Verhalen vertellen doe je zo, over storytelling

Storytelling in je marketing: verhalen vertellen doe je zo!

In het vorige artikel vertelde ik je al, dat storytelling een prominente plek inneemt in je marketing en waarom.

Ik ben gek op verhalen. Ik ga er zelf soms ver in, had lang een homepage die verhalen vertelde. Het werkte: mensen herkenden hun verhaal in de mijne. De tekst was alleen erg lang en rommelig. Met de update van mijn website heb ik mijn homepage veranderd, maar ik vertel nog steeds graag. Een verhaallijn is gemakkelijk te volgen, het moraal ervan wordt beter onthouden en het trekt mensen de boodschap in.

Herkenbaarheid en betrokkenheid vergroten de kans dat mensen uiteindelijk contact opnemen.

Een stukje wetenschap achter storytelling

Verhalen vertellen activeert het brein op verschillende manieren:

  • een verhaal activeert delen van je hersenen, waarmee de lezer het verhaal implementeert in zijn eigen ideeën en ervaringen. Dat proces heet ‘neural coupling’
  • je hersenen maken dopamine aan, het hormoon dat je een gelukkig gevoel geeft. Dat komt door de emotie die je verhaal bij de lezer teweegbrengt. Door deze emotie onthoudt de lezer je boodschap beter
  • een goed verteld verhaal activeert meerdere gebieden in het brein. De lezer ervaart hem op zoveel niveaus, dat het een onuitwisbare indruk achterlaat.

Kijk maar eens naar onderstaande infographic, die ik mocht lenen van Visualistan.

 

The Science of Storytelling #infographic

 

Storytelling kun je overal toepassen.
Je communiceert via voorbeelden je missie en visie, verklaart je waarom, onderstreept je mening en betrekt de mensen uit je doelgroep sneller bij je onderneming, wat je doet en waarom. Verhalen hebben een groot zwaan-kleef-aaneffect.

Verhalen vertellen op je website

Op je website kun je op verschillende plekken storytelling inzetten.

Op je aanbod-/landingspage, via voorbeelden: bij welke calamiteiten biedt jouw product of dienst de oplossing? Problemen behandelen die jij oplost worden herkenbaar wanneer je situaties omschrijft.

Voorbeeld: ‘U bent startend ondernemer. In de drukte om uw business van de grond te krijgen blijft uw financiële administratie achter, waardoor u weinig zicht hebt op de gezondheid van uw onderneming. U vergeet bovendien steeds uw btw-aangifte tijdig te doen. Het gevolg: een boete, die u niet kunt gebruiken.’
Deze vorm je bovendien gemakkelijk om tot een gesprek:
‘Een jaar geleden ben ik gestart en ik loop vast met mijn financiën.’ Hij klonk wat nerveus.
‘De geldstromen in een onderneming lijkt vaak ingewikkeld. Waar loopt u precies tegenaan?’
‘Mijn administratie loopt achter. Ik vergeet steeds mijn btw-aangifte en eigenlijk weet ik niet hoe goed of slecht ik het eigenlijk doe. Ik weet dat ik fout bezig ben, maar ik was nooit goed in cijfers en ik dacht dat het eenvoudiger zou zijn.’
‘Daar bent u niet alleen in. Laten we een afspraak maken. Zal ik naar u toekomen? Ik stuur u een mail met wat u bij de hand moet hebben. Samen komen we er wel uit, hoor.’

Laat je ook inspireren door een voorbeeld uit mijn dagelijkse praktijk: de tekst die ik opstelde voor een van de producten van een ICT-bedrijf.

In je blog. Contentmarketing is zeer geschikt om anekdotes uit jouw praktijkervaring, je persoonlijke ervaring en de ervaring van je klanten aan te halen. Deze verhalen zijn je kapstok voor de rest van je blog. Aan de hand van een of twee praktijkverhalen leg je gemakkelijk uit waarom je dingen het beste zus-en-zo aanpakt. De herkenbaarheid van deze verhalen zorgt dat je lezers aan je lippen hangen: zij zoeken namelijk naar een oplossing voor het probleem… dat jij hier voor hun ogen ontvouwt. ‘He, dat is mijn verhaal! Ik moet bij daar zijn!’
Je kunt zelfs een hele blog wijden aan het verhaal van een ander. Denk aan schrijvers en ghostwriters die (auto)biografieën schrijven. Ze gaan er bij het publiek vaak in als koek!

Bij je referenties. Vertel tegen welk probleem je klant aanliep, inclusief het ongemak ervan: ‘Het gevolg was…’ Het maakt het resultaat van jouw oplossing krachtiger.

Gebruik korte quotes uit je referenties op je aanbodpages.

Verhalen vertellen in je brochure

Via storytelling kun je je boodschap in je flyer/brochure kracht bijzetten. Dat kan natuurlijk overal, maar met name voor offline marketingmiddelen geldt, dat het vertellen van verhalen een extra dimensie krijgt. Lezen van papier werkt namelijk anders dan vanaf een scherm.
Dat komt doordat je tekst op papier beter gelezen wordt. Door met voorbeeldverhalen te werken haak je dus nog meer in op klantbeleving.

Kort geleden heb ik de tekst geschreven voor de nieuwe brochure van een mantelzorgmakelaar. Omdat veel mensen nauwelijks beseffen dat ze mantelzorger zijn wanneer ze zeker 8 uren per dag en minimaal 3 maanden achtereen voor een ander zorgen, bedachten wij (de klant, het reclamebureau, de filmmaker, de vormgever en ik) dat de verhalen van klanten meer bewustwording creëert.

storytelling - verhalen vertellen

In je elevator pitch, lezing en presentatie

Bij netwerkbijeenkomsten word je regelmatig gevraagd wat je doet. Wanneer je je voorstelt aan iemand moet jij je verhaal kunnen doen in een paar zinnen. Je kunt het vanzelfsprekend hebben over wat jij doet. Je kunt echter ook vertellen wie je klant is. Vertel je over een praktijkvoorbeeld, dan vergroot je de kans dat de luisteraar belangstellend reageert en meer vragen stelt.

Hetzelfde geldt wanneer je je bedrijf mag promoten voor een groter publiek. Praktijkvoorbeelden maken je monoloog grijpbaar en brengt je product of dienst dichter bij je luisteraars.

Mag je een training of presentatie geven, trek je deelnemers of luisteraars dan in je boodschap door anekdotes uit je praktijk aan te halen.

En in je boek of E-book

Je boek/E-book is heel geschikt om storytelling in te gebruiken. Je kunt de verhalen gebruiken als praktijkvoorbeeld en extra uitleg.

Het verhaal achter je foto

Maak een verhaal van je foto en een foto van je verhaal.
Voorbeeld: Je bent makelaar en je wilt de verhalen vangen in de foto’s. En andersom.
Normaliter ziet de huizenjager foto’s van het huis op zijn allerbest, maar… wordt er wel in gewoond? Geen spoor van mensen!
Je benadrukt de positieve punten van een woning en zijn omgeving door beleving toe te voegen aan het beeld.
Wat als je een huis in de verkoop hebt, dat vanuit de serre een weids uitzicht heeft over de weilanden of, zoals bij mij, de bossen, paarden en koeien? Je gooit de serredeuren naar buiten open, legt een paar uitgeschopte pumps voor de bank, zet een halfleeggedronken glas wijn op het bijzettafeltje ernaast en drapeert een tijdschrift open op de bankleuning. Deze scene fotografeer je.
Zet een aangesneden stuk taart op het kookeiland en toont dat er net gebakken is. Doe je dat goed, dan ruiken mensen de taart in de foto!

Moeten de bewoners in beeld? Nee, het gaat om de suggestie. Een prachtige woonkeuken, waar je met je familie en vrienden uren tafelt, knutselt en spelletjes komt gemakkelijk tot leven door een stilleven te creëren met de eettafel, bar, het eiland of… Je activeert de fantasie.
Laat dus zien dat er geleefd wordt en breng het gevoel van thuis dichtbij.

Datzelfde geldt voor de tekst die je erbij plaatst.
Je kunt eenvoudigweg beginnen met: ‘Eindelijk thuis. Het was een lange vergadering en je hebt veel te doen… morgen. Jij neemt even de tijd om op te laden. Opgekruld in jouw favoriete hoekje van de bank neem je een slok van je wijn en luister je naar de avondgroet van de vogels buiten. De kamer vult zich met de geur van versgemaaid gras. Je gaat zo beginnen aan het eten. Strakjes…’

Een paar bonustips

  1. Mensen horen je graag vertellen over mensen als zijzelf
  2. Laat ook jezelf zien en vertel over je eigen strubbelingen en wijd uit over het proces dat je hielp om te komen waar je wilde zijn
  3. Maak er een afgerond verhaal van. Mensen willen weten hoe het eindigt. Ze zijn bovendien gek op goede afloop
  4. Maak niet overal een halleluja-verhaal van. Laat vooral de menselijke, kwetsbare kant zien. Mensen identificeren zich met jou als mens. Ook als jee een middelgroot tot groot bedrijf hebt…

Verhalen vertellen is minder ingewikkeld als velen denken. In gesprekken zit jij waarschijnlijk vol verhalen. Schrijf zoals je deze dan brengt.

Heb jij een aanvullende tip over storytelling, dan horen ik en je mede-ondernemers die graag!

 


Andere relevante blogonderwerpen, die jouw business een stap verder helpen:

Wat is de ideale tijd voor je blog, nieuwsbrief en socialmediaposts?
Er bestaan veel misverstanden over marketing, maar wat is het eigenlijk?
Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst niets oplevert
Blog verdienmodellen
Inspirerende tips voor spraakmakende content
Snel een verzameling aan content opbouwen en je impact vergroten

Webtekst, je blog, een persbericht, mailing en… Je kunt het bedenken, maar blijft schrijven en die tekst goed inzetten beter andermans vak? Je bent enkel een telefoontje of e-mail verwijderd van onze hulp, maar daarvoor heb je wellicht eerst iets meer informatie van en over ons nodig.

ik wil een vrijblijvend adviesgesprek

 

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching