Inspiratietips voor content die raakt

Inspiratietips voor spraakmakende content

Twee jaren geleden merkten marketeers dat content niet aansloeg. Men vroeg zich af of we enkel te maken hadden met een hype of dat er wat anders aan de hand was. Het Content Marketing Institute doet in samenwerking met MarketingProfs elk jaar onderzoek naar de inzet van contentmarketing en de effecten ervan. 2015 leek contentmarketing in een impasse te komen: slechts 20% van de marketeers merkten positief resultaat. Dat is bijzonder weinig voor zoveel inspanning.

Gelukkig hebben marketeers zichzelf herpakt het jaar erop en het resultaat was ernaar: uit het onderzoek naar de effecten van contentmarketing dit jaar blijkt dat de resultaten gestegen zijn van 18% vorig jaar naar 31% in 2016. Het verschil is onderzocht: ze documenteren hun strategie. De groei zet door inmiddels. Meer bedrijven bloggen, maar 4 van de 5 verwaarlozen hun blog na 7 artikelen al.

Ik ga jou niet overhalen je blog (toch weer) op te pakken. Ik vraag je wel of jij die voorsprong waagt op al die collega’s, die het zo snel opgeven.

Bloggen begint bij een goede strategie. Veel ondernemers hebben geen contentmarketingstrategie of zetten deze niet op papier. Het resultaat gaat echter bijna over de kop wanneer je dat wel doet.

Om aan zo’n strategie te komen heb je echter een paar zaken nodig. Een ervan is het hebben van waardevolle onderwerpen en hun invalshoek.

Natuurlijk wil ook jij zien dat je content oplevert wat je erin stopt. Waar doe je het anders voor immers?
Ik geef je een aantal inspiratietips, waarmee je spraakmakende content creëert met je onderwerp en invalshoek, verweven in je contentmarketingstrategie.

Inspiratietips voor content die raak is

Maak een blogserie
Een voorbeeld uit de praktijk

Stel, je hebt een hoveniersbedrijf en het bloeiseizoen komt eraan. Je wilt bloggen over hoe je een bloementuin creëert, waarvan je 2 of zelfs 3 seizoenen lang genieten kunt.
Dit is een seizoensgebonden hoofdonderwerp, die je gemakkelijk opsplitst in subonderwerpen.
Verander je in dit seizoen bovendien je aanbod, dan is dat reden te meer om op tijd te beginnen met bloggen hierover.
Tip voor je contentmarketingstrategie: plan zo’n 6 weken voordat het bloeiseizoen start je blog hierover al in. Maar… is het een paar dagen lang lenteweer nog voordat het officiele seizoen begint, steek daar dan direct op in en schrijf een blog of plaats een paar miniblogs op je facebook- of instagrampagina. Wanneer mensen eenmaal even aan de lente mogen proeven, hebben ze zin om inspiratie op te doen. Ook als het nog iets te vroeg is en het lenteweer na een paar dagen omslaat.

Het thema is: een bloementuin waarvan je 3 seizoenen lang geniet

Je invalshoek: stap voor stap je tuin klaar maken voor…

Je eerste blogposts: hoe maak je je tuin klaar voor een lang seizoen vol bloemengenot? Je laat met stap voor stap zien hoe je een bloeiplan maakt.

Je geeft vervolgens tips over snoeien, opruimen, zaaien en planten. Je kunt je blogs zelfs opsplitsen in Snoeitips, Zaaitips, Een- en Meerjarige Bloeiers en Vaste Bloeiers. Voor in een kleine tuin, een tuin op het noorden of op het balkon.

Zoom in en geef tips over welke bloemen welke insecten aantrekken en waar je ze dus het beste plant ten opzichte van je terras.

Als hovenier kun je hetzelfde doen voor een groenblijvende tuin het hele jaar door.

Word trendwatcher

Je hoeft geen innovator of mode-expert te zijn om je te profileren als trendwatcher. Iedereen is gek op trends, want niemand wil wat mislopen en dus is het zaak om bij te blijven.

Zelfs als groothandel is het haalbaar om trends te spotten en te communiceren naar de doelgroep. Dat kan een nieuwe methode zijn in je eigen werkwijze, waardoor leveringen sneller verlopen en… Of innovaties binnen een productgroep, waarvan jij leverancier bent.

Geef content die een trend laten zien een naam, zoals New Kid On The Block: …

Schrijf als een onderzoeker en gebruik data, cijfers en andere resultaten, maar zet de theorie om in iets waar je doelgroep echt iets aan heeft.

Inspiratie voor content: speel in op lopende trends, zoals de zwarte-pietendiscussie, het nieuwe werken, groene energie en de wedloop naar wie of wat de meest duurzame oplossing heeft of volg een nieuwe techniek of innovatief bedrijf op de voet.

Trends zie je aankomen. Verweef ze dus in je contentmarketingstrategie.

Een voorbeeld: je bent salesexpert en merkt dat je doelgroep voor een groot gedeelte bestaat uit actieve sporters. Zelf ben je fervent wielrenner.

Thema: maak content over het wielerseizoen. Jij weet precies wanneer de grote en kleine wedstrijden zich afspelen. Verdiep je in de teams en hoe deze functioneren voor de topprestaties die van hen gevraagd worden. Vertaal dat naar je content. Er zijn saleslessen te halen uit deze materie.

Je planning en invalshoek: heb je weinig tijd, pak dat de tour eruit waarvan jij het meeste weet en begin met je invalshoek zodra de eerste beschouwingen in de media komen. Zorg dat je weet wanneer die beginnen en plan ruimte en tijd in.

Zo zorg je dat mensen inspiratie uit je content halen. En aangehaakt blijven, omdat je een aanhaker hebt.

Steeds een andere contentvorm

Even terug naar het voorbeeld van de hovenier en zijn serie over het maken van een bloeiende tuin.

Je kunt het onderwerp of deelonderwerp insteken in de vorm van tips of een stappenplan, zoals je net las.

Hetzelfde onderwerp kun je echter ook vertalen in een of meerdere korte video’s. Je kunt in je video of tekst vertellen over je eigen ervaring. Je invalshoek is dan storytelling. Je haakt in op wat je in de praktijk tegenkwam en komt met een korte tip.

Van je stappenplan maak je eenvoudig een te downloaden handleiding.

Verandering van spijs doet eten. Door tekst, foto’s en video af te wisselen en te combineren bereik je zowel de mensen die tekstueel ingesteld zijn als degenen die voorkeur hebben voor visuele of auditieve informatie en inspiratie.

Tip: doe eens wat anders. Als copywriter steek ik langzaamaan meer in op video bij voorbeeld. Het ligt ver buiten mijn comfort zone, maar ik leer dat het daarbuiten vaak veel leuker is. Wil je opvallen, doe dan wat anders dan wat mensen gewend zijn! Dit is een van de beste inspiratietips voor content die ik je meegeef. Doe er je voordeel mee.

Laat De Expert aan het woord

Neem een interview af met een Expert op jouw vakgebied, citeer hem (of haar), refereer naar hem of pak een voorbeeld uit zijn content en borduur daarop voort.

Er zijn nog veel meer voorbeelden voor spraakmakende content, zoals:

Het is essentieel dat je deze content op het juiste moment inzet en dus goed plant. Je wilt immers voorkomen, dat juist deze blog, vlog of in welke vorm je hem dan ook giet, het maximale resultaat niet haalt door een verkeerde planning.

Laatste inspiratietips voor content die raakt

Belangrijk is, dat je je doelgroep nieuwsgierig maakt naar meer. Je wilt dat mensen terugkomen en uiteindelijk contact opnemen.

Geef jezelf daarbij het handvat van een contentmarketingstrategie, zodat je weet waar je mee bezig bent, waar je naartoe wilt en gaat en je het effect voelt, dat je in minimale tijd maximaal rendement haalt.

Begin met een blog. Met je blog staat de tekstuele inhoud namelijk zodanig, dat je hem gemakkelijk omvormt naar een andere vorm, zoals een video, podcast of handleiding.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

10 Gouden regels voor verkopende tekst
Waarom marketing voor kleine bedrijven zo eenvoudig is
12 Zaken die jij misloopt zonder blog
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt

Er wordt vaak moeilijk gedaan over contentmarketing, maar het is eenvoudiger dan je denkt. In dit artikel liet ik je proeven aan de blogtrainingen die ik verzorg. Via een stappenplan leer ik jou, je medewerker of team alles over hoe je de blog goed oppakt.

Wil jij meer doen met contentmarketing en mis je de tijd, vraag ons dan wat wij voor je kunnen betekenen.

 

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: