Marketing geschiedenis: tandenpoetsen als gewoonte
Pepsodent tandpasta
Het is begin 1900. Claude Hopkins is marketeer en wil een nieuwe tandpasta, Pepsodent, promoten. Het is echter niet gebruikelijk om aan mondhygiëne te doen in die tijd. Mensen doen weinig tot niets aan mondverzorging. Ze zijn gewend dat ze niet hun hele leven met hun eigen gebit doen en aan een kunstgebit moeten. Rotte tanden worden simpelweg getrokken.
Bij het uitbreken van de Eerst Wereldoorlog melden veel mannen zich om mee te vechten. Velen worden afgekeurd of moeten eerst de problemen met hun slechte tanden oplossen, voordat ze worden gerekruteerd.
Hopkins gelooft in Pepsodent tandpasta en denkt een nieuwe gewoonte te kunnen creëren door zijn campagne te gooien op gezonde tanden.
Een nieuwe gewoonte creëren bij de massa is echter geen sinecure en dat blijkt.
Bewustwording creëren: zwengel de juiste motivatie aan
Claude Hopkins gooit zijn reclamecampagne op tandbederf en de bewustwording dat als je zuinig bent op je tanden, ze langer meegaan. Tot zijn verbijstering slaat zijn campagne helemaal niet aan. Mensen vinden elke dag de tanden moeten poetsen te veel gedoe.
Maar Hopkins geeft het niet op. Hij duikt in de wereld van mondverzorging en vindt een artikel over een laagje dat op de tanden ligt. Een film, die de tanden verkleurt. Tegenwoordig heet die film ‘tandplak.’
Hij beseft dat mensen misschien geen gezond, maar wel een schoon gebit willen. En nog meer… een mooi gebit (keeping up appearances), waarmee je er direct aantrekkelijker uitziet.
Wanneer hij zijn reclamecampagne insteekt vanuit het motief van uiterlijk, slaat deze aan. Verwijder de film door je tanden te poetsen met Pepsodent, en die gelige laag verdwijnt. Witte tanden geven je een aantrekkelijk gezicht.
Het aantal mensen over Amerika dat in de ban is van tandenpoetsen en daarbij Pepsodent gebruikt, groeit met het besef dat hun tanden onderdeel uitmaken van hun verschijning. Binnen een jaar creëert Claus Hopkins met zijn reclamecampagne een nieuwe gewoonte in Amerika. Binnen 10 jaren vind je Pepsodent in 65% van de huishoudens.
Conclusie
Je ziet in de geschiedenis van marketing, dat bewustwording creëren en overtuigen van alle tijden is.
Wil jij bewustwording creëren en een nieuwe gewoonte aanleren bij een groep mensen? Zorg dan dat je de intrinsieke motivatie aanzwengelt. En die ligt niet altijd in de lijn van de redenen die jij hanteert bij het verkopen van een dienst of product. Onderzoek dus voor welke redenen jouw doelgroep een nieuwe gewoonte aanleren wil.
Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst, Marketing
Geef een reactie