Meten = weten, maar…
Meten = weten… maar hier zit ook een adder onder het gras.
Laat ik duidelijk zijn: je marketingresultaten meten is belangrijk om je koers te bepalen en tijdig bij te sturen. Zo verspil je geen tijd en inspanning aan je marketing. En gooi je je geld niet over de balk, maar verhoog je de kans op betere klanten. En ondernemen vanuit vrijheid.
Dus meet de marketingresultaten van je webpagina’s, socialmediabereik (ja, per socialmediaplatform en -bericht), de reacties op je blog, nieuwsbrief, flyer, mailing, acquisitiebrief. Bel potentiële klanten en vraag hen welke info ze nodig hebben en schrijf een enquête of vragenlijst uit.
Verzamel de uitkomsten en bepaal je koers opnieuw.
Check of je doelgroep nog de juiste is.
En of je aanbod naadloos aansluit op wat jij kunt en je potentiële klanten van je verlangen.
Traffic, duimpjes en reacties zijn fantastisch
Het is leuk om een groeiend aantal bezoekers te hebben op je website en naar je blog of veel likes en reacties te krijgen. Ik ken het gevoel van winnen als ik meer dan 50 likes krijg op mijn linkedinpost. Of een fantastische vermelding krijg in de post van een klant. Of fan. Ja, en ook ik geniet daarvan. Absoluut!
Vier deze succesjes met beide benen op de grond. Ze zeggen namelijk niets als het gaat om het daadwerkelijk genereren van klanten. Het vertelt je enkel dat je op de goede weg zit als het gaat om vindbaarheid en bereik. Zijn dit de juiste mensen (ook als het gaat om hun netwerk) en hebben zij behoefte aan jouw oplossing? En spreekt die oplossing hen aan? En willen zij ervoor betalen of zeilen zij enkel op jouw zee aan kennis, ervan uitgaand dat zij je kunstje zonder hulp kunnen nadoen?
Je kunt dat nooit helemaal inschatten, dus blijf zaaien wanneer je netwerk en bereik groeien. Wellicht zijn je fans niet direct je beste klant, maar iemand uit hun netwerk wel.
Meten = weten, de adder…
Het is als een goed gevulde offerteportefeuille. Daar staat ook geen euro van op je bankrekening immers, totdat je je voorstel omzet in een opdracht of verkoop.
Kijk dus goed achter deze cijfers en stel je (content)strategie, aanbod en boodschap bij waar nodig om deze aandacht voor jouw bedrijf om te zetten in klanten. En omzet. En winst.
Elke herhaalde actie die niet leidt tot klanten is verloren tijd en inspanning. Verander er iets in, voordat je hem laat vallen. Soms zit het aantrekken van de juiste klanten in een enkel detail.
Meten = weten gaat dus iets verder. Ikzelf heb liever 100 bezoekers per maand en 10 nieuwe klanten dan 10.000 bezoekers en 1 klant.
Zit jij op koers als je je marketingresultaten meet? Wat is jouw eerstvolgende stap of actie?
daarbij kan ik wel wat hulp gebruiken
Blog & contentmarketing, Marketing
Geef een antwoord