meta omschrijving: SEO- en schrijftips

Een meta omschrijving die mega nieuwsgierig maakt

‘Wauw, die page staat op de eerste plaats in Google, direct na de advertenties! Alleen, het haalt weinig uit. Hoe kan dat?’
Je hebt je SEO dus goed voor elkaar. Proficiat! Maar wanneer vervolgens niemand doorklikt, mist die hoge ranking alsnog zijn doel. Uiteindelijk wil je klanten trekken en nu ontdek je, dat SEO slechts een onderdeel is om dat doel te bereiken.
Google laat je SEO-titel zien. En je meta omschrijving of discription. Deze 2 zijn belangrijk als je wilt dat mensen op je link klikken.

Over de SEO-titel vertel ik je in een volgende blog. In dit artikel leg ik je uit hoe je een meta omschrijving schrijft, die zorgt dat erop geklikt wordt.

Wat is de meta omschrijving?

Van elke webpagina die Google rankt toont hij 3 dingen: je SEO-titel in het blauw, de URL naar je webpagina en een samenvatting daaronder. Deze samenvatting is je meta omschrijving of discription. Je SEO-titel en meta omschrijving zijn belangrijk als je de juiste mensen naar je webpage wilt trekken.
Je hebt 332 karakters de ruimte om je informatie kwijt te kunnen in je meta omschrijving. En 72 karakters voor je SEO-titel.

voorbeeld SEO-titel en meta omschrijving

Heb je een WordPress website? Dan gebruik je waarschijnlijk de SEO-plugin Yoast. Onderaan elke webpage vul je hier je focus zoekwoord, je SEO-titel en meta omschrijving in.

Een groene balk onder je SEO-titel en meta omschrijving betekent dat de lengte van je tekst in orde is. Verder helpt Yoast je met het integreren van je zoektermen. Hij laat je precies zien waar deze terug moeten komen als je goed gevonden wilt worden. Voorwaarde is natuurlijk, dat je de juiste zoektermen gebruikt.

voorbeeld Yoast SEO titel en meta omschrijving

Je meta omschrijving is niet alleen belangrijk wanneer je wilt dat mensen je webpagina goed vinden. In deze meta discription laat je namelijk je zoektermen terugkomen.

Hij moet echter ook aantrekkelijk genoeg zijn om door te klikken. Zoals je uiterlijk je eerste indruk geeft bij een belangrijke afspraak, zijn je teksten in die in Google verschijnen belangrijk als je wilt dat mensen supernieuwsgierig worden naar wat de page te melden heeft.

Belangrijk: kom de belofte die je maakt in je SEO-titel en meta omschrijving waar. Het doet afbreuk aan je reputatie wanneer mensen iets anders lezen dan ze voorgeschoteld kregen in de zoekmachine.

3 prikkelende schrijftechnieken voor een meta omschrijving die supernieuwsgierig maakt

1. Call to action

Je landingspage of aanbodpage promoot je ook in je meta omschrijving via je call to action:

‘Honderden mensen zijn 25 kilo kwijt geraakt in 3 maanden met ons unieke trainingsprogramma. Wil jij dat ook, doe dan nu mee aan een proefles.’
‘Zzp’er en te druk om je boekhouding goed bij te houden? Wij bieden voor elke business en situatie een passende oplossing met 5 boekhoudpakketten. Er is er altijd één die bij jou past. Doe de tekst en kom tot jouw oplossing in 5 minuten…’

In je call to action kom je met het probleem én de oplossing of belofte in ongeveer 150 tekens.
Die kun je echter ook in andere vormen gieten, zeker waar het gaat om bij voorbeeld je blog.

2. Een stelling

Je blog kun je een prikkelende meta omschrijving meegeven door stelling te nemen als het hoofdonderwerp van dit artikel over deze stelling gaat.

‘AOV en pensioenopbouw moet verplicht worden voor zzp’ers. Ik geef je welke 5 risico’s je loopt zonder vangnet en hoe je de maatschappij belast.’
‘Schaf het functioneringsgesprek toch af! In dit artikel geef ik je een format, die u en uw medewerkers wel verder helpen.’

Je ziet in het tweede voorbeeld dat er een belofte wordt gedaan. Dat prikkelt nog meer!

3. Een pakkende samenvatting

Eerste voorwaarde voor een meta discription is, dat hij een korte samenvatting beschrijft van de inhoud van je tekst.

‘Het maken van een infographic lijkt een moeilijke klus, maar met deze 10 stappen wordt het een stuk eenvoudiger.’
‘Bloed, rode biet, wortel en modder, het zijn moeilijk te verwijderen vlekken. Niet als je deze tips uit grootmoeders tijd gebruikt.’

SEO in je meta omschrijving

Laat je zoekterm goed terugkomen in je meta omschrijving. Bij voorkeur begin je ermee.
In dit artikel is de zoekterm ‘meta omschrijving.’ Dat zijn de eerste woorden van mijn meta discription, maar dat laat ik los als het ten koste gaat van de boodschap.

Inspiratietip voor een prikkelende meta omschrijving

Heb je meer inspiratie nodig? Voer dan je zoekterm in op Google en kijk de kunst af van de Google advertenties die hij toont.
Letterlijk kopiëren is verboden, dus wees creatief met een mooie meta omschrijving die je vindt.

Je hebt nu een basis om speldenprikjes uit te delen met je meta description. Vul je hem niet zelf in, dan neemt Google de eerste circa 150 karakters van je tekst over. De kans is groot, dat die tekst minder nieuwsgierig maakt. Vergeet hem dus niet in te vullen.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je marketing gemakkelijker maken:

6 Regels voor een Lekker Leesbare Tekst
Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst niets oplevert
5 Redactietips voor een interessante en vlotlezende blog
Je doelgroep bepalen in 2 eenvoudige en effectieve stappen
Een populaire blogserie schrijven doe je zo

Tekst nodig die prikkelt én goed gevonden wordt? Geef ons een seintje.

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: