een basis marketingplan maken in een paar eenvoudige stappen

Waarom een marketingplan maken voor kleine bedrijven zo eenvoudig is

Een basis marketingplan maken in een paar stappen

Een marketingplan maken lijkt ingewikkeld, zelfs een basis blijkt vaak al een ver-van-mijn-bedshow. Je hebt echter een plan nodig dat gebaseerd is op je doelen, je doelgroep, je aanbod, missie, visie en onderscheidend vermogen om te weten waar je naartoe wilt. En waarmee je gemakkelijk nagaat of je op de juiste koers zit. Die strategie bevat de inzet van marketingmiddelen en elk middel heeft zijn eigen doel en boodschap. Daar komen technieken bij kijken. En een planning. Pfffff… er komen zoveel zaken bij elkaar, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet, dus waarom zou je beginnen met de opzet van zo’n marketingplan?

Meer dan de helft van zzp en klein mkb onderneemt zonder een basis marketingplan te maken, maar wil dat wel als het praktischer was dan de specialisten vertellen. 

Ik heb goed nieuws

Juist als klein bedrijf is een basis marketingplan maken en uitvoeren is relatief eenvoudig. En voordelig. Zzp en klein mkb heeft geen groot budget nodig voor billboards, tv- en radiocommercials, advertenties in dag- en weekbladen en dure campagnes. Als kleine onderneming heb je slechts een paar middelen nodig om naamsbekendheid te creëren, online en offline, en deze zijn deels gratis, deels betaalbaar. Je hebt geen website nodig van bedragen die eindigen op 4 nullen, geen duur reclamebureau die je campagne maakt of grafische onderwerpen en fotografie die het neusje van de zalm zijn. En die eventuele stand op de beurs verdien je terug wanneer je goed omgaat met de leads die je daar opdoet. Een professioneel uithangbord en een deels geautomatiseerd systeem volstaan.

Dat maakt het opstellen en uitvoeren van een strategie direct een stuk simpeler.

Een eenvoudig marketingplan maken voor een klein bedrijf

Een stevige basis zorgt voor een groter bereik en een professioneel uithangbord. En daarmee trek je gemakkelijker de juiste klanten.

Deze volgende stappen worden eenvoudiger als je ze aanpakt op deze manier…

Bedrijfsdoelen: waar doe je het voor?

Een effectief marketingplan maken begint bij het stellen van doelen.
Veel bedrijven ondernemen zonder bedrijfsdoelen. Zij varen dus zonder kompas of bestemming. Ze zien wel waar ze terechtkomen. Een kapitein die dat doet, ziet waarschijnlijk dagenlang alleen maar water, meert ergens aan maar is ook snel weer weg, want het is niet wat hij zoekt. Elke kapitein heeft namelijk best een favoriete bestemming, maar stippelt geen route uit daarnaartoe.

Degene die wel doelen stellen, bepalen vaak enkel hun omzetdoel en deze is praktisch altijd gebaseerd op nattevingerwerk, zonder achterliggende redenen. Dat maakt het ook direct ingewikkeld: waarop baseer je je omzetdoel? Ben jij graag de kapitein die ‘een exotisch oord aan wil doen, omdat dat hem leuk lijkt’ of heb jij redenen waarom jij daarnaartoe wilt?

Doelen stellen die je echt volgen en halen wilt, dat is mogelijk als je de juiste route volgt.

De denkfout zit ‘m in het feit, dat omzet geen op zichzelf staand doel is, maar een middel om een ander doel te halen. Je wilt bij voorbeeld een grote investering doen om je klanten nog beter te helpen, het werk van je mensen gemakkelijker te maken door een nieuwe applicatie of een aanvulling op je productlijn op de markt te brengen. Of je moet eigenlijk een extra kracht aannemen, maar kan dat financieel nog net niet bolwerken. Of je wilt meer tijd hebben om andere dingen te doen. Of…

Hoe bepaal je doelen die wél werken?

Om een omzetdoel te bepalen, kijk je dus eerst naar wat je de aankomende periode nodig hebt en wenst voor je bedrijf, je werknemers/partners en jezelf. Je rekent uit wat die investeringen kosten, hoe lang je daarover wilt doen en je hebt je omzetdoel.

Kijk bovendien naar wat je privé nodig hebt. En wat je wensen zijn. Wil je minder werken, 2 x op vakantie aankomend jaar, studiekosten en een verbouwing van je woning of…? Maak deze plannen en behoeften concreet en reken uit wat je nodig hebt.

Een omzetdoel uit de losse pols geeft je weinig motivatie om hem daadwerkelijk na te streven. Een omzetdoel gebaseerd op achterliggende doelen wel. Deze doelen kun je bovendien op tijd bijstellen. Ze vormen een meetbaar onderdeel van een eenvoudig basis marketingplan.

De juiste groep mensen voor de juiste oplossing

In de volgende stap in je basis marketingplan bepaal je welke klanten je nodig hebt voor welk aanbod om je doelen te halen. Maar…. wil jij veel klanten trekken? Of de juiste? Waarop leg jij de focus?

Veel klanten trekken brengt extra en vaak onnodige drukte. Wanneer je namelijk doelt op hoeveelheden, trek je ook degenen aan die veeleisend zijn, altijd pingelen, je aandacht blijven vragen en nooit tevreden zijn. Of klanten die weinig kopen, maar voor wie jij wel druk bent.

De juiste klanten doen niet moeilijk over de prijs, zijn coöperatief, zijn echt geholpen met jouw oplossing en komen terug. Zij geven je naam door en delen je berichten.

Bepaal dus welke klant jij het allerbeste helpen kunt. Of wie jij het liefste helpen wilt en pas daar je aanbod op aan.
Ga daarbij na wie het laatste jaar jouw beste klanten waren en waarom. Verloopt de samenwerking prettig, plaatsten zij een grote order en/of zij zijn herhaalde kopers, enzovoort? Je brengt deze zaken in kaart en maakt vervolgens maximaal 3 klantprofielen.

Klantprofiel maken

Maak een profiel op basis van type klant/bedrijf, het probleem waarmee ze aanklopten en jouw oplossing. Of je nu B2B of B2C onderneemt, een klantprofiel maken blijft grotendeels hetzelfde. Het accent ligt alleen anders: bij de consument meer op de persoon, bij een bedrijf meer op zaken als functie, bevoegdheden, branche en dergelijke. Hoe dan ook, maak maximaal 3 klantprofielen op basis van de wensen en behoeften van je allerbeste klanten en bepaal voor elk profiel de leeftijd, sekse, inkomen/jaaromzet, functie, branche waarin ze werkzaam zijn, grootte bedrijf, belangrijkste karaktertrekken, voorkeuren, hobby’s, gezinssamenstelling, type huis en omgeving waarin ze wonen, tot de kleur van hun ogen en hun voornaam aan toe. Elke keer wanneer jij aan je marketing werkt, houd je diegene voor ogen en richt jij het woord aan hem of haar.

Je hebt nu een profiel van je allerbeste klant. Dat profiel helpt je bij het inzetten van je marketing: er zijn meer mensen of organisaties die voldoen aan dat profiel, die jouw oplossing nodig hebben. Deze groep zoek je op en spreek je rechtstreeks aan in je marketinguitingen.

Weten hoe je beste klanten bij jou terecht komen

Weten = kunnen sturen. Een marketingplan maken geeft je richting en zet jou aan het roer, maar voor wie heb jij je bedrijf of praktijk?

Het is belangrijk te weten hoe je beste klanten je vinden. Zo weet je namelijk wat werkt en wat niet. Wat werkt kun je kopiëren, wat niet werkt loslaten of bijschaven. Wanneer iemand bij je aanklopt, vraag dan hoe hij of zij jouw bedrijf gevonden heeft. En houd dat bij in een systeem:

  • wie neemt contact op: naam en eventueel functie/bedrijf? Hoe en wanneer?
  • hoe kwam degene bij jouw bedrijf terecht?
  • wat is zijn of haar vraag of behoefte?
  • heeft diegene wat afgenomen en zo ja, wat? Zo nee, waarom niet?

Deze data houd je bij in een CRM-systeem. Ikzelf houd alle contacten, afspraken en gesprekken bij, inclusief data en uitslag/volgende afspraak. Volgende acties en afspraken blok ik af in mijn agenda, met alarm.

Google Analytics en de analysedata van je socialmediakanalen helpen je met het meten van je online bereik. En je vindbaarheid onderzoeken kan ook zonder tool: tik je zoekterm in het zoekvenster van Google (en andere zoekmachines). Staat je pagina niet op de eerste pagina, dan heb je wat te doen aan je SEO.
In een volgend artikel vertel ik meer over hoe je je marketingactiviteiten meet. Als je weet hoe je klanten jou vinden en welk resultaat je berichten en acties hebben, dan heb je genoeg in handen om de juiste dingen te doen op de juiste platformen, online en offline.

Welk(e) product of dienst verkoopt?

Je hebt wat cijfers nodig. Hoofdvraag is: sluit je aanbod aan bij de wensen en behoeften van je beste klant?
Welk aanbod verkoopt het beste? En welke het slechtst? Onderzoek de reden en bepaal waar je je aanbod verandert.

En hoe zit de verhouding met de tijd die je erin moet steken ten opzichte van de prijs? Is het nodig je tarieven te verhogen bij voorbeeld? Of meer uren te rekenen voor een bepaalde dienst? Of je ordertraject verder te automatiseren?

Stel jij je tarief nog vast op basis van uren, kijk dan eens of het anders kan en doorbreek het plafond van tijd.

Branding: persoonlijkheid in je marketingplan

Jouw bedrijf is anders dan alle andere. Jij bent anders dan ieder ander. De persoonlijkheid van jou en je bedrijf of praktijk liggen opgeslagen in je missie, visie, je aanpak en onderscheidend vermogen. Laat deze doorsijpelen in elke boodschap die je naar buiten slingert.

Jouw persoonlijkheid komt hierbij ook om de hoek. Leg jij als ondernemer de grootste stempel op het bedrijf? Of doen jullie dat met zijn allen? Waarom? En hoe?
Ben je zzp’er, leg je focus dan op personal branding en laat mensen zie wie jij bent.

  1. Vertel verhalen. Verhalen van je klanten, je werkzaamheden, je teams, projecten en laat zien waarom je het aanpakt zoals je het aanpakt
  2. Laat je kernwaarden zien. Overal. In de kleuren en stijl van je logo en huisstijl. In het type klanten dat je aantrekt en de zaken die je binnenshuis en naar buiten communiceert.
    Kernwaarden die je hebt in je bedrijfsvoering, gelden vaak ook privé. Laat ook dat af en toe doorschemeren in je marketing. Vind je dat niet kunnen? Dan heb ik een vraag voor je: heb jij een foto van je gezin of vriend/vriendin op je bureau staan? Of op de startscherm van je smartphone en laptop? Ja? Waarom? Omdat je dat normaal vindt…
    Je onderschat de impact van personal branding. Test het eens door bij voorbeeld een kiekje van de maatregelen die je hebt genomen op je werkplek bij een hittegolf te delen. Zie wat er gebeurt.
    Mensen doen zaken met… juist… mensen. Houd het bij de kernwaarden en je bent bezig met personal branding.

Integreer je missie, visie, onderscheidend vermogen, aanpak, bedrijfscultuur en je kernwaarden in het marketingplan. Het is belangrijk dat deze zaken op papier staan en gecommuniceerd worden naar je samenwerkende partners en medewerkers.

Een eenvoudig marketingplan maken, waar begin je?

Je kent je bedrijfsdoelen, je doelgroep, hoe hij jouw bedrijf vindt en waar jij hem vinden kunt. En je voelt tot in elke haarpunt waarvoor je gaat, staat, hoe je dat doet en waarom je dat zo doet.

Deze zaken vormen de basis bij het maken van een marketingplan. Je ziet, dat je slechts enkele zaken nodig hebt om die groep mensen te bereiken en in beweging te krijgen.

gratis marketingscan voor kleine bedrijven

Neem jij je marketing serieus, dan doet je doelgroep dat ook. Voorkom dat mensen denken dat je hen niet goed helpen zal vanwege je verwaarloosd uitziende uithangbord. Jij trekt het liefst klanten die je goed betalen, samenwerken, terugkomen en het doorvertellen, toch?

Waar wacht je dan nog op? En als jij nu denkt dat ik te snel ga, dan heb ik een aanbod voor je waarmee je voor jezelf bepalen kunt hoe eenvoudig het is. Gratis!

Wil je rendement zien op de korte én de lange termijn? Met overzicht in je investering, terwijl jij ontlast wordt en jij en je mensen door kunnen gaan waar jullie goed in zijn?
Ik heb een lucratieve oplossing voor je.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

‘Ik is klein en zij zijn groot, en dat is heerlijk, hoor!’
Waarom ik 25 jaren geleden niet voor mijzelf kon beginnen. En jij waarschijnlijk ook niet
De 3 geheimen van een succesvolle mailing
Wat is marketing eigenlijk?
Eenvoudig reclamemaken en toch opvallen tussen al het geroep? Dat kan!

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: