Wat is de beste tijd voor social media, blog en nieuwsbrief

Wat is de ideale tijd voor social media marketing, blog en nieuwsbrief?

Met regelmaat lees ik onderzoeksrapporten van collega’s. Ik merk, dat in Nederland weinig onderzoek gedaan wordt. Meestal vind ik data van Amerikaanse collega’s en die resultaten gelden lang niet altijd voor ons. De verschillende onderzoeken laten bovendien verschillen zien, zeker waar het gaat om de ideale tijd om te bloggen, je nieuwsbrief en je social media marketing.

Daarom doe ik mijn eigen onderzoek naar wat wel en wat niet werkt in de wereld van content marketing. Graag deel ik een aantal inzichten met je over de ideale tijd voor social media marketing, je blog en nieuwsbrief. Ondertussen gaat mijn onderzoek verder. Als ik klaar ben, kom ik met cijfers.

De ideale tijd voor je social media marketing

De ideale tijd op LinkedIn

Uit Amerikaans onderzoek blijkt, dat je op LinkedIn je berichten het beste plaatst binnen kantooruren.
Daar wil ik enige nuance in aanbrengen. Hoe vaak per dag ga jij je tijdlijn in LinkedIn langs? En wanneer? Waarschijnlijk wanneer je wacht, in pauzes, net voor je werkdag start en net nadat je hem afsluit.

Jij bent daar niet alleen in. Je bericht van 10 uur – half 11 wordt waarschijnlijk door meer mensen gezien dan die van half 9. Tussen de middag zijn meer mensen online, maar dan verdrinkt je bericht ook sneller tussen alle andere.
Omdat mensen toch graag bijblijven (en wat verslaafd zijn aan hun smartphone), is de tijden voordat ze beginnen en nadat zij klaar zijn met hun werkdag prima voor je socialmediapost.

Socialmediatips LinkedIn

  1. Deel je kersverse blog 5 x in de eerste week op LinkedIn, elke dag op een ander tijdstip. Verspreid hem de eerste dag eventueel een paar keer. Varieer bovendien met oude artikelen, tips, quotes en nieuwtjes
  2. Is je blog geïndexeerd door Google? Plaats hem dan ook in LinkedIn Pulse en link door naar de blog op je website. Zo ziet Google hem niet als duplicate content en blijven je artikelen zichtbaar onder je linkedinprofiel.

De ideale tijd op Facebook

Volgens onderzoek van CoSchedule is de beste tijd voor je berichten tussen 12 en 1 uur. Tussen de middag dus.
Maar dat is niet de enige tijd.

Rond de tijd dat een gewone werkdag start (en dan heb ik het over kantooruren) en eindigt zijn ook prima tijden.
En vlak het weekend en vakantiedagen niet uit! Waar veel bedrijven de vrije dagen overslaan, zitten de meeste mensen juist op Facebook namelijk! ‘s Avonds concurreer je met vele anderen. In het weekend is dat een stuk minder.

Moet je dan in het weekend en op de feestdagen ook aan de bak?
Nee. Je kunt je berichten inplannen via het pijltje naast de button Publiceren. Zo plan je tientallen socialmediaposts tegelijkertijd in.

Socialmediatip Facebook

  1. Laat elke dag 1 tot 3 keer van je horen op Facebook, elke keer met een ander bericht. Ook of juist tijdens vrije dagen
  2. Vergroot je bereik door de link naar je blog (of aanbod) te plaatsen in de eerste reactie onder de post in plaats van in de post zelf. Plaats een relevante afbeelding bij je bericht.

De ideale tijd op Twitter

De ideale tijd voor je social media marketing… Ik heb lang gezocht naar een vast patroon van mijn bereik op Twitter. Momenteel zien zo’n 23.000 ‘mensen’ per dag mijn berichten, maar ik heb inmiddels ook in de gaten, dat die cijfers niet helemaal representatief zijn. ‘s Nachts gaat het namelijk gewoon door, terwijl ik dan niets post.

Normaliter is mijn bereik 5.000 – 7.000 per dag. Ik twitter bijna elk uur, vanaf 7 tot 18 uur. En ik twitter een keer of 2 elke avond. En ik sla zelden een weekend over.
Zo kom ik aan mijn bereik.

Het ideale tijdstip voor je blog

De ideale tijd voor je blog is ‘s morgens, als je de hele dag hebt om mensen te bereiken met kersvers nieuws.
Maandag zijn mensen druk met hun start van de nieuwe week. Vrijdag ronden ze zaken af, moeten ze deadlines halen en ronden ze de week af. Hun focus ligt op het weekend.

Op woensdag zijn veel parttimers vrij van hun werk, super als je producten en diensten verkoopt aan de consument. Niet geschikt voor B2B echter.
Dinsdag en donderdag blijven over. Verspreid jij je blog met je nieuwsbrief? Kies dan voor dinsdagochtend. Ik vertel je zo waarom.

De ideale tijd voor je nieuwsbrief

Jarenlang stuurde ik mijn wekelijkse nieuwsbrief op dinsdagochtend. Achteraf weet ik niet meer, waarom ik daarvan afgestapt ben, maar ik plan hem nu in op de donderdagochtend. En mijn open rate (het percentage mensen dat mijn nieuwsbrief opent en doorklikt) is enorm gedaald!

Ik ga terug naar de dinsdagochtend. Een collega vertelde mij, dat de beste tijdstip aan het eind van de ochtend is. Met het risico, dat ik, jij en vele anderen dat gaan doen, besluit ik dit te testen.

Algemene socialmediatips voor meer bereik

  1. Test! Post je berichten en je blog op verschillende momenten. En test het beste tijdstip waarop jij je nieuwsbrief of mailing verstuurt.
    Bovenstaande tijden komen uit mijn onderzoek, maar ze staan niet gegrift in steen. Volg de statistieken van de verschillende platforms minimaal 6 weken om patronen te ontdekken. Pas je planning aan en check de data opnieuw. Vergeet Google Analytics niet als het gaat om het bezoekersaantal op en de conversie (verkoop, downloads, reacties en dergelijke) van je blog
  2. Des te meer jij reageert op andermans socialmediaposts en jij hun berichten deelt, des te meer de platforms jouw posts tonen aan je netwerk
  3. De te meer interactie er is met jouw post, des te groter je bereik wordt. Lok die interactie uit. Stel vragen, ga de discussie aan.

Social media heeft zijn naam nog nooit zoveel eer aan gedaan als nu. Maak daar gebruik van. Het is lastig als je dit niet gewend bent, maar door direct contact te zoeken met je doelgroep, doe je ook kennis op over wat er speelt. En daar doe jij je voordeel weer mee.

‘Social media en contentmarketing bestaan niet voor je gemak, maar voor je bereik.’

 


Andere artikelen, die jouw bedrijf op de kaart zetten:

Social media, wat moet ik vertellen dan? 
Een snelle, supereenvoudige schrijftechniek voor als jij je blog maar niet af krijgt 
Een blog beginnen? Maak een blogplan
5 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: