Waar zit mijn doelgroep? Hoe bereik ik mijn doelgroep?

‘Waar zit mijn doelgroep?’

‘Ik heb een praktijk in personal coaching, samen met een collega. Tot onze doelgroep behoren mensen van 40 tot 67 jaar. Ik verspreid onze blog op Twitter en Facebook. Soms op Instagram en LinkedIn. En in speciale bloggroepen. Tussendoor posten we korte quotes en op Facebook stellen we prikkelende vragen. Daar gaat het immers toch om de interactie? En we hebben een vlog op YouTube. We zijn nu 2 jaren bezig en het levert nog niet veel op. Pfff.’

Ik begrijp waarom zij hun content zo wijd verspreiden. Toch werkt deze manier lang niet altijd en dat merkt hij. Het is frustrerend wanneer je zo actief bent en die inspanning niet opweegt tegen het resultaat.

Ik gaf hem het volgende advies op zijn vragen aan mij: ‘Waar zit mijn doelgroep echt en hoe kom ik daarachter?’ Ik vertel je bovendien hoe je die vervolgens bereikt.

Overal aanwezig

Ja, ik zit op Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en sinds kort leer ik Instagram kennen. Daar zit echter een strategie achter. Die begint bij bepalen:

  1. wie tot mijn doelgroep behoren. Op basis van mijn huidige beste klanten maak ik een uitgebreid klantprofiel. Ik geef dat profiel zelfs een uiterlijk en een naam. Het voordeel van zo’n duidelijk profiel is, dat ik altijd naar diegene toeschrijf. Ik ken zijn (of haar) uitdagingen. Ik weet wat hij belangrijk vindt en dus waarnaar hij kijkt. Bij elke tekst die ik schrijf en elk kanaal dat ik inzet, kijk ik naar wat zijn behoefte is, wat hij wil en daarmee wat hij nodig heeft. En waar hij zich bevindt, online en offline
    Hoe jij komt tot een duidelijk klantprofiel lees je in het artikel over het bepalen van wie je doelgroep is
  2. waar mijn doelgroep zit. Ik heb 2 hoofdkanalen: LinkedIn en Twitter. En een 3e die ik serieus inzet: Facebook. Daar heb ik een bedrijfspagina en sinds kort een pagina voor mensen die willen slagen met hun blog (en andere content). De andere socialmediakanalen zet ik in om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen daar. Ik heb namelijk klanten die deze platforms inzetten.

Mijn advies aan jou: doe niet wat ik doe. Ik zit overal, meer om mijn klanten goed te bedienen dan omdat mijn doelgroep daar actief aanwezig is. Wil ik mensen echt helpen, dan moet ik weten hoe de verschillende socialmediakanalen werken. Daarom zie je mij overal.

Ik leg je uit hoe jij achterhaalt, waar de mensen uit jouw doelgroep aanwezig én actief zijn.

Een eenvoudige strategie waarmee jij ontdekt waar je doelgroep zit

Je hebt NASA niet nodig om te achterhalen waar jij de mensen die jij het beste helpt bereikt. De strategie om te weten waar je doelgroep zit is relatief eenvoudig. Stop er wat tijd in. Het zal je geen windeieren leggen.

Vraag het je klanten

Begin met je klanten vragen waar ze je gevonden hebben. Als het goed is, doe je dat al als ze contact opnemen. Of zie je via bij voorbeeld je facebookpixel waar ze op afkomen.

Deed je dat nog niet, begin daar dan mee. Meten is weten en met deze kennis ontdek je snel wat werkt en wat niet.
Alle kanalen inzetten is als schieten met hagel. Gericht schieten kost je minder tijd en inspanning. En je rendement stijgt.

Zoek je klanten zelf op

In Google heb je met de naam van je beste klant zo gevonden waar hij of zij online aanwezig is. En offline eventueel, zoals in een ondernemersvereniging of netwerkclub.

Een andere, snelle en eenvoudige manier is de website van je klant. Vaak vind je daar alle kanalen waar hij aanwezig is verzameld op een prominente plek.

Bezoek zijn profiel of bedrijfspagina en kijk waar hij nog meer aanwezig is binnen het kanaal. Zo zie je op LinkedIn onderaan het profiel van welke groepen hij lid is. Word zelf lid van deze groepen als het past.

Zijn ze daar ook actief?

Waar ikzelf last van heb is, dat mensen in mijn doelgroep een account hebben op social media, maar er niet actief zijn. Ze kijken weinig en zenden alleen. En soms dat niet eens.

Veel accounts slapen. Kijk dus goed of je doelgroep actief aanwezig is, anders bereik je hen nog niet.

Start bij 1 socialmediaplatform

Start bij het socialmediakanaal waar de mensen die jij helpt het meest vertegenwoordigd zijn. Actief.

  1. Maak er een profiel aan als je deze nog niet hebt
  2. Nodig je klanten uit in je netwerk en observeer. Wat doen je concurrenten en hoe succesvol zijn ze daarin? Wat doen je (potentiële) klanten? Welke vragen stellen ze en waarmee zijn zij bezig?
  3. Neem het voortouw en breid je netwerk actief uit
  4. Begin dan met vragen stellen. Stel open vragen om te achterhalen wat er speelt in je doelgroep
  5. En sluit je aan bij groepen waar zij lid van zijn
  6. De antwoorden op jouw vragen verwerk je in korte berichten, je blog of vlog. En je gratis weggever, die je koppelt aan een e-maillijst
  7. Af en toe kom je met een leuke actie, een laagdrempelig aanbod of een aankondiging van een nieuwe ontwikkeling
  8. Wissel je type berichten af. En wat je ook doet: zoek naar antwoorden. Zorg dat mensen reageren op je berichten. Sluit bij voorbeeld af met een open vraag of neem stelling. En reageer op de reacties die je krijgt
  9. Test en meet wat werkt en wat niet. Duik in het platform en maak het je eigen.

Pas wanneer je hier succes hebt en snapt hoe het socialmediakanaal voor je werkt, start je met een eventueel 2e platform. Dit kanaal werkt anders, dus duik ook daar opnieuw in.

Maak een vergelijkende groep

De groepen van de verschillende socialmediakanalen geven je veel informatie over wie daar aanwezig is. Ga de leden na en nodig mensen uit je bedrijfspagina te volgen, te liken of met je te connecten.

Maak op Facebook een vergelijkende groep aan in je advertentie en stuur hen een laagdrempelig aanbod of een interessante blog. Begin met een klein bedrag per advertentie. Voor 1 dag. En kijk wat er gebeurt als je dat herhaalt.
Maak een advertentie op. Een bericht plaatsen en promoten heeft niet hetzelfde resultaat, vertellen de facebookgoeroes.

Waar zit je doelgroep offline?

Wat als je doelgroep online wel aanwezig, maar niet actief is?
Wat als je doelgroep online nauwelijks aanwezig is?

Zoek hem dan offline. De meeste verenigingen en clubs hebben een online ledenlijst. Screen deze lijsten. De mensen van de ledenlijst zijn online vaak ergens aanwezig. De vereniging of club ook.

Maar er is nog een reden te geven om je doelgroep offline te zoeken.
Online ben je tekst, een logo en een naam. Offline leren potentiële klanten jou snel beter kennen als persoon. Ze voelen of het klikt en of ze je vertrouwen. Zoek daarom je doelgroep ook offline en maak de connectie persoonlijk. Er zijn genoeg mogelijkheden mensen persoonlijk te ontmoeten.

Conclusie

Het antwoord op de vraag ‘waar zit mijn doelgroep?’ is:

  1. zoek waar je huidige klanten actief aanwezig zijn
  2. begin met het platform, waar zij het meest vertegenwoordigd zijn
  3. zoek daar je potentiële klanten
  4. duik in hoe het platform werkt en observeer
  5. word actief: stel vragen om te achterhalen wat de behoefte is
  6. maak op basis van de antwoorden je berichten
  7. zoek je doelgroep bovendien offline. Mensen willen jou persoonlijk kennen.

 


Andere artikelen, die je helpen je doelgroep te bereiken:

Bloggen voor een grote doelgroep, hoe doe je dat? 
Social media, wat moet ik vertellen dan?
Waarom en waarmee kleine bedrijven een voorsprong hebben op de grote jongens
De meestgemaakte fout in LinkedIn Experience, waardoor jij klanten misloopt
Hoe richt je je marketing in als je met verschillende doelgroepen werkt?

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: