Verbeterpunten van je website - je webteksten

De top 10 verbeterpunten van je website op basis van 1.000 webscans – je teksten

Met inmiddels meer dan 1.000 uitgevoerde en besproken (gratis) webscans achter de kiezen, zie ik bepaalde patronen. ‘Standaard verbeterpunten’ noem ik ze zo langzamerhand. Een lijstje met punten van zaken die standaard in orde zijn, heb ik helaas niet.

Ik zet deze standaard verbeterpunten van je website voor je op een rij.

In het kort: wat is een webscan?

Ik ben niet de enige die een (gratis) webscan aanbiedt. Vooral marketeers en webbouwers bieden de mogelijkheid om je website te laten screenen. Zij zetten vaak tools in om de techniek achter je website en je vindbaarheid te testen. Een enkele copywriter biedt ook een dergelijke scan. Hij of zij is vaak SEO-schrijver en screent je webpagina’s alleen op vindbaarheid.

Ik doe meer. Ik combineer mijn vakgebieden als copywriter (het schrijven van verkopende teksten), content creator/blogger (het delen van je kennis en kunde) en marketeer in de webscan. En dat gaat verder dan de combinatie van de scans hierboven.
In mijn webscan toets ik onder andere op:

  • Toegankelijkheid: is de belangrijkste informatie gemakkelijk te vinden? Eenvoudig te screenen? En meer…
  • Helderheid: is het duidelijk wat je doet? En waarom wie bij jouw bedrijf aankloppen zou?
  • Aantrekkelijkheid: is je boodschap aantrekkelijk en resoneert hij bij de doelgroep? Deel je bovendien je kennis en kunde, waardoor je laagdrempelig vertrouwen opbouwt? Laat jij ook zien, dat bezoekers te maken hebben met de mensen achter de bedrijfsnaam en het logo? En onderbouw je de resultaten met bewijs?
  • Uitstraling: wat stralen je teksten, huisstijl en beeldmateriaal uit? Klopt die uitstraling bij jouw bedrijf?
  • Vindbaarheid: help je mensen een handje om je website en je aanbod te vinden?

Ja, het is veelomvattend. Ik ben er dan ook uren mee bezig en spreek mijn bevindingen telefonisch door.
Nee, ik vind dat niet erg. Ik stuit echter wel vaak op een aantal verbeterpunten, die op meer dan 80% van de website terugkomen. Daarom besloot ik er een blog over te schrijven.

Omdat ik als tekstschrijver én marketeer naar je website kijk, deel ik de verbeterpunten op in 2 categorieën: de website zelf en je webteksten. Ze overlappen elkaar hier en daar.

Website verbeterpunten: je webteksten

1. Je vertelt niet direct wat jouw bedrijf doet

Je bedrijfsnaam zegt niet altijd direct welke hulp je biedt of producten je verkoopt. Zelfs wanneer deze dat wel doet, is het belangrijk om bovenaan direct te melden, wat je doet en welk resultaat dat geeft.
Hebben je homepage en je aanbod- of landingspagina’s een header? Zet daarin wat je doet en communiceer een resultaat of doe een belofte. Geen header? Doe het dan in de titel van je pagina, direct bovenaan. En in H1-code, zodat Google hem oppikt.

Maak mensen nieuwsgierig genoeg om verder te lezen.

Omdat ik dit in 90% van de gescreende websites tegenkom, staat deze in mijn top 5 van verbeterpunten van de website.

2. Te korte teksten

Je vertelt te weinig.
Ik besef dat het algemeen aangenomen is, dat webteksten kort moeten zijn.
Dat is niet waar.
Het belangrijkste is, dat mensen alle belangrijke informatie bij elkaar vinden. Zijn er te veel losse eindjes, doordat je karig bent in deze info, dan haken mensen af.

Mensen nemen maar om één reden contact met je op: ze willen geholpen worden en hebben eventueel een laatste, aanvullende, specifieke vraag. Ze bellen of mailen zelden om meer informatie.

3. Verkeerde informatie

Je website is meer een naslagwerk en je teksten zijn voornamelijk procesgericht geschreven (je vertelt hoe je werkt). De insteek om mensen zoveel mogelijk te informeren is lovenswaardig, maar te lange en vooral verkeerd informerende teksten stoten af.

Potentiële klanten willen vooral weten: waarmee help je mij precies en wat is het beloofde resultaat van jouw hulp?
Te veel informatie maakt niet nieuwsgierig. Maak mensen een ja-dat-wil-ikgevoel en geef ze vervolgens iets om bij jou na te vragen.

Steek je webteksten klantgericht in en beantwoord de 4 belangrijkste vragen:

  1. met welk probleem kan ik bij je aankloppen of welke waarde voeg jij toe?
  2. wat is jouw oplossing?
  3. wat zijn het resultaat en het gevolg van dat resultaat?
  4. waarom zou ik niet verder zoeken en bij jou aankloppen?

Zet er een prachtige kop boven en eindig met een call to action. Klaar! De basis staat.

4. ‘Wij van wc-eend adviseren wc-eend’

Het doet er niet toe hoeveel jaren je bedrijf bestaat. In deze tijd zegt het niets meer over jullie expertise.

Het is niet belangrijk wat jullie de huidige klanten bieden. Je schrijft je bestaande klanten niet aan hier. Richt je tot je de mensen die nog geen klant zijn, maar dat wel kunnen worden.

Jargon, ambtelijke en wollige taal worden zelden goed ontvangen. Het staat ook niet stoer om dure woorden te gebruiken. En ik kan het weten. Vroeger gebruikte ik standaard woordenboektaal, zoals abuis, vocabulaire, kinnesinne en clandestien. Mensen keken me te vaak wazig aan. Schrijf in de taal van je klanten.

Schrijf jij voornamelijk in de wij-vorm? Verander die alsjeblieft in de je-jij- of de u-vorm. Schrijf klantgericht, want mensen vinden jou minder belangrijk dan zichzelf. Zij willen dat jij hen belangrijker vindt dan jou. Etaleer dat.
Mensen willen lezen over zichzelf. Je teksten zijn immers voor hen geschreven. Heb het dan ook over hen.

Er zit een groot verschil in de toon en je boodschap wanneer je ‘wij voorzien onze klanten dagelijks van kwalitatief hoogwaardige softwareoplossingen’ herschrijft naar ‘u krijgt een softwareoplossing, waarmee u tot in lengte van jaren uit de voeten kunt.’

5. In de derde persoon enkelvoud

Schrijf jij in de derde persoon enkelvoud, oftewel in de hij-vorm? Daarmee neem je afstand van alles en iedereen. Ja, ook van je klanten, maar ook van je bedrijf. Alsof je geen verantwoordelijk wilt nemen.

Ga voor jezelf en je bedrijf staan. Voor je klanten en de klanten die nog komen. En voor je aanbod!
Eerste persoon enkel- of meervoud dus.
Dit is een van mijn meestbesproken verbeterpunten van de website.

6. Stroperige, saaie tekst

Er is geen enkele business, waarbij het mij niet lukt een aansprekende boodschap te schrijven.
En ik weet zeker, dat jij jouw tak van sport en jouw hulp helemaal niet saai vindt.
Laat dat zien in je teksten:

  • Telt een zin meer dan 2 regels? Splits hem op in 2 zinnen
  • Tellen je zinnen steeds amper 10 woorden? Voeg er wat samen, tenzij je doelgroep moeite heeft met lezen
  • Schrijf niet over processen, maar over resultaten
  • Beschrijf je dienst of product minder en vertel meer over wat het mensen brengt
  • Help de lezer een eindje op weg met een voorbeeld. Ja, hooguit 2 voorbeelden voldoen
  • Schrijf niet over wat en hoe, maar over waarom
  • Vertel over jouw visie en aanpak als die anders is dan anders. En vertel waarom
  • Betrap jij jezelf erop, dat je steeds dezelfde woorden of termen gebruikt? Zoek synoniemen en maak er een lijstje van
  • Schrijf alinea’s van maximaal 10 regels lang en zet subtitels boven je paragrafen, zodat mensen je tekst gemakkelijk screenen.

7. Te veel werkwoorden

Het kan gaan gebeuren, dat het moeilijk wordt uit deze brei van informatie te komen.
Vaak wordt de informatie als waardevol beschouwd, maar krijg ik te horen dat het ook bestempeld wordt als zijnde te veel. Dat begrijp ik volkomen. In dat geval ga ik je helpen en worden de teksten door mij geschreven. Of ga ik je leren hoe jij je eigen verkopende teksten schrijven gaat. De keuze ligt bij jou.

Dit is slechts een voorbeeld. Het draait hier niet om de inhoud.
Het leest niet lekker, he. Dat komt, doordat ik de zinnen volstop met werkwoorden.

Hulpwerkwoorden, voltooide tijd en lijdende vorm, haal ze eruit.
Doe je dat in de tekst hierboven, dan zie je nog een fenomeen: de boodschap herhaalt zich of blijkt overbodig.

Vertaald in goede tekst, geschreven door mij als copywriter, krijg je:
Is de brei aan informatie te veel en daardoor te moeilijk? Dat begrijp ik volkomen. Dan stel ik de teksten voor je op. Of ik leer je je eigen verkopende teksten te schrijven. Aan jou de keuze.

Ook deze tip behoort tot mijn standaard top 5 verbeterpunten voor de website. Je ziet direct, dat je teksten concreet en helder worden wanneer je werkwoorden verwijdert.

8. Schrijffouten

Zinnen die niet lekker lopen.
Taal- en grammaticafouten.
Schrijffoutjes.
Ze doen afbreuk aan je professionaliteit.

Het is mijn grootste uitdaging om elke tekst helemaal foutloos op te leveren, omdat ik veel schrijf en de teksten op een gegeven moment uit mijn hoofd ken.
Ook jij kijkt over je eigen fouten heen. Ik heb deze mogelijkheid niet altijd, maar jij kunt je tekst een tijdje aan de kant leggen. Zo kijk je er later weer met een frisse blik naar.

9. Geen kopteksten

Een tekst zonder kopteksten oogt niet alleen langdradig, hij is niet geschikt om te screenen. Online worden teksten meestal pas gelezen, nadat ze snel gescand zijn op waardevolle informatie. Kopteksten helpen de lezer de informatie te selecteren die voor hem of haar relevant is.
Bovendien helpt Google je met je ranking wanneer je kopteksten gebruikt. Zet ze echter wel in H1-, H2- of H3-code.

Steek jij je kopteksten bovendien aantrekkelijk in door een relevante vraag te stellen, een belofte of resultaat te communiceren? Dan vergroot jij je kans dat je tekst goed gelezen wordt.

10. Geen call to action of klikbutton

Ook deze staat in mijn top 5 verbeterpunten voor de website: veel pagina’s lopen dood. In een boek sla je automatisch de bladzijde om. Op een website doe je dat niet. Mensen hebben bovendien de uitnodiging nodig om iets te doen na het lezen van jouw boodschap. Eindig je pagina daarom altijd met een call to action. In het geval van een landings- of aanbodpagina geef je lezers de mogelijkheid een bestelling te doen of contact op te nemen.

Zoveel standaard verbeterpunten voor je website. Hoe komt dit?

Je voorbereiding

Uit het niets beginnen met schrijven helpt je niet aan pakkende teksten.

Als jij niet weet, waarvoor jij het allemaal doet, breng je dat gevoel ook over op ieder ander.

Als je niet glashelder hebt voor wie je aanbod precies bedoeld is, weet je ook niet over welke problemen je schrijven moet. En als je dat niet weet, zwabberen je teksten: ze gaan alle kanten op, zijn onduidelijk, hebben losse eindjes en zijn slecht opgebouwd en onderbouwd.

Als je aanbod en je aanpak nog niet staan als een huis, ben je ook onduidelijk in het vertalen ervan in je boodschap.

Als je de resultaten eigenlijk niet weet of ze niet durft te communiceren, wordt je tekst nooit concreet.

Als jij niet weet, waarom mensen bij jou moeten zijn, lijk je al snel op elke andere concurrent.

Met andere woorden: weet je niet precies wat je biedt en aan wie, hoe en waarom, dan zal je boodschap nooit resoneren.
Zet deze zaken dus eerst op een rij, voordat je begint met schrijven.

Niet weten wat belangrijk is

Niet weten welke informatie je potentiële klanten precies nodig hebben om overtuigd te raken is funest voor je schrijverijen. Uit een gevoel van twijfel ontstaan vaak de langste teksten. En de grootste websites.
Door overschatting schrijft men vaak juist de kortste teksten (‘de rest snappen ze wel’ of ‘ze vragen er wel naar’).

Mensen zijn niet lui. Wel worden ze overspoeld met aanbod. Zorg daarom dat je tekst naadloos aansluit bij wat zij zoeken.

Niet weten hoe

Copywriting is een vak. De juiste woorden vinden is al een klus. De juiste overtuigende bewoordingen vinden gaat een stap verder.

Weet jij niet met welke opbouw en welke termen jij je lezers overtuigt, dan is de kans groot dat je er net naast zit. En alleen ín de roos telt tegenwoordig.

Te dichtbij

‘Ik kan best aardig teksten schrijven, maar… ik loop helemaal vast. Ik schaam me best een beetje.’
Telefoongesprekken beginnen vrij geregeld met deze 2 zinnen. En ik vind dat helemaal niet vreemd.

Jij staat zo dicht bij je bedrijf en bezig zoveel kennis, dat het moeilijk te filteren is wat je moet communiceren en wat niet. Zelfs ik heb weleens hulp nodig van mijn business coach om focus te houden op wat belangrijk is binnen Van Vondel txt. Echt!

Het is zo vanzelfsprekend voor jou

Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat voor je doelgroep vaak niet. Alleen heb jij dat niet altijd in de gaten.
Onderzoek daarom welk kennisniveau je doelgroep heeft.

Je maakt jezelf niet groot genoeg

Ik zie teksten, waarin mensen zichzelf klein maken of in elk geval niet groot genoeg.
En teksten, waarin ze juist hoog van de toren blazen om hun concurrentie voor te blijven.

Beide is onnodig.
Laat jezelf zien door je kennis te delen, (klant)verhalen te vertellen, klanten aan het woord te laten en mensen de mogelijkheid te geven live contact met je te hebben op je website.

Wat doe je eraan?

Copywriting (het schrijven van verkopende tekst) is een vak. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) ook. Online marketing ook. Branding ook. Content creatie ook. Je snapt hem al: je hebt te maken met een multidisciplinair vakgebied.

Tik jezelf niet op de vingers, omdat het je niet lukt je teksten te schrijven.

Je teksten uitbesteden aan de professionele copywriter is de beste optie wanneer je geen tijd of zin hebt het zelf te doen en jij je website in wilt zetten als een verkoopkanaal.

schrijf jij onze teksten maar

Goedkoop en eenvoudig: masterclass Winstgevende Webteksten Schrijven

‘Het wordt tijd, dat onze website meer en betere klanten trekt. Dat hij vertelt wat wij doen en voor wie. Met teksten die vertalen wat de klant zoekt. En zorgen dat steeds meer mensen ons bedrijf vinden en in contact willen komen. En we ons geluid laten horen. Ik schrijf zelf de teksten, maar ik kom er niet uit. Kun jij het me leren, Esther?’

Jazeker!

Deze masterclass geeft jou dé basis voor het schrijven van je verkopende online teksten. In je eigen tijd en tempo.

Dit is de FINAL TRY OUT en daarom is hij nu nog lekker goedkoop.

Een klantenwervende website begint bij je boodschap in teksten, die opleveren wat jij wenst: een groeiend bereik en hogere verkoopcijfers. En dat boks je voor elkaar met deze online training:

  1. Je aanbod sluit naadloos aan bij de behoeften en verlangens van je doelgroep
  2. Je hebt je onderscheidend vermogen helder
  3. Je weet hoe je boodschap luidt
  4. En hoe je al deze zaken samenvoegt tot een tekst, die klinkt als een klok voor jouw potentiële klanten
  5. Je webpagina’s zijn maximaal vindbaar en zichtbaar. En die factoren zorgen voor een groeiend bereik.

Een website die een serieus aandeel heeft in je acquisitie en de spil vormt in je marketingactiviteiten verkoopt bovendien gemakkelijker, omdat de contacten niet koud zijn.

Wil jij weten hoe je met jouw webteksten deze resultaten bereikt?
Meld je dan aan voor deze Final Try Out van deze online masterclass.
Er is plek voor 10 deelnemers en na deze groep gaat de prijs omhoog. Er zijn al inschrijvingen binnen.
Ben jij erbij?

ja, dat wil ik

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Comments (4)

  • Zegguh, als je zo doorgaat met uitstekende en nuttige tips geven, die direct bruikbaar zijn… die je dan ook nog eens voorziet van een heldere uitleg… dan maak je jezelf overbodig hoor!

    Kortom, dank in elk geval voor deze tips, Esther… Erg nuttig!

  • Dag Esther
    Wij zijn bijna rond met onze website.
    De website is nog in de ontwikkelingsomgeving, dus nog niet online. Doe je nog scans?
    Vriendelijke groeten
    Natascha

  • Hahaha! Ik geef juist veel weg, omdat ik de juiste klanten ermee aantrek. Namelijk degenen, die het of te veel werk of gedoe vinden om het zelf te doen. Of beseffen dat ze die handige adviezen nooit zo goed kunnen opvolgen als ik. Gemotiveerde mensen dus.
    Dank je voor je leuk-verpakte compliment, André.

    En fijne dag!
    Esther

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching