Schrijftips copywriter - klantgericht schrijven

Van zendergericht naar klantgericht schrijven: ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Omdat je doelgroep graag leest over zichzelf

Dit motto heb je vaker van mij gehoord: haal in je marketinguitingen je klant dichtbij. Bij het schrijven van tekst doe je dat door technieken te integreren als storytelling en klantbeleving, maar het begint bij een andere, simpele schrijftechniek, die aansluit bij de koper van nu. Hij is zo eenvoudig, dat het mij verbaast hoeveel bedrijven het nog steeds op de oude manier doen: ‘Wij bieden…’
Deze schrijftechniek heet ‘klantgericht schrijven.’

Ik geef je een voorbeeld uit de praktijk, waarvan je wellicht al gelijk merkt dat er iets mankeert. De tekst spreekt je nauwelijks aan, maar… waaraan ligt dat?

‘X is een onafhankelijk adviesbureau met 500 medewerkers wereldwijd. Al bijna 75 jaar verrast hij zijn opdrachtgevers in de publieke & private sector met slimme, nieuwe inzichten. Het bureau verwerft ze en maakt ze toepasbaar.’

Zo begint de homepage van dit bedrijf. Wat spreek je erin aan en wat niet?

Wat mij aanspreekt in de intro is dat ze 75 jaren bestaan, dus waarschijnlijk best goed weten waarover ze het hebben. Daar schuilt echter ook een valkuil in: ik hoop dat ze met hun tijd meegegaan zijn. De rest van hun boodschap gaat aan mij voorbij. Dat komt door een veelgemaakte denkfout: ze gaan in hun marketing uit van zichzelf. Dit heet zendergericht schrijven.

Hun doelgroep wordt bovendien met een omweg aangesproken door de omschrijving ‘opdrachtgevers in…’ Dat zijn huidige en oude klanten. Niet ik, noch jij wanneer je niet tot hun klantenbestand behoort. Wat zij bieden lijkt buiten ons als eventuele klant te staan. Het bureau creëert daarmee afstand.

In dit voorbeeld lijkt de tekst een afspiegeling van een interview met hen, afgenomen door iemand anders. Door hun eigen bedrijf ‘het bureau’ te noemen, zetten ze zichzelf ook op een afstand.

Ik vertel je hoe je met klantgericht schrijven je doelgroep direct bij je boodschap betrekt. Potentiële klanten herkennen zichzelf, lezen over hun probleem en begrijpen dat je oplossing ook voor hen is.

Klantgericht schrijven in 2 stappen

Je marketing draait om je klant in plaats van jouzelf en je bedrijf. Degene die zoekt naar een oplossing wil dat het over hem (of haar) gaat, zodat hij voelt dat je met hem bezig bent in plaats van met jezelf. Hij wil zichzelf bovendien herkennen in jouw boodschap. En erkend worden in zijn probleem.

Je doelgroep dichterbij halen doe je in 2 stappen:

  1. Je verandert ‘het bureau verwerft’ in ‘wij verwerven’
  2. Vervolgens wijzig je ‘wij verwerven’ in ‘jij/u krijgt.’ 
    Een aanvullende schrijftip: houd je taalgebruik modern. ‘Verwerven’ is niet van deze eeuw en oubollig. Dat geldt ook voor ‘dienen’ en ‘welke’ in de zin van ‘de aankoop van uw woning, welke u doet…’

Je spreekt je doelgroep rechtstreeks aan: ‘wij geven..’ wordt ‘jij/u profiteert van…’
‘Wij hebben product Z om…’ wordt dus ‘dit product helpt u/jou om…’

Moet jij jezelf als bedrijf buiten beschouwing laten dan? Nee. Als je alles, waarin het gaat om het bedienen van je potentiële klant, maar aan hem (of haar) gericht is.

Simpel.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’
Marketing is wat anders dan het maken van reclameboodschappen
Wat is het verschil tussen een nieuwsbrief en een blog?
6 Ingrediënten van content die klanten trekt
Zo voorkom je dat mensen niets kopen door teveel keuze
De bouwstenen voor een bibliotheek aan content die de intrinsieke motivatie aanspreekt

Heb je hulp nodig bij het schrijven van je tekst?

Wij gaan verder dan het opstellen van of helpen bij een stuk tekst. Tekst staat namelijk stil en zwijgt. Daarom helpen wij je je boodschap daadwerkelijk onder de aandacht te krijgen bij de juiste mensen. En zo de beste leads te genereren.

daarover wil ik meer weten

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (2)

  • Hallo Esther,
    Mijn vraag gaat niet direct hierover maar ligt denk ik wel in het verlengde van jouw tekst. Volgens mij heb ik vroeger geleerd dat je nooit een zien mag beginnen met ‘Ik’. Is dat zo? Of is dat achterhaald. Ik ben benieuwd naar jouw visie hierop. Verder dank voor al je tips!
    Groetjes Mariska

  • Hallo Mariska,

    Dat leerde ik vroeger ook en dan vooral waar het ging om een (sollicitatie)brief. Deze regel is inmiddels redelijk achterhaald. Alleen in brieven begin ik de alinea’s nooit met ‘ik.’
    Dank je voor je leuke vraag!

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: