10 gouden schrijftips die elke tekstschrijver en copywriter toepast

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

Schrijfregels die elke professionele tekstschrijver en copywriter toepast

Schrijf jij je eigen verkopende tekst, maar loop je regelmatig vast en blijf je je afvragen of de tekst zal aanslaan bij je doelgroep? Of wil je je tekst naar een hoger niveau tillen, maar lukt dat je nauwelijks? Dat is niet zo vreemd. Een tekst die aanslaat kent namelijk veel factoren: je doel, doelgroep, boodschap en toon. Deze geven je de basis voor je tekst. Maar vervolgens: hoe krijg je het voor elkaar dat je lezers denken: ‘Bij hem/haar moet ik wezen. Verder zoeken hoeft niet.’ Dat vergt kennis over schrijfregels en marketingtechnieken, woordgebruik en de psychologie daarachter, een uitstekende basis van de Nederlandse taal en oefening, oefening, oefening. En de creativiteit om te spelen met taal. En inspiratie. En geluk, maar die factor wil je zoveel mogelijk indammen door de rest.

Yep, tekstschrijven is een vak. En verkopende tekst schrijven (copywriting) een specialisme, maar dat had je wellicht al in de gaten. Dit wiel is echter al eens uitgevonden en daarom geef ik je de basis van copywriting.

Deze 10 gouden schrijfregels voor verkopende tekst passen ik en mijn professionele collega’s elke keer toe.

Een tip voordat je begint met lezen (en het implementeren van de schrijfregels)

Deze blog wordt minstens eens per jaar vernieuwd, omdat de wereld van marketing, contentmarketing en copywriting steeds onderhevig is aan verandering. Om jou te voorzien van de nieuwste informatie op deze 3 vakgebieden, komen artikelen als deze dus vaker voorbij, maar altijd up to date.

Schrijf je dus over een halfjaar opnieuw een verkopende tekst, online of offline, raadpleeg deze blog dan opnieuw. Het is goed mogelijk dat wat je nu leest, tegen die tijd een ietwat verouderd is.

Gouden schrijfregel 1: de juiste indeling van je tekst

Je maakt je tekst aantrekkelijk en lekker leesbaar door hem goed in te delen.

Verkopende tekst voor je offline communicatiemiddel

Schrijf je tekst voor je flyer, brochure of acquisitiebrief of wil je een advertorial opstellen voor in een krant of vakblad, dan heb je het geluk. Je tekst wordt waarschijnlijk van A tot Z doorgenomen. Mensen lezen nog altijd beter vanaf papier dan op een scherm namelijk. Maar dat betekent niet, dat je de indeling en opbouw van je boodschap dan dus los kunt laten. Die blijft belangrijk, dus neem onderstaande adviezen vooral mee tijdens het schrijven.

Verkopende tekst voor je online communicatiemiddel

Online tekst wordt een stuk minder grondig doorgenomen. Wil jij, dat je boodschap en de belangrijke issues daarin door iedere voorbijkomende lezer worden opgepikt, dan vergt dat meer van de indeling van je tekst. Neem je echter alle onderstaande zaken mee, dan verklein je het risico dat mensen de belangrijke informatie overslaan.

Elke verkopende tekst valt of staat bij de volgende zaken:

  • gebruik titels en subtitels. Zoals ik al schreef, lezen mensen online je tekst minder goed. Ze screenen hem. Maak hen dus direct nieuwsgierig in je allereerste zin, je introductie, door pakkende titels te gebruiken. Een hoofdtitel die een belofte doet en subtitels die samenvatten waarover de tekst eronder gaat
  • deel je tekst in in korte alinea’s, zodat lezers het idee dat ze veel tekst te lezen krijgen gemakkelijk loslaten. Korte alinea’s maken je boodschap optisch luchtig. Met name online lopen mensen niet graag aan tegen blokken tekst
  • gebruik opsommingen en andere lijstjes tussendoor voor de (soms broodnodige) afwisseling. Opsommingen geven lezers de indicatie dat daar belangrijke informatie gebundeld is
  • het oog wil rust: creëer genoeg witruimte tussen en rondom de tekst en laat andere, afleidende boodschappen achterwege
  • ondersteun je tekst met een of een paar afbeeldingen. Dat maakt je boodschap aantrekkelijker en zet hem kracht bij.

Gouden schrijfregel 2: beantwoord deze 3 vragen

Beantwoord deze 3 vragen in je promotietekst:

  1. welk belangrijkste probleem van je klant los je op?
  2. waarmee los jij dat probleem op?
  3. wat is het resultaat van deze oplossing?

Voeg jij iets toe in plaats van dat je een probleem oplost? Vul dan bovenstaande vragen in met de term ‘waarde toevoegen.’ Mensen zijn namelijk altijd op zoek naar beter, meer, sneller, gemakkelijker, gelukkiger en… en willen niets mislopen.

Beschrijf vervolgens wat er gebeurt wanneer ze hun probleem niet aanpakken. En beschrijf wat het gevolg is van de resultaten van jouw oplossing.
Een voorbeeld: mensen hebben bij voorbeeld chronisch te weinig tijd, waardoor ze vastlopen in een of meer van hun dagelijkse taken, te druk zijn om een sociaal leven te onderhouden en een nachtrust hebben waar niemand jaloers op is. En dat veroorzaakt weer…. vul het maar in.
Het resultaat van jouw oplossing is, dat zij meer tijd krijgen, waardoor ze meer voor elkaar krijgen, ontspannen zijn en meer ruimte krijgen voor…

Gouden schrijfregel 3: de eerste 20 woorden

Je hebt maximaal 10 seconden om je lezers aandacht te pakken. Dat komt neer op ongeveer 20 woorden. De eerste alinea van je verkopende tekst bepaalt of je lezer aanhaakt of niet:

  • integreer klantgericht schrijven en klantbeleving in een vraag (zie schrijftips 7 en 8)
  • val direct met de deur in huis via een stelling of je belofte
  • of begin met een verhaal van een klant. Storytelling is hot en met goede reden: je vergroot de herkenbaarheid en het gevoel van erkenning (zie schrijftip 6).

Probeer hoe dan ook in te gaan op de pijn die je lezers voelen wanneer ze jouw aanbod mislopen door hun probleem direct zichtbaar te maken.

‘Heb jij ook weleens het gevoel….?’
‘Onderzoek wijst uit dat…’
‘Je bent… en je weet niet hoe je daaruit komt.’

Iets concreter.
‘Het onderwijs verandert, maar uw team heeft moeite mee te bewegen en dreigt overbelast te raken. Als directie wilt u voorkomen dat onderwijzers uitvallen of zelfs op zoek gaan naar ander werk.’

Gouden schrijfregel 4: pas SEO toe in je online marketing, maar…

Is je commerciële tekst bedoeld voor bij voorbeeld je website of blog, dan is het belangrijk dat je goed gevonden wordt in de belangrijke zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. Je integreert SEO (zoekmachineoptimalisatie) in je tekst om die vindbaarheid te genereren.

In de basis zijn dit de regels voor een goede vindbaarheid in Google:

  • ontdek de woorden en frases waarop je gezocht wordt door je doelgroep. Zoektermen die een paar woorden bevatten hebben de voorkeur. Mensen zoeken namelijk zelden op 1 woord, maar vaak op een ingekorte zin of vraag. Dit zijn je zoektermen
  • integreer je zoekwoorden in je tekst: in je H1- en je H2-titels (je hoofdtitel en subtitels), je eerste alinea en laat ze een aantal keren terugkomen in je hele tekst. Gebruik bovendien synoniemen voor de zoekterm
  • vul je zoekwoorden, SEO-titel en je meta omschrijving achter je website in
  • noem je belangrijkste zoekwoord in je URL
  • hoe meer beweging op je website, des te hoger je klimt op de ranglijst van Google. Hoewel dit niet het enige criterium is, raad ik aan regelmatig voor nieuwe content te plaatsen
  • korte teksten worden nauwelijks opgepikt door Google. Is je tekst langer dan 300 woorden, dan neemt Google hem serieus. Een blog van meer dan 2000 woorden wordt bijna automatisch hoger gerankt, doordat Google deze ziet als zeer waardevolle content
  • hoe vaker de link van je website op andermans websites wordt vermeld, des te hoger je klimt op Googles ladder. Hetzelfde geldt voor het doorlinken naar andere pages binnen je eigen website. Dit heet linkbuilding. Let wel op dat je link staat op relevante websites, zoals die van klanten, gastblogsites en samenwerkende partners. Betaal je voor linkbuilding, dan is de kans vrij hoog dat Google je daarvoor straft.

Maar…

een professionele tekstschrijver, copywriter of blogger vertelt je ook eerlijk, dat Google niet alleen kijkt naar SEO, maar vooral naar authenticiteit en kwaliteit. En deelbaarheid. Zorg dus in eerste instantie voor kwalitatief hoge content.

Gouden schrijfregel 5: schrijf actief

Ik heb eerder artikelen gewijd aan het onderwerp actief schrijven, maar hier zijn een paar schrijftips voor verkopende tekst in de notendop:

  • vermijd werkwoorden als ‘kunnen’ en ‘zullen’ zoveel mogelijk. Ze worden vaak ingezet als hulpwerkwoord en maken je boodschap langdradig en halen het tempo eruit. ‘Kunnen worden gemaakt’ kun je omvormen in een simpel ‘maken.’ Het maakt je tekst concreet, leest lekker weg en voorkomt dat hij wollig overkomt
  • vermijd de voltooide tijd zoveel mogelijk. Juist bij verkopende tekst gaat het vaak om alles behalve zaken die voltooid zijn. Ze veroorzaken vaak hetzelfde effect als het punt hierboven
  • gebruik werkwoorden die beweging aangeven, zoals ‘gaan,’ ‘komen,’ ‘creëren’ en ‘ondernemen.’ Beweging zet aan tot bewegen namelijk. ‘De contactgegevens vind je hier’ wordt ‘Neem contact met ons op via… ‘
  • vermijd woorden als ‘misschien’ en ‘mogelijk.’ Deze geven twijfel aan. Of de mogelijkheid er nog even over na te denken. ‘Neem bij vragen rustig contact met ons op’ klinkt vriendelijk, maar ‘Neem bij vragen contact met ons op’ is lekker duidelijk.

Gouden schrijfregel 6: storytelling

Vertel verhalen. Dat kunnen verhalen zijn uit je eigen praktijk en over je ervaringen als ondernemer, cases van klanten of hypothetische voorbeelden. Storytelling helpt bij het genereren van herkenbaarheid en erkenning bij je lezers. Herkent hij (of zij) zich in je verhaal en voelt hij zich serieus genomen, dan heb je zijn volle aandacht.

In mijn artikel over Storytelling lees je hoe en waarbij je deze vorm van marketing (en contentmarketing) gebruikt.

Gouden schrijfregel 7: schrijf klantgericht

Als copywriter pas ik deze regel altijd toe!

Bij klantgericht schrijven ga je uit van de klant. Je verandert ‘wij’ of ‘ik’ in ‘jij’of ‘u’. ‘Wij geven…’ wordt ‘u krijgt…’
Je betrekt je doelgroep direct bij je boodschap, doordat je hem direct aanspreekt. Sommige schrijvers vinden dat te confronterend, maar het werkt. Jouw boodschap draait namelijk niet om jou of je bedrijf, maar om je klant. En zij lezen graag over zichzelf.

Klantgericht schrijven vergroot, evenals storytelling, de herkenbaarheid en het gevoel van erkenning.

Meer schrijftips over klantgerichtheid integreren in je tekst haal je uit het artikel dat ik eerder schreef.

Gouden schrijfregel 8: klantbeleving in je tekst

Integreer klantbeleving in je tekst en je vergroot de aandacht van je lezer nog meer.
Klantbeleving gaat over het gevolg van het resultaat of voordeel en speelt in op de beleving van de lezer. Met het beschrijven van de gevolgen van het probleem en het resultaat in schrijftip 2 heb je hiermee al een begin gemaakt.

Een paar voorbeelden.
Waarom ga jij naar een schoonheidsspecialist? Voor een egale, jong-uitziende huid of voor een gevoel van zelfverzekerdheid, eigenwaarde, schoonheid en misschien zelfs status?
Koop jij een regendouche voor het regeneffect of voor de ontspanning die het geeft na een dag werken in de tuin?

Ook over klantbeleving vind je meer inspiratie uit een eerder geschreven artikel.

Gouden schrijfregel 9: eindig elke verkopende tekst met een pakkende call to action

Mensen doen zelden iets uit zichzelf helaas, zeker waar het gaat om promotie. Alleen degenen die echt klem zitten, kloppen direct bij je aan zonder aanmoediging. De rest heeft een duwtje in de rug nodig.

Met jouw directe vraag om iets te doen nodig jij hen uit om iets te doen. Wanneer je ingaat op de pijn die je lezers voelen wanneer ze iets mislopen, dan zit je goed. Die pijn is intenser en ebt langzamer weg dan het gevoel van succes, wijst onderzoek uit.

‘Ook 10 kilo afvallen in 4 weken?’ Maak hieronder een aanmeldknop naar je aanbod met bijvoorbeeld de korte tekst ‘Geef mij de sleutel tot het geheim’ (deze taal wordt veel gebruikt in affiliatemarketing) of ‘Ja, dat wil ik!’

Bij je call to action schrijf je in de ik-vorm, actief en speel je met taal om de lezer te triggeren door te klikken. Ik heb eerder verteld hoe je je call to action goed inzet. Er is geen copywriter die zijn verkopende tekst níet afsluit met een call to action.

Gouden schrijfregel 10: foutloos Nederlands

Dit is een van de belangrijkste schrijftips… en mijn allergrootste uitdaging. Een copywriter wordt geacht foutloos te schrijven, maar ik kijk, net als ieder ander, over mijn eigen fouten heen. Helaas kan ik niet alle teksten door een ander laten lezen: ik schrijf vaak zo’n 8 uren per dag. Ik lees ze 2 tot 3 keren door, voordat ik ze plaats of verstuur. Vindt iemand toch een typefout, dan schaam ik mij diep. Gelukkig overkomt het me weinig, maar toch…

Jij kijkt ook over je eigen fouten heen. Bovendien weet je misschien niet altijd hoe het hoort. De Nederlandse taal is een van de moeilijkste ter wereld. Ik kom regelmatig met taal- en schrijftips om onze taal beter onder de knie te krijgen. Daarnaast staat het Internet bol van de goede taalsites. Maak er gebruik van.

Laat je tekst controleren op schrijf- en taalfouten en begrijpelijkheid. Of lees hem hardop voor. Je hoort al snel welke zinnen onduidelijk zijn of niet lekker lopen.

Je imago krijgt een professioneler imago naarmate je tekst beter geschreven is. Foutloos Nederlands is daarvoor een eerste vereiste.
Zeg nou zelf: als jij kon kiezen tussen 2 aanbieders van hetzelfde product, maar de ene tekst is opgesteld in goed Nederlands, terwijl je bij de ander in de eerste alinea al 2 schrijffouten telt en de zinnen niet lopen, welke kies jij dan?

2 Bonus schrijftips voor jouw verkopende tekst

1. Pas Het Toe!

Oefen, probeer, test.
Bijna elke copywriter en tekstschrijver heeft schrijftips en -trucs, maar zolang jij verzuimt ze te implementeren, bereik je enkel wat je al bereikte. Is dat genoeg, dan is dat prima. Maar ik neem aan dat je dit artikel niet voor niets leest…

2. Tekst is stil dus…

Bedenk hoe je je boodschap onder de aandacht brengt bij de mensen die je aanbod nodig hebben.

Tekst zwijgt en beweegt niet. Je hebt dus een strategie nodig om je aanbod de wereld in te slingeren.
Actie van jouw kant zorgt voor actie van de klant van je doelgroep. Doe je niets, dan ben je overgeleverd aan willekeur.

Bedenkt dus welke marketingmiddelen en andere vormen van communicatie jij inzet, hoe en wanneer.

Meer schrijftips van de professionele copywriter

Deze schrijftips past elke copywriter toe, maar elke keer in een andere samenstelling. Hij (of zij) heeft daarvoor een systeem en gebruikt daarnaast creativiteit en alle informatie die hij heeft over het bedrijf, de doel, het aanbod, het type boodschap en het marketingmiddel. Er komt dus meer bij kijken.

Hoe beter je tekst, des te:

  • professioneler je uitstraling en daarmee je imago
  • serieuzer mensen uit je doelgroep je nemen
  • meer vrijheid je hebt om je eigen tarief te bepalen
  • betere klanten je trekt en dat zie je terug in je omzet.
    Het is de moeite van de investering die je doet in tijd en geld waard.

Wil jij serieuze resultaten uit je commerciële teksten?

Vind je, ook na het lezen van dit artikel, het zelf schrijven van verkopende tekst een brug te ver? Ploeter dan niet verder en neem contact met ons op.

ik wil een afspraak

Wil jij echter serieus aan de slag met het schrijven van jouw promotieteksten, of die van het bedrijf waar jij werkt, dan geeft deze blog je een goede basis, maar waarschijnlijk loop je alsnog vast op details, heb je meer informatie nodig over elke stap, meer over het gebruik van de juiste woorden en het vormen van de beste zinnen én wil je weten hoe jij je aanbod vervolgens onder de aandacht brengt.

Dan heb ik goed nieuws!

Vanaf vandaag staat onze kersverse online training Commerciële Tekst Schrijven voor Uitstekende Verkoopresultaten online!
En de eerste 10 aangemelde deelnemers krijgen korting en je weet: korting geven wij zelden!

ik start nu!

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (7)

  • Hallo Esther,

    Allereerst vind ik het bijzonder hoe jij jouw kennis deelt, bedankt hiervoor.
    Er is een klein bugje met jouw site, als ik de gegevens wil invullen voor het gratis blogboekje sluit het scherm halverwege. Het lukt dus niet je emailadres in te vullen.
    Met vriendelijk groet
    Jolanda Heredia

  • Hallo Jolanda,

    Dank je voor je compliment. Jammer dat je het formulier niet invullen kon. Ik stuur je het E-book toe. Je ontvangt daarna automatisch meer tips.

    Vriendelijke groet,
    Esther van Vondel

  • Hallo Esther,

    Hier houd ik van; nuttige en bruikbare info in overzichtelijke lijstjes! 😉

    Helaas had ik hetzelfde probleem toen ik me in wilde schrijven op je site. Zou jij dit even voor me kunnen doen? Ik ben benieuwd naar je schrijftips!

    Groet,

    Kevin Janssen
    Powerbytez & Blogbytez

  • Hallo Kevin,

    Dank je wel en succes met het implementeren van de adviezen.
    Ik stuur je het E-book toe. Daarna ontvang je wekelijks nog meer adviezen.

    Vriendelijke groet,
    Esther

  • Hi Esther,
    Leuke en waardevolle tips! Smaakt naar meer!
    Ook ik kon (net als Jolanda en Kevin) helaas mijn emailadres niet volledig invullen. Graag ontvang ik het E-boekje en overige(toekomstige) nieuwsbrieven alsnog.
    Dan kan ik lekker aan de slag met de content van mijn website & mijn eigen blog.
    Mvg, Karen

  • Hi Esther,
    Bruikbare tips! Dank voor je kennisdeling!
    Gaat zeker goed van pas komen bij mijn blogs en het vullen van de content op mijn website.
    Mvg, Karen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: