door mensen aan het denken te zetten met een stelling, die je uitlegt, terwijl je in de volgende blog een instructie geeft over een speciale toepassing van je product.

Hoe beter jij weet wat jij wilt bereiken, des te beter worden je artikelen. Weten waar je naartoe wilt, geef je een richting en een stuur. Blijk je uit koers te raken, dan kun je gemakkelijker bijsturen en dat is nodig als je succes wilt hebben met je blog.

2. Je doelgroep, eventueel per blog

Wie zoekt naar de oplossing(en) die jouw bedrijf biedt? Om dat te bepalen, zoek je uit wie behoren tot jouw beste klanten en waarom. Ik heb eerder een artikel gewijd aan de stappen die je volgt om te bepalen wie tot deze groep mensen behoren.

Blogtip
Kom jij op meer dan 1 doelgroep, dan lijkt het soms moeilijker om een blog te schrijven die al je doelgroepen aanspreekt. Ik maak het simpel voor je: schrijven voor alle doelgroepen tegelijkertijd hoeft ook niet. Je kunt rustig een blog schrijven speciaal voor een van je (sub)doelgroepen.

3. Je frequentie en planning

Hoe sneller je succes wilt, des te belangrijker je mix van kwaliteit leveren en je blogfrequentie is. Kwaliteit staat hierbij voorop. Een blog, waarmee je aan de oppervlakte blijft, halve informatie geeft of vooral gericht bent op promotie werkt averechts.

Resultaten uit mijn blogonderzoek naar de combinatie frequentie en relevantie

Het laatste halfjaar van 2017 deed ik onderzoek naar de combinatie frequentie en relevantie in mijn blog. De resultaten logen er niet om:

  1. Met 2 x per week bloggen trek ik meer dan 2 x zoveel bezoekers naar mijn website, ondanks dat ik niet consequent was en soms door tijdgebrek (ik schreef ik die tijd ook mijn boek) een keer liet schieten
  2. Was mijn blog van minder kwaliteit dan mensen gewend waren, dan haakten ze af. Het aantal uitschrijvingen op mijn magazine en nieuwsbrief steeg
  3. Een superrelevante blog werd goed gelezen, ook als het om een monsterblog ging. De gemiddelde tijd per pagina steeg van bijna 2 naar ruim 3 minuten
  4. Dat ik niet langer consistent was in het publiceren van mijn artikelen had grote gevolgen. En die voelde ik direct: op LinkedIn zakte ik in alle metingen. Opeens waren mijn posts nauwelijks zichtbaar meer en reageerden mensen dus niet! Ik kreeg nog minimaal aanvragen via het platform, terwijl ik voorheen praktisch de helft van mijn business haalde uit LinkedIn. Op Twitter bleef mijn bereik ongeveer hetzelfde, op Facebook ging ik ook onderuit, maar mijn magazine nieuwsbrief werden een ramp. Van een openratio van 30% en een doorklikratio van 15% namen beide in een vrije val naar onder de 10% en richting de 0%!
  5. Dat opnieuw opbouwen is niet leuk, kan ik je vertellen. Mensen haken minder snel aan, nadat ze afgehaakt zijn. Ik ben hen niet trouw geweest, dus waarom zouden ze me nu nog (of weer) vertrouwen? Na 2 maanden kan ik echter zeggen, dat de cijfers wel weer stijgen richting het oude niveau, zij het door andere mensen.

Conclusie
Regelmaat aanbrengen is dus een must voor een succesvolle blog, maar hoeveel tijd heb jij? Een blog van 700 – 1100 woorden vergt al snel een halve dag. Die 4 uren kunt je opsplitsen in elke dag 1 uur. Of in kleinere blogposts met een hogere frequentie. Dus wanneer je eens per week wilt bloggen, dan is dat 1 ‘gewone’ blog of een stuk of 3 miniblogs per week.
Heb jij altijd gebrek aan inspiratie, begin dan een microblog en voeg deze later samen tot een blog.

Consistentie gaat voor. En kwaliteit ook. Vlak frequentie echter niet uit. Content heeft een langere adem nodig, zoals ik al beschreef, maar wie frequent blogt en dan heb ik het over minimaal 2 x per week, heeft meer kans van slagen. Combineer consistentie, kwaliteit en frequentie dus voor de allerbeste blogresultaten.

Blok in je agenda vaste tijden af voor je blog, bij voorkeur een tijdstip om informatie te verzamelen, onderzoek te doen en je concepttekst te schrijven en een tijdstip voor de definitieve versie en het plaatsen/plannen van je blog.

Blogtips
Wil jij een super relevante blog? Voeg dan voorbeelden, cijfers en andere ondersteunende zaken toe. Of ga een stap verder en schrijf een monsterblog.

Verandering van spijs doet eten. Maak dus een mix van content: een blog, mininblog, microblog, eventueel een monsterblog. Combineer deze met bij voorbeeld video, een gratis korte training, een scan en andere content en wissel ze af.

4. De juiste blogonderwerpen

De juiste blogonderwerpen bevatten de thema’s waar je doelgroep mee worstelt of naar op zoek is om het leven en/of werk beter, leuker, gemakkelijker, goedkoper, enzovoort te maken.

Zoals ik hierboven al schreef, is superrelevante en interessante informatie even belangrijk als de frequentie waarin je blogt. Mensen hebben echter liever eens in de 2 weken een artikel, dat hen echt verder brengt dan eens in de week eentje die hen maar half op weg helpt.

Interesse wekken begint echter bij je onderweblogorp en je invalshoek en daarover heb ik je al eerder verteld.

Nooit vergeten: sluit je blog altijd af met een call to action. Dat kan een vraag zijn, waarop mensen reageren kunnen, of een uitnodiging om je aanbod te bekijken. Je aanbod sluit je opnieuw af met een call to action in de vorm van een prikkelende uitnodiging om iets te doen.
Hoe, dat lees je in het artikel over de call to action.

5. Je trekpleister

Je hebt een strategie nodig om je blog onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Tekst staat namelijk stil en is zwijgzaam. Je kunt je blog dus nog zo goed schrijven, wanneer je verder niets doet, gebeurt er ook weinig en dat is zonde van je tijd en inspanning.

Jij wilt natuurlijk, dat zoveel mogelijk mensen je blog lezen, liken, delen, erop reageren en… kopen.

Trekpleistertips
Deel je blog meerdere malen op je socialmediakanalen, inclusief de groepen, de eerste week bijna elke dag en daarna geregeld, afgewisseld door andere blogposts.
Zet hem op LinkedIn Pulse als je daar een account hebt, ook op je bedrijfspage als je mkb’er bent. En in de bio van je twitteraccount, plus in de info van je facebookbedrijfs- en google+-account. Google+ kun je zelfs koppelen aan je website. Je webbouwer weet hoe.
Zet de link naar je blog in de ondertekening van je e-mail.
Link naar je blog in je nieuwsbrief, je e-book, training, checklist en andere content die je creëert.

Een paar laatste blogtips voor succes

  • Vernieuw oude content regelmatig. Google heeft de neiging oude content het eerste te laten zien namelijk, omdat die het langst in de ranking staat
  • Zet je blog in bij het creëren van andere content. Het bespaart je tijd en zorgt voor een goede vindbaarheid
    In mijn artikel hierover lees je hoe.
  • Test, meet en evalueer je resultaten elke 3 maanden en stel je strategie bij.

Volg je dit systeem, dan heb je goede resultaten in minder tijd en met steeds minder inspanning dan jij wellicht inschat. Ik zie het bij mijzelf en bij mijn klanten. Ik zet het systeem altijd in. Zodra ik het loslaat, lopen de resultaten terug.

Dus wil jij een succesvolle blog, ga er dan voor!

In de praktijk leren hoe je deze 3 criteria inzet voor een succesvolle blog?

Ben jij ondernemer of medewerker en neem jij de contentmarketing van het bedrijf op je? En wil jij ook een succesvolle blog, die:

  1. de naamsbekendheid als expert in je branche vergroot
  2. de juiste mensen bereikt met super relevante content
  3. de beste leads genereert
    en
  4. je de structuur geeft die je nodig hebt om dat in minimale tijd en met maximaal resultaat te doen
  5. in je eigen tijd en tempo en vanaf elke plek?

En wil je dat dit jaar nog leren?
Neem dan deel aan de masterclass Bloggen voor Gevorderden voor Serieuze Resultaten. Binnenkort geef ik de training ook weer klassikaal.

ik wil succesvol bloggen

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: