Zo maak je een succes van je stand op de vakbeurs

Zo maak je een succes van je stand op de vakbeurs

Ik ben plannenmaker. Om elke tekst of iedere gebeurtenis bouw ik een plan, van een jaarstrategie tot de kleinere plannen van een enkel marketingonderdeel. Alleen zo haal jij het allerbeste uit je boodschap of gebeurtenis. Dat geldt ook voor grotere evenementen, zoals de vakbeurs. In dit artikel vertel ik je hoe je succes maakt van je stand op de vakbeurs. Je doet namelijk een grote uitgave voor een event, waaraan je goed verdienen kunt, ook op langere termijn. Je moet alleen weten hoe.

Ik heb meerdere malen op de vakbeurs gestaan met het bedrijf van toenmalige werkgevers, altijd met een kleine stand tussen grotere jongens of op een van de achterste gangen. Het maakte niet uit welke branche, de bouw, metaal of cosmetica, ik vond het allemaal prachtig! Ik praat graag met mensen en had vaak de leukste gesprekken, maar… daarna gebeurde er vaak weinig.

We deelden honderden brochures uit over klantgerichtheid, maakten dames op en gaven huidadvies. We verkochten pakketjes, boden advies over het beste filtersysteem, maar na de beurs werd het snel stil. Dan wachtten we bij de telefoon en checkten onze e-mailboxen tientallen keren per dag. We hadden leads verzameld en belden wel wat na, maar de hectiek van de dag haalde ons snel in. Bovendien wilden we niet te eager zijn, maar ook niet te laat. Die weifeling zorgde, dat van uitstel te vaak afstel kwam.

We wisten eigenlijk niet hoe we de kosten terugverdienden, laat staan hoe wij een succes van de stand op zo’n vakbeurs moesten maken. Daar hadden we niet over nagedacht.

Volgden we de leads goed op, dan hadden we meer succes, maar de kosten van de stand haalden we er vaak amper uit.

We deden iets fout en het heeft een tijd geduurd, voordat ik besefte wat.

Een succes maken van je stand op de vakbeurs is eenvoudiger dan je denkt

Je introductietekst voor de vakbeursorganisatie

Het begint bij de tekst die de organisatie van de vakbeurs nodig heeft voor zijn website en catalogus. Veel bedrijven hebben een standaard verhaaltje over zichzelf. Draai het om een vertel…

‘Wij zijn Van Dijk BV. Zoekt u milieuvriendelijke etiketten voor uw verpakking, zo klein als een postzegel tot siloformaat? Stel uw vraag onder het genot van een kop of glaasje op standnummer… U herkent ons aan het milieukeurmerk boven de stand’

wordt

‘U zoekt verpakkingen voor uw producten en bent milieubewust. Uw klanten vertelt u het liefst, dat uw verpakkingen biologisch afbreekbaar zijn. Dat kan nu! Op onze stand vertellen wij u graag over ons speciale project met de ontwikkeling van milieusparende, duurzame inkt, dat we vorig jaar startten. Weten wat de mogelijkheden zijn met deze inkt? U krijgt een demonstratie op standnummer…’

Storytelling werkt, zeker wanneer je op een subtiele manier opvallen wilt.

Kondig je deelname aan de vakbeurs aan

Kondig je deelname aan de vakbeurs aan minimaal 2 maanden voordat de vakbeurs start. Zo heb je genoeg tijd om mensen op te warmen. Maak ze nieuwsgierig over wat er gaat komen:

  1. ‘De … vakbeurs komt eraan! En wij zijn aanwezig. Noteer de datum vast in je agenda’
  2. ‘Bezig met de stand, een sneak peak’
  3. ‘Brainstormen over…’ Maak een korte video over hoe jullie achter de schermen al bezig zijn
  4. aankondiging van een speciale actie, zonder te vertellen wat deze inhoudt
  5. ‘De uitnodiging komt eraan! Houd je brievenbus/e-mailbox in de gaten!’
  6. ‘Vandaag de uitnodigingen gestuurd…’
  7. ‘En we staan op standnummer … en dat is hier op de plattegrond’
  8. ‘We prikkelen je even om ook te komen. We komen met iets bijzonders en dat wil je niet missen’
  9. enz.

Zet het feit dat je naar de vakbeurs gaat op je website. Verwerkt het nieuws in je blog en nieuwsbrief en maak er een online nieuwsitem van. Verspreid deze speldenprikjes over je socialmediakanalen, via e-mail en in gesprekken met mensen.
Maak van tevoren een plan en een planning om de verschillende speldenprikjes uit te delen over de verschillende kanalen. En maak een draaiboek voor de organisatie van je stand, alle materialen, de mensen die de verschillende zaken regelen/maken, die op de stand aanwezig zijn en die de opvolging verzorgen.

Tickets weggeven en verkopen voor de vakbeurs

Je krijgt wellicht een aantal tickets of een andere mogelijkheid om je relaties en (potentiële) klanten uit te nodigen.

Maak de uitnodiging voor relaties, belangrijke en potentiële klanten speciaal. Nodig de belangrijkste mensen persoonlijk uit, telefonisch of in een gesprek. Een uitnodiging op persoonlijke noot wordt als bijzonder beschouwd en blijft in het geheugen.

Tip 1: nodig anderen altijd uit op naam, per e-mail EN per post. Dubbel geeft vaak dubbel resultaat. In de Inbox verdwijnt je uitnodiging snel uit het zicht, maar de link naar de aanmeldingspage is gemakkelijk aangeklikt. De uitnodiging die ze per post krijgen, valt op en wordt beter onthouden. Refereer in de online versie naar de postversie en vice versa. Zo krijg je geen vragen over de dubbele verzending en hebben zij een extra reminder.
Tip 1: geef een 2e kaartje weg of biedt hem aan tegen een gereduceerde prijs. Mensen gaan niet graag alleen.

Wat deel je uit op de vakbeurs?

Je kunt mensen, ook na een bezoek en een goed gesprek op de stand, moeilijk met lege handen naar huis sturen.

Een flyer die raakt
Een flyer is het gemakkelijkst mee te nemen en je kunt er je informatie goed in kwijt.

Maar…

Een flyer maken en drukken kost wat. Een speciaal voor de vakbeurs des te meer en ik raad je aan er een specifiek voor deze gelegenheid te maken. Je wilt hem dus niet aan Jan en alleman meegeven. Maak er een dingetje van dus.

Dat doe je door de flyer te ruilen voor gegevens. Vaak heeft de beursorganisatie een systeem, waarin je gemakkelijk data verwerkt. Je koppelt een actiecode, zoals ‘heeft flyer’ of ‘gesprek gehad’ met ‘heeft wel/geen/misschien/op termijn interesse’ aan een paar contactgegevens.

Heeft de organisatie niet zo’n systeem, vraag dan een visitekaartje. Of je vraagt de naam en e-mailadres of telefoonnummer, eventueel de bedrijfsnaam. Zorg zelf voor een systeem, dat je koppelt aan het visitekaartje, zodat je een reminder hebt over de persoon, het gesprek en de eventuele interesse.

Je vangt 2 vliegen in een klap: je deelt alleen je flyer uit aan echt geïnteresseerden én verzamelt leads.

Succes maken van je stand op de vakbeursEen goody bag
Laat mensen letterlijk en/of figuurlijk proeven aan je producten. Maak miniproducten om mee te geven als dat mogelijk is. Of tegoedbonnen met een leuke actie.

Geef ze een mooie verpakking. Een plastic tasje verdwijnt in de hoek-der-vergetelheid, dus maak er een cadeautje van. Zorg daarbij dat de ontvangers je ook na de vakbeurs direct herkennen. Val op, maak gebruik van je huisstijl en blijf in de lijn van de look van je producten waar mogelijk.

Wat je ook doet, maak er een feestje van! Leg bezoekers van je stand in de watten.

Zorg voor een buzz: creëer een leuke actie!

Maak een groot succes van je stand op de vakbeurs en hang een leuke actie aan op. Laat mensen iets doen in je stand, een spelletje of quiz. Of laat ze meedoen aan een demo. Zo laat je mensen proeven aan jullie vakgebied. Het vergroot het begrip en je naam blijft hangen. Vertellen zij anderen over hun bezoek aan de beurs, dan komt je bedrijf in hun verhaal langs.

Hang een lucratieve actie aan je flyer, bij voorkeur iets wat ze gemakkelijk downloaden of via je website aan deelnemen. Zorg dat de actie goed in beeld is op je flyer en gun hem een hele pagina. Een QR-code of korte link naar de pagina op je website, waar ze een naam en e-mailadres achterlaten voldoet. Zo verzamel je hun gegevens, gekoppeld aan je e-mailprogramma, nieuwsbrief of E-zine. Daarna houd je hen op de hoogte van meer nieuws, informatie en inspiratie. Zo blijven zij besmet met jouw bedrijf en vakgebied. Hebben ze je nodig, dan denken ze als eerste aan jou.

leads genereren op je stand op de vakbeursJe leads: volg ze op, alsjeblieft!

Maak voordat de beurs van start gaat een plan van aanpak omtrent het opvolgen van je leads. In dat plan neem je op wie de leads wanneer nabelt. Mail heeft weinig zin, dus zorg dat het contact persoonlijk blijft, zoals op je stand. Degene die deze taak hebben, blokken tijd af in hun agenda. Hebben ze een belprotocol nodig, maak die dan.

Bel binnen een week na de beurs. Vraag naar wanneer ze bereikbaar zijn bij niet aanwezig, zodat je geen tijd verspilt met achter mensen aan vangen.

Misschien hebben ze op dit moment niets nodig, maar iemand in hun omgeving wel. Of bellen ze na een tijd toch.

Zo maak je een succes van je stand op de vakbeurs, haal je de kosten eruit én verdien je eraan. Wellicht op de langere termijn, maar ook dat is prima.

Een laatste tip voor een succesvolle ‘beursgang’

Een succes maken van je stand op de vakbeurs valt of staat dus met een goede voorbereiding, een uitstekende uitvoering en opvolging. Er is echter nog één factor, die het succes van je ‘beursgang’ bepaalt: je mensen.

Hoe vaak loop jij langs stands op de vakbeurs, waar de medewerkers verveeld over de statafel hangen, met de rug naar het publiek met elkaar staan te babbelen of ergens achterin achter een tafel druk zijn op hun smartphone?

Niet erg uitnodigend, he. Ik loop verder. En jij?

Zet de mensen op je stand actief in. Selecteer degenen die er echt wat van willen maken en geef ze wat te doen. Beleg een vergadering, waarin je met zijn allen brainstormt over hoe jullie de interactie aangaan met de beursbezoekers. Maak eventueel een draaiboek van de taken en rollen en wat deze inhouden. Leg uit waarom die manier belangrijk is. Je wilt immers gemotiveerde mensen op je stand. Dat bereik je alleen als zij begrijpen waarom ze doen wat ze doen.

Conclusie

Wil jij een succes maken van je stand op de vakbeurs, dan begint dat al bij je voorbereiding. Met een uitstekend plan deel je ruim van tevoren speldenprikjes uit, trek je mensen naar je stand en genereer je goede leads, die je ook daadwerkelijk opvolgt. Zorg bovendien dat je mensen gemotiveerd en actief zijn in en rond de stand. Tenslotte geven zij hét visitekaartje van je bedrijf af. En je maakt natuurlijk graag een perfecte indruk.

 


Andere interessante onderwerpen voor wie vooruit wil:

Marketing, wat is dat eigenlijk? Het is in elk geval meer dan promotie
Hoe krijgen wij grip op onze omzet?
Reclamemaken door verhalen te vertellen doe je zo
Zo bereik je met je flyer een groot publiek
Er zit omzet in je tekst

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: