Tekst- en marketingbureau

Call to… action!

call to acton

Bij al je promotieactiviteiten wens je dat je doelgroep actie onderneemt, wat die actie ook is. Je wilt dat je E-book gedownload wordt, je product verkocht wordt, je opdrachten binnen haalt, je acties goed lopen, enzovoort. Daarvoor heb je de juiste verkopende tekst nodig… en een call to action. En dat vergt de juiste tekst, waarop jouw doelgroep reageert.

Eerste voorwaarde voor verkoop: héb een call to action

Wil jij dat mensen op je aanbod ingaan, dan is de eerste vereiste: sluit af met een call to action (CTA). Nodig je bezoekers/lezers uit en maak het gemakkelijk.
Zonder een call to action klikken mensen weg en leggen je brochure terug. Dat klinkt raar, maar het werkt op dezelfde manier als wanneer je iemand een trommel koekjes voorhoudt en hem dan wegtrekt voor ze kunnen pakken. Reactie: alleen degenen die écht een koekje willen vragen de trommel terug om er een te pakken. Met andere woorden: enkel degenen die naar jouw oplossing op zoek zijn, reageren zonder een call to action.

Geef ze dus het duwtje om te doen wat jij wilt.

Tweede voorwaarde voor verkoop: verpak je call to action goed

Tekst heeft een grotere invloed op het handelen dan velen denken.

‘Voor meer informatie over gewichtsverlies, klik hier.’
Of
‘Het geheim ontrafeld: zo verlies je gemakkelijk 15 kilo in 2 maanden.’

‘Het geheim’ triggert, omdat het vertelt dat je lezer dit hoogstwaarschijnlijk nog niet wist. Deze term wordt helaas te pas en te onpas gebruikt en verliest dus wat in zijn kracht. Toch zit het in de aard van mensen niets mis te willen lopen. De kans blijft dus groot dat ze toch doorklikken.
Als het niet bij je past, laat ‘het geheim’ dan achterwege. De rest van de zin is sowieso krachtiger dan de eerste voorbeeldzin, omdat je een concreet resultaat communiceert.

Een paar schrijftips:

  1. Gebruik de ik-vorm in je call to action
  2. Gebruik woorden die beweging aangeven en beter beloven, zoals ‘genereren,’ ‘groeien’ en ‘maken’
  3. Speel bovendien in op de behoefte door de pijn aan te raken
  4. Gebruik woorden die resultaat aangeven en maak het resultaat concreet
  5. Gebruik woorden die urgentie aangeven, zoals ‘nu’ en ‘eindelijk.’
  6. Vermijd woorden die iets van je lezer vraagt, wat hij of zij misschien niet wil geven. Woorden als ‘kopen,’ ‘geven,’ ‘bevestigen’ en ‘doneren.’

Hoe maak je iets dat onaantrekkelijk lijkt ‘smakelijk?’

  1. Eenvoudig: door het ook zo te beschrijven.

Stel: je verkoopt een nieuw snoepje. Je hebt een pot ervan naast je counter staan met miniverpakkingen om gratis te proberen, maar iedereen loopt eraan voorbij. De kleur is namelijk wat grauw en de snoepjes zijn vormloos. Jij weet echter dat ze natuurlijk zijn, natuurlijke suikers bevatten, geen kleur- en smaakstoffen hebben en dus bijna gezond zijn. En bovenal super lekker!

‘Ja, het is snoep. Maar ze zijn gezonder dan je gewend bent en lekkerder dan ze eruit zien. Probeer maar. Ze zijn gratis. We garanderen/Wedden dat je terugkomt!’

  1. Door het anders te omschrijven.

‘Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief over gewichtsverlies’
wordt
‘Ik wil weten hoe ik gemakkelijk 15 kilo afval.’

Val op met een speldenprik

Door iets in je marketinguiting net wat anders te doen, val je op. Met een detail of twist steek je je nek iets meer uit. Je drukt jouw stempel en toont onderscheidingsvermogen.

Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk.
Een van mijn eigen acquisitiebrieven heeft als onderwerp: ‘bakkie doen?’ Ik schrijf mijn brief en besluit met een call to action, waarin ik beloof volgende week te bellen om te overleggen wanneer ik dat bakkie kom doen. ‘Afspraak maken’ komt er niet in voor. Ik laat bovendien vallen dat ik een traktatie meeneem bij dat bakkie.

Deze brief hoort bij mijn koude acquisitie. Ik ken degene aan wie ik de brief stuur dus niet.

Het resultaat: bijna 20% van de briefontvangers belt mij, voordat ik bel. Iedereen kent de brief. In gemiddeld 40% van de gevallen kom ik aan tafel.
Uiteraard neem ik wat lekkers mee van de warme bakker. Velen zijn die aangekondigde traktatie inmiddels vergeten en reageren opnieuw aangenaam verrast.

Iets meesturen met je flyer of brief helpt ook. Een handige gadget, waaraan iedereen iets heeft, maar jou het minimale kost. Zorg wel dat het gerelateerd is aan jouw product of dienst.

Giet je call to action in een klikbutton

Je call to action valt pas echt op als je hem giet in een klikbutton:

‘Download nu het 15 kilo in 3 weken programma.’

Of als je er een klikbutton onder plaatst:

‘Bel me voor een afspraak.’ 
of een simpel
‘Ja, ik wil!’

Of geef mensen de keuze:

‘Stuur mij de tools nu’
en daarnaast een knop met
‘Nee, maar bedankt’

De 4 meestvoorkomende CTA-valkuilen

1. Je hebt er te veel

Houd elke page lekker simpel door een boodschap en een enkele call to action. Ik weet hoe gemakkelijk het is, zeker als je meerdere doelgroepen hebt. Een webshop met een downloadknop voor aanvullende tips, een locatiezoeker voor de dichtstbijzijnde winkel, een vrij aan te vragen puntenkaart en zo’n 10 categorieën aan producten maakt je page niet alleen druk, maar geeft teveel prikkels. Elke optie roept: ‘Kom hier!’

2. Je geeft je bezoekers te veel te doen

Houd je inschrijfformulier eenvoudig. Het is fijn dat mensen zich kunnen opgeven voor een gratis screening of test, maar wanneer je alles van hen weten wilt, roep je blokkades op. Waar is al die informatie goed voor? Vraag dus in eerste instantie naar de basisgegevens, zoals naam/bedrijfsnaam en het e-mailadres. Wil je meer gegevens, geef mensen dan de mogelijkheid om die elders in te vullen. Bij voorbeeld in je vragenlijst. Of maak in te vullen velden optioneel in plaats van verplicht.

3. Je CTA staat op de verkeerde plek

Je komt te vroeg of te laat met je vraag om iets te doen. Of te weinig.
Helemaal onderaan is vaak de meest logische, maar niet altijd de beste plek. En slechts eenmaal ook niet.

Dat is maar op een manier écht te fixen: test de juiste plek(ken).

4. Je website is niet responsive

Een website die zich niet aanpast aan het apparaat waarop hij bekeken wordt, laat je call to action slecht zien.

Zorg dus dat je website responsive is op alle apparaten. Je webbouwer weet hoe.

Test je call to action!

Test je CTA! Probeer verschillende invalshoeken, woorden, frases en buttonkleuren en kijk waarop je doelgroep het meest reageert.

Inspiratie opdoen voor jouw call to action

De meeste ideeën zijn gebaseerd op een inval: je bent druk bezig of praat ergens over en ineens schiet het door je hoofd. Je moet het als de sodemieter opschrijven, anders ben je het idee alweer kwijt.
Herkenbaar?

Maar wat als je onder druk staat?

  • Zoek. Zoek in inspirerende plekken. Lees, luister en speel met taal
  • Spar. Houd een benen-op-tafel brainstormsessie met je partner(s), medewerkers en/of collega-ondernemers
  • Ontspan. Vaak helpt het als je het even helemaal loslaat en wat anders gaat doen. Juist dan verhoog je de kans op een inval
  • Maak je hoofd leeg. Wandel, fiets, mediteer, ga in bad of kijk voor de zoveelste keer die ene film of aflevering.

Ik heb eerder een artikel geschreven over inspiratie, waarin je nog meer ideeën vindt.

De juiste call to action is van groot belang in het slagen van elke activiteit, of het nu gaat om je reguliere aanbod of daarbuiten.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je verder helpen met de bloei en groei van je bedrijf:

Wat veel mensen vergeten in hun SEO 
10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen 
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt 
De grote marketingvoordelen van kleine bedrijven 
Waarom korting geen zin heeft: een sprookje over Het Dubbeltje en
de Eerste Rij
 

Kom je er moeilijk uit? Laat je dan op deze manier inspireren. Of misschien past deze manier beter bij jouw bedrijf…


Jouw reactie op Call to… action!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php
SLUIT
CLOSE