tekst voorbereiding

Elke doeltreffende tekst vereist voorbereiding

‘Doe mij een stukje tekst’

‘Ik wil een mailing sturen per e-mail naar 2.000 bedrijven.’
‘Waarover gaat deze mailing? En waarom aan 2.000 bedrijven?’
‘Ik wilde het onderwerp overleggen met jou. Ik weet het namelijk niet.
2.000 Bedrijven is lekker veel. Ik heb de adressen gekocht bij de Kamer van Koophandel. Zorg jij gewoon voor een goede mailing, dan komen de klanten vanzelf binnen.’
‘Wie zijn die 2.000 mensen? Heb je nagedacht over hoe je deze opvolgt? En hoe je 100 of meer nieuwe klanten bedienen gaat? Heb je gekeken naar je capaciteit, je planning?’
‘100 nieuwe klanten uit een mailing van 2.000? Dat is ieders natte droom. En je leidt ze in de mailing naar de website, waar ze direct kunnen bestellen. Als dit goed gaat, dan mag je ook de website aanpakken.’
‘Dus je gaat ze niet nabellen?’
‘Dat zijn er teveel. Als ze vragen hebben, bellen ze wel…’
‘En de website, vinden mensen daar alles wat ze zoeken?’
‘Hij is aan vernieuwing toe, maar ik heb nu klanten nodig!’

‘Wij hebben een soort flyer nodig, die we uitdelen op de beurs.’
‘Wanneer is die beurs?’
‘Volgende week.’
‘Aan wie deel je die uit?’
‘Oh, eh, aan iedereen die hem aanpakt.’
‘Waar leidt die flyer naartoe?’
‘Ze kunnen bellen. Meer informatie vinden ze op de website. Die is niet helemaal up to date, maar we doen het ermee.’
‘Mag ik een advies geven?’
‘Natuurlijk.’
‘Verzamel de gegevens van degenen die de flyer meenemen, zodat je ze zelf kunt opvolgen. Zelf bellen geeft betere resultaten dan wanneer je die actie aan hen overlaat. Je kunt deze adressen bovendien gebruiken om je naam onder de aandacht te houden.’
‘Oh, ja, daar zit wel wat in. Dan hoop ik dat het er niet teveel zijn…’
‘Ik hoop juist van wel!’
‘Haha, natuurlijk. Ik heb de capaciteit er niet voor, bedoel ik.’
‘Dat lossen we op. En nog een advies…’
‘De beurs is duur, dus laat het geen advies zijn met een flink prijskaartje.’
‘Pak ook je website aan. Beursbezoekers gaan naar je website voordat ze iets doen. Ze willen eerst meer weten.’
‘Maar ik heb haast. Volgende week is de beurs…’

Na het eerste gesprek pakte ik de website aan, voordat de mailing wegging. De mailing werd vervolgens gerichter gestuurd. En nagebeld.

Na het tweede gesprek vernieuwde ik de belangrijkste pages van de website en hingen we een leuke actie aan de flyer. Dit was echter wel een spoedopdracht, omdat ze zo laat kwamen. De stand was een halfjaar geleden gereserveerd, maar ze hadden wat lang gewacht met de invulling van de promotie daar.

Je eigen blinde marketingvlek

Bij dit soort gesprekken kan ik me natuurlijk opwinden over zoveel onnadenkendheid, maar ik begrijp het ook wel. Als ondernemer heb jij je eigen vak en die kennis ligt op een ander gebied dan marketing. Marketing is vaak een blinde vlek. Daar heb je mensen als ik voor. En ik ben niet begonnen voor mijzelf, omdat ik het werk op een zilveren dienblad aangereikt wil krijgen. Ik houd juist wel van uitdaging, als er maar een goede samenwerking is.

Om jou te helpen je zo voor te bereiden, dat je niet voor verrassingen komt te staan én je tekst past in je marketingplan en/of je contentmarketing-strategie, heb je hier een paar basisrichtlijnen. Uitgangspunt: doel en planning. Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk.

“Heb je tekst nodig, dan help ik graag, maar ik kijk naar het resultaat, de impact ervan.
Dat betekent dat ik bezig ga met wat jij nodig hebt om jouw doel te bereiken.”

Je marketingplan

Een goede voorbereiding begint bij je marketingplan.

Heb jij je doelen scherp voor het aankomende jaar? 3 jaren? 5 jaren? En wat je motivatie is achter deze doelen?

Weet jij al wat je nodig hebt om die doelen te bereiken?

Heb je een plan en een planning gemaakt om te krijgen wat je nodig hebt om je doelen te bereiken?

Welke acties heb je gepland om te krijgen wat jij nodig hebt om…?

En… voer je deze acties uit?
Nee? Waarop stuur jij je omzet dan? En je andere doelen?
Ja? Dat verdient een pluim!

Heb je nu een stuk tekst nodig om bij voorbeeld het gat in je resultaat te vullen, maar is hij geen onderdeel van je marketingstrategie? Maak hem er dan onderdeel van en creëer een plan binnen je strategie met de juiste koppelingen: zorg dat mensen bij de juiste informatie terechtkomen. Informatie die professionaliteit uitstraalt en hen verder helpt. En de juiste opvolging: wie doet wat en hoe als er iemand aanklopt?

Je contentmarketingstrategie

Past het stuk tekst in je huidige contentmarketingstrategie als hij daar onderdeel van uitmaakt? Wat ik bedoel is: 10 blogposts schrijven zonder doel of doelgroep te bepalen en zonder planning, onderwerpen of strategie om je lezerspubliek te bereiken en te laten groeien is geen strategie. Een blogplan maken wel. En dat geldt voor al je content.

Komt er iets tussen?

Natuurlijk fietsen er zaken tussendoor, waarop jij je strategie moet aanpassen door een plan te maken binnen je strategie. Door elk stuk tekst onderdeel te maken van deze strategie, wordt hij daar onderdeel van en scoor je beter en sneller.

Elke doeltreffende tekst vereist een goede voorbereiding

Marketing draait niet om losse middelen en uitingen, maar een systeem waarin alles aan elkaar gekoppeld is, waar uitingen dezelfde toon en uitstraling hebben, waardoor zij dezelfde visie en missie uitdragen. Marketing gaat om je boodschap, die je de wereld in slingert via je marketingmiddelen.

Dus heb jij een stuk tekst nodig, bedenk dan dat je misschien ergens anders starten moet, zodat hij het resultaat haalt dat je wenst. Zie je het aankomen, onderneem dan op tijd actie.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je verder helpen:

Zo stel je doelen die wél werken
Zo kom je aan blogonderwerpen
De grote marketingvoordelen van de kleine ondernemer
Waarom investeren in méér content werkt

Ben jij na deze blog je tekst kwijt? Laat je helpen hem terug te vinden.

Tags: ,


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (4)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: