Copywritingtips voor korte content die triggert

7 Copyformules voor een socialmediapost die triggert

Opvallen met een microblog in je socialmediapost

Een microblog heeft geen minimum aantal woorden. Of letters. Of karakters. Een microblog past daarom in een tweet. Wil jij echter, dat je socialmediapost een conversatie lospeutert? Of gedeeld wordt? Of een hoge doorklikfrequentie? Dan heb je content nodig die prikkelt. Uitstekende copy is een voorwaarde voor zo’n socialmediabericht. Copy zorgt namelijk voor conversie: de likes, deelacties, reacties, doorkliks, enzovoort. Ik geef je 7 formules uit het assortiment van de copywriter.

De voorbeelden hieronder passen in een tweet van 140 karakters. Twitter heeft dit aangepast naar 280 karakters. En de andere socialmediaplatforms geven je ook meer ruimte. Daarom zal ik je ook laten zien hoe je de aandacht van je lezer vasthoudt bij zoveel meer ruimte. Het gevaar van meer schrijfruimte is namelijk, dat de boodschap verslapt.

De formules voor goede copy passen natuurlijk ook in een socialmediapost voor de andere kanalen. Een tweet is echter een mooi uitgangspunt, omdat die een uitdagende limiet heeft. Je hebt namelijk vaak meer te vertellen dan in een tweet past…

Het probleem – de oplossing – de brug ertussen (POB)

‘Deze week geen tijd om te #bloggen? Je hebt een #miniblog in 1 uur! Voeg er een paar samen en je hebt een blog. Hoe? Zo!’

of

‘Deze week geen tijd om te #bloggen? Je hebt wel 15 minuten per dag. Dat is genoeg tijd voor een microblog? Ik geef je 6 formules voor het schrijven van een killer microblog!’

Dit zijn voorbeeldtweets uit mijn eigen verzameling. Ik voeg de url toe naar de uitgebreide blog. Zo heb ik 2 blogs: de microblog in je socialmediapost en (de url naar) de blog op de website. De call to action is slechts 2 woorden lang bovendien. Zo heb ik genoeg ruimte voor mijn triggers:

  1. ik kaart het pijnpunt aan
  2. ik kom met de oplossing, 2 zelfs in deze tweet
  3. en zij zijn beide de brug naar de oplossing: toch tijd voor je blog. En ben je nieuwsgierig naar meer inspiratie en heb je nog een paar minuten, dan klik je op de link.

Je ziet bovendien, dat je de ruimte van 280 karakters niet helemaal hoeft te benutten voor een krachtige boodschap. Ga uit van 140 karakters en ga daar iets overheen als het moet.

Een Eigenschap van je product  – als Hulp – en de Betekenis – van deze Oplossing (EHBO)

‘Een houtbouw schrikt af vanwege het onderhoud. Douglashout vergrijst en is weerbestendig voor jarenlang genieten zonder behandeling!’

  • Hout buiten vergt onderhoud (het pijnpunt)
  • Douglashout (de oplossing)
  • vergrijst en is weerbestendig (de eigenschap)
  • en is daarmee onderhoudsvrij (hulp)
  • Je geniet jarenlang zorgeloos (de betekenis van de oplossing).

Nuttig – Urgent – Uniek – Mega specifiek (NUUM)

‘Met .. voeg je tekst in video. Hoe? Doe mee aan de challenge #Video_Editen. Dagelijks persoonlijk advies. 8 plaatsen beschikbaar!’ 

  • Je begint met een nuttige tip: een app die eenvoudig en professioneel toepasbaar is bij video editing
  • Vervolgens kom je met een aanbod om meer te leren over video editen. Nuttig en handig voor elke ondernemer die vlogt of andere video’s maakt
  • Dan kom je met een unieke eigenschap van dat aanbod: dagelijks persoonlijk advies.
  • Geen wonder dat er maar 8 plaatsen beschikbaar zijn. Dagelijks persoonlijk advies is intensief en maakt je aanbod uniek.

De formulering triggert de lezer er snel bij te zijn.

Hier komen content en rechtstreekse promotie bij elkaar in een socialmediapost. Plaats er een link bij naar je landingspage en aanmeldformulier.

Tackle de basisbezwaren:

  1. ik heb geen tijd
  2. ik heb geen geld
  3. ik heb het niet nodig
  4. waarom zou ik jou geloven?
  5. dit werkt voor anderen, niet voor mij.

Niemand heeft tijd en iedereen wil het liefst veel voor weinig. Daarom is het essentieel dat je deze bezwaren behandelt en de achterliggende overtuigingen uit het hoofd haalt.

‘Met een gratis download creëer je de mogelijkheid rechtstreeks contact te onderhouden met je potentiële klanten. Ook jij, #mkb’er!’
‘Ze zeiden dat we te duur waren. Totdat ze een voordelig alternatief aanschaften… #selecterenopprijs’
‘Heb jij een … koffiemachine en gebruikt je alleen de standaard mogelijkheden? Met dit receptenboekje maak je van elk koffiemoment een feest! Gebruiksaanwijzing van je apparaat kwijt? Geen probleem. Je vindt ze terug bij de recepten. Lekker gemakkelijk’

Maak een voorstelling – beloof – bewijs – commitment

‘53% ontvangt dagelijks minimaal 1 #nieuwsbrief. Opent > 10% de jouwe, dan doe je het beter dan het gemiddelde. Laat je lijst dus groeien’  

  • Vertel een feit of verhaal om een status quo neer te zetten
  • Ondersteun het feit of verhaal met bewijs, bij voorbeeld via cijfers of andere data
  • Laat zien wat het effect is of kom met een variant daarop: maak een voorstelling van wanneer mensen het al goed doen. 10% Open rate lijkt namelijk weinig, maar blijkt al behoorlijk te zijn volgens deze tweet. Het is belangrijk dat mensen dat beseffen.
  • Geef een trigger door in te steken op commitment. Een belofte aan jezelf: ‘Ik ga ervoor!’

Prikkel door om te denken

‘70% is niet happy met zijn of haar baan. Dat betekent, dat miljoenen azen op elkaars plek. Tijd voor een job#datingsite misschien?’

Ik ben fan van omdenken. Het zet aan tot actie en haalt je uit je vaste denkpatronen. Prikkel de status quo van een ander af en toe.

In quotes zitten vaak omdenkstrategieën. Ze dwingen je om na te gaan of jouw werkelijkheid (nog) klopt. Ook dat is content.

Vraag!

Ga de interactie aan met je netwerk en stel vragen. Zo kom je erachter wat er speelt in je branche, je doelgroep en in de samenleving.

‘Zijn #zzp’ers ondernemers of niet? Wat vind jij en waarom?’
‘Waaraan ben jij altijd meer tijd kwijt dan je had ingepland, #ondernemer? #timemanagement #ondernemen’
‘Morgenochtend 9 uur op Twitter: discussie! Thema ‘advocatuur i.d. toekomst: handhaving = mensenwerk of artificial intelligence?’

Een paar bonustips voor je socialmediapost

  1. Voeg hastags toe. Ik heb een aantal voorbeelden van hashtags gegeven hierboven. Je kunt ze toevoegen aan woorden in je tekst of erachter plaatsen als je genoeg ruimte hebt. Wees creatief en test ze
  2. Voeg een afbeelding, gif of video toe. Je socialmediapost valt te weinig op tussen de andere berichten zonder beeld. Bovendien wil het oog ook wat. De meeste mensen zijn in meer of mindere mate visueel ingesteld namelijk.
    Twitter laat tekst in afbeeldingen meer toe dan Facebook. Gebruik die extra ruimte dus als het je boodschap aanvult
  3. Omdat je weinig ruimte hebt, mag je volzinnen terugbrengen tot de absolute kern door woorden te verwijderen en afkortingen te gebruiken.

Je ziet dat elke microblog vraagt om creativiteit. Daarom zijn prikkels belangrijk als je opvallen wilt. Een microblog staat nooit op je website en verdwijnt dus snel uit het zicht. Zorg dus dat je boven de rest uitsteekt. Dat begint met een subliem idee, gevat in uitstekende copy.

Twitter heeft daarnaast een aantal handige mogelijkheden om je bereik te vergroten.

 


Andere interessante blogonderwerpen wanneer je meer uit je tekst of content halen wilt:

10 Copywritingfouten die je business de das omdoen
Je conversie verhogen met de juiste woorden: een lijst met honderden woorden!
Marketing is meer dan reclamemaken…

Wil je meer weten of goede copy?

Je ziet dat ook socialmediapost valt of staat met uitstekende copy.
Elke professionele copywriter begint bij de basis van 3 voorwaarden. Deze voorwaarden vind je in het gratis rapport Dé 3 Voorwaarden voor Copy die Verbindt en Verkoopt.

Download het gratis rapport wanneer jij zelf zijn teksten schrijft en meer resultaat wil zien:

gratis download koppie copy

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (3)

  • Super mooi, Esther!

    Heb je sommige van deze zelf ontwikkeld? EHBO is bijvoorbeeld hlemaal nieuw voor me. 🙂

    Zoals altijd weer een bron van kennis die ik mee zal nemen in de toekomst. Je bent een topper in je vak. Deze staat gebookmarked.

    Groetjes Jasper!

  • Goedemorgen, Jasper,

    Dank je voor je compliment, collega. Ik ontwikkel het een en ander zelf. Deze formules zijn niet nieuw, maar ik heb ze deels aangepast. Ik testte ze, voordat ik ze ‘de wereld in slinger.’
    Ik lees dat je mijn website vaker bezoekt :-). Waar wil je meer over weten? Is er een onderwerp, dat ik nog niet aangeroerd heb?

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

  • Beste Esther,

    Wat mooi zeg. Ik vind ze super gaaf en ik ga ze zeker gebruiken.

    Wellicht heb je er al eens over geschreven, maar ik zou het enorm gaaf vinden om iets meer te weten te komen over jouw persoonlijke process bij het schrijven van copy voor klanten. 🙂

    Ik hoop dat je een mooie dag achter de rug hebt. Slaap lekker straks!

    Groetjes Jasper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: