reclame maken via verhalen vertellen

Reclame maken via storytelling; Marketing door verhalen te vertellen

‘Reclame maken zonder directe promotie, maar door verhalen te vertellen. Kan dat?’
Jazeker! Rond feestdagen als Kerst en evenmenten als het WK voetbal barsten de reclameblokken bijna uit hun voegen van beleving en verhalen. Families die elkaar daarbuiten wellicht weinig zien, zoeken elkaar op en bouwen herinneringen op rond de overvloedig en mooi gedekte kersttafel, de kerstboom, bij het knapperend haardvuur en buiten in de winterse, witte wereld. Voetbalfans verzamelen voor grote beeldschermen en beleving spanning en avontuur onder het genot van rijkelijk vloeiende, amberkleurige dranken.
Reclame maken via storytelling is echter van alle tijden. En de hype wordt steeds meer onderdeel van je branding (het bouwen van een sterk merk).

Rondom de feestdagen en events wordt volop ingezet op storyteling, maar ook daarbuiten: reclamespots met rechtstreekse promotie maken plaats voor content. Waar reclame maken tot een paar jaren geleden puur draaide om het aanprijzen van artikelen en diensten, vertellen bedrijven nu in een reclamespot van ongeveer een halve minuut een verhaal. Daarmee spelen ze in op beleving, het verhaal achter of gevolg van het resultaat van hun product of dienst. Het is een vorm van branding via emotiemarketing en het werkt.

Denk aan de vlog van Fashionchick, die je elke dag een kledingadvies geven voor morgen.

Effectief reclame maken door verhalen te vertellen

Door verhalen te vertellen creëer je sfeer en duik je in de herinneringen van mensen. Ze herkennen zichzelf en voelen zich erkend. Daar voelen zij wat bij en die emotie zorgt, dat je boodschap blijft hangen. Mensen onthouden je verhaal en het gevoel dat het opriep.

Vroeger werd kennis overgedragen door verhalen te vertellen. Leren lezen en schrijven was voorbehouden aan een selecte groep en verhalen werden onthouden en waren gemakkelijk door te geven aan de volgende generatie.

Kijk naar onderstaande voorbeelden met je eigen business is het achterhoofd. Vraag je af, waar jij beleving toevoegen en emotie oproepen kunt via storytelling. Welke verhalen heb jij?

Reclame maken door verhalen te vertellen voorbeelden: Coca Cola en Douwe Egberts

Coca Cola steekt zijn marketing al jaren in via content en storytelling. De website staat vol verhalen rond hun beroemde flesjes. Hun reclamespot rond kerst is altijd een feestje. Ook in 2017 wist Coca Cola ons weer in de kerstsfeer te brengen, ook al was het de commercial officieel een jaar oud en typisch Amerikaans. Iedereen kent hun tune, herkent de het klokluiden, de lichtjes, de sneeuw en de setting van de paniekerige drukte voor de feestdagen.

Coca Cola zette die Kerst een van de grootste trekpleisters in: een kind. Kinderen spreken tot de verbeelding, trekken je in de boodschap en in hun belevingswereld.

Douwe Egberts doet een flinke duit in het zakje waar het gaat om verhalen vertellen via kinderen. Je kent vast hun tv-commercial, waarin 2 jonge kinderen stiekem de keuken insluipen, hun zakken volproppen met zout om de weg naar de overkant sneeuwvrij te maken, zodat hun oude overbuuv een kop koffie kan komen drinken. Of hun commercial, waarin een oudere buurtbewoner een verloren, favoriete knuffel namaakt, nadat ze de plakkaten in de straat heeft gezien. Of die van de vader, die zijn zoon een oppepper geeft wanneer zij de moeder van het gezin naar het vliegveld brengen en die hij terugkrijgt wanneer zoonlief merkt dat ook hij zich wat verloren voelt zonder zijn vrouw en hun moeder.

Kinderen staan voor zuiverheid en onschuld, de toekomst en het goede. Verbind deze eigenschappen aan je merk en je hebt een boodschap a la de kerstpromotie van Coca Cola. Of die van Douwe Egberts:

 

De sfeer bepalen via verhalen

Soms komt het aanbod helemaal niet aan bod, maar draait het verhaal enkel om het neerzetten van de sfeer. Die sfeer roept emotie op, waardoor je zin krijgt in…

shoppen als het aan Wehkamp ligt. Wehkamp is slim geweest met zijn reclamespot, want door niet te focussen op de producten, maar in te steken op beleving laat het bedrijf de invulling van het creëren van die sfeer over aan hun klanten.

Wanneer je kijkt naar hun assortiment, dan is Kerst voor Wehkamp meer dan mooie kleding. Het is ook een mooie aankleding van het huis, binnen en buiten. Een mooi gedekte eettafel, de juiste muziek en films en andere dingen die de feestdagen tot een belevenis maken, waarin je herinneringen opbouwt. Hoe jouw Kerst eruit ziet, vul je zelf in. Wehkamp brengt je alleen in de kerststemming. En geeft je inspirerende voorbeelden.
‘Oh, dat wil ik ook.’
‘Dat moet ik niet vergeten.’
‘Ik ga vast de spullen tevoorschijn halen. Recepten zoeken. Ik heb er nu al zin in!’
Dat is precies wat Wehkamp wil.

Verhalen vertellen Vergroot de herkenbaarheid met de grote V

Wil jij de allergrootste doelgroep aanspreken? Spreek dan de vrouw in het huishouden aan. Ik geef je een voorbeeld, die de herkenbaarheid Vergroot met de grote V!
Oh, en binnenkort vertel ik je meer over deze allergrootste doelgroep…

Vertel verhalen in jouw video

Met je eigen video voeg je gemakkelijk beleving toe. Vertel je eigen verhaal. Je boodschap kan simpel zijn.

Vodafone heeft in deze reclamespot een duidelijke boodschap: contact maken. De beelden spreken boekdelen, omdat ze zo herkenbaar zijn en je het duidelijk maken en het gevoel geven dat je gemakkelijk verbinding maakt met mensen over de hele wereld. Het laat bovendien zien hoe mensen over de hele wereld eigenlijk hetzelfde zijn als het gaat om contact.

Reclame maken door jouw boodschap erachter te laten zien, maar nog meer door die te laten voelen is effectief. Denk maar eens na over de boodschap die zit achter jouw product of dienst.

Maak het spannend

Een van de meestbesproken reclamespots is de kerstcommercial van Plus met het motto: goed eten is samen eten. Mensen vallen over elkaar met hun oordeel. Feit is echter, dat bijna elk kind wil dat zijn ouders weer bij elkaar komen. De commercial speelt in op het bekende verhaal van een kind dat een serieuze poging waagt. Het verhaal van Plus heeft een open eind en laat vooral zien dat het goed is voor kinderen dat de ouders door een deur kunnen.

Ik vind het inspirerend en gedurfd. Met zoveel gebroken gezinnen als klant begrijp ik Plus. Ze tonen een uiterst voorbeeld van ‘goed eten is samen eten.’

Durf jij je eigen visie te laten zien? Op een originele manier reclame maken? Ben jij op zoek naar mensen uit een specifieke doelgroep? Of wil je eenvoudigweg vat hebben op welke klanten je aantrekt? Maak jouw video dan spannend. Glashelder en misschien een ietwat controversieel.

Als je durft…

Je verhalen zijn onderdeel van je branding. In dit artikel geef ik je inspiratie over hoe jij met video je verhaal vertelt in plaats van dat je je aanbod rechtstreeks aanprijst. In een volgend artikel vertel ik je hoe je dat via tekst doet.

Ondertussen vraag ik jou na te denken over welke verhalen jij hebt. En hoe je deze vertelt.
Zet je verhalen op papier, creëer videoscripts en maak een plan over hoe en waar jij je verhalen onderdeel laat zijn van je branding en marketing.

 


Andere inspirerende artikelen, die jou verder helpen:

Zo verkoop jij je high-endaanbod
Een goede prijsstrategie begint hier
Haalt jouw marketing je imago onderuit?
Zo helpen negatieve reacties je aan een goede reputatie
Waarom al je kennis weggeven werkt

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

  • Wauw heel interessant en duidelijk artikel. De voorbeelden met filmpjes geven en heel duidelijk beeld. Dank je wel Esther!

  • Bijzonder graag gedaan, Inez! Wat leuk dat jij mijn blog leest!
    Ik heb er zojuist nog een mooi voorbeeld bij geplaatst.

    En even voor jouw info: alles gaat goed hier ;-).

    Vriendelijke groet,
    Esther

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: