blog verdienmodellen

Blog verdienmodellen

Misschien heb jij er nog nooit bij stilgestaan, maar met jouw content kun je omzet genereren. Niet via dus, maar met. Er zijn tal van blog verdienmodellen en er is er minimaal een, waar jij wat mee kunt.

Maar voordat ik van wal steek, wil ik een misverstand uit de weg halen.

Hoor jij dit ook weleens over blog verdienmodellen?

‘Voor het delen van je content word je niet betaald,’ wordt wel gezegd, ‘zeker niet voor je blog. Alleen broodbloggers verdienen eraan.’

Ik ben het oneens.

Broodbloggers verdienen hoofdzakelijk met hun blog door de affiliate-advertenties die ertussen staan. Dit is een vorm van passief inkomen: je levert eenmalig een inspanning en verdient daarna zonder verder iets te doen. Je hoeft enkel je aanbod te promoten. De rest werkt vanzelf. Je hoeft je klant nergens mee te helpen.

Je bent vrij om voor dit verdienmodel te kiezen, maar hij heeft niet mijn voorkeur. De vele advertenties hebben niets te maken met de inhoud van je blog, leiden af en je moet vaak duizenden kliks hebben om er een serieuze boterham aan te verdienen. En elke klik leidt weg van jouw artikel.

Mijn favoriete blog verdienmodellen

Ik geef je een aantal blog verdienmodellen, die ik regelmatig inzet. Ook bij mijn klanten.

  1. Het betaalde e-book of handleiding. Voeg je artikelen samen tot een e-book en zorg dat de inhoud dusdanig relevant en compleet is, dat mensen ervoor betalen willen. Biedt hem aan voor een tientje en zet hem met een betaallink op je autoresponder (bij voorbeeld op Mailchimp of Autorespond). Zo heb jij er geen omkijken naar. Bied je e-book aan via een landingspage (een salespagina op je website) en deel je nieuwe aanbod via social media en de ondertekening van je e-mail
  2. Bied betaalde webinars. Maak een landingspagina, een aanmeldpagina en dank-jepagina, waar je mensen de mogelijkheid geeft het tijdstip met de link naar het webinar direct in hun agenda te plaatsen. En promoot deze online via je socialmediakanalen, nieuwsbrief en advertenties
  3. Maak een online training door je artikelen samen te voegen en er opdrachten en/of oefeningen aan toe te voegen. Promoot hem geregeld online. Zet je promotiebericht vast op je tijdlijn op Twitter en Facebook en maak korte video’s waarin mensen een kijkje krijgen in de online training. En de inhoud ervan
  4. Maak een offline training. Mensen gaan weer meer offline en zoeken elkaar op. Zorg bij de training voor een een werkmap met informatie uit je blog, oefeningen en opdrachten. Breid hem uit met inspirende best practices, korte (technische) handleidingen, extra tools en links naar instructievideo’s. Bied eventueel upsell in de vorm van een-op-eensessie, Q&A’s, webinars of een ledenplatform voor extra hulp. Ook deze bied je aan via een landingspage en verspreid je via de manieren en kanalen die ik in het eerste punt aangaf. Geef een webinar waarin je mensen laat proeven aan de inhoud van je offline training en trek mensen ernaartoe via advertenties
  5. Zoek een gastblogplatform waar je betaald krijgt voor je artikelen
  6. Bied jezelf aan als gastspreker via een landingspage op je website. Zend een mail, brief of flyer naar organisatoren van events en dergelijke en verwijs door naar de informatie op je website. Je bibliotheek aan artikelen geeft jou een bron van informatie, waaruit je putten kunt om een lezing te geven
  7. Organiseer miniworkshops aan bij netwerkverenigingen, events en dergelijke. Benader deze clubs via een mail, brief of flyer en verwijs door naar een page op je website
  8. Maak een online community, waarvoor mensen betalen via een voordelig abonnement. Bied er superrelevante content, houd online sessies en bied allerlei mogelijkheden waarmee leden elkaar helpen en inspireren. Deze bied je als upsell tijdens je trainingen, sessies, webinars en ander momenten, waarop je direct contact hebt
  9. Schrijf een boek op basis van je blog en alle andere content. Een boek geeft je de naam van expert. Je verdient geen dik belegde boterham aan je verkoop ervan, maar wel aan alles wat eruit voortkomt: je wordt gevraagd lezingen te geven, mee te doen aan webinars, mensen huren je in voor je advies en andere hulp en betalen daarvoor wat jij vraagt. Je hebt je sporen als expert namelijk al verdiend
  10. Diep je oude (nooit afgemaakte) trainingen, e-books, presentaties, scans, vragenlijsten, vragen van mensen en dergelijke op en kijk of je ze nieuw leven inblazen kunt. Of ze een ander leven geven kunt. Een training die destijds niet aansloeg, kan wel een goed e-book vullen. Een blog die je destijds maar niet afkreeg bij gebrek aan tijd en inspiratie, krijg je nu wel geschreven.

Een blogserie samengevoegd is al snel een gratis weggever, maar ook een korte training, waarvoor je een kleine prijs betaalt. Diep je content dus op en kijk waar het geld zit.

Zo zijn er nog meer blog verdienmodellen te bedenken. Uit mijn blog over de multifunctionaliteit van de blog haal je meer inspiratie om met je content geld te verdienen.

Een mix van content verdienmodellen

Een mix maken van bovenstaande blog verdienmodellen heeft de voorkeur, omdat je ene klant visueel ingesteld is, terwijl je andere liever leest. Of hij luistert graag naar podcasts in zijn auto.
Zo is het ook met online en offline marketing. Waar de een liever in zijn eigen tijd een training volgt en liever niet reist, mist de ander juist de interactie met medecursisten en de trainer.

Bonustip content verdienmodellen

Een mix maken van je verdienmodellen is goed, maar test ook wat werkt en wat niet. Trends veranderen, omdat gedrag verandert. En wat voor je concurrent werkt, kan in jouw ervaring anders zijn. Dat kan liggen aan verschillende dingen.
Zoek dus je eigen weg en vindt uit wat jouw best practices zijn.

Welke van deze blog verdienmodellen ga jij inzetten?

 


Andere blogonderwerpen, die de weg banen naar meer winst:

Een blog schrijven doe je zo…
Unieke content creëren, maar dan (nog) slimmer
Het verschil tussen en tekstschrijver, een copywriter en een blogger en welke tekstspecialist je inzet voor je tekst
Verder blogonderzoek naar de beste blogresultaten
Marketing voor het mkb en zijn grote voordelen

‘Inspirerende blog, Esther, maar ik heb al genoeg te doen.’
‘Dat snap ik. En het bijhouden van een blog en het ontwikkelen van andere content verdubbelt je omzet minimaal eenmaal, maar dat vergt tijd en inspanning.
Je hebt 2 mogelijkheden: je contentmarketing uitbesteden via een voordelig, overzichtelijk abonnement…’

vertel mij meer

‘… of je haalt de kennis in huis door jou of je medewerkers te laten opleiden en begeleiden.’

ik wil een afspraak


Andere relevante blogonderwerpen:

Zo creëer je een lijst blogonderwerpen, waar de beste klanten op afkomen
Wat is de ideale tijd voor je blog, nieuwsbrief en socialmediapost?
12 Zaken die je misloopt zonder blog
Wat als de goede resultaten van je contentmarketing opeens dalen? 
Met deze hacks haal je het maximale rendement uit je blog

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: