imagoschade door je marketing voorkomen

Haalt jouw marketing je imago onderuit?

Kijk jij weleens over de schutting bij collega’s? Ik wel. Omdat ik leergierig ben of omdat ik door iets getriggerd wordt. Soms leer ik bij of word ik bevestigd in wat ik al weet. Af en toe ervaar ik een pijnlijk geval van imagoschade, doordat de marketing verkeerd is ingestoken.
Kort geleden woonde ik een webinar bij van een collega, die ik nog niet kende. Hij gaf een webinar over een webtechniek waarmee je online meer verkoopt. In zijn eigen onderzoek ontdekte hij 3 geheimen. Hij vertelde, dat het webinar 2 uren zou duren, dat we veel te schrijven zouden krijgen en hij de geheimen voor meer online verkoop, ontdekt door hemzelf, prijsgeven zou. De werkelijkheid was iets anders.

Nou val ik niet graag collega’s af. Ik vind het niet passend om mijzelf groter te maken door anderen klein te maken. Echter in de loop van het webinar zag ik de teller van het aantal deelnemers teruglopen tot minder dan een derde.
Laat ik helder zijn: deze collega is misschien goed in en succesvol met wat hij doet. Ik wil niet beweren dat hij liegt. De inhoud van zijn webinar kon echter een stuk beter.

Maar… wat ging er fout dan? En wat zijn de lessen, waarmee jij voorkomt dat jij imagoschade oploopt door je marketing?

Maak jij deze fouten in je marketing?
Zo voorkom je imagoschade

1. Niet leveren wat je belooft

In zijn onderzoek had hij 3 dingen ontdekt. Deze 3 geheimen zou hij onthullen, maar… het waren helemaal geen geheimen! Alle 3 zijn gewoon op het internet te vinden. Ikzelf ken ze alle 3.

Bovendien legde hij niet uit hoe en waarom zijn ontdekkingen werkten. De hele oplossing liet hij achterwege. We kregen nog geen tipje van de sluier. Hij babbelde over zijn ontdekking, over zijn eigen succes en vertelde over zijn 5- tot 6-cijferige omzet sindsdien. Wij wachtten op bewijzen en concrete resultaten bij klanten, maar die kwamen niet.

Het webinar was opgebouwd met marketingformules die je veel ziet in MLM (Multi Level Marketing). Daar werkt het misschien, maar deze opbouw werkte in dit voorbeeld imagoschade in de hand. Ik weet uit eigen ervaring dat ‘zijn’ 3 technieken werken. Daarom vond ik het pijnlijk te zien dat zijn verhaal niet aansloeg.

Wat werkt wel?

2. Niet direct tot de kern komen

Na zijn vanaf-de-bodem-naar-de-topverhaal van bijna 1 uur, kwam hij eindelijk met het eerste geheim. Dat duurde te lang en na een halfuur begon de teller terug te lopen.

Mensen willen weten wat jouw succes is met de formule die je geeft, maar tijd is schaars en niet terug te winnen. Ga dus zorgvuldig om met andermans tijd.

Wat werkt wel?

  • Check eens, in welke alinea van jouw aanbodtekst of blog jij tot de kern van je verhaal komt. Als het goed is, in de eerste, hooguit tweede alinea
  • Datzelfde geldt voor je webinar, presentatie en training. Kom snel tot de kern. Stel je voor met je eigen verhaal en zorg voor een inhaker naar de rest van je verhaal
  • Zorg dat je verhaal vlot verloopt, zodat mensen geboeid blijven van begin tot eind. Een voorbeeld van zo’n vlotlopend verhaal zijn de afleveringen van De Wereld Draait Door University. Google voor inspiratie op ‘DWDD University.’

Time wasters zijn funest voor je reputatie, juist omdat mensen al zo druk zijn.

3. Maak de stap naar succes niet te groot

‘Een 5- of 6-cijferige omzet,’ wat zegt dat precies? Is dat een jaaromzet? Is dat 5 of 6 nullen? Daar zit nogal verschil in.
Waarom was hij niet concreet?

De stap naar 5 tot 6 nullen is voor velen te groot bovendien. Mensen die afkomen op titels als ‘3 Geheimen naar een omzet van 6 nullen’ hebben vaak te weinig of dromen van een snelle truc. En er bestaat geen snelle truc. Goede marketing is een systeem, geen maniertje.

Wat werkt dan wel?

  • Maak de stap kleiner en concreet. Mensen identificeren zich gemakkelijk met degenen die een, maximaal twee stappen verder zijn dan zij. Trek dus mensen aan die niet dromen, maar dóen om de volgende, overzichtelijk stap te nemen.

4. Voorkom luchtkastelen

Zorg dat je geloofwaardig bent.
Mensen worden doodgegooid met deze verhalen: ‘Ik sliep bij mijn broer op de grond,’ ‘Ik had tonnen schuld,’ en ‘Ik woon nu op Ibiza.’ Ze kennen de verhalen ondertussen wel. Ben jij de zoveelste met een dergelijk verhaal, dan geloven mensen je nauwelijks meer. En geloofwaardigheid is een echte deal breaker. Een goed imago begint bij geloofwaardigheid.

De meeste mensen slapen in hun eigen bed, hebben minder tot geen schulden en willen niet naar het buitenland verhuizen. Ze willen gewoon lekker werken en lekker leven.

Deze jongeman vertelde dat hij op een kamer woonde en binnen 1 jaar met zijn gezin (2 kinderen) een huis kocht. Volgens mijn berekening kon dat haast niet.

Wat werkt wel?

  • Luchtkastelen halen je betrouwbaarheid onderuit. Maak jezelf dus zo groot als je echt bent
  • Zorg dat je verhaal klopt. Dik jij je verhaal een keer aan, dan heb je al snel een hoop te onthouden. ‘Vertelde ik nu dat mijn omzet was verdubbeld of verdrievoudigd?’

Val je door de mand, dan schaadt dat jouw imago dusdanig, dat je die moeilijk weer opbouwt. Marketing wordt een stuk complexer, omdat die grotendeels gestoeld is op vertrouwen. Wat moeten mensen immers nog geloven?

5. Het gaat niet om omzet, maar om klanten helpen

Meer omzet vergaren begint bij meer of betere klanten willen helpen. Niet andersom.

Heb jij een omzetdoel, dan hoop ik dat deze gebaseerd is op je wensen en behoeften. En dat je deze hebt omgezet in een plan hoe jij welke klanten helpen gaat. Kijk jij niet verder dan je omzet, dan ben je te weinig bezig met klanten. En dat voelen mensen.

Wat werkt wel?

  • Verleg je focus naar wat jij nodig hebt om de juiste klanten te trekken en deze mensen verder te helpen. Die omzetgroei volgt op die focus.

Conclusie: zo voorkom je imagoschade door je marketing

Je schaadt je imago wanneer je onzorgvuldig omgaat met de tijd van anderen:

  1. door niet te leveren wat je belooft
  2. door de focus op jezelf te leggen in plaats van het helpen van klanten
  3. door de focus te leggen op geld in plaats van het helpen van klanten
  4. door jezelf groter te maken dan je bent
  5. door halve tips te geven en mensen vervolgens flink te laten betalen voor de rest
  6. door onbetrouwbare informatie te geven.

Imagoschade vlak je moeilijk uit. Voorkomen is dus beter dan genezen…

 


Blogonderwerpen, die gerelateerd zijn aan dit onderwerp:

Zo bouw je autoriteit op in jouw tak van sport
Wanneer is het tijd je webpages te updaten? En wanneer niet?
Practice what you preach… en ga vervolgens één stap verder
Zo vlecht je jouw Personaliteit in je marketing: de 5e P in je marketingmix

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: