belangrijkste zoekterm, hoofdzoekterm

Veel concurrentie op je belangrijkste zoekterm? Zo los je dat op

‘Ik heb een probleem met mijn belangrijkste zoektermen, Esther. Ze passen gewoonweg niet in de webteksten die mijn diensten promoten. Ik blijf het proberen, maar de teksten gaan er gek door klinken. Is het überhaupt wel nuttig om zoektermen toe te passen, die veel concurrentie hebben? Iets in mij zegt, dat ik deze toch toepassen moet. Ze zijn namelijk wel belangrijk in mijn business.’

Zelf loop ik hier ook weleens tegenaan tijdens het schrijven: hoofdzoektermen passen simpelweg niet in de salestekst. Of ze worden bedolven in de concurrentiestrijd.
Toch kun je met deze schijnbaar onmogelijke hoofdzoektermen boven het maaiveld uitsteken. En zelfs helemaal bovenaan Google prijken soms.
Natuurlijk lukt het niet altijd, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.

Schrijf een blog met de belangrijkste zoekterm in de hoofdrol

Schrijf blogs met deze zoektermen in de hoofdrol door ze tot onderwerp te bombarderen. Over elke belangrijke zoekterm schrijf je een superwaardevolle blog van minimaal 1000 woorden, het liefst 2000 woorden of meer (een monsterblog. Die bombardeert Google bijna automatisch als zeer relevant en beloont je met een hogere plaats in zijn ranking).

Zo krijgt elke hoofdzoekterm een eigen platform, uitgewerkt in een interessant artikel. In een blog kun jij je hoofdzoekterm genoeg terug laten komen voor een optimale vindbaarheid.

Zorg voor een aantrekkelijke SEO-titel en meta omschrijving. Dit zijn de titel en samenvatting die Google toont. Je wilt immers dat je blog met die zoekterm gevonden wordt. Én dat mensen erop klikken, zodat ze de blog daadwerkelijk lezen. Zorg daarom dat het artikel geeft wat je titel en meta omschrijving beloven.

Heb vervolgens geduld tot Google hem oppikt.
Deel hem ondertussen in elk geval op sociale media en in je mailing en/of nieuwsbrief.

Schrijf blogs over alle synoniemen op de hoofdzoekterm

Mijn klanten googelen op copywriter en tekstschrijver (Arnhem of Doetinchem), meer klanten, meer leads en leadgeneratie, blog schrijven en blog maken. Op salestekst, commerciële tekst, wervende tekst, teksten website (schrijven), leren bloggen, blogtraining en cursus bloggen (en training en workshop …).

Je voelt hem misschien al: jouw klanten doen wat ook. Schrijf daarom voor elke synoniem op de belangrijke zoekterm een aparte blog. En laat deze synoniemen terugkomen in het artikel met de hoofdzoekterm.
Zo komt mijn zoekterm copywriter een paar keren terug in mijn blog met de hoofdzoekterm tekstschrijver. En andersom.

Combineer je belangrijkste zoekterm met een andere hoofdzoekterm

Sinterklaas en Kerst zullen de komende tijd de belangrijkste zoektermen zijn van talloze webshops voor zowel de consument als de zakelijke markt. Bedrijven als marketing- en reclamebureaus, organisatie- en andere adviesbureaus delven als snel het onderspit als ze goed vindbaar willen zijn met hun aanbod van rond de feestdagen als ze alleen de belangrijkste zoekterm toepassen.

Dat geldt voor alle periodegebonden diensten en producten.
Dit omzeil je door je hoofdzoekterm als Kerst en Kerstmis, feestdagen, december en dergelijke te combineren met het andere hoofdonderwerp van je blog. In dat geval het je twee (of zelfs drie) hoofdzoektermen.
Kerstmis en goed doel bij voorbeeld.
Kerstgedachte en gedicht.
Corona en ideeën voor de feestdagen.
Eenzaamheid en december/feestdagen.

Zorg dat ze regelmatig in dezelfde alinea en zin terugkomen (en in je titels) of combineer ze tot een long tail key word: een lange zoekterm, zoals eenzaam tijdens de feestdagen en/of eenzaamheid voorkomen met de feestdagen.
Oh, en vergeet je SEO-titel en meta omschrijving niet.

Snap je?

Blijf maximaal vindbaar

Google blijft in beweging. Elke dag komt er nieuwe content bij en de zoekmachine verandert zijn algoritme nog weleens. Zorg daarom, dat je blog zo hoog blijft staan. Of verder klimt.

Vernieuw je blog zeker eens per jaar en kijk hem na op inhoud én SEO.

‘Eh… zoektermen in mijn blog …?’

Ging ik te snel? Sla ik een stap over?
Oeps, sorry …
Natuurlijk! Eerst moet jij weten hoe je tot de juiste zoektermen komt. Én waar je ze terug laat komen in je blog en achter de webpagina ervan.
In de 2-uren durende workshop Hoe Maak je je Blog Uitstekend Vindbaar? leer je precies dat.
Je gaat bovendien tijdens de workshop aan de slag en brengt de theorie dus direct in de praktijk.
Na de tijd mag je mij altijd vragen om feedback.
Leerzaam en superbetaalbaar gaan bovendien hand in hand.

vertel mij meer

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching