het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter en een blogger

Tekstschrijver en copywriter, wat is het verschil?

Wat doet een copywriter anders dan een tekstschrijver… en een blogger?

‘Esther van Vondel is tekstschrijver en gaat jullie straks iets vertellen over zakelijke tekst.’
Mijn maag kromp ineen. Ik ben namelijk copywriter en blogger als je het hebt over tekst schrijven. Een tekstschrijver is… hoe moet ik dat duidelijk maken… de overkoepelende noemer van het vakgebied, waaronder de copywriter valt.
Op dat moment werd ik flink met mijn neus op mijn eigen fout gedrukt: de presentator was verkeerd geïnformeerd. Dat kwam door de overdracht van de organisator van het event, die hem had ingefluisterd dat ik tekstschrijver was en ik wat zou vertellen over zakelijke tekst. Dit herhaalde hij natuurlijk voor de groep.
Zij wist duidelijk ook niet anders en dat lag aan mij: ik had onvoldoende gecontroleerd wat zij wist over mij en de dienstverlening van Van Vondel txt. We hadden het vooral inhoudelijk gehad over het event. Ik had 20 minuten gekregen om te vertellen over… Ik kon het gelukkig zelf recht breien, maar moest ter plekke verzinnen hoe ik dat deed op een manier, waarop het verhaal van de presentator overeind bleef. Het was tenslotte mijn fout.

Ik kom dit best vaak tegen en omdat ik niet betweterig overkomen wil, corrigeer ik mensen weinig. Alleen merk ik ook, dat de term ‘tekstschrijver’ andere verwachtingen schept dan de term ‘copywriter’ en dat maakt de crux extra ingewikkeld. Als mensen al weten wat een copywriter doet…

Het is dus mijn taak als copywriter om duidelijkheid te verschaffen. Vandaar deze blog. Ik vertel je bovendien kort bij welke stuk tekst je welke tekstschrijver nodig hebt.

Wat doet een tekstschrijver?

Iedereen die teksten schrijft voor organisaties als vak, is automatisch tekstschrijver. Zoals ik hierboven al schreef is de term overkoepelend voor het vakgebied. Ik ben dus ook tekstschrijver, maar het is te veelomvattend en mensen hebben dat niet altijd in de gaten.

Iemand die zich gewoon tekstschrijver noemt, schrijft meestal informatief. En ook deze teksten kun je opdelen in specialismen. Zo weet de een alles over juridische teksten, zoals algemene voorwaarden, contracten en dergelijke en verlaagt daarmee risico’s. De ander schrijft technische handleidingen of voorlichtingsteksten en gaat voor duidelijkheid en gemak. Deze mensen duiken vooral in het proces dat ze beschrijven moeten en de regels binnen het bedrijf. Ze analyseren protocollen en processen, verdiepen zich in procedures en technische kennis en leren het jargon kennen.

Een online tekstschrijver past de tekst aan op het digitale leesgedrag en integreert eventueel SEO. Voor dat laatste kun je echter ook een SEO-schrijver in de hand nemen. Hij (of zij) richt zich enkel op online vindbaarheid.

Een redacteur houdt de pen bij artikelen, boeken en proefschriften, redigeert ze en geeft adviezen over de leesbaarheid, de indeling en dergelijke. Hij heeft een helikopterview over lange teksten, ziet snel verbanden en losse eindjes. Hij is bovendien goed in deadlines en houdt zich strak aan zaken als maximale lengte en indelingsvoorwaarden. Hij zorgt dat je artikel of boek lekker leest en inhoudelijk uitstekend uit de verf komt. Lang niet elke tekstschrijver kan redactiewerk aan.

Een corrector corrigeert (en redigeert) je tekst. Hij weet alles van de Nederlandse taal in geschrift en zorgt dat jouw tekst foutloos geplaatst of gepubliceerd wordt. Ik zet ‘redigeren’ tussen haakjes, omdat niet iedere corrector zinnen nóg beter laten lopen en naar verhaallijnen kijkt.

Iemand die teksten in andere talen schrijft, is misschien nog steeds tekstschrijver.
Iemand die ze vertaalt, is tekstvertaler.

Wat klopte er niet aan de introductie?

Waarom ik zo struikelde over die introductie? Omdat ‘tekstschrijver’ een vergaarbak is en mensen daardoor vaak denken dat elke tekstschrijver hetzelfde doet en elke tekst schrijven kan. Maar er zijn dus tientallen specialismen.

Het is dus belangrijk dat jij weet welke tekstspecialist jij voor je hebt en welk specialisme jij nodig hebt voor jouw tekst. Maak jij de juiste selectie, dan zet je hem of haar in zijn of haar kracht voor het beste resultaat. Een win-winsituatie.

Daar komt bij, dat tekstschrijvers praktisch allemaal zakelijke tekst schrijven, alleen is de een informatief ingestoken, de andere educatief, instruerend, promotie bevorderend of anders.

Je hebt dus weinig aan een introductie over een tekstschrijver die je vertelt over zakelijke tekst.

Wat doet de copywriter dan?

Het grootste verschil tussen iemand die zichzelf tekstschrijver noemt en een copywriter is het specialisme. Een copywriter schrijft commerciële teksten, die je aanbod promoten en dus de verkoop stimuleren. De tekst voor je homepage en aanbod-/landingspage wordt geschreven door een copywriter. Ook de productflyer, mailing en advertentie of advertorial zijn aan hem of haar besteed.

Alles wat te maken heeft met reclamemaken voor je aanbod of bedrijf valt onder het vakgebied van de copywriter. Daar zit dan ook het grote verschil met de tekstschrijver: hij (of zij) moet schrijfvaardigheden, marketing- en verkooptechnieken mixen met veel creativiteit. Hij moet bovendien vaak, maar niet in alle gevallen, veel dieper duiken in het bedrijf en het aanbod. Hij zet jou, je mensen, je aanbod en je bedrijf stevig neer, in de juiste schijnwerpers. Hij maakt alles lekker en het liefst onmisbaar voor de ander. Zoek je een tekstschrijver voor je website, dan zoek je een online copywriter, die bovendien verstand heeft van SEO (het vindbaar maken van je website en de verschillende pagina’s).

Niet elke copywriter kan een informatieve tekst schrijven (bij mij hoef je niet aan te komen met juridische tekst) en niet elke tekstschrijver is een copywriter. Het zijn verschillende vakgebieden met elk zijn eigen vaardigheden en technieken.

Een blogger schrijft ook tekst

Ja, maar een blogger heeft zijn eigen specialisme met zijn eigen vaardigheden. Een blogger duikt in de kennis en kunde van het bedrijf, in het aanbod, de problemen en de oplossingen erachter als een onderzoeker en journalist. Jouw expertise van jouw aanbod en jouw bedrijf gaat samen met de expertise van de schrijver.

Een blogger is storyteller, adviseur en kennisoverdrager, geeft jou een grote spreekbuis, maakt van jou een rasechte specialist en geeft je bedrijf een gezicht, gericht op jouw doelgroep.

Een goede blogger helpt je ook met je nieuwsbrief of magazine, je socialmediaberichten, E-book en andere content. Een uitstekende blogger is bovendien copywriter, maar integreert het verkopende gedeelte subtiel.

Een allround blogger is contentmarketeer en adviseert jou bovendien in hoe jij je content, waar en bij wie onder de aandacht brengt, je bereik vergroot en de juiste leads genereert.

Tarief tekstschrijver, copywriter, blogger, enzovoort

Waar tekstvertalers praktisch vastzitten aan een prijs per woord of pagina en de redacteur/corrector vaak een tarief per bladzijde of hoeveelheid woorden hanteren, is de ‘gewone’ tekstschrijver, copywriter en blogger veel vrijer in het bepalen van zijn tarief of zelfs tarieven.

Het uurtarief en waarom je juist duurder uit bent

Ik hoor nog vaak dat collega’s een uurtarief hanteren. Er wordt ook veel naar gevraagd. Een uurtarief lijkt duidelijk, maar dat is het niet. Je weet namelijk zelden hoe lang je tekstschrijver doet over een stuk. De ene heeft misschien 3,5 uur nodig met een uurtarief van € 40, terwijl de andere met 2 uren klaar is met een uurtarief van € 60. Kijk dus verder dan alleen het uurtarief en vraag je af, waarom de ene zoveel goedkoper is dan de ander. Je tekstschrijver van € 60 per uur ontzorgt jou misschien meer, denkt mee en komt met een aanvullend advies, hanteert korte communicatielijntjes en komt 3 dagen sneller met de tekst dan de andere. Hij haalt sowieso altijd de deadline en komt met suggesties, waar jij wat aan hebt. De goedkopere tekstschrijver doet misschien niet meer dan wat hem gevraagd wordt: hij schrijft je tekst. Punt.

Hiermee wil ik niet zeggen, dat een goedkope tekstschrijver automatisch slechter is. Is deze tekstspecialist goed en is zijn service uitstekend, dan wordt het tijd dat hij zijn tarieven verhoogt. En omvormt. Er zit namelijk een plafond aan het aantal uren, dat hij schrijven kan.

Vast tarief of maatwerk

In plaats van een uurtarief vraag je beter naar wat degene ervoor doet. Spreek een vast tarief af. Is het maatwerk, vraag dan een offerte op en vraag naar een concreet bedrag. Vaste tarieven vind je soms op de website.

Abonnementsvorm

Sommige collega’s hanteren abonnementstarieven. Deze zijn bedoeld voor langlopende trajecten, zoals socialmediaberichten, nieuwsbrieven en de blog. Ze worden ook weleens ingezet wanneer je aanbod regelmatig wisselt. Een abonnement is voordeliger dan wanneer je steeds losse tekst afneemt. Hij garandeert bovendien continuïteit.

Ook lees ik, dat veel professionele bloggers een maximum aantal artikelen van een maximum aantal woorden hanteren.
Dat eerste begrijp ik: een x aantal blogposts per week of maand garandeert continuïteit.
Een maximaal aantal woorden begrijp ik niet. Jij wilt een super relevante blog, waarvan elke post veel gelezen wordt, zich steeds verder verspreidt en de beste leads genereert. Een limiet aan het aantal woorden past niet in deze ambitie!

Tekstspecialisten, de overeenkomst

In principe horen alle tekstspecialisten foutloos Nederlands te schrijven of in elk geval de regels te kennen. Het vervelende is, dat de Nederlandse taal nooit stilstaat en ieder mens weleens over zijn eigen fouten heen leest. Opgeleverde tekst is in principe echter foutloos. Mijn eigen ervaring is helaas, dat ik zoveel schrijf en de tekst vaak uit mijn hoofd ken. Daardoor zie ik fouten soms echt niet, hoe vaak ik de zinnen ook nakijk. Ik vraag daarom of de opdrachtgever er nog een keer goed doorheen wil gaan.

Een corrector hoort vanzelfsprekend wel alle fouten eruit te halen.

Laatste tips voor het vinden van de juiste tekstschrijver, copywriter of…

Kijk goed naar wat je precies nodig hebt.

  • Heb je zelf je tekst geschreven, maar moet die worden herschreven? Of geredigeerd? Of alleen gecorrigeerd? Of moet een tekst van scratch af aan geschreven worden? Een tekstschrijver kan soms schrijven, herschrijven en redigeren, maar heeft vaak een specialisme, een favoriet
  • Is je tekst zuiver informatief of juist gericht op verkoop? Of gericht op kennis delen en kennismaken? Of een combinatie?
  • Is het een artikel, persbericht, landingspage, Over Ons, een flyer of catalogus, handleiding, juridisch stuk of…?
  • Online of offline? SEO of niet?
  • Noteer al je eisen en voorwaarden en zoek op basis van deze lijst de juiste tekstspecialist. Kijk daarbij ook naar de stijl van schrijven, naar de huidige klanten, struin de blog af en lees het verhaal achter het bureau en de persoon/personen.

Welke tekstspecialist je ook zoekt, elke schrijver moet zich verdiepen in materie. Is degene dat niet van plan of valt dit buiten zijn routine, zoek een ander! De tekst moet passen bij jou, je bedrijf, het taalgebruik, de toon en eventueel het aanbod, de missie en visie en het onderscheidingsvermogen. De tekst hoort je doelgroep aan te spreken. Je doelgroep moet bovendien op dezelfde manier worden aangesproken als wanneer ze je bedrijf aan de telefoon krijgen of jou en je mensen live spreken.

Er is een manier om snel te zien of je een tekstspecialist te pakken hebt, die doet wat hij moet doen om een geweldige tekst te schrijven: stuur een e-mail, leg kort uit welke tekst je wilt en vraag je direct naar de prijs. Krijg je eigenlijk alleen een prijs terug per e-mail, zoek dan verder.

Laat je tekst van de copywriter of blogger niet nakijken door een leraar Nederlands. En spreek met de corrector af, dat hij of zij afblijft van zaken die vallen onder smaak en ‘dichterlijke vrijheid.’

En de introductie van mijn lezing?

Hoe ik de introductie van de presentator overeind heb gehouden? Door eropin te gaan:
‘Ik ben inderdaad tekstschrijver. Om precies te zijn: ik ben copywriter, schrijver van verkopende tekst. Jij wilt je producten en diensten namelijk goed verkocht zien en een mooie etalage is belangrijk, maar het is de tekst die mensen over de streep trekt. Geschreven of gesproken. Je krijgt vandaag een demonstratie over hoe je met een enkel woord het verschil maakt tussen wel of niet kopen.’

Ik wens je tekst die raak is!

 


Andere interessante blogonderwerpen, die licht brengen in de wereld van marketing en tekst:

Blogonderzoek naar relevantie en frequentie: wat geeft de beste blogresultaten?
Zo vergroot jij je vindbaarheid in de zoekmachines: SEO- en contenttips
Succesvolle contentmarketingstrategieën die weinig worden toegepast
Je verkoop stimuleren met de juiste woorden: de woordenlijst
Maak jij eigen ijzersterke pay-off
Een linkedinprofiel dat business genereert

 

Wil jij voorkomen dat je in bovenstaande en andere valkuilen stapt wanneer jij je tekst uitbesteedt?

ik wil tekst die raak is

 

Schrijf jij je teksten graag zelf? Doe het dan goed en neem een voorsprong op je concurrenten!

ik neem die voorsprong

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: