blog schrijven

Waarom een blog schrijven níet draait om schrijfvaardigheid

Wat het doel van je blog dan wél is…

Heb jij twee linkerhanden als het om schrijven gaat? En begin je daarom maar niet aan bloggen? Of besteed je het uit om die reden? Dan heb ik goed nieuws voor je. Je hebt geen schrijftalent nodig om goed te bloggen. Het is handig als je je blog opstelt in correct Nederlands, verder draait je blog maar om één doel…

‘Alles wat je nodig hebt is de missie om die ene groep mensen, die jij het allerbeste of -liefste helpt, een flinke stap in de juiste richting te helpen.’

Het is prima wanneer jij je blog uitbesteedt aan een professional, zeker wanneer je tijd en de capaciteit mist om het zelf te doen. Een goede ghostwriter duikt in je bedrijf en de kennis en kunde om te komen tot excellente artikelen. Én een plan om de juiste mensen te bereiken met deze content.

Wil je echt toch zelf je blog schrijven, doe het dan goed. En schrijfvaardigheid is slechts een onderdeel van een goed gelezen en klanten wervende blog.

‘Een superinteressant artikel draait minder om de manier waarop je vertelt en meer om wát je vertelt. ‘

Je blog draait om de inhoud!

Dus ik hoop dat ik je geruststel wanneer jij roept: ‘Ik kan niet schrijven, laat staan bloggen!’
Maar wanneer je een blog schrijven wilt die aankomt en je krijgt je hersenspinsels maar moeilijk op het scherm, dan heb ik een paar tips voor je. En meer…

Moeite met de structuur van je blog? Begin simpel

Een blog schrijven met ‘voorkennis’

Stel vragen op social media. Begin een discussie of maak een poll. Plaats een quote en vraag anderen hun meest favoriete quote te delen over dat onderwerp. Vraag hen te vertellen waarom.
Maak een lijstje met vragen, waarmee je klanten bij je aankloppen. Lees hun berichten en ontdek wat hen bezighoudt.
Of doe je eigen onderzoek en publiceer deze met je resultaten.
Er zijn tientallen manieren om de te peilen waar mensen naar zoeken, hoe ze leven en werken, wat hun liefhebberijen zijn, hoe ze hun vrije tijd invullen, met wie ze netwerken en waar, enzovoort.

Begin eenvoudig

Begin je pas met bloggen en loop je vast op de structuur, schrijf dan korte artikelen. Een miniblog heeft maximaal 300 woorden. Je tekst past op een pagina en dat geeft overzicht. Zo is het gemakkelijk knippen en plakken en zie je in een oogopslag waar je je tekst beter opdeelt in meerdere alinea’s. Blokken tekst lezen mensen namelijk niet graag.

En wil je je blog liever niet direct tentoonstellen als billboards langs de snelweg, plaats je artikelen dan op social media in plaats van direct op je website. Op basis van de reacties slijp je je tekst fijn, zet je er een catchy titel boven en een sprekende afbeelding bij en plaats je hem alsnog op je website. En vergeet je zoektermen en je call to action niet…

Meten is weten…

Meet de komende maanden de resultaten van je artikelen. Geef het minimaal 3 maanden de tijd, voordat je sleutelen gaat. Je vernieuwt de artikelen met de beste resultaten en kijk of je een aantal samenvoegen kunt. Je optimaliseert je vindbaarheid (je SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie) en checkt of de afbeeldingen kloppen bij je artikel. Klik op Bijwerken, Inplannen of Publiceren, klaar!
En meet de resultaten na een paar maanden weer.

Blog jij al een tijdje en is schrijven nog steeds niet helemaal jouw ding, maar houdt het jou niet tegen om meer te bereiken? Je blog wordt al beter wanneer je al je oude artikelen doorneemt, de resultaten van je metingen ernaast houdend, en nagaat:

  • welk artikel een evergreen (tijdloos) is en nog altijd populair is. Deze neem je nogmaals grondig door, herschrijf je waar nodig en vul je aan met nog betere voorbeelden en afbeeldingen. Je optimaliseert SEO en herplaatst hem op de dag van vandaag, want je wilt dat je evergreen uitstekend vindbaar is
    Blogtip: een artikel van meer dan 1800 woorden rankt Google hoger
  • welke artikelen niet meer voldoen. Deze vernieuw of verwijder je
  • welke artikelen je samenvoegt, zodat jij je potentiële klanten nog beter vooruit helpt. Wil je geen ellenlange teksten, maak er dan een blogserie van
  • waar gaten vallen in je verzameling aan onderwerpen. Een goed opgezette bibliotheek aan content heeft een basis vanwaaruit je verder bouwen kunt.
    Voorbeeld: leg je jargon uitgebreid uit in aparte artikelen. Zo hoef je niet steeds te verklaren wat je bedoelt. Uitleg onderbreekt je verhaal. In plaats daarvan link je eenvoudigweg door.

Laat je missie, visie een aanpak ervan afdruipen!

Je pakt een pot en vul die met stenen. Is hij vol?
Nee, er passen een paar handen vol zand bij. Is hij dan vol?
Nog steeds niet. Giet er maar eens water in. Reikt het water tot de rand, dan is hij vol.

Bloggen om te bloggen is als de pot gevuld met stenen. Je kunt meer dan wat je nu doet.
Daag jezelf uit om meer te laten zien. Giet het sausje van jouw missie en visie erover. En je onderscheidend vermogen.

Voorbeeld: ik mocht een arbodienst helpen met hun groeiwens. Deze arbodienst heeft een andere aanpak dan de meeste collega’s: een ziekmelding pakken zij de eerste dag al op. De Wet Verbetering Poortwachter vertelt alleen dat een ziekmelding binnen 1 week binnen moet zijn bij de bedrijfsarts. En dat in de 6e week na de eerste ziektedag een analyse moet zijn opgesteld. In de tussentijd worden werkgever, werknemer en bedrijfsarts ‘losgelaten.’ Dat terwijl cijfers laten zien, dat mensen sneller aan het werk zijn wanneer ze de ziekmelding direct begeleiden. Deze bijzondere aanpak en de resultaten sijpelden meer of minder subtiel door in álle uitingen.
Ook de blog. Zo haalden ze voorbeelden aan, legden ze uit wat hun aanpak inhield, refererend naar case studies, toonden ze hun resultaten in cijfers en lieten ze klanten aan het woord.

De meest inspirerende schrijftechniek

storytelling in je blogMensen willen de mensen achter het pand en het logo kennen. En mensen en hun expertise leer je kennen door hun verhalen. Waarom ben je ooit begonnen? En waarom doe je wat je doet? Waarom pak je het zo aan en niet zoals je concurrentie? Laat de antwoorden doorsijpelen in je praktijkervaring. Kom met inspirerende voorbeelden, waarin je laat zien dat en hoe het werkt.

Storytelling is bovendien gemakkelijk in verhouding met de meeste andere schrijftechnieken. Het begint bij een goed verhaal, een die herkenning en erkenning oproept. Een die raakt.

En weet jij niet hoe je je verhaal opschrijft? Vertel hem dan aan een ander en neem het gesprek op. Schrijf die opname uit in een script en slijp hem fijn.

Een voorbeeld: het kwetsbare verhaal achter mijn aanpak

Veel marketeers hebben het over systemen bouwen en automatiseren. Ken jij hun verhaal daarachter? Nee? Dan hier het verhaal achter mijn aanpak om mensen steeds beter te helpen, zodat zij minder druk zijn en toch uitstekende resultaten halen. Het waarom achter mijn systemen. Ik geef je hierbij een kijkje in mijn privéleven. Dat doe ik zelden en het voelt best eng, maar ik vond het belangrijk om te laten zien, dat er soms een persoonlijke motivatie zit achter andermans aanbod.

Het was begin 2015 toen ik signalen kreeg dat ik niet goed bezig was. En niet voorzichtig ook, hoewel ik kleinere signalen al langere tijd kreeg. En negeerde. Ik kreeg duizelingen, moest plat liggen en dan zakte het in de loop van de uren. Autorijden werd een avontuur. Typen was een uitdaging met een beeld dat nooit stilstond.
Op dat moment werkte ik 16 uren per dag. Van Vondel txt groeide uit zijn jas en ik had (lees ‘nam’) geen tijd om na te denken over een oplossing.

In het ziekenhuis dachten ze aan Ménière, maar de onderzoeken wezen uit dat het geen evenwichtsstoornis was. De artsen tastten in het duister.

Op een nacht werd ik wakker. Ik was niet lekker en stond op. Ik weet nog, dat ik halverwege de trap duizelig werd, maar daarna ben ik het kwijt. Na 20 minuten kwam ik langzaam bij. Ik lag onderaan de trap in de koude luchtstroom van mijn voordeur, was gedesoriënteerd, onderkoeld en gebutst. Omdat ik steeds weer dreigde weg te vallen, durfde ik niet meer te slapen.
Helaas was dit niet eenmalig. En de artsen konden niets vinden. 

Tot ik vertelde, dat ik al 5 jaren nauwelijks sliep. En ik ook niet moe meer werd. Ik hoorde de kwartjes vallen bij het team van specialisten!
Met wat tests werd het duidelijk: mijn hersenen functioneerden op halve kracht, zetten een aantal vitale functies in de reserve. Ik had gaten in mijn geheugen en reageerde impulsief. Ik functioneerde als een locomotief, zonder enig overzicht. Het zag eruit alsof ik half in coma was, echter zonder te slapen. Signalen als honger hebben, vol en moe zijn werden niet meer doorgegeven.  

‘Het wordt tijd voor verandering, mevrouw Van Vondel. Zo gaat u dood. U bent er net op tijd bij.’

Naast dat ik opnieuw moest leren slapen en een hoop rotzooi in mijn leven op te ruimen had, stond me nog iets te doen: slimmer met mijn tijd en energie omgaan. Slimmer werken dus. Ik wist direct dat mijn klanten zouden meeprofiteren van dat leerproces! En mijn nieuwe aanpak.

De afgelopen jaren heb ik me vooral beziggehouden met slimme systemen bouwen. Wij Nederlanders zijn gewend hard te werken. Het geeft zelfs status om druk te zijn. Druk zijn staat gelijk aan succesvol zijn. Ik vind het juist niet erg slim en onderneem tegen die stroom in.
Daar komt bij, dat ondernemers en medewerkers stoeien met hun marketing. Het is te ingewikkeld en de keuze is te reuze, hoor ik. En ze zijn al zo druk! Daarom staat marketing bij vele kleine bedrijven op een laag pitje. Dat kan anders, weet ik.
De systemen die ik creëer, zijn eenvoudig, flexibel en geven rust en overzicht. Ik test ze en slijp ze steeds verder fijn. En ik stel ze bij als er veranderingen zijn. En er verandert nog weleens wat in de wereld van marketing.

Mijn hersenen functioneren inmiddels weer normaal. Ik ben bang geweest, had het idee dat ik een lopende tijdbom was. Inmiddels sta ik er weinig meer stil. Gelukkig.

Voel jij de urgentie? Resoneert mijn verhaal?

Dit is de lange versie en niet eens subliem geschreven. Korte versies komen hier en daar terug in mijn content, soms slechts in een enkele zin.

Jouw verhaal is wellicht minder indringend of kwetsbaar, maar net zo belangrijk. Laat je lach en je traan erin doorklinken, maak de spanning voelbaar. Het lijkt wat on-Nederlands, maar het werkt.

Tips en adviezen doen het goed, maar..

geef geen halve adviezen. En leg uit waarom het zo werkt. Ook hier werken voorbeelden uitstekend.

Conclusie

Een uitstekende blog schrijven valt of staat niet zozeer met je schrijfvaardigheden. Het heeft meer te maken met de inhoud en de herkenbaarheid. Om inspireren en motiveren.

Daarom zijn de schrijfstijlen en -technieken ook slechts een onderdeel van mijn masterclass bloggen.

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching