Facebook algoritme verandert - interactie - verbinding maken

Facebook verandert zijn algoritme. Wat verandert dat voor je bedrijf?

Het was gisteren overal in de media: Mark Zuckerberg kondigde aan, dat Facebook zijn algoritme weer aanpast. De titel van het mediabericht luidde: ‘Bringing people closer together’ en dat is wat Facebook bereiken wil. De update zorgt, dat het nieuwsoverzicht verandert. Hoewel nog niemand weet, wat de gevolgen precies zijn, kunnen we wel een inschatting maken: persoonlijke berichten van familie en vrienden gaan voor berichten van bedrijven.

Ik lees nu al berichten dat deze update funest gaat zijn voor het berichtenbereik van bedrijven. Misschien ben ik naief, maar ik vind het een voorbarige conclusie. Facebook vertelt namelijk precies wat de reden van deze update is. Die reden geeft jou als ondernemer of marketingafdeling handvatten om mee te werken.

Facebook terug naar sociaal

‘Facebook was built to bring people closer together and built relationships’

Het platform was in eerste instantie bedoeld om mensen met elkaar in contact te brengen. Oude en nieuwe vrienden, kennissen en familie. Relaties opbouwen en onderhouden met leuke, interessante berichten, waar interactie op komt. Facebooks missie was altijd verbinding.

Mensen zien echter steeds meer commerciële en andere berichten van bedrijven en organisaties in hun nieuwsoverzicht voorbijkomen. Deze berichten worden vaak overgeslagen, op zoek naar de connectie met mensen.

Op de posts van organisaties komt veel minder interactie en Facebook ziet dat deze berichten het nieuwsoverzicht en daarmee hun missie vertroebelen. Daarom gaat Facebook terug naar de basis: verbinden.

Wat betekent dat voor bedrijven?

Het wijzigen van het algoritme van het platform betekent nóg minder bereik voor bedrijven die alleen zenden. Nog harder roepen en dus meer plaatsen werkt niet. Stoppen is in mijn ogen voorbarig. Meegaan in het nieuwe algoritme lijkt mij de oplossing.

Hoe bereik je je doelgroep dan wél op Facebook?

Facebook geeft zelf het antwoord: zoek de interactie op. Ga in gesprek, stel vragen of start een discussie.

Het platform is al ingericht op beelden. Sinds vorig jaar is daar Facebook Live als optie bijgekomen. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar zie bij anderen dat het de communicatie goed op gang brengt.

Conclusie

Facebook stelt je voor een nieuwe uitdaging als bedrijf. Het antwoord op deze verandering is: ga de communicatie aan op Facebook in plaats van dat je alleen maar zendt.

Gelukkig voert Facebook zijn update niet direct door. De aankomende maanden zullen we het effect merken, vertellen Mark Zuckerberg en zijn team.
Dat geeft jou (en mij) de tijd om de strategie aan te passen en de nieuwe uitdaging aan te gaan.

 


Andere relevante blogonderwerpen voor als je een gezond bedrijf wenst:

5 W’s en 1 H, een effectieve schrijftechniek voor je commerciële boodschap
Storytelling: verhalen vertellen doe je zo
Bloggen voor een grote doelgroep, hoe voorkom je verwarring en slechte resultaten?
Beginnen met content creëren, zoals je blog of vlog: zo bouw je snel een verzameling op
Hoe neem je als klein bedrijf een voorsprong op de grote jongens?

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: