marketingermen

Meestgebruikte marketingtermen: wat betekenen ze en hoe gebruik je ze?

De wereld van marketing lijkt knap ingewikkeld en kan overweldigen. Voortdurend veranderen dingen en bijna alle jargon is in het Engels. Zie jij met al die marketingtermen nog wat verstandig is voor jouw bedrijf?

Nee? Laat mij dan proberen je kluwen wat te ontwarren.

Ik geef je een korte uitleg bij de marketingbegrippen, die je waarschijnlijk het vaakst tegenkomt. En tips, waarmee jij verder komt.

Marketingtermen, hun uitleg en inzetbaarheid

  1. Marketing

Laat ik direct in huis vallen met een van de meestgebruikte (en -misbruikte) marketingtermen. Marketing is alles wat draait om promotie en verkoop: marketing koppelt mensen uit je doelgroep aan je product of dienst.

Marketing zit in alles: het voorstelrondje bij een vergadering van ondernemers, de kleuren en het lettertype van je huisstijl, je pay-off, het telefoontje naar een aankomende klant, de manier waarop je je kleedt en in elke marketinguiting naar de buitenwereld. Het zit zelfs in de attentie die je stuurt als je klaar bent met je opdracht, het telefoontje om je klant persoonlijk te feliciteren met zijn eerste kleindochter. Zelfs in hoe de toiletten eruit zien in je kantoor.

Marketing is een vies woord en vele ondernemers blijven er graag verre van.

Marketing is echter dé manier om degenen te vinden, die jou echt nodig hebben! Je bent ooit begonnen om zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk te helpen.

Marketing is het bindmiddel tussen de hulp die jij biedt en de mensen die er, latent of actief, naar zoeken. Of zelfs naar snakken.

  1. Copy en copywriting

Het woord ‘copy’ komt van ‘copywriting.’ Er zijn mensen die beweren dat ‘copywriting’ staat voor ‘teksten kopiëren,’ maar als jij het vak zo invult, wordt Google geen vriendjes met je. Letterlijk gekopieerde tekst bestraft hij door je uit zijn ranking te halen. Er zit bovendien auteursrecht op de originele tekst.

‘Copy’ is tekst.

‘Copywriting’ is het schrijven van commerciële tekst. Tekst die de verkoop van je product of dienst stimuleert dus.

Copywriting en tekstschrijven worden als marketingtermen vaak door elkaar gebruikt, maar dat klopt niet helemaal.
Copywriting is een specialisme binnen het vak van tekstschrijven. Tekstschrijvers schrijven vaak jaarverslagen, handleidingen, algemene voorwaarden en andere informatieve teksten. Zij zijn erin gespecialiseerd om zaken helder uit te leggen. Vaak heeft een tekstschrijver een specialisme.

Een copywriter zorgt, dat je tekst van lezers klanten maakt.

De ene copywriter schrijft bovendien long copy: de teksten voor de website, brochure en acquirerende mailing, enzovoort. Lange tekst dus. De ander is deskundig in het opstellen van short copy: advertenties, tv- en radiocommercials, advertorials en dergelijke.

Kijk dus goed welke tekstschrijver jij nodig hebt voor je tekst.

  1. Online of digitale marketing

Ik heb lang de marketingtermen online marketing en digitale marketing als twee verschillende begrippen beschouwd. Ik kon het onderscheid echter onvoldoende zien, dus ging ik het na.

Online marketing is alles wat je als bedrijf, maar ook als persoon, laat zien op het Internet. Je website, je zakelijke socialmediaberichten, je mailing en advertenties, maar ook je persoonlijke berichten, de ondertekening van je e-mails vallen daaronder.

Wat jij en je medewerkers online doen werkt door in het imago van je bedrijf.
Hoezo?
Ik laat hem je even voelen: stel, een van je accountmanagers in de buitendienst zet een serie foto’s van zijn uit-de-hand-gelopen stapweekend zien: blote bovenlijven, grote bierpullen, dansend op tafels, gekke gezichten trekkend, de broek iets te ver afgezakt.
Voel je hem?
Of dit: een medewerker laat op haar socialmediakanaal weten dat ze eindelijk weekend heeft en heeft een klaagzang over haar werk en over jou als werkgever. Ze eindigt met ‘wat een k..bedrijf!’ Dit, terwijl jij, als haar werkgever, net een vacature geplaatst hebt op hetzelfde kanaal, jubelend over de fijne sfeer en zo…
Tja…

Je ziet dat alles wat online gebeurt, je imago mede bepaalt. Online marketing gaat dus verder dan de bedrijfssite en die ene mailing.

  1. Offline marketing

Offline marketing een van de meest onderschatte marketingtermen. Het bevat alles wat op papier staat of wat live is, waarbij je aanwezig bent in dezelfde ruimte als de ontvanger van je boodschap.

Je afspraak bij de klant, je flyer en brochure, je logo aan het pand, je visitekaartje en je presentatie voor een groep mensen vallen dus allemaal onder offline marketing.

Je presentatie of klassikale training kun je natuurlijk opnemen en online zetten.

Marketingtip

Offline en online marketing gaan hand in hand: alleen vanachter je scherm ondernemen werkt niet, omdat mensen zakendoen met mensen. Zij willen je ook zien, met je praten, je live ontmoeten. En alleen offline ondernemen is in deze tijd ook steeds ingewikkelder. Vanaf 2018 is koude acquisitie verboden en je hebt geen tijd om hele dagen te netwerken. En je vaste klanten en je netwerk zullen nu nog mensen doorsturen, maar in hoeverre wil je daar 100% op blijven leunen?
Heb je graag zoveel mogelijk zelf in de hand hoe je aan je klantenbestand bouwt en opdrachten binnenhaalt? Maak dan een mix van online en offline marketing.

  1. Inbound marketing

Inbound Marketing is een marketingstrategie die maakt, dat mensen uit je doelgroep je bedrijf vinden op het moment dat zij dat nodig hebben of willen. De meest bekende vormen van inbound marketing zijn de blog en de gratis weggever (download). Mensen lezen (of kijken/luisteren) die, wanneer ze naar deze informatie op zoek zijn of besluiten er meer over te willen weten.

Inbound marketing zit echter ook in zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO, waarmee je je bedrijf online goed vindbaar maakt voor die groep, die je aanbod zoeken. En in de koopknop onderaan je landingspage, waarmee je mensen de eigen keuze geeft in te gaan op je aanbod.

Je kunt inbound marketing onderdeel laten uitmaken van je sales funnel, dat ik later uitleg. Daarmee trek je gemakkelijker klanten aan en stijgt je omzetgroei met minder moeite.

  1. Outbound marketing

Outbound marketing is een marketingstrategie, die gebaseerd is op het naar buiten brengen van je aanbod, je kennis en andere boodschappen, ongeacht of mensen erop zitten te wachten of niet.

Socialmediaberichten, een acquirerende mailing naar een adressenlijst die je hebt gekocht en je pitch voor een willekeurige groep mensen vallen onder outbound marketing.

Marketingtip

De ervaring leert, dat een combinatie van online en offline marketing en inbound en outbound marketing het beste werkt.
Je wilt als ondernemer zoveel mogelijk sturen aan het roer van het werven van bij voorkeur de beste klanten, ook buiten je eigen netwerk en dat van je netwerk. Mensen maken bovendien graag persoonlijk kennis met het gezicht (of de gezichten) achter je bedrijf en je aanbod, maar hebben ook graag een gemakkelijke manier om meer te weten te komen over je kennis en kunde, je producten of diensten. Een mix van online en offline en inbound en outbound marketing tikt al deze boxen af.

  1. Influencer marketing

‘Influencer’ is Engels voor ‘beïnvloeder.’
Influencer marketing is een marketingstrategie, waarin een persoon of groep invloed uitoefent en daarmee het gedrag van zijn netwerk, meestal volgers, mede bepaalt. Denk aan Enzo Knol en wat hij in beweging zet wanneer hij het heeft over zijn nieuwste gadget. Of aan Your van ’t Hek en zijn invloed op Buckler bier.

Dit is echter een vorm van influencer marketing: je zet iemand of een groep met een groot bereik op met name social media, veel engagement met zijn (of haar) publiek, veel volgers, likes en reacties en berichten die vaak gedeeld worden in voor jouw merk, product of dienst.

De andere vorm is zelf influencer worden. Marketeers stellen, dat dit eigenlijk alleen weggelegd is voor B2C, maar daar ben ik het slechts deels mee eens. In mijn vakgebied is influencer marketing bij voorbeeld een veelvoorkomend verschijnsel. Zelf influencer worden begint met een groot bereik van minstens 10.000 volgers op een socialmediakanaal.

Influencer marketing is een van marketingtermen in opkomst.

  1. Branding

Branding heeft te maken met hoe jij wilt dat mensen je merk, je bedrijf en/of je product of dienst herkennen en hoe zij zich ermee identificeren op een positieve manier.

Branding zit in onderscheidingsvermogen en identiteit en deze breng je tot uiting in al je marketingactiviteiten. Denk aan Cool Blue en hun blauwe dozen. Aan de gekke situaties die de reclamespot voorspiegelen van Centraal Beheer en de pay-off die ze daarbij gebruiken: Even Apeldoorn Bellen. Of aan Klaverblad en hun motto om geen trucs uit te halen: Als Je Maar Lang Genoeg Gewoon Blijft, Word Je Vanzelf Bijzonder.

Branding zit overal in: de kleur van je logo en je huisstijl, je bedrijfscultuur, het communiceren van hoe jij met je klanten omgaat, wat bijzonder of gewoon anders is. En hoe jij je als merk neerzet in al je marketinguitingen.

  1. Contentmarketing en content

Contentmarketing is een onderdeel van marketing. Waar het bij marketing draait om rechtstreekse promotie echter, draait het bij contentmarketing om het delen van kennis. Ook bij contentmarketing is het uiteindelijke doel de verkoop stimuleren, maar op een andere manier.

Marketing is je aanbod- en landingspage, je homepage, je acquisitiebrief, koud bellen, je mailing en je advertentie.

‘Content’ betekent letterlijk ‘inhoud’ en in marketingtermen kun je dat lezen als ‘inhoudelijke informatie.’  Je blog, E-book, checklist, training, lezing, je open dag en de video daarvan bevatten content.

Alles waarin je je kennis en kunde deelt en waarmee mensen kennismaken met je bedrijf en de mensen achter het bedrijf is contentmarketing.

Kennismaken en kennis delen zijn essentieel in je marketing. Contentmarketing is zelfs niet meer uit te vlakken binnen marketing: in de wirwar van ‘komt dit zien, komt dit zien!’ zoeken mensen naar informatie die hen vertelt of jouw bedrijf en jouw product of dienst echt bij hen past. En dat kun je nauwelijks kwijt in je directe promotie. Maar wel in je blog, je tips op social media, je rondleiding in het bedrijf, je checklist die ze kunnen downloaden en…

Contentmarketing geeft je automatisch onderscheidingsvermogen en trekt niet alleen meer, maar de beste klanten als je het goed aanpakt.

  1. Blog en blogpost

Dit lijkt juist een van de gemakkelijkste marketingtermen. Je komt hem immers overal tegen dus wie weet nou niet wat een blog is? Ik vind het echter niet zo vreemd, dat mensen de blog verwarren met bij voorbeeld de nieuwsbrief. Ik krijg dan ook af en toe het verzoek om de blog te verzorgen, terwijl ze de nieuwsbrief bedoelen.

De blog staat voor een serie artikelen, is een aparte functie op je website en ziet er anders uit dan elke andere page. Misschien lijkt hij op je referenties.

Een blogpost is een artikel. In je blogposts deel jij vooral de kennis in je bedrijf, gebaseerd op die kennis, kunde en ervaring, maar ook op je visie en missie en je onderscheidingsvermogen.

Zo kan ik een blog schrijven over blogonderwerpen (wat ik trouwens ook heb gedaan), maar hij geeft gedeeltelijk andere informatie dan mijn collega’s, die daar ook al eens over geschreven hebben. Waarom? Omdat ik graag iets anders meld. Iets meer ook dan de meeste. Ik houd van eenvoud, maar ga ook graag de diepte in, zodat jij echt verder komt.

Jij hebt een mening over jouw vak, jouw tak van sport en je hebt je eigen kennis en kunde in huis. En specifieke kennis en ervaring, anders dan ieder ander. Welke zijn dat?

Laat mensen kennismaken door dit allemaal te delen via je blog. Zet elk artikel onder de blogfunctie, het liefst in het hoofdmenu op je website en deel deze online én offline.

Een paar blogtips

  • Blog met grote regelmaat. Daarmee bedoel ik niet ‘vaak,’ maar op een vaste tijd. Blog je eens per week, sla dan zelden of nooit een week over en plaats hem elke keer op dezelfde dag en op praktisch hetzelfde tijdstip. Mensen haken aan als je consequent bent en verliezen je snel uit het oog als je dat niet bent
  • Maak van tevoren een blogplan met een lijst onderwerpen, een planning, wie wat doet, de deadlines en een plan over het delen van je blogposts
  • Zorg dat je wat anders meldt dan je concurrenten. Het onderwerp kan hetzelfde zijn, je invalshoek is anders, je gaat meer in detail of komt met voorbeelden en tips waar anderen op de vlakte blijven
  • Zorg dat elk artikel share buttons en een contactformulier heeft, zodat mensen hem gemakkelijk kunnen delen en een reactie kunnen achterlaten.
  1. Nieuwsbrief/E-zine

Eindelijk een Nederlandstalige onder de marketingtermen: de nieuwsbrief (in het Engels E-zin of gewoon newsletter).

Laat me je beginnen met uitleggen wat het verschil is tussen de blog en de nieuwsbrief. Waar iedereen bij de blog kan, omdat hij openbaar is, wordt de nieuwsbrief per e-mail verstuurd naar een vaststaande groep mensen, die deze ontvangen willen. Deze mensen hebben bij voorbeeld iets gedownload of zich rechtstreeks ingeschreven op jouw mailinglijst, nadat ze daar toestemming voor gaven. Ze kunnen bovendien bestaan uit oude en bestaande klanten, partners en leveranciers.

De nieuwsbrief wordt periodiek verstuurd, bij voorkeur op een vast tijdstip.

Een paar nieuwsbrief-/E-zinetips

  • Zorg dat je eerste intentie kennis delen is in plaats van promotie. Op overwegend promotieacties haken mensen af
  • Koppel je blog aan je nieuwsbrief. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap. Het scheelt je tijd en energie. En hoofdbrekens over waar je het nu weer over hebben moet.
  1. SEO en zoekmachine(optimalisatie)

SEO staat voor Search Engine Optimalization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Via zoektermen in je online boodschap maak je het mensen gemakkelijker je website, je bedrijf en je aanbod of andere informatie (zoals je blog) te vinden in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo.

Deze zoektermen integreer je in je tekst, achter je video, afbeeldingen en achter je website in de SEO-titel en de meta omschrijving. Deze 2 laatste worden getoond in de zoekmachines.

SEO Google voorbeeld

Hoe beter je zoektermen en hoe beter deze zijn geïntegreerd, des te beter je doelgroep je boodschap vindt en des te hoger je door de zoekmachines wordt gerankt (= de plek waar je staat… en je staat het liefst bovenaan).

Marketingtip

SEO-geschreven teksten zijn echter vaak onaantrekkelijk, niet ingestoken op je doelgroep, maar enkel op vindbaarheid. En Google, Yahoo en Bing zijn en worden niet je klanten. Zij zijn enkel hulpmiddelen om je klant te bereiken.
Schrijf daarom je tekst op basis van wat je doelgroep weten wil en moet en integreer daarna de zoektermen.

  1. SEA

SEO is de afkorting van Search Engine Advertising oftewel zoekmachineadverteren. Je koopt advertentieruimte boven of onder de ‘natuurlijke’ zoekresultaten. Daarvoor bied je in een veiling op de zoektermen (ook wel keywords genoemd) die je gebruiken wilt in je advertentietekst. SEA is dus gekoppeld aan een zoekopdracht in een zoekmachine.

Google, de meestgebruikte zoekmachine, gebruikt Google AdWords voor SEA.

Google SEA voorbeeld

  1. Conversie en converteren

Nog 2 marketingtermen die Nederlands zijn, al zijn ze vernederlands Engels.

‘Conversie’ staat voor ‘verkoop.’
En ‘converteren’ dus voor ‘verkopen.’
Dat kan ook een gratis iets zijn, zoals een deelactie, een duim omhoog onder een facebookbericht of een reactie.

Ik gebruikte deze marketingtermen vaak, tot ik merkte dat dat niet de taal is die mijn doelgroep spreekt.

  1. Sales funnel en up sell

Je sales funnel zet leads om in klanten door ze gaandeweg te leiden van een bezoek op je website naar (het liefst je high-end)aanbod. Dit begint bij een bezoek aan je website, waar ze bij voorbeeld iets downloaden. Met de gegevens die je verzameld hebt met je opt-informulier bied je hen vervolgens content, zoals een videoserie en/of een nieuwsbrief en andere triggers die leiden naar het uiteindelijke aanbod. Is dat aanbod bij voorbeeld een online training, dan heb je hen onderweg bij voorbeeld een preview gegeven door een gratis les. Heb jij je training eenmaal verkocht, dan kun je aan het eind een up sell doen (een extra aanbod, vaak aanvullend op de eerste aankoop), zoals een aantal persoonlijke coachingssessies.

  1. High-endproduct of -dienst

Je high-endproduct of -dienstverlening is je product of dienst, die jouw klant het allerbeste helpt. Het aanbod, waarmee hij of zij het verst komt, met de beste service of begeleidingsvorm en de meeste intensiteit. Hij is bovendien het duurst in aanschaf, maar dan heb je ook wat! En aan die prijs hangt een grote belofte, die jij helder communiceert in je commerciële tekst.

Ben je autodealer van Mercedes? Je high-endproduct kan simpelweg je duurste type in zijn klasse zijn, inclusief alle toeters en bellen en een onderhoudscontract en wegenwachtservice.

Als kuuroord kan je high-enddienst bestaan uit een arrangement zijn voor 3 dagen, inclusief hotelovernachtingen, ontbijt en diner a la carte en elke dag een bijzondere kuur met keuze uit 5 speciale behandelingen. Je krijt bovendien elke dag een schone badjas en slippers hoef je ook niet zelf mee te nemen.

Mensen gaan niet snel zomaar over tot de aanschaf van je high-endaanbod. Daarom is het handig ze eerst laagdrempelig kennis te laten maken met je bedrijf, met jou en met wat jullie voor hen kunnen betekenen. Bij een autodealer is dat in de vorm van een proefrit, in je spa door coupons voor een dagje weg te geven voor een lage prijs.
Zorg dus voor een goede sales funnel naar je high-endaanbod.

  1. SEO-titel

SEO, SEA, de SEO-titel en meta omschrijving zijn marketingtermen die rechtstreeks te maken hebben met de zoekmachines en vindbaarheid.

De SEO-titel is iets anders dan de koptekst (de hoofdtitel in je tekst). De koptekst staat als hoofdtitel boven je tekst. De SEO-titel vul je in achter je website. Wanneer je Yoast gebruikt als SEO-tool, vul je deze in in het vak achter ‘SEO-titel.’

De SEO-titel is zichtbaar in Google of een andere zoekmachine (zie de rode pijl in de afbeelding).

SEO-titel

Marketingtips

  • Zorg dat de SEO-titel niet langer is dan de ruimte die je hebt en begin bij voorkeur met je zoekterm, maar haal daarmee geen capriolen uit. Een aansprekende, prikkelende titel is belangrijker dan vindbaarheid.
  • Beschouw je SEO-titel en je meta omschrijving (hieronder uitgelegd) als je Google Adwords advertentie, uitnodigend, nieuwsgierig makend, een belofte uitsprekend en concreet.
  1. Meta omschrijving

De meta omschrijving staat onder de SEO-titel in de zoekmachine (zie de rode pijl in de afbeelding hieronder).

meta omschrijving

Je meta omschrijving vul je ook in achter je website in je SEO-tool (zoals Yoast). Je hebt 2 korte regels ruimte voor je samenvatting. Doe hier een belofte over wat mensen hier vinden of over een resultaat. Behandel je meta omschrijving samen met je SEO-titel dus als een advertentietekst, zeker waar het gaat om je product of dienst, maar ook wanneer het gaat om een blog, Over Ons of je contactpagina.

  1. H1- en H2-koptekst

Google en de andere zoekmachines crawlen (doorzoeken) je website naar relevante informatie. Zij zien het verschil tussen een koptekst (titel, ondertitel of subtitel) en de rest niet wanneer je deze enkel dik of cursief drukt en/of een andere kleur geeft. Jij wilt echter wel, dat Google (of welke zoekmachine dan ook) je teksten goed op waarde schat.

Geef je kopteksten daarom een code mee. Hoofdtitels verdienen een H1-code, onder- en subtitels een H2-code en markeer de kopjes daaronder als H3-koptekst. Deze codes geven aan, dat deze teksten extra belangrijk zijn.

Je hoofdtitel (H1-koptekst) is het eerste dat mensen vaak zien. Maak die ‘finger licking good!’

koppen en tussenkoppen

  1. Opt-informulier en pop-upscherm

Wanneer je wilt dat mensen iets downloaden of aanvragen of bij voorbeeld een E-book aanschaffen, heb je dat graag geautomatiseerd. Je wilt bovendien hun gegevens, zodat je contact kan houden voor een grotere aankoop.

Die gegevens vullen zij in op een opt-informulier. Deze staat op je website, je facebookpagina of een ander platform en is altijd online. Je kunt hem overal plaatsen op je webpages en hem aanbieden via een pop-upscherm. Dat pop-upscherm komt naar voren wanneer mensen je website bezoeken, vaak over de page die zij bezoeken heen. Zorg dat ze hem gemakkelijk kunnen wegklikken, ook op hun tablet of smartphone.

voorbeeld pop-upscherm met opt-informulier

Marketingtips

  • Laat mensen slechts een paar velden verplicht invullen. Hoe meer ze moeten invullen, des te eerder ze afhaken. Vaak is een naam en e-mailadres genoeg. Werk je B2B, vraag dan eventueel ook een bedrijfsnaam
  • Een pop-upscherm is zijn glans verloren de laatste tijd. Je gratis weggever staat tegenwoordig bij voorkeur in je header, echter niet op je aanbodpagina’s om mensen niet weg te leiden van je betaalde aanbod.
  1. Share buttons

Heb je een page op je website, die je graag zoveel mogelijk gedeeld wilt hebben, zet er dan share buttons bij. Deze staan boven- of onderaan je page, soms aan de zijkant en maken het super gemakkelijk om de page te delen met alle socialmediakanalen. Ik schrijf expres ‘alle,’ want ik zie nog weleens, dat de page alleen gedeeld kan worden met de socialmediakanalen, waarop de eigenaar van de website zit. Mensen kunnen echter op andere kanalen zitten en je informatie daar willen delen.

Weet je niet waar je de share buttons plaatsen moet? Doe het dan in elk geval bij je blog. Elk artikel hoort ze te hebben. Zet er eventueel een teller bij, zodat mensen zien hoe populair de blogpost is.

share buttons

  1. Social media buttons

Social media buttons verwijzen rechtstreeks naar jouw socialmedia-account.

Plaats ze op je website, bovenaan in de header, onderaan in de footer en/of op je contactpagina.

  1. Retargeting

Het is je misschien al eens opgevallen: je bent op een webshop geweest om een artikel te bestellen, maar je hebt het toch niet gedaan. Vervolgens kom je op Facebook steeds de advertentie tegen van precies dat artikel op die webshop.
‘Nou, dat is ook toevallig!’ denk je misschien. Maar zo toevallig is dat niet.
De eigenaar van de webshop heeft een code op zijn webshop staan, waarmee hij retarget: jij wordt uitgenodigd de webshop en met name dat artikel nog eens te bezoeken en nu die aankoop wel te doen.

Of je bent op zoek naar een hotel bij Lourdes en vervolgens word je bestookt met advertenties van hotels in Lourdes.

Dit heet ‘retargeting’ in marketingtermen. Via een code op je website kun jij hetzelfde doen met elk aanbod. Zorg echter dat het niet irritant wordt, dus gebruik het met mate.

  1. Incentive

Een incentive is niets anders dan een gratis weggever. Bied hem aan via een opt-informulier (eventueel je pop-upscherm), zodat je de gegevens verzamelt van de mensen die je gebruikmaken van je scan of gratis brainstormsessie, die je E-book of checklist downloaden of zich aanmelden voor je gratis videoserie of korte training.

  1. Persona

Jouw doelgroep bestaat uit mensen, die je allerbeste klanten (kunnen) zijn. Omdat ze een bepaald probleem hebben of op zoek zijn naar manieren om lekker te leven en/of te werken/ondernemen.

Die allerbeste klanten hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken en deze kenmerken voeg je samen tot een persoon, in marketingtermen ‘persona’ genoemd. Deze persoon bestaat misschien niet echt namelijk, maar door de kenmerken te beschrijven creëer je een persoon van die allerbeste klant.

Hij of zij heeft een bepaalde leeftijd, status, leefstijl, hobby’s, smaak, inkomen, woont in een bepaald gebied in een bepaald huis, werkt in of heeft een bedrijf met een bepaalde grootte, heeft een bepaalde functie daar en een zekere behoefte of wens. Je kunt hem of haar zelfs een naam geven.

Elke keer als jij iets schrijft of opneemt, spreek je deze persona aan.

Ik heb 25 marketingtermen voor je op een rij gezet. Mis je er nog een, laat het me dan hieronder weten.

Een laatste marketingtip

Is deze uitleg over de meestgebruikte marketingtermen verhelderend en er vallen waarschijnlijk allerlei kwartjes, maar marketing kan aan blijven voelen als een onneembare berg.

Klopt in dat geval bij aan. Ik help bedrijven met het op- en inzetten van hun marketing en zo in minder tijd goede klanten te trekken en de omzet te verhogen.

Wil je echter eerst proeven aan wat ik voor je betekenen kan? Doe dan de gratis marketingscan. Ik geef je in een persoonlijk gesprek de eerste stap naar betere resultaten.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: