je marketing uitbesteden, lapmiddel of echte hulp?

Je marketing uitbesteden, een lapmiddel of echte hulp?

Zo onderscheid je het koren van het kaf

‘Wij konden zelf geen website bouwen of teksten schrijven, dus wij dachten: laten we dit deel van onze marketing uitbesteden. Maar hij wordt niet meer gevonden. Jij bent specialist, pretendeer je, daarom bel ik jou maar eens,’ klonk het een ietwat bits.
‘Zullen we eens kijken of en hoe ik je helpen kan? Vertel om te beginnen eens wat over wat jullie doen en voor wie.’
Zij en haar partner hadden een boekhoudkantoor. Ik vroeg verder door, maar ze bleef verwijzen naar de website.
‘Ons kantoor bestaat al jaren, maar de omzet daalt. De website werd vroeger beter gevonden, maar Google doet steeds wat anders. Zo zijn we nooit klaar!’
‘Wanneer is je website voor het laatst bijgewerkt?’
‘Vijf jaar geleden is hij gebouwd. De teksten zijn ongeveer twee jaar oud.’
‘Wordt er regelmatig wat nieuws op gezet? Is er een nieuwsrubriek of een blog?’
‘Bloggen doen we niet. Soms zetten we nieuwe wetgeving op onze website.’
‘Doen jullie aan social media? Of hebben jullie een nieuwsbrief?’
‘Nauwelijks. Kun je ons helpen en wat dat kost?’
‘Kun je mij de URL naar de website geven? Dan ga ik vanmiddag kijken.’
‘En als je de teksten opnieuw doet, wat kost dat grapje dan?’
‘Oei! Ik weet niet wat er allemaal voorafgegaan is aan je telefoontje aan mij en ik wil je helpen, maar alleen met wederzijds vertrouwen.’
‘Ja, we hebben al vaker met dit bijltje gehakt. Een collega van je heeft ons duizenden euro’s gekost, maar dat leverde niets op. Helemaal niets!’
‘Een copywriter?’
‘Een SEO-schrijver. En ik vraag me af wat onze webbouwer allemaal gedaan heeft. We kunnen bijna niets veranderen en kloppen dus met alles bij hem aan.’
‘Heb je ook advies gekregen over wat je vervolgens doet? Ik bedoel, hoe je je potentiële klanten bereikt?’
Het was even stil.
‘Nee,’ kwam het aarzelend vragend.
‘Oké. Geef me de URL, dan spit ik de website door. En de zaken daaromheen. Kan ik je morgenochtend bellen over mijn bevindingen?’
We maakten een belafspraak.

Je marketing uitbesteden: signalen van lapmiddelen

Als je je marketing uitbesteden wilt, lijkt het ingewikkeld om te achterhalen of je de oplossing krijgt die je nodig hebt.
Het bedrijfje dat je website voor een paar honderd euro bouwde, de SEO-deskundige aan wie je maandelijks een fortuin kwijt bent en een contentmarketingplan, waaraan jij bijna niets hebt bijgedragen. Gemakkelijk, maar het blijkt weinig op te leveren. Ik hoor de verhalen steeds vaker en ze maken mij soms wat moedeloos, omdat mensen na een fiasco het vertrouwen kwijt zijn en ik per direct bewijzen moet dat ik echt helpen kan. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Zeggen dat ik mijn vak versta voldoet niet. Ik kan het alleen laten zien, maar daar is vertrouwen voor nodig. Ik krijg echter regelmatig belletjes en e-mails van ondernemers, die vooraf niet op mijn website gekeken hebben of mijn teksten kennen. Ze hebben dus geen idee wie ze eigenlijk bellen.
Oeps! Daar begint vertrouwen namelijk.

Het klopt: er is veel goedkoop aanbod. Van het internet haal je bovendien veel gratis informatie en er zijn genoeg bedrijven die concurreren op prijs. Ook in mijn vak.
De grootste denkfouten die ik tegenkom zijn:

  1. marketing is duur, dus we kopen met de hand stevig op de knip
  2. het moet zo goedkoop mogelijk, maar het moet wel veel opleveren
  3. het moet zo weinig mogelijk moeite kosten om klanten te trekken.

Maar met goedkope lapmiddelen straal je uit, dat je je bedrijf niet serieus neemt. Waarom zouden anderen dat dan wel doen?

Door deze mindset trek je mensen aan die lapmiddelen aanbieden.
Kies jij een product of dienst, omdat het plausibel klinkt wat een ander stelt? Selecteer jij een product of dienst op prijs?
Dan gaat het je bedrijf niet helpen.
Selecteer jij een product of dienst op kwaliteit?
Dan verdien je de investering dubbel en dwars terug.

Zo haal jij het koren tussen het kaf uit

Er zijn een paar dingen die je helpen om het koren tussen het kaf uit te halen:

  • Weet wat je wilt. Het helpt wanneer je helder hebt wat je plan is. Wanneer je zomaar iemand belt of een bericht stuurt zonder dat je zelf duidelijk hebt wat je behoefte is, laat je een ander bepalen wat jij nodig hebt. En ik vertel je: dat is bijna altijd wat diegene biedt. Weet je het echt niet, vraag dan eens een vrijblijvend gesprek aan en laat dat gesprek bezinken. Voelt het niet goed, zoek dan verder
  • Doe research!!! Ik vind het zo vreemd om potentiële klanten te spreken die onbekend zijn met mijn vakgebied en mijn schrijfstijl. Struin het internet af, lees en stel gerichte vragen op platforms (lang leve social media)
  • Gouden bergen bestaan niet! Niemand kan jou 100% garantie geven. En trucjes die leiden naar rijkdom zonder inspanning bestaan niet. Schakel je netwerk in. Kijk naar referenties en reviews. En ga af op je onderbuikgevoel
  • Kies een bedrijf dat met je samenwerken wil. Het is jouw marketing, jouw imago, dus zet er jouw stempel op
  • Kies een bedrijf dat zelf doet wat hij preekt. Een contentmarketingbureau dat zelf nauwelijks blogt, nieuwtjes en vacatures plaatst onder de blog en verouderde content op de website laat zien, is weinig representatief voor wat hij voor jou gaat doen. Ze hanteren geen eigen strategie en hebben geen proeftuin
  • Een website laten bouwen is vast een goede zet. Maar je hebt uitstekende tekst nodig en advies over hoe jij je website straks wereldkundig maakt en die stappen worden vaak aan jou overgelaten. Dit gebeurt vaak, maar het is een lapmiddel. Een website is geen doel op zich, maar een middel om mensen te bereiken. Jij moet weten hoe je dat doet. Je hebt dus iemand nodig die je daarbij helpt. Een webbouwer alleen is dus niet genoeg.
    Dit geldt voor elke opdracht die je geeft, over welk stukje marketing dan ook: je hebt een plan nodig, de inhoud en de uitvoering ervan.

Afsluitende tips

Wil je een investering doen in je bedrijf, selecteer dan op kwaliteit. Kun je het niet betalen, vraag dan een betalingsregeling.

Ben jij van mening dat het geld eerst binnenkomen moet voordat je het uitgeeft, dan is het wachten soms lang. Bedenk dat de kosten soms voor de baten uitgaan en je deze investering vaak meer dan terugverdient…

En het boekhoudkantoor uit het telefoongesprek? Hun teksten worden via schrijfcoaching geoptimaliseerd en ze leren nu bloggen, inclusief de marketing daaromheen. Ze zitten namelijk vol verhalen en zijn keien in hun vak!

Meer over wat wel werkt en wat niet vind je in het gratis rapport De 10 Manieren om de Juiste Tekstschrijver te Vinden.

Ik ben benieuwd naar hoe jij het koren van het kaf onderscheidt. Help je collega-ondernemers en geef je tip onderstaand door.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Marketing is meer dan reclame maken
10 Gouden regels voor verkopende tekst die scoort
Contentmarketing is… 

Wil jij een koers uitstippelen om je bedrijf verder op te bouwen met een stevige fundering en heb je daar hulp bij nodig? Spar er dan eens over.
Wil je eerst eens proeven, doe dan de gratis Marketinscan.

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: