tekst saai

Saaie tekst vlot maken, ongeacht je vak of boodschap

‘Ik heb een boekhoudkantoor en werk met de cijfers van bedrijven en praktijken. Dat is best technisch en cijfers zeggen mensen weinig. Zij willen gewoon dat alles in en op orde is. Daardoor wordt de tekst automatisch ook saai.’
Hij begon te praten over het vak en de klanten en ik hoorde een allesbehalve saai verhaal.
‘Maar hoe vang je dat in tekst?’
‘Ik zal het je uitleggen. Wist je dat je zelfs de meest sprankelende business dood kunt slaan in tekst?’
Nee, en tijdens het bespreken van de webscan deed ik het voor hem uit de doeken hoe tekst minder saai wordt. En zelfs vlamt!
Waarom? Omdat je mensen wilt besmetten. En motiveren om voor jou te kiezen. En tekst maakt de boodschap.

Zelfs een sprankelend vakgebied sla je dood met …

1. Technische taal en jargon

Mensen vallen in slaap als je het enkel hebt over de techniek achter je dienst of product. Het is prachtig dat je koffiezetapparaat oplichtende knoppen heeft. En als je IT-oplossing applicaties koppelt.
Het is nóg mooier als je tijdens de nachtdienst dus koffiezetten kunt zonder je collega’s wakker te maken door een lamp aan te knippen. En wanneer je IT-oplossing zorgt, dat het magazijn met 1 actie meldt, dat de bank opgehaald is én uit het voorraadsysteem wordt gehaald, waardoor de verkopers zien dat er nog 2 op voorraad zijn en de inkoopafdeling datzelfde seintje krijgt.

Blijf gefocust op het probleem dat je oplost (of de wens die je vervult) in plaats van op de hoe erachter.
Kun je niet om het technische gedeelte heen, maak er een mix van. De specificaties zet je kort en in een opsomming op een rij, het grootste voordeel of resultaat in de titel en ondertitel en voeg de voordelen, resultaten en de gevolgen ervan toe in de omschrijving eronder.

Een voorbeeld, die ik altijd gebruik tijdens mijn schrijftrainingen:
een schoenenverkoper verkoopt je geen pantoffels, maar warme voeten.

Leg je technische info en jargon uit als je voorkomen wilt dat je tekst saai en onbegrijpelijk wordt. Niet iedereen weet wat 16 gig RAM-geheugen is. Of wat het doet.

Elke boekhouder verzorgt de aangiften en maakt de jaarrekening op. De vraag is: waarom moeten mensen voor jouw boekhoudkantoor kiezen? Doe jij aan aangiften en jaarrekeningen? Of – als je het gevolg beschrijft – zorg jij voor overzicht en rust, kunnen klanten bijsturen en hun zaken tijdig regelen, omdat ze weten wat schuilgaat achter deze cijfers?

2. Wijwijwijwijwijwewewe

‘We doen wat we beloven! Ons woord is wet. Benieuwd naar ons werk? Neem vrijblijvend contact op met ons!’
Ik heb hier geen woord aan veranderd.
Wat lees jij hier eigenlijk? Klopt, inkoppers. Het ‘verhaal’ loopt ook niet, omdat de vragen weinig met elkaar te maken hebben. En … het bedrijf heeft het niet over jou, enkel over zichzelf.

Tekst wordt dodelijk saai wanneer je blijft schrijven over jij, jou en jezelf. Schrijven in de wij-vorm is zendergericht. Je benadert de tekst vanuit jouw perspectief en dat trekt minder klanten aan dan wanneer je de lezer direct aanspreekt.

Het helpt al als je ‘we’ weghaalt: ‘Beloofd is beloofd’ en ‘Neem (vrijblijvend) contact op.’
‘Wij doen …’ is ‘U krijgt.’
‘Onze service …’ is ‘Wat u van ons verwachten mag …’
‘Benieuwd naar onze nieuwsbrief?’
is ‘Meer inspiratie ontvangen over …?’ of ‘Nooit meer iets missen over …?’ Het hele woord ‘nieuwsbrief’ komt er niet in voor.

3. ‘Van Dijk B.V. doet …’ en ‘Jan van Dijk is …’

Schrijf jij in de derde persoon als je het hebt over jezelf en je bedrijf?
Waarom neem je zoveel afstand van je eigen boodschap, jezelf en je bedrijf? Schaam je je of zo?

Schrijf lekker vlot door over jezelf te schrijven in de eerste persoon. Ook op je webpagina Over Ons of Over Mij.
Zo haal je de mensen uit je doelgroep dichtbij en trek je hen in je boodschap. Én geef je hen de kans zich met jou of je bedrijf te identificeren als merk.

4. ‘Onze klanten …’

‘Voor onze klanten maken we een plan van aanpak.’
‘Onze klanten krijgen topkwaliteit, zoals ze gewend van ons zijn.’

Tenzij het is voor de pagina Over Ons, creëer je ook nu afstand en dat maakt je tekst saai en taai. Potentiële klanten vinden het minder interessant om over je bestaande klanten te lezen, tenzij jij je klanten het woord geeft. Schrijf verder altijd in de u- of jij-vorm en spreek je doelgroep zo rechtstreeks aan.

5. Kedeng kedeng, kedeng kedeng … zonder oehoe!

Het leest niet lekker wanneer je elk zin hetzelfde begint. Het repeterende effect maak je tekst saai. Het doet mensen indommelen. Het zorgt, dat ze je boodschap niet opslaan.

Zie je? Heb je de plug-in van Yoast, dan wijst die je op repeterende zinnen. In een opsomming is het minder erg, maar zorg verder dat je je zinnen steeds anders begint om de leesbaarheid te bevorderen.

6. Lang van zin

Lange zinnen formuleren is prima, tenzij ze langer worden dan 2 regels. En tenzij je tekst bijna alleen uit lange zinnen bestaat. Met alleen lange of alleen korte zinnen creëer je een cadans, die ritmisch verloopt. Dat ritme heb je nodig als je een lied of gedicht schrijft, maar in zakelijke tekst werkt het juist slaapverwekkend.

Wissel daarom de lengte van je zinnen af. Heb jij de neiging om je zinnen ellenlang te maken, splits ze dan op en meerdere zinnen. Dit bevordert de leesbaarheid van je tekst.

Weet je niet zeker of je zin te lang is? Lees hem dan hardop voor. Haper je, dan is hij te lang.

7. Blokken tekst

Je ziet, dat ik lange stukken tekst opdeel in korte alinea’s. Dat doe ik voor het optische effect. Lange alinea’s ogen als blokken tekst en blokken tekst ogen stroperig. Het staat mensen tegen om zich te worstelen door je tekst.

Deel elke tekst, ongeacht kort of lang, daarom op in hapklare brokken door veel witregels. Blokken die langer zijn dan 10 regels worden al snel gezien als obstakels en dus als moeilijk leesbare tekst. En moeilijk leesbare tekst is automatisch saai.

8. Gekopieerd

Komt een van jouw alinea’s terug op verschillende webpagina’s? Vertel je in elk communicatiemiddel en op elk kanaal precies hetzelfde verhaal? Zoek naar andere bewoordingen voor je verhaal. Je hoeft je boodschap niet te veranderen, alleen de manier waarop je deze vertaalt in tekst (gesproken of geschreven trouwens).

En zoek naar synoniemen als je de neiging hebt steeds dezelfde formulering te gebruiken. Saaie, taaie tekst wordt zo verfrissend. Je vergroot bovendien de kans, dat je meer mensen aanspreekt. De ene klant gebruikt immers andere woorden voor hetzelfde probleem of verlangen dan de andere. En slaat aan op een andere invalshoek.
Zo hebben mijn klanten te weinig omzet, te weinig klanten of opdrachtgevers, willen leukere, betere opdrachten, hun beste producten beter verkopen en willen meer winst. Dit rijtje kan ik verder aanvullen. Wat vertellen jouw klanten als ze het hebben over wat ze anders willen of wat hun wens of ambitie is?

9. Klinken als een robot

Tekst is saai als er geen persoonlijkheid in doorklinkt. Jouw bedrijf is niet gevormd door een logo of bedrijfsnaam, maar door mensen. Leg je persoonlijkheid of bedrijfscultuur in je tekst. Jouw toon, jullie verhalen, wat je bedrijf onderscheidt, je missie, visie en aanpak. Jouw fouten en valkuilen, humor en kwinkslagen, zelfs zelfspot doet het goed hier en daar, zij het gepast.

Klinkt jouw tekst als een robot, dan is hij bovendien kopieerbaar naar elke concurrent. Is het jouw verhaal met jouw persoonlijkheid, dan maak je het je concurrentie een stuk moeilijker je na te doen.

10. Dezelfde invalshoek

Maak een zware boodschap licht.
Ga voor je mening staan.
Geef een kort telefoongesprek weer.
Vat je boodschap in een sprookje (sprookjes bevatten een moraal).
Communiceer cijfers en andere bewijzen, bij voorbeeld uit gerenommeerd onderzoek.
En kijk goed naar je beeldmateriaal. Beelden vormen een onderdeel van je branding en branding maakt je (bedrijf) herkenbaar. Bovendien identificeren mensen zich eerder met jou of je bedrijf.

Doe het eens anders.

Ik hoop dat je tekst lekker vlot loopt met deze adviezen. Je zult bovendien zien, dat schrijven ook minder saai wordt. En dat is niet vreemd: je speelt meer met taal en als je de smaak te pakken hebt, is de klus ook niet zo eentonig meer.

En het boekhoudkantoor? Dat hielp ik met het vinden van zijn verhaal en toon tijdens het VIP-programma Copy 10 x Beter. Dat heb ik inmiddels omgezet naar een online masterclass, waarin ik mijn persoonlijke begeleiding terug laat komen. Ik wil namelijk dat elke deelnemer ervaart hoe het is om steeds betere resultaten te behalen in vindbaarheid en zichtbaarheid, autoriteit en uiteindelijk klandizie en winst.

Nu jij – De proeverij

Wil jij echter eerst eens proeven aan mijn trajecten en laagdrempelig ervaren hoe jij in korte tijd je eigen teksten schrijft, meld je dan aan voor de workshop Schrijf je Salestekst in Slechts 2 Uren.

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching