Social media tips - wat moet ik vertellen dan?

Social media, wat moet ik vertellen dan?

Ik praat regelmatig met mensen over social media en meestal gaat het over het nut en het gebruik ervan. Velen stoeien ermee en haken uiteindelijk af, omdat het tijd kost en onvoldoende oplevert. Of ze zenden nog meer in de hoop dat ze opvallen.

Dat snap ik. Waarom doorgaan met iets dat tijd rooft en geen resultaat lijkt op te leveren?

De grote vraag die in deze gesprekken naar voren komt is altijd: ‘Wat moet we vertellen dan? We hebben maar weinig interessants te melden.’
‘Genoeg,’ antwoord ik dan. Een hele enkele uitzondering daargelaten raakt de ander namelijk niet uitgesproken over wat het bedrijf doet, voor wie, hoe en waarom. Waarom zou dat oninteressant zijn voor degenen die binnen de doelgroep vallen?

Ik gooi wat ballen op voor je. Vang degene die jou inspireren.

Het is handig wanneer jij of wanneer mogelijk een of meerdere personen in je bedrijf zich ontfermen over de socialmediakanalen en de berichten die erop komen. Start met een strategie om te voorkomen dat de berichten verwarring zaaien. Hierover vertel ik binnenkort meer…

Socialmediatips
Vanaf nu heb je wat te melden

Deel quotes, die wat zeggen over je bedrijf

Slinger inspirerende quotes de wereld in. Deze worden vaak verder gedeeld. Dat geldt ook voor andermans quotes, die jou aanspreken. Ze zeggen wat over jouw bedrijf, missie en visie.

Deel quotes uit je eigen content, zoals je blog, white paper, vlog of bedrijfsfilm.

Vermeld altijd de bron bij de quote.

Deel je mening

Geef je mening, beargumenteer deze en toon bewijs om te voorkomen dat je gemakkelijk onderuit gehaald wordt. Je mening deel je al via mini- of zelfs microblogs.

Ga daarnaast eens in op andermans boodschap. Blijf echter netjes in je reactie.

Choqueren, grof taalgebruik en verwijten helpen je nimmer. Dus in plaats van je mening of visie ongezouten delen motiveer je mensen eerder door het kussen met respect voor je doelgroep op te schudden. Of zelfs begrip te tonen om vervolgens je advies en best practices te delen.

Deel nieuwtjes

Niemand wil weten wat je elk moment van de dag doet, hoeveel nieuwe mensen je account volgen of ontvolgen en hoe leuk de deelnemers waren op de training van vandaag. Dit soort berichten zijn inhoudsloos.

Deel je aankomende uitbreiding, verhuizing, nieuwe aanbod en andere ontwikkelingen. Gooi je netwerk er echter niet mee dood. Een of twee keer per mededeling is voldoende.

Komen jullie in het nieuws of schrijft iemand op zijn website over jouw bedrijf of product/dienst? Geef het de aandacht die het verdient.

Deel wat jullie doen

Ik merk dat berichtjes over wat ik die dag voor klanten doe vaak wordt geretweet of opgeslagen onder ‘favoriet’ op Twitter. Ook op Facebook en LinkedIn komt daar nog weleens een dergelijke actie op. Ik vertel daar te weinig over, want ik vind niet dat het om mij draait, maar het werkt.
Het lijkt gek, maar dat is het niet. Kennelijk zijn dat soort berichten interessant, omdat ik doe wat mijn doelgroep zoekt. Dat geldt ook voor jullie.

Wat mensen ook graag lezen is wat deelnemers hebben opgestoken van je training, maar dan wel verteld door henzelf.
‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ wordt niet langer geaccepteerd namelijk:

‘Vandaag de deadline voor het maken van een applicatie, die de klant helpt om…’ werkt, maar nog beter:

voorbeeld social media nieuwtje

 

Deel tips uit je vakgebied

Je hebben waarschijnlijk een vat vol tips voor je doelgroep. Verspreid deze in alle contentvormen die er zijn: een enkele tip in een socialmediabericht, een blog, vlog, e-book, white paper, checklist, handleiding, stappenplan, training, presentatie en dergelijke. In je telefoongesprek, ontmoeting, e-mailbericht of zelfs in de ondertekening ervan. Je online en papieren nieuwsbrief, magazine of krant.

Adviezen zijn populair. Uitstekend advies wordt verslonden. Strooi je adviezen in elke vorm van content op social media als pepernoten rond Sinterklaas.

Deel je aanbod

Vertel je netwerk wat jullie verkopen, zonder dat je socialmedia-account op een reclamebord gaat lijken. Dit doe je door de speldenprikjes, waarover ik het vaker heb: belicht een voordeel, een eigenschap of gebruiksaanwijzing:

‘Dit milieu- en diervriendelijk middel weert spinnen uit je huis.’

Breng bovendien regelmatig je gratis aanbod onder de aandacht van je netwerk.

Is er een aanbieding of organiseren jullie een event of training? Verspreid deze via social media.

Deel je bedrijfsblog

Deel je blogposts. Je laatste schrijverij deel je de eerste week regelmatig, daarna rouleer je hem met oudere items.

In de online en klassikale blogtrainingen en leer je onder andere de fijne kneepjes van het trekken van lezers naar je blog. En je andere content. Er zijn namelijk doodgewone manieren om meer mensen fan te laten worden van je blog en daarmee van je deskundigheid en je aanbod. Elk socialmediakanaal heeft echter zijn eigen eigenschappen en eigenaardigheden. En elk is onderhevig aan veranderingen, waardoor wat vandaag werkt, morgen ineens slaat als een tang op een varken. Die regels, veranderingen en fijne kneepjes moet je alleen leren kennen…

Deel andermans bericht

Jouw netwerk is op zoek naar meer dan enkel jullie expertise en aanbod. Je helpt hen door andermans waardevolle berichten door te seinen.
Dat kun je doen op 2 manieren: deel het bericht (retweet of like het bij voorbeeld) of gebruik de sharebutton(s) die je vindt bij de blog en andere content of het aanbod zelf.

Laatste social media tip

Ik merk dat veel ondernemingen voornamelijk vakgenoten in hun socialmedianetwerk verzamelen. Dat is een gemiste kans: je bereikt je doelgroep niet. Zorg dus dat mensen en/of ondernemingen uit je doelgroep je volgen.

Je vraagt je vast af of mij al die berichten nou echt wat opleveren.
Ja.
Meer dan 50% van mijn klanten komt binnen via LinkedIn, 2% via Twitter en 5% via Facebook. Meer dan 80% komt af op mijn content. Mijn blog genereert de meeste leads. Reken voor jezelf uit hoeveel jouw business groeit als jou dat gebeurt.

 


Andere relevante blogonderwerpen, waarmee jij je bedrijf verder helpt:

Je marketing uitbesteden: wanneer is het een lapmiddel en wanneer echte hulp?
Inspirerende tips voor spraakmakende content
AIDA, een oude en zeer effectieve schrijftechniek, toegepast door elke professionele copywriter of tekstschrijver
8 Succesvolle gewoonten van de professionele blogger
Daarom is een marketingplan voor kleine bedrijven zo eenvoudig
Je linkedinprofiel als groeimiddel voor je business

In het artikel haalde ik onze blogtrainingen aan, maar laat jij je blog liever over aan een ghostwriter, inclusief een plan, waarmee je blog daadwerkelijk meer oplevert dan wat je investeert? Dan is een abonnement de oplossing voor jou.

daarover wil ik meer weten

Blog & contentmarketing, Marketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Comments (3)

  • Dank je voor je reactie, Nico.
    Ik merk dat het op andere kanalen ook gebeurt. Dat vind ik zonde. Vaak zijn je (potentiële) klanten je grootste fans en hen wil je bereiken.

    Fijne dag!
    Esther

  • Hallo Nico,

    Dank je voor je reactie. Direct of indirect, contact maken met je doelgroep is belangrijk en geen weg is voordeliger en korter dan via social media.
    Fijn dat het kwartje is gevallen. Succes op LinkedIn (en andere kanalen)!

    Vriendelijke groet,

    Esther

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching