contentmarketing een voorbeeld

Contentmarketing uitgelegd aan de hand van een voorbeeld

‘Contentmarketing is bloggen.’
‘En social media.’
‘Het is de nieuwsbrief.’
‘De homepage valt onder contentmarketing.’
‘Ik weet eigenlijk niet wat contentmarketing precies is.’
Tijdens mijn presentatie op de lancering van mijn boek Contentmarketing met Rendement stelde ik de vraag wat contentmarketing is. Veel mensen waren het erover eens, dat mijn boek en presentatie vielen onder deze tak van marketing. Nog meer mensen twijfelden, merkte ik.
Twijfel jij ook? Laat me je contentmarketing uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Dit voorbeeld gebruikte ik ook op mijn presentatie.

Houd daarbij deze zaken in je achterhoofd:
Contentmarketing heeft te maken met:

  1. kennismaken en
  2. kennis delen.

Zo verkoop je zonder direct te verkopen. Je bouwt aan naamsbekendheid en expertstatus bovendien.
In uitstekende contentmarketing is kennismaken en kennis delen tweerichtingsverkeer. En zo trekt deze vorm van marketing de allerbeste klanten.

Lees maar…

Contentmarketing, een voorbeeld

Stel, je doet je boodschappen voor de aankomende dagen en gaat voor de verse producten zoals fruit en groente, vlees kaas en kruiden naar de markt. Je hebt je boodschappenlijstje bij je om niets te vergeten. Daarop staat: ‘groente.’ Welke weet je nog niet. Vlees evenmin. Je bedenkt ter plekke wel wat je eten gaat de komende dagen. En daarin ben je niet alleen: veel mensen laten zich ter plekke inspireren.

Reclamemaken

Op de markt vind je 2 groentekramen naast elkaar. De ene groenteman roept:
‘Speciale aardappelen! Kruimig en lekker romig van smaak! Nu van 2,49 voor 1,99 per 2 kilo!’ Aardappelen zijn duurder geworden en zo’n aanbieding klinkt aantrekkelijk, toch!

Vanaf een afstandje kijk je naar de roeper. Dan word je aangesproken door zijn buurman. Hij staat op het hoekje van zijn kraam, observeert en stelt je een vraag:
‘Wat is uw lievelingsgroente?’
Je bent even van je à propos, maar antwoordt dan: ‘Boerenkool.’

Ga jij voor de aanbieding? Prima! Jij kiest voor de hand op de knip. Korting geven is rechtstreekse marketing.
Maar ben je toch benieuwd naar de reden dat zijn buurman jou vroeg naar je lievelingsgroente?
De volgende keer ga je naar zijn kraam, uit nieuwsgierigheid. En weet je wat hij dan doet met jouw antwoord?

Inspiratie

Hij pakt een stapel boekjes, browset daar even doorheen en haalt er een uit, die hij aan jou geeft.
Je leest: ‘De lekkerste recepten, het hele jaar door. Eenvoudig en binnen 30 minuten klaar. De held van deze 25 gerechten: Boerenkool’
En zo heeft hij van elke groente en fruitsoort die hij verkoopt een boekje. En de serie wordt verder uitgebreid, vertelt hij.
‘En het mooie is: alle ingrediënten zijn verkrijgbaar op deze markt.’
En hij stelt nog een vraag: ‘Hebt u kinderen?’
‘Ja.’
‘Wat eten zij graag?’
‘Zij zijn gek op bieten.’
De man grijpt een ander boekje tussen zijn stapel en overhandigt deze aan jou.
‘Mag ik u een advies geven? Het is lente, maar ik verkoop nog boerenkool. Vers. Kijk eens op pagina 15 en 16 voor 2 eenvoudige, heerlijke recepten voor dit weer. En ze zijn in een halfuur klaar.’

Hij geeft je een paar minuten. Het 2e recept spreekt je aan. En snel bladerend door het andere boekje vind je nog een aantrekkelijk gerecht met bieten in de hoofdrol. Je koopt alle ingrediënten op de markt, waarvan alle groente en fruit bij hem.

Kennis delen en kennismaken

Dit voorbeeld toont het verschil tussen marketing en contentmarketing. De eerste groenteman werkt met aanbiedingen. Dat is fijn wanneer je graag gaat voor koopjes of je op je uitgaven letten moet. Hij trekt koopjesjagers en mensen die minder te besteden hebben. Zo bindt hij zijn klanten. Concurreren op prijs heeft echter een keerzijde: om gezond te blijven als bedrijf houdt korting geven en de laagste prijs bieden een keer op.

Wat de andere groenteman doet is een goed voorbeeld van contentmarketing. Hij deelt de kennis achter zijn producten én stemt dat af op de wensen van zijn (potentiële) klanten: ‘Wat is uw lievelingsgroente?’ Met deze vraag maakt hij eerst kennis met jou.

Vervolgens maak jij kennis met hem. Met zijn aanpak, zijn missie en visie op de producten die hij verkoopt: hij verkoopt namelijk geen groente en fruit, maar heerlijke, eenvoudige gerechten. En dat doet hij door de kennis over zijn producten met je te delen.

En daarmee pakt hij het allergrootste probleem van zijn klanten aan. Die ene, grote vraag die iedereen met een eigen huishouden heeft: ‘Wat eten we vandaag?’
Herken je de vraag?
Krijg jij weleens de opmerking: ‘Ah, eten we dat alweer!’
Of kijk jij weleens naar de tijd en spring je op met een: ‘Oh, ships, is het al zo laat! We moeten binnen 20 minuten eten!’ Mij overkomt dit nog wel eens… Ik wou, dat ik zo’n groenteboer had.

Dit voorbeeld van contentmarketing gaat echter verder…

Heeft deze groenteman je iets verkocht? Ja, maar zonder direct te verkopen. Hij stelde enkel een vraag: ‘Wat is uw lievelingsgroente?’

Hij verkocht door kennis te maken en kennis te delen. Meer niet. En hij hielp jou met je grootste probleem: ‘Wat zullen we eten?’

Hij maakt bovendien naam. En dat doet hij vrij slim. Kijk maar…

Op deze manier verkopen doet hij bij veel van zijn klanten, zo niet alle. En dat doet hij niet alleen bij de mensen die aan zijn kraam komen.
Wat gebeurt er namelijk wanneer jij praat met vrienden of je naast je aan de bar van de sportvereniging iemand hoort zeggen: ‘Pfff, ik moet nog wat verzinnen voor het avondeten.’
Wat vertel jij dan? Juist: ‘Ga zaterdag eens naar de markt voor je groente. Mijn groenteman daar heeft…’

Door wederzijds kennis te delen en kennis te maken bouw je naamsbekendheid en expertstatus op. En vertrouwen.

Content trekt zo trouwe, blije klanten, die terugkomen en je naam verspreiden.

Kijkend naar dit voorbeeld, wat valt dan zoal onder content?

Alles wat te maken heeft met kennis delen en kennismaken valt onder content:

  • je blog
  • je socialmediaberichten met tips, quotes, de link naar je blog, nieuws uit de branche en dergelijke. Alles waarmee jij je potentiële klanten een stap verder helpt
  • je nieuwsbrief, magazine, krant of E-zine
  • je checklist, scan of screening
  • je e-book en boek
  • je presentatie en training.

De lijst is lang.

Wat is contentmarketing in dit voorbeeld?

Het voorbeeld van de groenteboer geeft ook goed aan wat content is. En wat de marketing is daaromheen.

Ik neem je mee in de marketing achter de content. De content is de stapel boekjes met recepten.
De marketing achter deze content zit onder andere in:

  • het concept van de receptenboekjes: elk boekje heeft 1 groente als held
  • de vraag naar je lievelingsgroente en de mededeling dat alle ingrediënten verkrijgbaar zijn op de markt
  • de titel van de boekjes: eenvoudig en in weinig tijd een heerlijk gerecht op tafel. De spijker op zijn kop. Dit laat zien dat content en copywriting hand in hand gaan
  • je koopt alle ingrediënten bij zijn kraam. En op de rest van de markt. Zo bespaar je nog meer moeite en tijd. Handig ingestoken
  • je verspreidt zijn naam onder iedereen die opmerkt moeite te hebben met inspiratie rond het avondeten.

En daarin ben je vast niet alleen.

Online contentmarketing, een voorbeeld

Het voorbeeld van contentmarketing hierboven is offline van A tot Z. Veel content wordt echter gecreëerd voor online activiteit, online marketing en online bereik. Ik geef je ter inspiratie daarom ook een voorbeeld van contentmarketing, digitaal ingezet.

Stel, je runt een interim-managementbureau en je wilt via contentmarketing de beste interim-opdrachten binnenhalen.

  • In dat geval laat je blog uitstekend zien welke kennis en vaardigheden je bureau in huis heeft. En welke opdrachten je het liefst aantrekt door veel van deze voorbeelden in je contentmarketing aan te halen
  • Schrijf casestudy’s in de vorm van white papers. Mensen die deze willen lezen, schrijven zich in. Zo breid jij je e-maillijst uit
  • Deel je blog en casestudy’s op social media, in de biografieen aldaar en in de ondertekening van je e-mail
  • Maak je webpage waarop je jezelf als spreker aanbiedt. Stuur deze met een relevante blog naar je e-maillijst, vermeld het in je blog en op social media. En in de header van je facebookpagina (en andere).

Een voorbeeld van de mix offline en online contentmarketing

Kan de groenteman in het eerste voorbeeld zijn content echter ook online aanbieden? Jazeker!

  • Hij kan zijn recepten online plaatsen, in een blog of, wanneer hij graag weet wie zijn potentiële klanten zijn en hij contact houden wil, via een gratis weggever. Zo bouwt hij namelijk een groeiende mailinglijst, die hij regelmatig gebruikt om zijn inspiratie te verspreiden
  • Hij deelt zijn groentetips, kookadvies en dergelijke eenvoudig via social media als Facebook
  • Hij creëert boekjes met als thema’s de verschillende feestdagen, die je ook online downloaden kunt.

En als interim-manager creëer je gemakkelijk content offline:

  • Geef een halfjaarlijks magazine uit, waarop mensen in je digitale en andere netwerken zich inschrijven via een betaalbaar en eenvoudig opzegbaar abonnement
  • Spreker zijn is offline contentmarketing
  • Denk aan het aanbieden van gerichte trainingen.

Content creatie en marketing gaan hand in hand. Enkel artikelen schrijven is onvoldoende om de juiste mensen te trekken. Tekst staat namelijk stil en is zwijgzaam. Zelfs je vlog op YouTube roept niet: ‘Komt dat zien! Ik heb zeer relevante informatie voor je, die je echt, serieus helpt!’ Zelfs de allerbeste content vergt actie van jou. Actie om die content onder de aandacht van de juiste mensen te brengen.

Daarom heet het content-marketing. Ik hoop dat je een goed idee gekregen hebt over contentmarketing met deze voorbeelden.

 


Andere blogonderwerpen, waarmee je content succesvol inzet:

Zo maak je tips en instructie überwaardevol
Een blog is een blog is…. meer dan een blog
Waarom al je kennis weggeven de beste klanten trekt
Contentmarketingadviezen uit mijn boek Contentmarketing met Rendement
Een blog die klanten trekt? Ja, natuurlijk!

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching