waarom je tekst niets oplevert

Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst weinig oplevert

Die ene stap die je overslaat

Stel…
Je hebt een groentekraam op de markt. Elke dag sta je in een andere stad. Vandaag is het de grote markt in Rotterdam, waar je in een lange gang met andere groente- en fruitkramen staat. Je stalt je bloemkolen met de roosjes naar boven, je komkommers netjes op een rij en poetst wat appels op. Je hebt producten van de beste kwaliteit, beter dan de rest van de rij, weet je. Je zet je bordjes met prijzen erbij en een stuk karton bij je kassa met de tekst ‘hier betalen’. Je laat wat wisselgeld achter in je openstaande kassala en loopt vervolgens weg.

Wat denk jij dat er gebeurt?

Juist: wanneer je terugkomt, is je kassa leeg. Je bent niet bestolen, maar de kraamverhuurder heeft zijn geld geïnd aan het eind van de dag. Hij heeft een briefje achtergelaten dat je hem nog meer verschuldigd bent dan wat hij in de kassa vond. Aan het bedrag te zien heb je praktisch niets verkocht.

Hetzelfde gebeurt wanneer je nieuwe teksten schrijft voor je website, deze plaatst, een berichtje verspreidt over je socialmediakanalen en verder niets doet.

Het is of je de deur van je winkel van het slot draait, zelf achter de kassa achterin plaats neemt, maar de lichten uit laat en ook geen bord op de stoep zet.

Waarom je tekst weinig oplevert

Het voorbeeld hierboven lijkt onrealistisch, maar dit doen veel mensen als het gaat om tekst: de boodschap is geschreven en geplaatst of verstuurd. Punt. Je kunt hem gieten in een acquirerende mailing en hem versturen naar maar liefst 5.000 mensen, je teksten op je website updaten, 10 fantastische blogposts plaatsen of een flyer op de balie leggen over een event dat eraan komt.

Daarmee ben je er nog niet.

Je hebt een plannetje nodig om je boodschap niet alleen op te zetten, maar ook in te zetten.

Het is geen dommigheid wanneer je denkt dat je tekst het werk moet doen. Zelfs met diep graven herinner ik mij geen opdrachtgever, die ik oenig vond. Enkel onwetend of zelfs ontkennend, maar dat wijt ik eerder aan de vele disciplines die bij elkaar komen en veranderingen in mijn vak. Dat maakt marketing snel onoverzichtelijk en complex.

Onthoud dit: tekst, hoe goed geschreven ook, is statisch en passief

Bereid je voor

Geen enkele tekst staat op zichzelf, maar is onderdeel van je marketing en als het goed is je marketingmachine. Te vaak zie ik dat de tekst het werk zelfstandig moet doen of het uitstekende product vanzelf klanten moet trekken. Hij is toch goed, immers? Helaas werkt het anders. Jij doet er beter aan je boodschap actief onder andermans aandacht te brengen dan af te wachten.

Tekst zwijgt en staat stil. Jij niet, dus creëer zelf die beweging en breng hem actief onder de aandacht

Bedenk dus voordat je een stuk tekst wilt, wat je ermee doen gaat om te bereiken wat jij wenst. En zorg voor een vervolgactie op die tekst.

Een paar voorbeelden

  1. Een blog trekt alleen lezerspubliek wanneer jij hem onder de aandacht brengt bij geïnteresseerden. Jij zwengelt je machine aan, zij zorgen dat hij sneller draait door hem te liken, te delen en een reactie achter te laten
    Tips: deel je blogposts regelmatig en afwisselend op social media. En zet de link naar je blog in de bio van je socialmedia-accounts en onderaan de ondertekening van je e-mail, tenzij je een nieuwsbrief hebt. In dat geval zet je de link daarnaartoe eronder
  2. Een blog trekt klanten wanneer je een call to action gebruikt in je post. Mensen zijn over het algemeen passief. Uit zichzelf ondernemen zij niet zomaar actie, dus nodig hen uit iets te doen
  3. Je nieuwe website trekt niet vanzelf mensen. Hij staat er als de onbemande groentekraam tussen alle groentekramen waar genoeg gebeurt: hun eigenaren schreeuwen hun aanbiedingen voortdurend over de mensen. Ze adviseren, gaan gesprekjes aan, delen bonuskaarten uit, ronden het totaalbedrag af naar beneden en wensen hun kopers een goed weekend.
    Je producten of diensten zijn pas je business wanneer je ze daadwerkelijk verkoopt. Tot dan, maar ook in de tussentijd en nadien, is je marketing je business. Slinger jij je website met je aanbod, je tips en verhalen en je contactgegevens niet actief de wereld in, dan ben je overgeleverd aan toeval en willekeur
  4. Je event vereist veel voorbereiding en die is dan ook meestal redelijk goed voor elkaar. Hier zit de crux in de opvolging van je event: die mist vaak. Er is geen up sell, geen contact nadien en door de overdaad aan informatie op het internet vergeten mensen je snel.

Zo eenvoudig is het vaak.

… maak een plan van aanpak rondom je tekst

Wat betreft marketing heb je te maken met de mix van verschillende disciplines en dat maakt elke marketinguiting knap ingewikkeld. Vaak heeft je plan rond je boodschap echter maar weinig nodig.

De kern van je plan rondom je tekst is, dat jij de touwtjes in handen houdt. De eerste en laatste actie liggen bij jou en je mensen in plaats van bij degenen die je bereiken wilt

Enkele voorbeelden voor een eenvoudige marketingplan rondom je tekst

  1. Ik heb laatst een voorbeeld beschreven van een goede en eenvoudige plan van aanpak om het maximale te halen uit je stand op de beurs
  2. Je blog heeft een blogplan nodig. Ingewikkeld doen is overbodig. Een eenvoudig plan geeft een goede fundering al een grotere kans op succes
  3. Je lezing is meer dan een powerpointpresentatie, waarop jij leunt met je verhaal. Vlecht verhalen tussendoor om je boodschap kracht bij te zetten. Verhalen worden beter onthouden dan theorie. En stel vragen om je publiek bij je boodschap te betrekken. Bereid deze voor, integreer ze op de juiste plek in je presentatie, oefen en je komt een heel eind om je luisteraars straks aan je lippen te laten hangen
  4. Voor meer storytelling en klantbeleving werkt een online platform, zoals je YouTube-kanaal en/of community op Facebook, uitstekend om klanten de toegang te geven klantervaringen te delen en instructies of best practices te plaatsen over je product en dergelijke. Zomaar wat doen werkt echter chaos in de hand, waardoor je boodschap zijn doel mist. Stel ook hier een plan van aanpak op, met een planning, de onderwerpen en de hoofdverantwoordelijke/bevoegde
  5. Je mailing of acquisitiebrief en de leads die je opdeed op het congres bel jij of iemand anders in je bedrijf na. Binnen 1 week. Die tijd staat al afgeblokt in de agenda van degene die die taak heeft
  6. Een groenteman die opvallen wil, verkoopt zijn producten staand voor zijn kraam. Of hij loopt het pad in met een schaaltje met een lekkernij om te proeven en vraagt de mensen wat ze nodig hebben. Hij geeft tips om hen naar zijn kraam te trekken en geeft adviezen over lekkere combinaties en het verwerken van zijn producten om de vitamines vast te houden bij voorbeeld.

Dit zijn een paar voorbeelden. Ik hoop dat deze je vast inspiratie geven.

Kost het tijd? Ja.
Veel tijd? Ik ben van de eenvoud, aangezien ondernemers al druk genoeg zijn. Ik houd het dus graag zo weinig tijdrovend mogelijk. Trekt echter een paar dagen per week uit voor je promotie en content. Dat is normaal.
Is het ingewikkeld? Niet als je een plan hebt en je die uitvoert.

Wil jij dat je tekst doet wat hij moet doen? Laat je tekst dan voor je werken door hem actief in te zetten.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die jou helpen met de bloei en groei van je bedrijf:

Marketing voor kleine bedrijven en zijn grote voordelen
Een kei van een blog = groei op meerdere fronten
Elke tekst vereist dit…
Moeilijke klant? Zo voorkom je (meer) problemen

 

Loop jij vast in het maken van je plan van aanpak en/of het opstellen van je tekst? Wij helpen je snel verder…
Doe je het graag zelf, doe het dan goed! En ook dat hoef je niet alleen te doen. In onze online training copywriting leer je alle fijne kneepjes van het schrijven van commerciële, klanten wervende tekst. Online én offline.

 

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: