Tekst- en marketingbureau: pokon voor de groei & bloei van jouw bedrijf

Esther van Vondel, eigenaar tekst- en marketingbureau Van Vondel txtEsther van Vondel, aangenaam!

Copywriter, blogger en marketeer

Andermans verhalen. Ik kan erin verdwijnen. Van jongs af aan keek ik graag over de schutting naar hoe het er bij anderen aan toe ging. En waarom. En ik schreef alles op.

Afgelopen jaar haalde ik mijn schatkist met deze schrijfsels van zolder. Tussen mijn fantastische hersenspinsels op papier vond ik oude columns die nooit gepubliceerd waren, omdat ik ze nooit opstuurde.

Mijn eerste ‘blog’ is meer dan 25 jaar oud…

Ooit ben ik mijn vakkennis gaan noteren. In die tijd werkte ik als managementassistente en ik was niet gelukkig in mijn werk. Ik wilde een carrièreswitch maken, maar wist niet hoe ik moest laten zien wat ik naast mijn werkervaring nog meer kon. Dus ik schreef erover. Alleen… er was geen platform voor mijn artikelen. Het internet bestond nog niet en naar een vakblad durfde ik mijn artikelen niet te sturen.

Dat is meer dan 25 jaren geleden. Ik las mijn artikelen van toen terug en dacht: ik was mijn tijd vooruit! Dat had ik nooit beseft.

De pr opzetten 

Die carrièreswitch kwam vanzelf toen een vriend me vroeg teksten te schrijven voor zijn muziekproductiebedrijf.
‘Het is voor de website,’ vertelde hij.
‘Website? Wat is dat?’ Startpagina bestond nog niet eens in die tijd…
Maar ik ging aan de slag voor hem. Flyers, brieven. Een andere vriend klopte aan. Vervolgens kreeg mijn werkgever er lucht van en vroeg me de pr van de 2 stichtingen op me te nemen.
‘Natuurlijk!’ En de mailingen, de interviews met en artikelen over klanten. En de persberichten. En het organiseren van events.
Walhalla op aarde was het voor mij!

Ik deed de opleiding tot copywriter (tekstschrijver van een boodschap die de conversie verhoogt) en begon te dromen over hoe ik meer bedrijven helpen zou…

Ik begon als ondernemer… en had geen tijd om fouten te maken

Ik dacht dat er al 13 + 1 tekstschrijvers in een dozijn zaten, tot mensen mij vertelden dat zij moeite hadden een goede te vinden.

Zonder enige financiële buffer en als kostwinner in het gezin startte ik als tekstschrijver, copywriter en blogger. Midden in de crisis. En halverwege het eerste jaar verhuisde ik van West- naar Oost- Nederland.

Mensen in mijn omgeving hielden hun hart vast: ‘Het duurt zeker 5 jaren voordat je goede boterham verdient aan een eigen bedrijf.’ Maar mijn droom om andere ondernemingen te helpen met hun bloei & groei was groter dan mijn angst. Ik zag de resultaten van mijn pr-werkzaamheden bij mijn werkgever en hoewel ik best twijfelde, was ik op missie!

Ik had geen ruimte om fouten te maken. Zonder inkomen zouden wij al snel geen dak boven ons hoofd hebben immers. Nou ben ik niet snel voor een gat te vangen en ik ging ervoor!

Met hard werken en veel leren slaagde ik binnen ruim 1,5 jaar me in mijn inkomen te voorzien. En ondertussen hield ik me bezig met andermans inspirerende verhalen en ambities en hielp ik hen hun eigen doelen te verwezenlijken!

Hulp via tekst én marketing

Resultaatgerichte pr is meer dan tekst en gaandeweg merkte ik, dat ik een stukje miste in mijn dienstverlening. Een boodschap kan namelijk nog zo mooi en aantrekkelijk verwoord zijn, wanneer je verder niets onderneemt, gebeurt er weinig. Als copywriter en blogger schoot ik voor mijn gevoel tekort.

Een geweldige blog of een klanten wervende landingspage, je hebt er weinig aan als er geen mensen op afkomen. En je kunt afgaan op Google, maar je legt je klantenaantallen en je omzet(groei) in de handen van een systeem waar jij weinig invloed op hebt. Ik ken geen ondernemer die zijn lot in de handen leggen wil van toeval.

Pr is ook marketing. Na een jaar begon ik wat ik wist over te brengen aan mijn klanten: we bouwden een strategie en een plan om de tekst heen, zodat de boodschap actief de wereld in werd geslingerd naar beste potentiële klanten. En dat werkt!

Inmiddels laten steeds meer bedrijven zich helpen met tekst en (de uitvoering van) die strategie en dat plan, zoals een blog, white paper of teksten voor een nieuwe website. Of via een strategie, de invulling en uitvoering ervan in een langer traject. Dat doe ik vaak in samenwerking met andere specialisten, zoals de webbouwer, vormgever en fotograaf/videospecialist.
Daarnaast draag ik mijn kennis en kunde gaandeweg over naar de mensen in het bedrijf, zodat ze op termijn minder afhankelijk van mij worden.

Ik zie vaak dat klanten gaandeweg minder moeite hebben een gezond bedrijf te voeren. De druk is van de ketel en er is ruimte voor nieuwe zaken. Ondernemen wordt eenvoudigweg leuker wanneer je marketing voor je werkt.

Daarom ga ik ook vooral door met mijn missie zoveel mogelijk bedrijven te helpen met het verwezenlijken van hun ambities.

Ik wens je een daadkrachtige dag.


css.php
SLUIT
CLOSE