waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

… en hoe je dat oplost en/of voorkomt

‘Onze website kostte me een rib uit het lijf, maar hij genereert nog steeds weinig bezoekers. We trokken speciaal een tekstschrijver aan, maar vragen ons af waarom de teksten niets opleveren.’

‘We trekken de verkeerde klanten.’

‘We hebben genoeg bezoekers, maar die kopen niet.’

‘Ik heb goed geïnvesteerd in mijn marketing, maar wat mijn tekstschrijver ook doet en hoe we ook sparren over nieuwe wegen naar Rome, niets geeft het gewenste effect.’

‘Onze copywriter is eenvoudigweg niet goed. Hij kostte me veel meer tijd dan ik dacht. Hij had aan de informatie die ik hem mailde gewoon niet genoeg om een goede tekst te schrijven. Ik ben nu op zoek naar een andere.’

Met andere woorden: de tekst van je tekstschrijver levert te weinig op. En jij vraagt je af, waarom.

Herkenbaar?
Dan vraag jij je vast af waar dat nu aan ligt. Je hebt immers niet voor niets een tekstschrijver of copywriter ingeschakeld. Je vertrouwde erop dat hij of zij goed genoeg zou zijn om jouw bedrijf te helpen, of het nu gaat om een jaarverslag, een mailing, de website of wat anders. Maar het resultaat blijft uit en jij vraagt je af of je op het verkeerde paard hebt gegokt.

Niet per se, maar soms wel.

Hoezo ‘niet per se, maar soms wel?’ hoor ik je denken.

Ik leg je uit waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert, hoe je dat oplost en de volgende keer problemen voorkomt. Hier vertel ik bovendien je hoe je de juiste tekstschrijver vindt en hoe jij zorgt, dat de tekst doet wat ie moet doen!

Confronterende, helpende voorbeelden

De voorbeelden die ik gebruik kunnen confronterend zijn. Ik wil echter niemand voor de schenen schoppen. Het zijn voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van ondernemers, tekstschrijvers en copywriters, maar ze zijn niet bedoeld om jou of mijn collega’s de oren te wassen. Ik wil je enkel verder helpen en dat begint bij begrip en het wegnemen van blinde vlekken.

Voor de duidelijkheid wil ik bovendien even kwijt, dat ik voor het overgrote gedeelte voor en met leuke en fijne opdrachtgevers werk. Ik ben dus geen zuurpruim, die haar gram op deze manier haalt. Deze adviezen bied ik enkel, omdat ik in mijn eigen praktijk en bij anderen problemen bespeur, die afbreuk doen aan het resultaat. Ik voorkom dat liever. En daarom help ik die moeilijkheden graag uit de weg.

Dit zijn de 10 meestvoorkomende oorzaken wanneer de tekst van je tekstschrijver niets oplevert.

1. Je hebt een hobbyist in de arm genomen

waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevertAntwoord nummer 1 op jouw vraag waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert, is dat er 14 in een dozijn zitten.
Iedereen kan zich tekstschrijver of copywriter noemen. Het is geen beschermd beroep. Als schrijver hebt je geen diploma’s nodig, noch aangesloten te zijn bij een brancheorganisatie, keurmerk of certificering te hebben. Iedereen ‘die het leuk vindt om te schrijven’ of ‘die het wel aardig afgaat’ kan gewoon beginnen. Jarenlange ervaring? Nee, joh, niet nodig. Tekstschrijven verandert toch constant…

De drempel om te beginnen is bovendien laag, omdat een tekstschrijver of copywriter eigenlijk alleen een telefoon, e-mailadres en een computer met internetaansluiting nodig heeft. Dat vergt een lage investering. Hij (of zij) kan daarnaast vanaf elke locatie werken: een bankje in een park met de laptop op schoot, in een restaurant met of zelfs zonder wifi vanuit de auto als het moet. Is er even geen computer in de buurt, dan pakt hij pen en papier. Heeft hij inspiratie of komt hij overdag niet toe aan een stuk tekst, dan werkt hij ’s avonds of ’s nachts, zonder dat jij het merkt.

Je ziet het: de drempel voor jezelf te starten als tekstschrijver is laag. Kan zijn dat dit het antwoord is op je vraag waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert: tekstschrijven is een vak, geen hobby.

Signalen dat een tekstschrijver of copywriter hobbymatig werkt

Een leraar Nederlands is geen tekstschrijver. Hij schrijft correct Nederlands… en doodt alle creativiteit in je boodschap. De juiste klemtoon, inspirerend, motiverend en gewoonweg raak, dat heeft hij nooit geleerd. Of geoefend.

Je webbouwer ook niet.

Een student die hbo Communicatie doet ook niet! De afgestudeerde is echter ook geen tekstschrijver! Tijdens deze opleiding leren communicatiemedewerkers namelijk te weinig over het schrijven van teksten.

De tekstschrijver die zijn eigen marketing doet, soms ook niet:

  • De website heeft hij (of zij) zelf gebouwd
  • Hij blogt niet of over privézaken
  • Hij heeft geen referenties of ze zijn ondertekend met enkel een voornaam
  • Er is geen webpagina Over Mij
  • Hij is pas begonnen en heeft hiervoor wat anders gedaan
  • Je investering is € 30 per uur
  • Hij komt binnen 1 uur met een tekst en die moet direct goed zijn
  • Het duurt weken voordat een korte tekst klaar is. Als je belt, wordt het gesprek voortdurend onderbroken door zaken die aan de andere kant van de lijn tussendoor komen
  • Hij luistert niet en weet het altijd beter of hij doet iets anders dan jij wilt, zonder verklaring of overleg
  • Samenwerken met jou, je webbouwer, je vormgever of je communicatieafdeling, dat hoeft voor hem niet. Hij werkt solistisch, zonder vragen of overleg
  • Je moet hem of haar altijd controleren en stuurt de tekst vaak terug, omdat iets niet klopt, terwijl jij kristalhelder bent geweest en hij vertelde dat hij het begreep
  • Met een kritisch oog kom je verder, maar hij neemt klakkeloos al je wijzigingen over
  • Hij schrijft de tekst(en) op basis van ‘iets dat je op de mail hebt gezet.’ Geen gesprek, interview of vragenlijst over je bedrijf, doelen, doelgroep, visie, missie, aanbod, enzovoort
  • Hij vindt zichzelf geen ondernemer.

Het is niet fijn om erachter te komen dat je te maken hebt met een tekstschrijver die een hobby uitoefent.

Hoe los je het op?

Je kunt een hobbyist niet opleiden of op andere gedachten brengen. Hij of zij neemt zichzelf en zijn/haar business niet serieus genoeg, dus waarom zou hij de jouwe wel serieus genoeg nemen? De beste oplossing is om de opdracht terug te nemen, de betaling overeen te komen en een ander te zoeken.
Ik vertel je hoe je de juiste vindt in onderstaande punten.

2. Je hebt de verkeerde tekstschrijver in de arm genomen

Tekstschrijven is een zeer breed vak. Je algemene voorwaarden zijn namelijk anders geschreven dan de teksten van je website. Je flyer heeft andere tekst dan een jaarverslag en een technische handleiding vergt een andere invalshoek en andere informatie dan je blog.

Er zijn tekstschrijvers die verschillende teksten kunnen schrijven. Ik ben daar een van, maar ik heb mijn specialismen, omdat ik in sommige typen tekst uitblink. Een tekstschrijver die zich heeft gespecialiseerd is vaak de beste keuze. Elke uitmuntende tekst vergt namelijk een doel, een doelgroep, klare taal, voldoende informatie, soms een aantal triggers om iets te doen en dus een goede invalshoek. Elke tekst vraagt een andere mix aan disciplines.
De ene tekstschrijver is dus goed in het schrijven van jaarverslagen, hij weet wat hij vragen moet over de inhoud. Een andere tekstschrijver is gespecialiseerd in het schrijven van offertes. Of het opstellen van algemene voorwaarden, omdat hij een juridische achtergrond heeft.

  • Teksten die vooral bedoeld zijn om te instrueren en te informeren worden opgesteld door mensen die zich ‘tekstschrijver’ noemen. Zij hebben te maken met de complexiteit van het omvormen van complete en soms ingewikkelde informatie in een goed volgend verhaal, zonder hiaten
  • Er zijn tekstschrijvers die verkopende tekst opstellen, maar die discipline heeft een andere functienaam: copywriter. Een copywriter schrijft dus ook teksten, maar met als doel: verkoop. En ook hier heb je specialisaties in. Online en offline bij voorbeeld, waarbij een online copywriter te maken heeft met de vluchtige lezer en SEO en de offline copywriter juist met lezers die de teksten goed doorspitten en op een andere manier tot actie worden aangezet. Of een SEO-schrijver, die vooral bezig is met je vindbaarheid.
  • Je hebt de blogger, die op verschillende manieren kennis overdraagt om lezers aan te zetten om iets te doen.

Je voelt, dat als je onvoldoende onderzoek doet naar het specialisme van de tekstschrijver, je ‘thuis kunt komen’ met webteksten van een tekstschrijver die normaliter jaarverslagen maakt. Die teksten zijn beschrijvend en procesgericht ingestoken. Zulke teksten verkopen niet. Oeps.

Hoe vind jij de juiste tekstschrijver voor jouw tekst?

Jouw antwoord op de vraag waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert (of dit voorkomt), begint hier: door eerst goed na te gaan welk doel je tekst heeft. Een flyer kan informatief zijn, maar ook behoren tot promotiemateriaal, dus salesgericht ingestoken. Een uitnodiging kan puur informatief zijn, maar ook een verkopende tint hebben. Een website is geen informatiebrochure, maar je belangrijkste en grootste verkoopkanaal, een blog combineert kennis delen en kennismaken met sales en een offertetekst voor een aanbesteding moet volgens de regels van de gunning zijn, maar bovenal overtuigen. Verkopen dus.

Er zijn tekstschrijvers die verkopende tekst schrijven, maar deze doen vaak meer dan dat en zijn dus generalistisch. De vraag is of je dat wilt of liever een specialist hebt. Voor verkopende tekst kun je prima terecht bij een copywriter. Ook copywriters kunnen een specialisme hebben, bij voorbeeld online of voor tv- en radiocommercials. En voor een persbericht kun je wellicht contact zoeken met een journalist of content creator/blogger.

Zoek de juiste tekstschrijver bij jouw doel, niet per se bij het middel. Kijk goed naar wat de tekstschrijver doet, voor wie, hoe hij te werk gaat en lees de referenties. Struin de blog af en download zijn (of haar) e-book. Spreekt de manier van schrijven je aan en voldoet de tekstschrijver aan je criteria, neem dan telefonisch contact op. Waarom, dat leg ik je later uit.

3. Je hebt geselecteerd op prijs

Daarom vallen de schrijfsels van je copywriter tegenGoedkoop is duurkoop en dat geldt in de wereld van tekstschrijven bijna altijd.

Ik krijg vaak mailtjes, waarin enkel om een prijs voor tekst wordt gevraagd. Wanneer jij dat doet en je inderdaad een prijs ontvangt zonder gesprek, verdere vragen of opvolging, dan zit je echt bij de verkeerde. Een professionele tekstschrijver zal je nooit zonder gesprek of achtergrondinformatie een prijs geven, maar contact opnemen om te inventariseren wat je doet en wat je nodig hebt. Hij maakt kennis met jou en je bedrijf en gaat na of er een klik is om samen te werken.

Een laag tarief wil niet direct zeggen dat hij zijn vak niet verstaat. De vraag is echter hoe ver zijn dienstverlening gaat. En zijn expertise.

Een blogger die schrijft voor € 100 per blog is geen professionele blogger. € 40 per webpage stelt hoogstwaarschijnlijk teleur. Voor € 40 gaat je tekstschrijver namelijk niet ver en gaat snel over dat tarief heen wanneer je veel overleg hebt, de concepttekst en de feedback daarop meeneemt in een volgende versie en daarna misschien nog een. Hij denkt niet mee over pagina-indeling, SEO, je doelen, je doelgroep, call to action, storytelling, onderscheidingsvermogen, missie en visie, het resultaat en de bewijslast. Dee stem van je bedrijf klinkt bovendien niet door: je herkent jezelf niet in de tekst. De tekst is generalistisch en kan gekopieerd naar de website van elke andere concurrent. Het kost de tekstschrijver namelijk te veel tijd om in je bedrijf te duiken. Of hij komt al snel in de lucht met meerkosten.

Een professional werkt bovendien zelden of nooit met een uurtarief, maar met een indicatieprijs, een abonnement, een stuksprijs of een prijs op maat. Een uurtarief zegt namelijk niets: de ene is 2 uren bezig met een webpage, de ander 4 uren. De een rekent alle overleggen mee, reistijd, materialen, inlezen en informatie verzamelen mee, de ander niet. Daarbij komt, dat de een bij je langskomt en een plan en planning maakt, een uitgebreid interview afneemt, in de materie duikt en onderzoek doet, een of twee dagen per maand op locatie werkt, SEO integreert en aanvullend advies geeft over het vergroten van je lezerspubliek, terwijl de ander een tekst schrijft op basis van wat informatie die je hebt toegemaild. Geen interview of bezoek, noch onderzoek, plan of planning. En jij weet ondertussen niet hoeveel je uiteindelijk kwijt bent. Goedkoop is dus al snel duurkoop: hij maakt meer uren dan jij van tevoren dacht. En het resultaat is er niet naar.

Je voelt hem waarschijnlijk al: er is veel verschil in het niveau van tekstschrijvers en copywriters en nog grotere verschillen in hun tarieven. 

Nederlanders zijn gek op korting, maar korting werkt averechts: waarom zou een tekstschrijver zich evengoed inspannen voor jouw opdracht, waarvoor jij niet de volle prijs wilde betalen, als voor die van een opdrachtgever die zonder morren het volle pond neerlegt?
Dit is een cruciale reden waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert.
Korting werkt psychologisch door: wil je voor een dubbeltje op de eerste rij, dan is het de vraag of je tekstschrijver je niet toch op de tweede rij zet.
Kijk dus uit met pingelen en het aanbieden van ruildiensten.

Waarop selecteer je dan wel?

Eenvoudig eigenlijk: bepaal het doel van je tekst en zoek op basis daarvan de juiste tekstschrijver: wat hij doet en voor wie, hoe hij aan zijn expertise komt (webpage Over Mij), welke expertise hij laat zien (blog), wat klanten van hem vinden (referenties) en hoe het gesprek met hem verloopt. Vraagt hij door, denkt hij mee en werkt hij samen met zijn opdrachtgevers? Voor wat voor opdrachtgevers werkt hij, heeft hij al eens geschreven voor iemand in jouw tak van sport, hoe gaat hij te werk en wat heeft hij nodig? Dan pas kijk je naar de prijs.

Goede, duurdere teksten verdienen zichzelf terug, steeds weer.

4. Je hebt ‘een stuk tekst’ nodig, maar weet niet meer dan dat

Je weet eigenlijk niet goed wat je doel is van de tekst. Of waar je doelgroep naar zoekt. Of welke taal je klant gebruikt.
‘Hij moet verkopen.’
‘Wat moet verkopen? En hoeveel?’
‘Als hij maar verkoopt is het goed.’
‘Waarover moet het gaan? Voor welke doelgroep is het? Wordt de tekst verstuurd of komt hij online te staan? Waar dan?’
‘Jij kent ons aanbod zo langzamerhand. Wij weten het niet. Maak zelf wat. Jij bent de copywriter, jij weet het het best.’
Verzoeken als deze komen echt. Sorry, maar een professional neemt niet de verantwoordelijkheid voor jouw bedrijf. Hij denkt altijd mee en komt met suggesties, maar de hele zaak over zijn schutting gooien, da’s niet de juiste weg.

‘Tja, de tekst valt tegen, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen. Hij voelt gewoon niet goed.’
‘Wat mis je dan?’
‘Ik weet het niet. Als ik aan tafel kom, lukt het me wel mijn verhaal te vertellen.’
Dit gebeurt mij af en toe en het proces van schrijven loopt vast. In het interview gebruik degene zijn of haar eigen woorden en verhalen. Ik vaar op de input van mijn klant en kan me slechts tot op zekere hoogte verplaatsen in zijn of haar doelgroep. Weet jij niet precies wat je boodschap is, dan kan ik helemaal niets.

‘Als jouw tekst de omzet niet verdubbelt, betalen we niet.’

‘We moeten wat vertellen, maar weten niet goed, wat. Of hoe. Onderscheidend vermogen? Dat is moeilijk. Doelgroep? Iedereen eigenlijk.’
Hier duik ik altijd in en het onderscheidend vermogen komt altijd boven tafel. Het is echter moeilijk schrijven als jij niet weet wie je helpt en waarom mensen bij jou aan zouden kloppen.

‘De teksten moeten eind deze week klaar zijn. We moeten nú scoren, anders gaat het niet goed met het bedrijf. Ons lot ligt in jouw handen.’

‘Hoe pas je deze tekst in in je marketing? En hoe volg je hem straks op?’ vraag ik.
‘Hoezo?’

Is de tekst ad hoc ingestoken: is het een plotselinge actie, omdat er bij voorbeeld niet genoeg omzet wordt gegenereerd? Past hij niet in je marketingstrategie of heb je deze niet? Dan sla je de plank snel mis en loopt de opdracht voor een aanstekelijke tekst spaak.

Je promoot je aanbod nergens online, noch offline. Je deelt je blog niet of nauwelijks en met de leads van je mailing doe je niets. Zij kunnen contact met jou opnemen als ze willen.

Hoe bereid je je voor op een tekst die echt wat oplevert?

Door eerst goed te bepalen wat je doel is, wie je bereiken wilt en wat het gewenste resultaat is. Weet wat je doel is. En je doelgroep. De vorm waarin je het giet kun je in eerste instantie loslaten. Een goede tekstschrijver denkt en spart mee en werkt met je aan een oplossing die werkt. Soms is een uitnodiging beter dan een mailing en een serie blogs beter dan een brochure bij voorbeeld.

Kijk goed naar je opvolging. Een tekstschrijver kan je adviseren over een mooie call to action in je tekst. Een marketingstrateeg denkt mee over de juiste opvolging van je boodschap.

5. ‘Mijn tekstschrijver doet alles. Ik kan heerlijk achterover leunen.’

waarom de tekst van je tekstschrijver slecht isWaarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert? Omdat je alles over de schutting van de tekstschrijver gooit en denkt dat je er verder weinig tijd meer in hoeft te steken. Een gesprekje en een mail met meer informatie moeten voldoende zijn. Of je stuurt tientallen stukken toe, zodat hij (of zij) alle informatie heeft. Een toelichting vind je niet nodig: je tekstschrijver is slim genoeg om de kern er zelf uit te halen. Geen briefing over doel en doelgroep, taalgebruik en toon en geen nadere kennismaking met wie jij bent en wat je bedrijf doet of waarom.

De tekst valt vervolgens tegen en je trekt direct de stekker eruit: ‘Hij begreep niets van onze business!’ Sorry, maar dat is in dit geval geheel wederzijds. Ik leg je uit waarom jouw handelen niet werkt.

Hoe los je het op?

Het is jouw bedrijf, dus sta er alsjeblieft met twee benen in. Het wordt jouw tekst met een goede, aansprekende boodschap, waarin jouw stem en jouw bedrijf en bedrijfscultuur doorklinken.

Dat vergt samenwerking! Voeg jouw expertise en kennis toe aan de zijne. Een tekstschrijver kan best ver komen alleen, maar dan wordt het zijn tekst, niet de jouwe.

6. Je hebt je over de streep laten trekken, tegen je zin

Vaak gebeurt dat, omdat het verhaal overtuigend klonk en jij afging op het woord van de prof. Iedere tekstschrijver werkt namelijk anders, gebruikt andere technieken op basis van een andere visie. Ik heb ondernemers aan de telefoon gehad die in zee waren gegaan met een marketingbureau of een SEO-schrijver, waaraan ze duizenden euro’s kwijt waren, maar geen enkel resultaat zagen. Zij vertrouwden helemaal niemand meer, maar wilden wel geholpen worden.

‘Hij zei dat hij op de hoogte was van alle laatste SEO-regels, maar de teksten zien er niet uit.’

Waarschijnlijk is de SEO-schrijver goed in SEO, maar is de tekst inderdaad alleen ingestoken op vindbaarheid. Jouw boodschap, toon en taalgebruik klinken er niet in door. Daar was de SEO-schrijver ook niet mee bezig. Dat ligt buiten zijn vak.

Het is soms moeilijk te bepalen wat klopt en welk advies je links moet laten liggen. Jij hebt er te weinig verstand van.

Je begrijpt misschien dat een tekstschrijver niets kan met iemand die schade heeft opgelopen door een collega en niemand meer vertrouwt. Dat vertrouwen wint hij niet zomaar terug. Vertrouwen is jouw werk, niet de zijne.

Hoe los je het op?

Door je netwerk aan te boren. Vraag collega-ondernemers die resultaat boeken met hun teksten door wie zij zijn geholpen.

Brainstorm eens met zakelijke partners die je vertrouwt over wat je nodig hebt.

Ga de namen die zij geven eerst na op het internet, zoals ik al eerder omschreven heb. Doe online onderzoek.

Bel de tekstschrijver die door deze eerste selectieronde heen komt op en stel ze een aantal indicerende vragen:

  • Wat is jouw specialisme?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Heb je eerder voor deze tak van sport geschreven of ken je onze branche op een andere manier?
  • Zo niet, wat doe je om het je eigen te maken?
  • Hoe ga je te werk?
  • Waar vind ik je referenties? Kun je mij een paar voorbeelden van vergelijkbare teksten die je hebt gedaan geven?
  • Wat heb je van mij nodig om kwaliteit te leveren?

Doe ditzelfde met nog 1 of 2 andere tekstschrijvers.

7. Je tekstschrijver luistert slecht en doet zijn eigen ding

Dit is een van de belangrijkste oorzaken waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert. Je hebt niets aan een tekstschrijver die te veel afgaat op zijn vakkennis en te weinig op de jouwe. Een professional luistert, adviseert en stuurt eventueel bij om te voorkomen dat je het verkeerde doet. Een echte prof gaat voor resultaat en doet meer dan ‘u vraagt, wij draaien.’ Voorwaarde is dat hij (of zij) luistert en daar zijn advies en schrijverij op baseert. Hij overlegt bovendien en legt zijn advies uit, zodat je begrijpt waarom hij het eventueel liever anders doet dan jij in gedachten had.

Een tekstschrijver die niet naar je luistert, maar enkel handelt vanuit eigen inzicht kan alsnog een goede tekstschrijver zijn, maar geen fijne. En tekstschrijven is samenwerken. Bel jij met tegenzin je tekstschrijver voor de volgende tekst en wacht je vervolgens met kromme tenen af, dan ben je niet goed bezig. Je hebt immers wel meer aan je hoofd dan dat. Een zakelijke partner die je afleidt van wat je moet doen is het niet waard. En uiteindelijk zal hij ergens de mist in gaan. Een tekstschrijver die niet luistert, kan immers geen goede resultaten blijven boeken.

Hoe zorg je dat de tekst van je tekstschrijver wél wat oplevert?

Een tekstschrijver heeft zijn (of haar) expertise, maar hij kan enkel goed werk leveren als hij luistert naar jouw expertise: jouw vak, aanbod en onderneming, jouw missie en visie. De twee expertises bij elkaar zorgt voor de juiste tekst. Zorg dus dat je tekstschrijver luistert. Doet hij dat te weinig, spreek hem daarop aan. Het is immers jouw bedrijf waar het om gaat. Daar steek jij je nek voor uit.

Luistert hij alsnog niet, neem dan de opdracht simpelweg terug en zoek een ander.

Werk je al lang samen, dan heeft hij wellicht aan een half woord genoeg. Ga daar echter niet klakkeloos van uit. Jouw bedrijf verandert namelijk. Je omgeving fietst achter die verandering aan. Het duurt even voor zij bij zijn. Een tekstschrijver zit in niet in het bedrijf, ook al werkt hij soms op locatie. Hij moet in de gelegenheid worden gesteld om mee te komen. Houd hem dus op de hoogte en dat gaat verder dan een berichtje of telefoontje. Spar regelmatig.

8. Je hebt gesleuteld aan de tekst zonder overleg

ga in overleg met je copywriter als je ontevreden bent‘Een gepensioneerde leraar Nederlands mailde me met de mededeling dat er veel fouten in de teksten zaten.’ Het was een aantal maanden nadat ik de definitieve teksten had opgeleverd.
‘Veel fouten? Wat heb je gedaan?’
‘Zijn suggesties overgenomen in de teksten.’
Ik schrok me lam!
‘Laat mij de mail eens zien.’
Het was een enorme lijst! Ik nam alles door en uiteindelijk kwam ik 1 fout tegen, die we allebei over het hoofd hadden gezien. De rest was gebaseerd op persoonlijke voorkeur. En correct Nederlands. De tekst was vlak geworden. Alle accenten en kwinkslagen, die zo belangrijk waren om de boodschap goed over te brengen, waren eruit. Het was niet langer een tekst die aansprak.
‘Waarom ben je niet naar me toegekomen met deze lijst?’
Dat wist ze niet.
Wil je de volgende keer alsjeblieft met mij overleggen? Een leraar Nederlands van in de 70 is geen copywriter, die schrijft volgens de laatste marketingregels en het moderne taalgebruik.’

‘Ik heb een andere tekstschrijver naar mijn teksten laten kijken en die vond dat ik ze om moest gooien. Ik heb de teksten opnieuw gedaan nu. Wil jij ze redigeren?’
‘Nee, dat doe ik niet.’

‘De nieuwe website is al 2 weken online, maar we krijgen er geen enkele reactie op. Mijn secretaresse heeft de teksten iets veranderd.’

‘Ik heb de teksten omgevormd naar mijn taal. En ik vond ze te lang.’

‘De afdeling en directie hebben ernaar gekeken. We hebben hun wijzigingen doorgevoerd. Kijk jij er nog even naar?’

Dit zijn stuk voor stuk redenen waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert. Dit is bovendien de grootste nachtmerrie van elke professionele tekstschrijver! Je schakelt hem (of haar) in als professional en laat het niet aan hem over. Je leunt niet op zijn expertise, vertrouwt hem niet en houdt de controle. Begrijpelijk misschien, maar zeer onverstandig!

Oplossing op jouw vraag waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

Heb je de neiging om aan je tekst te zitten? Overleg met je tekstschrijver! Blijf alsjeblieft af van de teksten voordat je hem spreekt!

Er kan sprake zijn van te weinig informatie, waarmee je tekstschrijver moest werken. Een boodschap die net een andere draai of bewoording nodig heeft of een Babylonische spraakverwarring.

Meerdere kapiteins op een schip werkt verwarrend. Je hebt niet voor niets gekozen voor je tekstschrijver. Haal zijn werk niet zomaar omver. Het schaadt het vertrouwen en je tekstschrijver heeft dat nodig om zijn creativiteit aan te boren. Tekstschrijven is namelijk meer dan het openen van een trukendoos.

9. Jouw wil was wet

bemoei je niet te veel met de tekst van je tekstschrijverJe begrijpt inmiddels vast, dat het tweerichtingsverkeer is: het is handig dat jij luistert naar en overleg pleegt met je tekstschrijver. Als ondernemer is het niet altijd gemakkelijk de controle los te laten, maar je hebt niet voor niets gekozen voor je tekstschrijver. Jouw wil doordrukken, controle uitoefenen en na elke tekstversie terugkomen met nieuwe, kleine zaken gaan ten koste van de kwaliteit van zijn werk. Je tekstschrijven dicteren hoe je teksten moeten ook.

Hoe los je het op?

Je hoeft de controle natuurlijk niet helemaal te laten varen. Je tekstschrijver heeft wel informatie en instructie nodig voor het allerbeste resultaat, maar geef hem de ruimte en het vertrouwen om zijn werk te kunnen doen.

Heb je er moeite mee, doe dan een stap opzij en laat het overleg en de feedback op de teksten over aan iemand anders in je organisatie.

Tekstschrijven is een creatief proces en dat werkt enkel als je je tekstschrijver ruimte geeft.

10. Het stopt niet bij tekst…

Dit vind je misschien niet leuk om te lezen, maar het antwoord op je vraag waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert gaat verder dan de tekst…
Ik leg het je uit.

Geen enkele tekst staat op zichzelf, maar is onderdeel van een geheel. Zelfs het marketingmiddel is onderdeel van een groter geheel. Een website, flyer, persbericht, jaarverslag, facebookactie, ze zijn allemaal op een of andere manier verbonden.

Je bent er niet met 1 blog, zelfs niet met 10. En ook deze staan niet op zichzelf.

Je marketingmiddelen zijn precies dat: het zijn middelen om je doel te bereiken, om je marketingmachine geolied te laten draaien en echt resultaat te halen.

Zelfs een technische handleiding, een jaarverslag of algemene voorwaarden zijn er onderdeel van, ook al is het zijdelings. Marketing is ook imago. Dat zit in correct en gemakkelijk te volgen instructies en een lekker leesbare tekst. Algemene voorwaarden voorkomen problemen en wegen mee in je klantgerichtheid. Ook dat is marketing.

Een verkopende tekst begint bij de juiste voorbereiding. En een goede opvolging. Tekst onderneemt zelf geen actie. Die komt van jou.

Je hebt dus meer nodig dan dat ene stuk tekst voor een professioneel, klantgericht imago en het aantrekken van de allerbeste klanten. Zeg nou zelf: heb jij je werkruimte uitgezocht op basis van belangrijke criteria om zo goed mogelijk te kunnen werken? Vast. Dus bestaat jouw kantoorinrichting uit een paar willekeurige onderdelen, die zomaar ergens in een ruimte neergezet zijn? Nee, want zonder stoel heb je weinig aan je bureau. En zonder internetaansluiting kan je nauwelijks ondernemen.
Ga jij terug naar een leverancier die de leveringstermijn zo ver overschreed, dat jij je klant nu kwijt bent? Vast niet.

En weet jij hoe je zoveel mogelijk klanten trekt met je website? En wat je daarvoor nodig hebt?

Hoe los je dat op?

Een professionele tekstschrijver, geschikt voor jouw tekst en met verstand van marketing, geeft eerlijk antwoord wanneer je vraagt of je klaar bent met je marketing nu de nieuwe website online is, maar ik kan je wel een voorzetje geven.

Marketing voor kleine bedrijven is meestal niet ingewikkeld. Of duur. En daar liggen grote voordelen.

Alle marketing heeft een startpunt, waar alles begint of op uitkomt. Marketing voor kleine bedrijven is het gemakkelijkst in te vullen van je allergrootste, online visitekaartje: je website.

Waarom? Eenvoudig: het is je grootste uithangbord en je hoeft er zelf niet bij aanwezig te zijn om kopers binnen te halen. Je hoeft hem en de machine eromheen enkel op te zetten, aan te zwengelen en te onderhouden.

Het bespaart jou veel tijd en geld als ondernemer. Netwerken wordt leuker, omdat je niet moet verkopen. Koude acquisitie staat op een laag pitje en grote uitgaven aan commercials en advertenties en billboards kun je achterwege laten. Op een beurs staan doe je uit eigen wil en op events en conferenties voer je inhoudelijke gesprekken in plaatst van dat je bezig bent zo snel mogelijk van al je visitekaartjes af te zijn.

Niet moeten onderneemt gemakkelijker en relaxter.

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert, conclusie

Heb jij inmiddels duidelijk waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert?

Je ziet dat elke tekst meer doet dan ‘iets vertellen over ons.’ En dat elke tekst, informatief, instructief of verkopend, meedoet in je marketingmachine en je marketing en imago ondersteunen of juist afbreken.

Je begrijpt inmiddels ook, dat je voor elke tekst opnieuw kijkt naar welke tekstschrijver daarbij past. Het klopt dat er tekstschrijvers zijn die bijna alles aankunnen. Ik ben er een van: naast verkopende teksten, met een specialisme voor online tekst en de blog op basis van een strategie maak ik nog af en toe een jaarverslag of handleiding op. Ik kan het en vind het leuk en afwisselend, maar ik heb mijn specialismen.

De allerbeste tekst komt bovendien tot stand door samenwerking. Voeg jullie kennis en expertise samen en je komt tot prachtige resultaten, die zich uitdrukt in een professionele uitstraling en meer omzet.

Ik neem aan dat je daarom deze adviezen helemaal hebt doorgenomen. Jij bent dus aan zet.

Wil jij de vraag waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert voor zijn? Doe dan direct wat het beste is en neem deze adviezen ter harte. Wil jij je geschreven boodschap uitbesteden en ik ben waarschijnlijk de prof die jij zoekt? Ik ben slechts een e-mail of telefoontje verwijderd van tekst die klopt bij wat jij wilt.

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching