Wat heeft een klanten wervende website nodig?

Een converterende website, wat heeft die nodig?

Is jouw website een online flyer? Dan mis je een groep klanten die je zoekt

‘Aan onze website is al 6 jaren niets meer veranderd. Hij is duidelijk verouderd als je naar de websites van nu kijkt en ik wil dat jij mij helpt. Hij trekt minder bezoekers en helemaal geen klanten. Nu hoor ik mensen over een converterende website. Wat is dat?’
‘Een converterende website is een site die klanten trekt. ‘Conversie’ is een ander woord voor ‘verkoop.’ Jullie website is aan vernieuwing toe, vertel je.’
Ze vertelde me dat ze franchiseondernemingen begeleiden bij de interne processen.
‘Ja, er is zoveel veranderd de laatste jaren. Iedereen is online en ik lees dat steeds meer mensen surfen op een mobiel apparaat. Ik heb een webbouwer gevonden voor onze nieuwe website. Nu kan ik aardig schrijven, maar ben te druk en kom er niet uit. Best raar eigenlijk, want ik ken ons bedrijf zo goed! En mijn collega’s kunnen niet schrijven.’
‘Het is niet alleen een kwestie van wel of niet goed kunnen schrijven. Je hebt ook afstand nodig tot je onderneming om je eigen marketing te kunnen verzorgen. En dat is vaak moeilijk. Je bent niet de enige die best schrijven kan, maar toch vastloopt.’
‘Oké. Dan vind je het misschien ook niet gek als ik zeg dat wij eigenlijk niet goed weten waarnaar onze klanten kijken. En wat de website nodig heeft om nieuwe franchisers te trekken. We hebben over het algemeen meer dan genoeg klanten, maar er zijn 2 periodes in het jaar waarin het werk stilvalt, omdat er weinig nieuwe opdrachtgevers aankloppen.’
‘Daarmee kan ik helpen. En jullie webbouwer heeft daar vast ook ideeën over.’
‘Ik wil geen schreeuwende verkoopteksten, hoor!’
‘Ik houd daar ook niet van. Hard roepen werkt namelijk averechts. Ik vertel in de teksten jullie verhaal en boodschap om zo te overtuigen. Maar begrijp ik het goed, dat jullie de website graag inzetten als verkoopkanaal?’
‘Ja! En kunnen wij gezamenlijk overleggen wat de website nodig heeft om klanten te trekken waarmee ik graag werk?’
‘Natuurlijk. Samen werkt het beste.’

Zij, haar partners, de webbouwer en ik creëerden binnen anderhalve maand een nieuwe website, die zo is ingezet, dat ze nieuwe franchiseondernemingen aantrekken. Dat ging verder dan het opstellen van de teksten en het bouwen van de site. Zij en ik begonnen met het opnieuw bepalen van hun doelen en doelgroep en stelden vervolgens het marketingplan bij. Dat gebruikten we als uitgangspunt voor de converterende website.

Waarom is je website zo belangrijk?

De website is vaak het allereerste contact met jouw bedrijf. Hij is je grootste openbare visitekaartje en de spil in je marketing: alles begint hier en/of komt hier uit als je een marketingmachine bouwt. Heeft de website de professionele uitstraling die bij je bedrijf past en is hij ingezet om de juiste klanten te werven, dan bespaart dat tijd en geld. En heb jij de ruimte om te doen wat je echt wilt.

Maar dan moeten die mensen je bedrijf wel kunnen vinden. Ook als je al een solide basis hebt opgebouwd. En juist als je praktisch vol zit wil je dat je de beste klanten aantrekt.
Wanneer je de website als verkoopkanaal inzet, dan doet hij de acquisitie voor jou en richt jij je op de kerntaken.

Een website die niet in orde is, doet afbreuk aan je professionaliteit. Wanneer bezoekers de informatie die ze nodig hebben niet vinden, niet begrijpen of hen niet aanspreekt, haken ze af. Een onverzorgde of verouderde website geeft je bovendien een slecht imago op termijn. Is hij up to date, dan verdien je je investering herhaaldelijk terug. En datzelfde geldt voor tijd. Je moeten je namelijk extra inspannen om te bereiken wat jij wilt als je website enkel een informatiekanaal is.

Wat maakt een converterende website?

Ga eens na of je website in de basis hieraan voldoet:

  • hij heeft de vormgeving die past bij je bedrijf. Denk daarbij aan je kleuren, je stijl, je thema in de vormgeving en afbeeldingen en dergelijke
  • hij heeft een eenvoudige en goed te volgen indeling
  • hij heeft foutloze, lekker leesbare en overtuigende boodschap in de taal die de doelgroep spreekt
  • op elke page maak je in een oogopslag duidelijk welk probleem jij oplost. De bezoeker herkent zichzelf in de tekst en voelt zich op een positieve manier aangesproken
  • hij heeft een duidelijke route, die je prospects (potentiële klanten) meeneemt in de klantroute (customer journey) vanaf elke pagina richting het eindpunt: je aanbod. Dat is een betaald product of dienst of een laagdrempelige instapmogelijkheid, zoals een gratis weggever. Houd daarbij goed voor ogen: 1. wat het probleem of de wens van je klant is, 2. wat hij wil en 3. wat hij nodig heeft
  • hij nodigt uit verder te lezen dan een enkele page door een call to action en een link naar een andere page. Of, in het geval van je blog, meerdere links naar andere artikelen en je aanbod
  • hij nodigt uit contact op te nemen of direct een aankoop te doen. Dat is het uiteindelijke doel bij een converterende website
  • hij heeft een dynamisch gedeelte die je regelmatig aanvult, zoals een blog of persberichten
  • hij verzamelt e-mailadressen, bij voorbeeld voor je nieuwsbrief of mailing. Dit heb je geautomatiseerd
  • hij heeft een gratis weggever, die deze e-mailadressen verzamelt. Deze is onderling gekoppeld, waardoor jij er niet naar omkijken hoeft
  • hij heeft een Over Ons page, waarin jij, je zakelijke partners en medewerkers zich voorstellen. Hier lezen bezoekers bovendien waar je kennis vandaan komt en waar je bedrijf voor staat
  • je huidige en oude klanten vertellen hier over hun ervaring met jouw bedrijf en jouw oplossing: welk(e) probleem of wens hadden ze, hoe loste je bedrijf dit op en wat is het resultaat?
  • SEO is geïntegreerd in de tekst en de zoektermen en samenvatting achter je website zijn ingevuld
  • hij is gekoppeld aan andere communicatiemiddelen, zoals je socialmediakanalen en e-maillijst. En andersom. De website staat dus niet op zichzelf, maar wordt ondersteund door elk ander online en offline marketingmiddel dat je inzet
  • je contactgegevens zijn vanaf elke plek gemakkelijk te vinden
  • hij is onderscheidend, valt ergens in op.

Weetje: klanten baseren hun beslissing om bij jouw bedrijf aan te kloppen voor 90% op basis van je tekst.
Je vormgeving en de route door je converterende website zijn belangrijk, maar je tekst geeft de doorslag. En genoeg informatie om je potentiële klanten over de streep te trekken. Informatie over je bedrijf en wat je doet, waarom en hoe. Over het aanbod en niet te vergeten verhalen van huidige en oude klanten, wiens probleem je al hebben opgelost.

Deze informatie giet je in je pages. Ik zet de belangrijkste pages voor je op een rij.

De juiste pages voor een converterende website

Zo voldoe je aan dé voorwaarde om te verkopen: vertrouwen creëren

Wanneer jij vooral een informatieve website hebt, dan mis je een mooie kans. En wat mij betreft sla je de plank dubbel mis, want je ontzegt degenen die jou zoeken een belangrijke kans om jouw bedrijf en daarmee een passende oplossing te vinden. Je laat hen in de kou staan. Dat is vast niet jouw bedoeling.

Een converterende website heeft een paar zaken nodig. Een ervan is de juiste pages, want hoewel iedereen anders is, hebben wij allemaal behoefte aan hetzelfde type informatie dat overtuigt. Ik heb het niet over smaak, redenen en andere persoonlijke zaken die overreden. Ik heb het over het creëren van vertrouwen.

Mensen willen het gevoel hebben dat ze een veilige en goede keuze maken. De juiste pages helpen daarbij.

Elke page heeft zijn eigen regels en volg je deze, dan vergroot jij je kans op meer conversie. Zet je elke page op waarvoor hij bedoeld is, dan heb je een ketting met sterke schakels. Elke zwakke schakel in de ketting verbreekt die onderlinge samenhang en de kracht van het geheel.

Je etalage: aanbodpages

Vanzelfsprekend zet je je aanbod op je website. Etaleer je hen op de juiste manier, dan converteren zij al bijna automatisch.

Een aanbod- of landingspage heeft een ijzersterke boodschap nodig, eventueel ondersteund met beeldmateriaal. Hij heeft enkel de mogelijkheid een aankoop te doen of afspraak te maken. Het hoofdmenu en andere afleidende doorklikmogelijkheden zijn verborgen.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk
Mijn online blogtraining had een vliegende start, maar de verkoop liep snel terug. Ik ben aan het zoeken gegaan naar wat er mis was en heb uiteindelijk de tekst aangepast. Ik had namelijk een stukje informatie overgeslagen: waarom zouden mensen de training bij mij afnemen? De tekst heb ik aangepast en dat werkte.

Klantverhalen: je referenties

Jij kunt roepen hoe goed je bent, maar mensen horen het liever van anderen die al eens wat bij je afgenemen of -namen. Ze identificeren zich met en herkennen zichzelf graag in anderen. Elk succesverhaal van je klanten overtuigt.

Verzamel dus referenties op je website. Wanneer een klant een referentie geeft, laat hem (of haar) dan 3 vragen beantwoorden:

  1. met welk(e) wens of probleem klopte je bij ons aan?
  2. welke oplossing boden wij?
  3. wat was het resultaat van onze oplossing?

Referenties dragen bij aan je betrouwbaarheid en daarmee het vertrouwen. Ze vormen een onmisbaar onderdeel van een converterende website. Kopieer dus ook je recensies en aanbevelingen van je socialmediakanalen naar je website.

De gezichten achter je bedrijf: Over Ons

Ik heb het hier vaker over: mensen doen zaken met mensen. Bied bezoekers de mogelijkheid je bedrijf te leren kennen, voordat ze contact opnemen.

Mensen willen bovendien weten waar de kennis en ervaring vandaan komen.

Je hebt een page nodig waar mensen kennismaken met jou en je mensen: de page Over Ons. Plaats er goede, professionele foto’s of video bij.

De eerste jaren van Van Vondel txt had ik deze page niet. Ik vond het onnodig om mijzelf meer naar de voorgrond te schuiven. Mij ging en gaat het immers om mijn klanten. Tot mijn webbouwer me overhaalde: ‘Probeer het nou gewoon. Je zult het verschil merken.’ Hij kreeg gelijk: naast mijn blog is deze de meest bekeken en best gelezen page van mijn website.

Ik merk bovendien dat hij belangrijk is in het verkoopproces van mijn opdrachtgevers. Mensen nemen contact op, omdat mijn verhaal de doorslag geeft.

Deel je kennis en kunde: je blog

Het is nog steeds wat onderschat, hoewel er langzaam een kentering komt: contentmarketing is essentieel wanneer je je bedrijf vaste grond wilt geven. En onmisbaar wanneer je groeien wilt. Mensen zijn overspoeld met promotie. Om door de bomen het bos weer te zien, willen zij eerst meer weten over je expertise. En ze willen kennismaken. Mensen komen af op adviezen en herkenbare verhalen uit het werkgebied van de expert. En op nieuws uit de branche. Voorop lopen is key. Zaken mislopen voelt als falen.

Een blog is een van de beste, meest laagdrempelige en gemakkelijkste manieren om daarop in te spelen. En in mijn ervaring een van meest converterende marketingmiddelen op je website. Je deelt er kennis om te laten zien wat je missie en visie is, waar je kunde en vaardigheden precies liggen en wat je ervaringen zijn. Je helpt je lezers vast een eindje op weg, informeert, instrueert en motiveert.

Bang zijn om te veel weg te geven is onnodig: wat jij in jaren hebt opgebouwd, kopieert niemand zomaar. Ze proberen het, doen je na en lopen vast. Ze missen een stuk kennis om te bereiken wat ze voor ogen hebben. Gevolg: ze stoppen… of ze kloppen bij je aan.

Een blog is bovendien een uitstekend middel om in de ranking van Google te stijgen. En om je bedrijf de online wereld in te slingeren via je socialmediakanalen en mensen te bereiken die buiten jouw radar liggen.

Zo bereik je je doelgroep gemakkelijker. En vinden degenen die jouw oplossing zoeken jou.

Help je doelgroep nog iets verder op weg: je gratis weggever

Je blog helpt je te laten zien wat je bedrijf doet en waar je expertise ligt. Een gratis weggever gaat een stapje verder en heeft meer mogelijkheden. Natuurlijk kun je een handleiding of whitepaper maken uit een samenstelling van je blogposts, maar ik nodig je uit verder te gaan. Maak een korte videoserie, een gratis training, een scan of checklist, iets om te doen in plaats van te lezen. Actie zet aan tot actie.

Het geeft jou de kans om een persoonlijk contactmoment te creëren en hem (of haar) periodiek op de hoogte te houden via een mailing of nieuwsbrief/E-zine.

Iedereen die je weggever downloadt, volgt of invult is namelijk een prospect! 

Gemakkelijk bereikbaar: Contact

Dit is een inkopper, maar ik kom nog veel websites tegen, waarop de contactgegevens verstopt zitten. Ze hebben alles in huis om een converterende website te zijn, maar contact opnemen is moeilijk. Mensen zoeken kort en klikken weg.

Een aparte contactpagina in het hoofdmenu bevat in elk geval je bedrijfsnaam, zodat mensen weten hoe ze hem schrijven, het volledige adres, een algemeen e-mailadres en telefoonnummer, je socialmediakanalen en je KvK-nummer. Een contactformulier verlaagt de drempel om contact op te nemen.

Je bent begonnen om een bepaalde groep mensen van een bepaald probleem af te helpen. Zorg dat deze groep jou vinden kan!

Zorg je er vervolgens voor dat jij duidelijk maakt dat je deze groep uitstekend helpt, dan stoppen ze met zoeken.

Dit zijn de juiste pages voor een converterende website. Maak er een sterke verkoopkanaal van…

 


Interessante blogonderwerpen, die je verder helpen:

Over Ons als marketingmiddel
Elke doeltreffende tekst vereist dit…
Marketing voor kleine mkb’ers: zo creëer jij een voorsprong op de grote jongens
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen
Een kei van een blog = groei op meerdere fronten

Een converterende website, wil jij dat ook? Maak dan nu een afspraak, dan zorgen wij dat de juiste klanten je vinden.

Of proef eerst aan wat we voor je kunnen betekenen en geef je website op voor de gratis webscan.

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: